Jupiler Pro League 2020-2021

Voor welke ploeg supporter jij?

• Totaal aantal stemmers
    226
Status
Niet open voor verdere reacties.
* Zeil werd veel te laat geplaatst, terwijl het al langer duidelijk was wat de weeromstandigheden gingen zijn
* Het zeil werd dan ook nog eens te vroeg weggedaan. Ge zou zeggen dat ze na onze klacht op Moeskroen zouden bijgeleerd hebben.
* Bij aankomst van Genk in het stadion was daar vijf man en een paardenkop bezig met het veld, waaronder iemand met een bladblazer (!). In Genk waren voor de match tegen STVV bvb de oudere jeugdspelers allemaal opgetrommeld om een bijdrage te leveren aan het onderhoud van het veld. En ge gaat me niet zeggen dat Oostende geen jeugdspelers heeft.
Ja zo hard heb ik het niet gevolgd, als dat effectief allemaal zo is is die 50000 euro boete wel het minste natuurlijk. Dat zeil te laat, zou niet mogen, zeil te vroeg weg gehaald vind ik niet per se zo'n grote fout, maar dan moet ge idd wel gewoon zoveel mogelijk volk even gas laten geven om de boel zo goed mogelijk in orde te maken.

Zoals ge zegt is dat geen kwade wil, maar wel gewoon luiheid als ik het zo hoor.

Wat hij willen zeggen, denk ik, is dat als er nog sneeuw ligt op uw veld dagen nadat het niet meer gesneeuwd heeft.. Dan heb je er niets alles aan gedaan?
Is dat niet gewoon voor het feit dat sneeuw isoleert waardoor de grond onder eigenlijk beter bij vaart?

Op zich komt @starspike en co hun betoog er op neer dat die ploegen die het niet in orde krijgen niet professioneel bezig zijn (op dat gebied). En dat volg ik op zich wel, maar is dat niet logisch? Dat is toch een van de eerste zaken waar op bespaart wordt, niet? Zeker omdat je dergelijke extremen toestanden maar heel af en toe eens nodig hebt.
Los van gewoon onderhoud en verwarming bij lichte vriestemperaturen uiteraard.

Dus de DRIEENTWINTIGjarige patron op het middenveld van de nr 3 in de Premier League is opeens ook al te min voor Gavin? Heel bizar stukje analyse, bijna zo erg als het Doku is hetzelfde niveau als Amuzu betoog een jaar geleden ofzo.
Dat gedoe over Tielemans snap ik ook niet helemaal en haalt uw betoog wel serieus onderuit, Gavin. Zeker omdat ge het vergelijkt met bepaalde andere spelers van oa Genk. De Bruyne voetbalde op die leeftijd ook maar 'gewoon' bij Wolfsburg.
@Gavin ik ga akkoord behalve over Tielemans idd, daar sla je de bal toch mis. Is dat (al) een absolute topper, neen zeker niet, haalt ie dat ooit, mss wel mss niet maar zal er toch niet vanaf zitten.
Ik vond het vreemd dat jullie er net Tielemans uitpikten, maar dat blijkt mijn eigen fout te zijn. Met die "purple talents en Leicester" had ik ook Dendoncker in gedachte, maar die speelt natuurlijk bij Wolverhampton. Ik mag de draad dan wel kwijt zijn in die brij van verwisselbare subtopclubs in de PL, het blijft een andere ploeg. Dus die opmerking was maar voor 10 of 20% of zo aan Tielemans gericht, mijn excuses.

Nu, Tielemans dan. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar hij speelt nu eenmaal maar bij Leicester ... en het is ondertussen al acht (8!) jaar geleden dat die doorbrak bij Anderlecht hoor jongens. Stel u de reacties maar eens voor als iemand hier vijf jaar geleden zei dat Tielemans op zijn 24e nog steeds bij Leicester zou zitten. Stel u de reacties maar eens voor als hier iemand had gezegd dat Tielemans op zijn 24e in dezelfde ploeg als Praet en Castagne zou spelen. En nu krijgen we ineens dit? Kom nou. Ik vind het een geweldige speler maar dit is een zwakke loopbaan vergeleken met de hype van acht jaar terug. En daar ging het mij nog altijd oorspronkelijk om, de bubbel van Neerpede. Tielemans, hoe goed hij ook is, is ook daar een voorbeeld daarvan. Systematisch minder ver geraken dan door de bubbel voorspeld wordt.

Ik wil die persoonlijke carrière ook niet 1-op-1 vergelijken omdat het me meer over de realisaties van de jeugdwerking in zijn geheel gaat ten opzichte van de typische hype ervan, maar als kanttekening bij De Bruyne wil ik wel maken dat De Bruyne zijn groei volledig gestopt werd bij Chelsea terwijl Tielemans bij Monaco anderhalf seizoen zowat alles, tot CL toe, heeft gespeeld. Leicester is net zoals Wolfsburg een selling club, we hebben de voorbije jaren gezien dat als iemand met de juiste zak geld er staat, de speler verkocht wordt. Ook dat zit er voorlopig niet in. Dus euhm, vreemd geval tot nu toe, kan uiteraard zeker hogerop, maar opnieuw: onder de verwachtingen, in een tijdperk waar Belgen moeiteloos gekocht worden door topclubs. Ik zeg daar toch helemaal niets onjuist mee? En dat gaat dan nog over een speler die wel succes kent.

Soms is het feit dat ze ooit gevoetbald hebben in het paars al genoeg om zulke teksten te durven neerschrijven.
Kijk, ik mag dan absoluut geen fijne mens zijn maar ik haat wel iedereen even hard in die hoedanigheid hoor. Dus stop maar met die onnozele zever als argument, uw paarse schuldenberg kan me even hard gestolen worden als dat blauw-zwart succesverhaal nu, al irriteert het ene me wel meer dan het andere. Maar dat is ook precies dezelfde reactie als tegenover journalisten; als er zoiets gezegd wordt over iemand is het altijd "tegen de eigen ploeg". Toch vreemd he, nooit eens een fan van ploeg A die zegt "amai, die is echt wel tegen ploeg B." Ik heb uw Tielemans een pak liever dan Witsel bijvoorbeeld, en die komt toch van Standard he.

Trossard bij Brighton is top, maar Dendoncker bij Wolves is niet noemenswaardig, kan je mij dat uitleggen?
Dendoncker had ik dus schromelijk over het hoofd gezien/bij de verkeerde ploeg gezet, sorry.

Het is wel een uitstekende vergelijking, nu moet ik die met De Ketelaere niet maken. Ik kan me alleen maar inbeelden wat een andere verwachtingen/imaginaire loopbaan/transfersommen zouden neergepend worden als Trossard (of De Ketelaere dus) bij Anderlecht zouden spelen. En kijk, ze spelen allebei in de rechterkolom in de EPL. Precies wat ik bedoel, er is in praktijk amper verschil maar de bubbel bij de ene is veel groter dan bij de andere, gewoon vanwege Anderlecht.

Ik heb de rest van de post verwijderd maar kort samengevat: Ik denk dat ik Bornauw en Saelemaekers goed genoeg vond voor de JPL, al kan ik dat niet meer opzoeken op het oude forum. Sardella mag zijn hele leven bij Anderlecht spelen, dat vind ik geslaagd, maar dat is niet hoe die nu in de markt wordt gezet toch? Waardeschattingen van Transfermarkt stellen niets voor, dat van CIES ken ik niet maar ik zie na googlen dit: "In Europa zijn 42 profvoetballers actief die hun opleiding op Neerpede genoten. [...] Hoe de andere Belgische clubs het doen? Standard is 26e met 37 spelers, Racing Genk 28e met 36 spelers." Hieronder een afbeelding van uw zelfde CIES over uw top 5 van maart 2020 in spoiler, waarom noemt Sporza de spelers van Genk niet, precies wat ik wil aanklagen?:
cies82khr.png

Nogmaals, ik wilde niet zeggen dat Anderlecht helemaal niets voorstelt. Gewoon véél minder dan de PR u wil doen laten geloven als ge er eens wat over opzoekt, en zoals ik ook al voor de CIES zei: andere clubs kunnen gelijkaardige resultaten voorleggen zoals volgens uw bron ook blijkt, maar de hype is er enkel bij één ploeg ... wat maakt dat de talenten van Anderlecht steevast onder de verwachtingen uitkomen. Wederom een statement zo correct als iets.

Wel een leuke post, Bloembak! Ik apprecieer het oprecht ook al zegt ge iets anders dan ik.

Ik snap u hoor want Gavin slaat de bal er hier compleet naast. Hoe hard hij ook probeert om als kenner over te komen, zijn drang om kritiek te leveren op Kompany neemt te hard de bovenhand om deftige argumenten te gebruiken.
Dit gaat uiteraard veel verder dan Kompany. Kompany en het beleid erachter is nu een uitschieter omdat het er zo dik opligt, dus het is voor mij makkelijk om hem erbij te nemen, het is het zoveelste ding dat die verkeerd doet. Dit is geen kritiek op Kompany op zich of sinds Kompany, maar op de bubbel die altijd gecreëerd wordt bij Anderlecht en dus nu wel serieus uit zijn voegen barst. Kijk, ik zal u een voorbeeld geven:

Zijn we plopperdeplop vergeten op het vorige forum, hoe die hier (op een gelijkaardige manier als Hans Moleman overigens) over die youngsters postte? Dat was NET OP DEZELFDE MANIER als dat er nu gebeurt van Anderlecht uit over de huidige lichting jongeren. Weten we het niet meer? Leya Iseka? Sowah? Mangala? Doet het al een belletje rinkelen? De Medina? Alvarez? Sowah? Ze moesten maar een opwarmingshesje aantrekken of de lovende post stond gereed. Kabasele? Kawaya? Wanneer komt er wat van, of eindigen ze zoals spelers van andere jeugdwerkingen zoals ik probeer uit te leggen? Maar toen wel elke week neerzetten als talent zoals in de JPL alleen maar bij Anderlecht gebeurt, of hoe de coach hun geen kansen kon geven want ze waren toch zo super. Supporters van andere clubs op dit forum zullen hun jeugd even hard volgen, maar ik zie daar toch niet dezelfde zaken hoor.

Ik zie het ook aan de reactie op de posts: ongeveer de enigen die denken dat er hier onrecht wordt aangedaan zijn Anderlechtfans, de rest ligt daar allemaal niet wakker van ondanks de reputatie van Neerpede. Laat staan dat een starspike van Genk of lotti van Standard ook maar enigszins naar Neerpede zouden kijken met wat hun ploegen voortbrengen. Ik denk zelfs dat de boys van Brugge er geen seconde slaap om laten ook al staat hun jeugdopleiding zogezegd een pak lager aangeschreven.

Als jullie er nu nog niet mee akkoord gaan, geen probleem, het kan verkeerd zijn. Maar doe nu niet alsof ik het niet probeer te onderbouwen of dat het simpelweg afgeven is op Kompany.

jongens, graag beetje ontopic, of ik moet ze verplaatsen naar de RD topic.
Dit gaat letterlijk over wat de ploegen in de JPL qua spelers voortbrengen, op een moment dat er niets gebeurt in de JPL zelf, met posts die langer zijn dan twee woorden. Doe toch niet flauw.

Ze gaan er bij Leicester wel gewoon van uit dat die binnen dit en een jaar (of twee) gewoon naar een absolute topclub gaat als hij blijft spelen zoals hij nu doet. Net zoals KDB heeft hij wat langer gedaan om te pieken, niet elke voetballer staat op zijn 19e al op bij een topclub. Dat hoeft ook niet, het vormingsproces van een speler duurt gemakkelijk tot uw 26-27 jaar.

Als je uw posts onderbouwd zoals je met deze laatste dan leest het niet als een haatbrief aan Anderlecht en dan heb ik daar absoluut geen problemen mee hoor.

Ik heb beperkt tijd dus ik ga geen wall of text creëren. Het heeft ook geen zin want je hebt je eigen perceptie, en je eigen "bubbel", waaronder dit of het oude forum. Je gaat altijd wel quotes of mensen vinden die je je doen bevestigen in je standpunt. So be it. Als jij van achterkamerpolitiek bij sporza bvb. overtuigd bent, dan mag je dat denken, maar daar tegenin gaan is toch verloren energie.

Enkele korte reacies:
- Tielemans: ik heb altijd schrik gehad voor een mogelijke grote doorbraak. Hij is niet heel snel, hij staat niet supersterk op zijn benen, heeft weinig body, etc. Intussen groeit hij daar in en houdt hij zich meer dan staande in Engeland. Dat jij dat te weinig vindt wat hij nu presteert, tja dat is voor jouw rekening.

- Dendoncker: hij is verre van ooit een groot talent geweest waarrond een hype gecreëerd werd. Daar sla je de bal mis vind ik.
"In zijn jeugd was de West-Vlaming nooit het grote talent", schrijft Het Laatste Nieuws. "Lang niet iedereen was overtuigd dat Dendoncker geschikt was voor Anderlecht. Zijn hoekige manier van lopen strookte niet met het artiesteninstituut RSCA, maar het was hoofd jeugdopleidingen Jean Kindermans die bleef ijveren voor een kans. Zelfs na zijn doorbraak in het eerste elftal bleven de vraagtekens sluimeren."

Zelfs vorige zomer werd er nog getwijfeld. "Idrissa Doumbia stak toen zijn neus aan het venster in de voorbereiding. Prachtige stijl, technisch sterk, vista... De 18-jarige Ivoriaan leek in de balans te liggen met Dendoncker. Maar Doumbia voetbalt inmiddels met de beloften. Kwaliteit zit in meer dan enkel de voeten."
En je zet hem naast Trossard, maar met alle respect, Donky eindigde vorig seizoen 7e met Wolves, op gelijke hoogte als het Tottenham van Alderweireld en Vertonghen. Trossard eindigde 15e.

De doorbraak van Donky is 1 van de redenen waarom Anderlecht deze koers vaart. Zo'n jongens moet je kansen geven of ze lopen de deur uit en maken ergens anders het mooie weer. Tuurlijk zitten er altijd mislukkingen bij. Maar je moet vermijden dat je jongens voor een habbekrats verkoopt voordat je ze een fatsoenlijke kans gegeven hebt, in tegenstelling tot Tioté, Vadis, Kums, Mertens, Lukebakio, etc. Daar staan ook heel wat spelers tegenover die maar net JPL aankunnen, maar via uitleenbeurten of via een beloftenploeg in 1B zal je ook wijzer worden van hun niveau.
Colassin was ook iemand die niet in de hoogste schuif lag, maar omwille van blessures komt hij erin op een positie die niet de zijne is, en scoort hij 3 keer in 4 matchen. Dit jaar heeft hij dan weer moeite. Moet je zo iemand dan maar direct opgeven?

Waarom haal je Mangala als een negatief voorbeeld aan? Die is een bepalende speler bij Stuttgart en drager bij onze nationale beloften.
Had Van Holsbeeck nog manager geweest, had die Doku net als Mangala voor een paar miljoen of voor een gratis uitleenbeurt van een topspeler wel verkocht.

Je kan Coucke en Verschueren aanwrijven dat ze de jonkies met de foute ervaren mannen hebben omringd (Kompy, Chadli, Nasri, Roofe). Dure mannen die constant geblesseerd waren. Makkelijk 10 miljoen euro aan loon en je haalt nog niet eens Europees. Dat slaat een gat in je begroting. Dan kom je in een situatie als dit seizoen terecht, waar je de tering naar de nering moet zetten (corona er nog eens bovenop). Ik denk dat Kompany liever Dimata en Trebel op de bank heeft zitten dan Colassin en Kana, maar economische wetmatigheden maken nu eenmaal dat je ook noodgedwongen die keuze voor de jeugd moet maken.

Ik heb trouwens niet de noodzaak om andere ploegen hun rekening te maken. Erin geïnteresseerd ben ik wel. Maar vaak blijf ik op mijn honger zitten als ik aan vrienden-supporters wat info vraag.

Dit gaat letterlijk over wat de ploegen in de JPL qua spelers voortbrengen, op een moment dat er niets gebeurt in de JPL zelf, met posts die langer zijn dan twee woorden. Doe toch niet flauw.
Akkoord. Maar ik doet niet flauw, maar als je wil mag je daar nieuwe topic over starten hoor :p

Laten we één ding afspreken: We noemen Dendoncker nooit meer "Donky". Straks Bongonda Bongy noemen ofzo?

Voor de rest gewoon een moeilijk onderwerp. Ik heb ook de indruk dat ze onder de Anderlecht supporters een iets of wat te gekleurde visie hebben naar hoe het daar nu gaat, maar ik snap dat. Als supporter hebt ge dat nu eenmaal meestal. Maar daar zit zeker heel wat talent in die kern. Alleen is het natuurlijk de vraag hoe daar echt van geprofiteerd gaat worden onder de huidige omstandigheden. En dat de pers er soms ook een goednieuwsshow van maakt, klopt ook. Winnen tegen ons was uiteraard een goede zaak voor hen, maar er werd echt maar te weinig gefocust op HOE zwak de tegenstand was. En zie ineens de week erna overal verbaasde blikken. Ik moet qua Anderlecht dikwijls denken aan ons onder Maes. Ge zag het talent en we speelden soms ECHT goeie matchen, maar het was uiteindelijk "net niet". En twee jaar later kwam Clement en die speelde met dezelfde basiskern alles kapot. EN een kern die moet opgeleid worden EN een coach die opgeleid moet worden. Mogelijk is dat wat teveel van het goede, zelfs als ze beide enorm veel potentieel zouden hebben.

Laten we één ding afspreken: We noemen Dendoncker nooit meer "Donky". Straks Bongonda Bongy noemen ofzo?
Dat is niet toepasbaar op elke speler hoor. Je hebt bij mijn weten enkel:
Donky - Dendoncker
Kompy - Kompany
Aldi - Alderweireld
Tieli - Tielemans
Maar Lukaku wordt dan weer Kuka.

Als Bongonda opgeroepen wordt voor de Rode Duivels, zal ik eerder Bonki gaan roepen idd.

Voor de rest gewoon een moeilijk onderwerp. Ik heb ook de indruk dat ze onder de Anderlecht supporters een iets of wat te gekleurde visie hebben naar hoe het daar nu gaat, maar ik snap dat. Als supporter hebt ge dat nu eenmaal meestal. Maar daar zit zeker heel wat talent in die kern. Alleen is het natuurlijk de vraag hoe daar echt van geprofiteerd gaat worden onder de huidige omstandigheden. En dat de pers er soms ook een goednieuwsshow van maakt, klopt ook. Winnen tegen ons was uiteraard een goede zaak voor hen, maar er werd echt maar te weinig gefocust op HOE zwak de tegenstand was. En zie ineens de week erna overal verbaasde blikken. Ik moet qua Anderlecht dikwijls denken aan ons onder Maes. Ge zag het talent en we speelden soms ECHT goeie matchen, maar het was uiteindelijk "net niet". En twee jaar later kwam Clement en die speelde met dezelfde basiskern alles kapot. EN een kern die moet opgeleid worden EN een coach die opgeleid moet worden. Mogelijk is dat wat teveel van het goede, zelfs als ze beide enorm veel potentieel zouden hebben.

Ik zag ons voor het seizoen 5 de worden, en dat was nog met Doku en Kompany als speler. Tegen ploegen die ons laten voetballen kunnen we idd presteren, maar tegen ploegen die zelf heel veel druk zetten op ons middenveld, of ploegen die de bus parkeren hebben we het heel moeilijk, en daar vindt Kompany voorlopig geen antwoord op. Verder blijft scoren zo moeilijk , Nmecha vind ik een goeie speler, zeker in het samenspel. Maar is geen pure killer, en al helemaal geen kopper. Dan mag Amuzu nog 20 goeie voorzetten geven.

Dit seizoen is heel bizar waar bijna iedere ploeg bijna iedere week in een andere gedaante verschijnt. Waardoor we nog zicht hebben op Po1. Maar Anderlecht zijnde moeten we vooral op The long run blijven focussen. Ja er gaan talenten veel te vroeg verkocht moeten worden om ons erbovenop te helpen. Maar als jaar na jaar de loonlast blijft dalen, na de belachelijke contracten van Herman, Devwoe en Verschueren, men via scouting geleidelijk de juiste spelers rond de talenten kan bouwen, kan het zeker goed komen. Maar dan wel op lange termijn. Op korte termijn wordt het sowieso nog even harken, en zorgen dat we zeker niet terug gaan naar het pure makelaars transferbeleid.

Over de lange termijn "maak ik me geen zorgen" (doe ik sowieso niet als Genk supporter, maar ge snapt me wel) over Anderlecht. Het is en blijft Anderlecht. Die komen sowieso terug.

en een goed rsca is ook gewoon nodig voor ons voetbal en span kracht.
Niet mee akkoord.
Een andere ploeg zou toch even goed de rol van rsca kunnen overnemen?
Als Antwerp bv. de komende jaren uitgroeit tot een ploeg met dezelfde potentie als Anderlecht van 10 jaar geleden, dan maakt het toch niet uit of het nu Anderlecht is die voor spankracht zorgt, dan wel Antwerp (of Leuven over enkele jaren), of noem maar op.

Een goed RSCA is leuk voor de rivaliteit met Brugge en Standard, maar verder hoeft het niet hoor. Dan kan idd een andere ploeg die rol best overnemen om het niveau in de competitie omhoog te trekken.

Een goed RSCA is leuk voor de rivaliteit met Brugge en Standard, maar verder hoeft het niet hoor. Dan kan idd een andere ploeg die rol best overnemen om het niveau in de competitie omhoog te trekken.
Met Antwerp en Gent hebben we die rivaliteit toch ook, een sterk Anderlecht hoeft helemaal niet voor mij.

Het gaat ook over Europese uitstraling. Anderlecht en Club Brugge zijn de household names die eeuwig blijven bestaan. En dat onderdeel kan een "nieuwe club" moeilijk bijhalen. Bekijk eens de resultaten van de laatste 25 jaar. Na die twee hebt ge ons en daar iets achter Standard. En Standard heeft zijn naam Europees ook nog wel mee, maar ondanks onze steengoede reputatie ondertussen zullen wij nooit op dezelfde manier bekeken worden als Anderlecht Europees. Dus laat staan dat Gent, Antwerp en Leuven dat binnen 10 jaar zouden kunnen.
In de nationale competitie daarentegen is dat een andere zaak.

Het gaat ook over Europese uitstraling. Anderlecht en Club Brugge zijn de household names die eeuwig blijven bestaan. En dat onderdeel kan een "nieuwe club" moeilijk bijhalen. Bekijk eens de resultaten van de laatste 25 jaar. Na die twee hebt ge ons en daar iets achter Standard. En Standard heeft zijn naam Europees ook nog wel mee, maar ondanks onze steengoede reputatie ondertussen zullen wij nooit op dezelfde manier bekeken worden als Anderlecht Europees. Dus laat staan dat Gent, Antwerp en Leuven dat binnen 10 jaar zouden kunnen.
In de nationale competitie daarentegen is dat een andere zaak.
Wij hebben wel de final op Wembelej gespeeld he!!! :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan