Jupiler Pro League 2020-2021

Voor welke ploeg supporter jij?

• Totaal aantal stemmers
    226
Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatste outsider is Lierse geweest in 97 zeker? Maar dat hoeft niet per se over het kampioenschap te gaan e, u voorbeeld kan ook opgaan voor de europese plaatsen. Dan zullen er hier wel weer met het argument afkomen "jama OHL in Europa omdat ze eens een seizoen chance hebben gehad verneukt heel onze coëfficiënt" Maar daarvoor kan dan weer verwezen worden naar onze topploegen die ons dit seizoen vertegenwoordigd hebben als tegenargument.

Vooral het punt dat er zo weinig gescoord wordt en bijgevolg geluk wel een belangrijke factor is in voetbal in vergelijking met NBA is heel interessant, en weerlegt gewoon wat zoveel hier al aangehaald hebben. Dus heb de indruk dat niet veel mensen hier ook nog maar de moeite hebben genomen om dat eens te lezen.

Gent wordt al vernoemd, maar zelfs als je die toen al bekeek als een "nouveaux riche" die wel eens kampioen zou worden (zoals velen Antwerp nu bekijken) was er nog een outsider na Lierse. Ondertussen zijn we wel geen outsider meer, maar ten tijde van onze eerste beker en titel in 98 en 99 waren wij ook wel nog een outsider.

Gent wordt al vernoemd, maar zelfs als je die toen al bekeek als een "nouveaux riche" die wel eens kampioen zou worden (zoals velen Antwerp nu bekijken) was er nog een outsider na Lierse. Ondertussen zijn we wel geen outsider meer, maar ten tijde van onze eerste beker en titel in 98 en 99 waren wij ook wel nog een outsider.
Interessante opmerking eigenlijk. Met de visie van vandaag ziet ge een outsider als iemand buiten de G5, maar toen bestond dat nog niet zeker?

Nou nou Rogue, dat is enkel maar om wat duiding te geven omdat ik denk dat we vaak een fout perspectief hebben van de zaken! Ik wist dat nu van die minieme verandering in posities tussen play-offs met en zonder halvering, anders had ik dat ook helemaal fout ingeschat.

Welja, ik rekende op u voor het bevestigende of ontkrachtende cijfermateriaal 😇

Ik lees hier veel over NBA en zo maar ik heb het gevoel (ja, het gevoel, aangezien ik zo goed als niets van NBA afweet) dat die vergelijking toch serieus scheef getrokken is.
Op zich is dat eigenlijk een continentale competitie, ik aanzie die play-offs daar eerder als het EL/CL equivalent in het Europese voetbal. Dus als een bekroning op een goed seizoen. Hier zijn die play-offs dat ook wel, maar de 'stakes' zijn veel hoger. Daar is het enkel voor de eer, hier gaat het over budgetten die een club kan breken of maken. Toch een serieus verschil, maar zoals gezegd, ik ken bitter weinig van heel die competitie.

Ik lees hier veel over NBA en zo maar ik heb het gevoel (ja, het gevoel, aangezien ik zo goed als niets van NBA afweet) dat die vergelijking toch serieus scheef getrokken is.
Op zich is dat eigenlijk een continentale competitie, ik aanzie die play-offs daar eerder als het EL/CL equivalent in het Europese voetbal. Dus als een bekroning op een goed seizoen. Hier zijn die play-offs dat ook wel, maar de 'stakes' zijn veel hoger. Daar is het enkel voor de eer, hier gaat het over budgetten die een club kan breken of maken. Toch een serieus verschil, maar zoals gezegd, ik ken bitter weinig van heel die competitie.
Maar dat is gewoon omdat ze het geld zo onnozel verdelen

Het opiniestuk dat Svartálfar hier plaatste voegt nog een extra dimensie toe aan de discussie. Zijn de play-offs niet enorm in het voordeel van de grote/rijke clubs? Club, Genk, Anderlecht(?)* en in mindere mate(?)* Standard en Gent hebben/hadden een bovengemiddelde financiële slagkracht in vergelijking met andere ploegen. Waardoor een langere competitie toch altijd in het voordeel zou moeten zijn van de rijkeren. Ik weet niet in welke mate Antwerp de slagkracht van bovenstaande ploegen al benadert.

Als Mechelen, Waregem, Leuven ... een straf seizoen draaien en eerste eindigen. Dan zijn die play-offs toch enorm mottig. Je bent de meest constante ploeg na een reguliere competitie. Om dan eventueel toch nog het onderspit te moeten delven in een uitputtende play-offs. In welke mate verhinderen de play-offs dat we nog eens een outsider als kampioen hebben?

Ik verwacht nu een post van Gavin waarin duidelijk wordt gemaakt dat we voor de play-offs ook amper outsiders hadden als kampioen :p. Of het 100% klopt weet ik niet, maar ik vond het alleszins een interessante denkpiste.

(?)* Ik weet te weinig van de financiële situatie van andere ploegen, vandaar de vraagtekens.
IMO is er vooral een decompressie bij die kleinere teams. Werken een gans seizoen voor PO1, als ze er al dan bij zitten valt de druk weg maar laten ze het wel hangen. Hebben meestal ook de ervaring niet in het team voor die PO's.

Je zou nog kunnen zeggen dat de grotere teams met de wintermercato nog kunnen bijsturen. Maar veel degelijke versterkingen zien we meestal niet. Wat je wel hebt is dat er subtoppers goeie spelers dan soms kwijt geraken. Denk maar aan Doku vorig jaar ( :biglaugh: )

Ja was dat idd ook wel aan het denken maar ik dacht als Club supporter zal ik dat maar niet zeggen anders gaat er hier weer zever van komen. :unsure:
Ik kan gerust toegeven dat we een outsider kunnen genoemd worden.
Het bestuur heeft sindsdien ruim bewezen dat het eerder een toevalstreffer was dan goed beleid
Onverdiend zou ik het daarentegen nooit noemen, wat we verdienden het dubbel en dik.

Interessante opmerking eigenlijk. Met de visie van vandaag ziet ge een outsider als iemand buiten de G5, maar toen bestond dat nog niet zeker?
Als we het over ploegen buiten de G5 hebben dan denk ik dat Zulte de enige ploeg is die ge als "outsider" kunt beschouwen die er héél dicht bij is geweest een paar jaar terug. Maar voor de rest zijn het al jarenlang (om niet te zeggen decennialang) gewoon altijd dezelfde ploegen die gedurende het hele seizoen de titel uitvechten. Geregeld hebt ge wel eens een ploeg die een tijdlang goed meedraait bovenin (bv Charleroi) maar gaandeweg het seizoen al moet afhaken, ook vóór de playoffs al.

Ik kan gerust toegeven dat we een outsider kunnen genoemd worden.
Het bestuur heeft sindsdien ruim bewezen dat het eerder een toevalstreffer was dan goed beleid
Onverdiend zou ik het daarentegen nooit noemen, wat we verdienden het dubbel en dik.
Wat Gent toen gebracht heeft met de ploeg die ze maar hadden.. sowieso chapeau. Veel spelers die toen boven hun mogelijkheden speelden. Maar dat team had wel het perfecte profiel voor het spel dat Hein wilde spelen. Kan me de tegenstand niet meer herinneren (waren Club en RSCA nog zoekende?).

Club heeft deze PO's 5 punten gehaald tot dusver, Anderlecht heeft 3 punten gehaald.
Jullie spelen "ni slecht" in de PO en de PO van Club is "schrijnend" :crazy:

(Uiteraard is het niveau van Club ondermaats deze PO's, maar ik vind het verschil dat je aankaart tussen beide ploegen toch wel frappant als je hun aantal behaalde punten vergelijkt)
2 punten meer met slecht voetbal als da de standaard gaat zijn ... have fun lol
🤪

Kan me de tegenstand niet meer herinneren (waren Club en RSCA nog zoekende?).
niet echt, maar vele/alle clubfans vinden dat ze toen genekt zijn omdat ze midden in de PO's nog Europees moesten aantreden
Dat het vanaf nieuwjaar steeds lastiger ging bij Club (met oa een 1 op 9) terwijl wij 10 wedstrijden op rij niet verloren & fantastische PO's speelden wordt dan nogal snel vergeten
Beetje gelijkaardig scenario als nu dus (behalve dat Europees verhaal)

Bij Anderlecht zaten ze toen, na de titel in het jaar ervoor aan het begin van de neerwaartse spiraal onder Hasi & Weiler, met om de vele broltransfers van het duo Herman & Mogi

Laatst bewerkt:
Da's de enige keer tot nu toe dat een ploeg profiteerde van de halvering van de punten door kampioen te spelen.
"Dubbel en dik" mag je dus al zeker achterwege laten.
(Maar onverdiend was het inderdaad zeker niet, net zoals Genk ook niet onverdiend kampioen zou zijn nu. De play-offs en de halvering van de punten zijn nu eenmaal iets waar je rekening mee moet houden.) Maar gebruik dan aub geen overdreven termen zoals "dubbel en dik verdiend" :p

Degene die zondagavond kampioen is, is dat gewoon verdiend.

Brugge omdat ze tijdens de reguliere competitie het meest constant waren en optimaal geprofiteerd hebben van de terugval van Genk (en dat bedoel ik niet als verwijt naar Brugge toe).

Genk omdat we ondanks een moeilijke seizoensstart én een serieuze dip halverwege op een moment dat we ook over titelambities zouden durven denken (want we waren ook herfstkampioen, remember), toch terug ons herpakt hebben en 16/18 halen op het moment dat het er écht toe doet.

Als Genk donderdag niet wint, moet Anderlecht dan een erehaag vormen voor de nieuwe kampioen? :thinking:

Zou minstens even geniaal zijn als daar kampioen spelen.

Als Genk donderdag wint en Brugge gaat kapotvan de stress en verliest. Hoe geniaal zou het zijn dat Genk dan op Brugge kampioen speelt? 😛

Zo een thriller van een seizoen zou wel af zijn.

Brugge kan maar best iets gaan rapen op Anderlecht want onze uitslagen op Genk zijn niet al te best :laugh: Zal wel 5-2 worden ofzo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan