Film Jouw plaats in de cinemazaal

Monkytiger

Well-known member
Ik ben eens benieuwd naar wat jullie favoriete plaats in de cinemazaal is en waarom.
De reden dat dit nu naar boven komt bij mij is omdat ik met mijn vriendin een tijd geleden naar Top Gun gaan zien ben en toen had ik de tickets gekocht.
Die plaats was 2tal rijen onder de cosy seats, dus vrij laag/dicht tegen het scherm.
Ik vond dit ideaal en geeft veel meer beleving en cinema ervaring, mijn vriendin vond het veel te dicht.
Gisteren naar Zillion gaan zien en ik heb het eens aan haar overgelaten, we hadden het er na Top Gun als eens over gehad en ze wist dat ik niet graag te hoog zat.
Gisteren dus voorlaatste rij :unsure:
Voor mij meteen veel minder beleving, veel minder in de film getrokken worden, minder surround gevoel, kan evengoed thuis voor mij 65" met sonos installatie zitten bij wijze van spreken.
Bij zillion vond ik het nu niet zo'n ramp maar bij andere blockbusters zou ik het toch jammer vinden.
Naar de toekomst toe zal het dus een middenweg vinden worden.

Wat is jullie kijk hierop?
 
Ik zet mij altijd op de rij net achter de cosy seats achter zo'n tafeltje. Dus niemand voor mij.

Nuja, niet dat ik nog snel van plan ben om naar de cinema te gaan :unsure:
 
Ik zit graag in het midden , dit is zaal 2 in kinepolis gent en achter dat zitje (groen) zit een muur, de basgeluiden zijn daar veel meer imposant vind ik , als je openzit is het minder.
Screenshot-2022-11-21-11-29-55-592-com-inthepocket-kinepolis.jpg
 
Vroeger toen ik nog heel vaak ging zat ik bijna altijd de achterste rij aan de zijkant. Tegenwoordig ga ik veel minder en neem ik bijna altijd cosy seat tenzij er iemand mee is dan meestal cosy seats of de 2 rijen er net achter.
 
In 't midden. Helemaal achteraan geeft toch minder die cinemabeleving en helemaal vooraan is te dichtbij. En helemaal opzij is het ook niet.

Liefst in een zo leeg mogelijke zaal.
 
Altijd achterste rij in het midden. Alles ervoor is te dicht bij het scherm vind ik.
Zeker bij Imax, wat we meestal doen (Brussel) is da nodig.

Ik haat het ook om mensen achter me te hebben in de cinema, dus dat speelt ook zeker mee.
 
In 't midden. Helemaal achteraan geeft toch minder die cinemabeleving en helemaal vooraan is te dichtbij. En helemaal opzij is het ook niet.

Liefst in een zo leeg mogelijke zaal.
Dit. Plaats is belangrijk, maar nog veel belangrijker zijn de menson rondom je, die kunnen een filmervaring echt verpesten. Indien mogelijk probeer ik ook achter zo een tafeltje van de cosy seats te zitten, dan kan er al ten minste geen grote vent voor je gaan zitten.
 
Nooit te dicht. Het hangt ook voor mij wat af van wat voor zaal. In een Imax zaal altijd in het midden van de zaal en liefst rij 10 ofzo dan heb ik heel goed zicht op het volledige scherm. Bij kleinere zalen wil ik ook nog altijd in het midden zitten van de rij maar doet de rij zelf er minder toe, al zit ik niet graag vooraan.

Kinepolis doet ook niet echt controle tijdens de film dus als die cosy zetels niet gebruikt worden ga ik daar ook wel zitten, dat zit toch wel iets beter
 
Met gezicht naar het scherm (duh!), altijd aan de linkerkant, eerste zetel naast het gangpad. Cruciaal zodat ik mijn benen toch voluit kan strekken. Ook liefst met geen mensen in de 2 rijen voor en achter mij. Tijdstip is altijd de laatste voorstelling en nooit op een avond vóór een feestdag of weekend, om zo de minste kans te hebben dat er irritante pubers in de zaal zitten. En verder zo leeg mogelijk, voor die paar idioten die denken dat het een goed idee is hun smartphone boven te halen in een donkere zaal.

Ja ik ga weinig naar de Kinepolis.
 
Ik wil aan de zijkant zitten: minder mensen die moeten passeren vooral. De rest interesseert me minder, maar de eerste rij van het middelste blok aan de zijkant draagt de voorkeur. 0% kans op lange swabbers of irritante gsm-schermen die je afleiden als ze oplichten voor je dan.
 
Indien mogelijk ergens tussen 1/2 en 3/4e van de zaal, in het midden van de rij. Bij Kinepolis dus helaas wel die rijen die ingenomen worden door de cosy seats, in dat geval probeer ik dus vlak voor of achter de cosy seats te zitten. Vooral qua geluid zijn dit ook gewoon de beste plaatsen, eindmix gebeurt ook vanaf die positie.
 
Ter hoogte van de middelste rij , maar ik ga zelden of nooit centraal zitten, bijna altijd aan de zijkant. Daar is het rustiger.

Als de kinderen mee zijn, hetzelfde eigenlijk. Dan is aan de zijkant ook handiger als ze dan toch plots naar het WC moeten... (ook eens een bijna kots-incident gehad in de zaal...)
 
Indien mogelijk ergens tussen 1/2 en 3/4e van de zaal, in het midden van de rij. Bij Kinepolis dus helaas wel die rijen die ingenomen worden door de cosy seats, in dat geval probeer ik dus vlak voor of achter de cosy seats te zitten. Vooral qua geluid zijn dit ook gewoon de beste plaatsen, eindmix gebeurt ook vanaf die positie.
Klopt volledig. Geluid staat gericht op center.
Ik pas dezelfde tactiek toe.
 
Liefst niet van voor. Ergens midden of achterin centraal. Indien de zaal leeg is, zo ver mogelijk van iemand anders ook, maar soms als je tickets koopt moet je op een plaats zit die vooraf bepaald is, en dan weet ik niet goed of ik me daaraan moet houden.

Bij concerten hangt het er van af, bij yeule heb ik 1 keer perongeluk op de voorste rij gestaan (wat niet de bedoeling was), maar goed wel enorm van genoten.

Ja ik ga weinig naar de Kinepolis.

Als ik ga, probeer ik meestal ook wel in te schatten welke vertoning het minste volk zal trekken, wat soms wel goed lukt. Ik heb ooit eens helemaal alleen Everest gezien. Klinkt raar, maar vond ik echt super.

Meestal zijn de type films die ik ga kijken, ook wel niet de blockbusters, dus ik denk niet dat ik ooit in een volle zaal heb gezeten bij cinema. Misschien wel in de arthouse cinema maar die zalen zijn kleiner. En dat doe ik ook niet meer de laatste tijd. Ik pak enkel hetgeen eruit dat ik echt wil gaan zien (bvb. The Northman), en meestal zijn dat ook films waar ik met iemand anders mee kan gaan kijken. Cinema doe ik wel niet vaak eigenlijk, nooit vaak gedaan. Wellicht maar een keer of 10-15 gedaan in mijn leven.
 
Liefst niet van voor. Ergens midden of achterin centraal. Indien de zaal leeg is, zo ver mogelijk van iemand anders ook, maar soms als je tickets koopt moet je op een plaats zit die vooraf bepaald is, en dan weet ik niet goed of ik me daaraan moet houden.

Bij concerten hangt het er van af, bij yeule heb ik 1 keer perongeluk op de voorste rij gestaan (wat niet de bedoeling was), maar goed wel enorm van genoten.



Als ik ga, probeer ik meestal ook wel in te schatten welke vertoning het minste volk zal trekken, wat soms wel goed lukt. Ik heb ooit eens helemaal alleen Everest gezien. Klinkt raar, maar vond ik echt super.

Meestal zijn de type films die ik ga kijken, ook wel niet de blockbusters, dus ik denk niet dat ik ooit in een volle zaal heb gezeten bij cinema. Misschien wel in de arthouse cinema maar die zalen zijn kleiner. En dat doe ik ook niet meer de laatste tijd. Ik pak enkel hetgeen eruit dat ik echt wil gaan zien (The Northman), en meestal zijn dat ook films waar ik met iemand anders mee kan gaan kijken.

Bij concerten heeft de plaats waar ge zit/staat imo dan ook nog veel meer invloed op hoe ge het concert beleeft. Mss ook nog wel interessant voor een apart topic van te maken ;)
 
Als kind was is geobsedeerd met helemaal bovenaan in het midden, ik denk veel kinderen? Maar tegenwoordig is het love seat, de love seat voor ons voor onze kinderen en beide aan het gangpad.
 
Kinderen best gewoon thuis laten.

Groetjes,
Alle cinema bezoekers
Bij een animatiefilm vind ik wel dat dat kan, maar inderdaad, je moet kinderen die sowieso een kleinere aandachtspanne hebben niet meenemen naar eender welke film natuurlijk. Niet omdat het niet altijd geschikt is, maar ook omdat het simpelweg vaak te saai voor hun zal zijn.

Ik heb eens Inside Out gezien in de cinema, en daar had ik eigenlijk geen last van "kinderen". Was nu ook wel geen premiere ofzo. En die film was ook wel een animatiefilm, beetje aparter dan de meeste animatiefilms maar nog steeds erg geschikt voor kinderen.

Wel al last gehad van oude bomma's die hun koffieklets doen bij een arthousefilm, tot het punt dat ik mij afvraag waarom ze die film willen zien of dat ze er gewoon maar zijn omdat het mogelijk gratis is voor hun...

Over de middag een film gaan kijken, is eigenlijk geen goed idee. Beter s'avonds, ook al is het drukker maar de mensen s'avonds zijn ook wat respectvoller en een volle zaal zorgt er soms voor dat mensen minder de neiging hebben om te kletsen denk ik. Ik denk niet dat ik nog s'middags een film kijk (tenzij dat het qua schema niet anders zou kunnen of dat je toevallig kinderen mee zou kunnen hebben).
 
Altijd een cosy seat in het midden, ideaal qua beleving en lawaaimakers zitten bijna altijd op de laatste rijen dus ver genoeg om niet te storen.
Ik ga toch maar 1 keer per maand naar de cinema dus ik betaal graag enkele euro's extra om optimaal van een film te genieten.

Vrienden waren onlangs in een lokale cinema zonder reservatiesysteem naar Zillion gaan kijken. Ik heb vriendelijk gepast want je kan niet op voorhand inschatten hoe druk de zaal gaat zijn en je moet al ruim op voorhand komen om deftige plaatsen te hebben.
De zaal was bijna volledig vol en ze hadden kutplaatsen. Dan betaal ik liever het dubbele om van mijn film te genieten.
 
Terug
Bovenaan