Basisspeler bij de veertiende in de Bundesliga, dat zijn nog eens adelbrieven! Een echt bewijs van kwaliteit, de lakzegel van Köln is het neusje van de zalm in elke jeugdwerking hun verzameling. Ik had nu trouwens gedacht dat na de eerste lockdown, toen er alleen maar Bundesliga op TV was voor een maand, iedereen nu toch wel doorhad wat een gemiddeld niveau dat daar is in de rechterkolom? Blijkbaar niet, of het gaat gewoon letterlijk om concrete speelminuten in het buitenland, dat zou ik ook nog wel kunnen begrijpen aangezien de lat laag gelegd moet worden. Over Saelemaekers durf ik niets zeggen, cool dat die bij speelt bij Milan maar ik heb ook wel het niveau van Juventus en Inter dit seizoen gezien, of dat van Lazio tegen Brugge. Maar hij start en speelt, da's waar, en hopelijk speelt hij kampioen in Italië.
De enige Belgen die na de groepsfase dit seizoen nog CL spelen komen van Genk en Standard, denk ik. Die andere recente grote purple talents spelen ochere bij Leicester, alsof daar niets hogers van verwacht werd. 't Is potverdikke dezelfde ploeg als Castagne van Genk, wie had dat gedacht! Allez ja, uiteindelijk moeten we voor Leicester precies nog applaudisseren als ik het lijstje overige jeugdspelers afga. Zulte, Charleroi, Metz, Heerenveen, Deceuninck-Quick-step, Standard, Antwerp, Cultural Leonesa, Benfica, Bielefeld zie ik momenteel als club bij de spelersnamen die ik herken zonder verder op te zoeken. Zelfs het grootste product van Anderlecht dat momenteel nog speelt hebben ze ondertussen al twee keer wandelen gestuurd bij echte grote clubs wegens niet goed genoeg, al heeft die het wel gemaakt in zijn loopbaan natuurlijk. Moet ik dan echt terug naar Kompany?
Als ik dan even kijk naar de clubs van de bekende mannen van de Genk- en Standardjeugd; Atletico, Manchester City, Liverpool, Real Madrid, Dortmund, Brighton, wat Crystal Palacen, Valencia, Wolfsburg ... pfoe, wat een verschil op dit moment. Het mes zit ondertussen al redelijk diep, en dan moet ik nog melden dat de beste jongere in de JPL momentaan bij Brugge speelt.
Dus samenvattend: ik ontken geen aanwezig talent op zich, ik denk alleen dat al die spelers die nu keihard opgeblazen worden door Kompany en co voor de transferwaarde niet verder zullen geraken dan Europa League-niveau, net zoals blijkbaar driekwart van de voorbije tien jaar. Als die jongens ooit al meer dan een seizoen of twee/drie Europees spelen in hun carrière natuurlijk, ik denk dat de helft van de huidige namen genre Sardella het zelfs niet bij Anderlecht in de JPL zal maken vanaf het moment dat Anderlecht weer spelers kan kopen. Ik snap dan eerlijk waar niet waar die Neerpedehoogschatting vandaan komt. Ik heb mijn best gedaan en nu een deel namen opgezocht,ik zie amper iets objectief en relatief met andere Belgische kleinere ploegen stelt het al helemaal niets voor. Véél PR, weinig palmares.