Draadloos Home cinema systeem

Misschien ook eens kijken naar de JBL bar 9.1?

Soundbar waarvan je de twee uiteinden kan loskoppelen en die dan fungeren als rear speakers...
Grote voordeel is dat je dus echt draadloos surround hebt, want die speakers hebben een aitonomie van pakweg 8 a 9u. Na de filmavond steek je ze gewoon terug in de soundbar om op te laden.
Vorig jaar gekocht voor dikke 800 euro en werkt toch prima.

Heb toen ook naar die Ambeo gekeken en nog even overwogen, maar zie niet goed in hoe je daar een surround gevoel kan hebben...

Mocht je hem toch kopen, ben ik wel curieus hoe je hem ervaart...
 
Denk dat ik mij ook audiofile mag noemen, met een surround setup van tegen de 14 000 euro.

- AVR: 1300 euro
- Front Left + Front Right: 1200 euro
- Center: 650 euro
- Subwoofer: 800 euro
- Surround Left + Surround Right: 600 euro
- Surround Back Left + Right: 500 euro
- Enkele goedgeplaatste akoestische panelen 'bedekt' met kunst : 200 euro
- Randmateriaal (calibratie materiaal en audio processoren): 500 euro
- ik vergeet nog wat materiaal

In uw geval is het een idee om te beginnen bovenaan mijn lijstje (zoals ik ook heb gedaan) en te stoppen wanneer het goed genoeg is voor u.
Ik ga nooit stoppen met verbeteren, maar veel mensen stoppen bij de center of de subwoofer.
Muziek luister ik enkel in stereo + sw, die surrounds heb je daarvoor niet nodig en doen uw soundscape eigenlijk minder strak klinken in de meeste gevallen.

De grootte van uw living spreekt in het voordeel van lage frequenties, hogere frequenties gaan vlugger opvallen door echo onder andere. Akoestische foam/vulling kan hier wel vrij goedkoop een oplossing bieden. Meestal zijn grotere kamers gewenst, hoe hoger het plafond hoe beter meestal. De materialen van uw muur/vloer/plafond zijn ook belangrijk, als die redelijk 'poreus' zijn, dan heb je geluk. Tegels zijn uit denk boze bijvoorbeeld. De plaatsing van de speakers zijn ook belangrijk, daar moet je vooral zien dat je niet te dicht tegen een muur zit.

Vergeet zeker niet te kalibreren, daar zit zeer veel verschil. de Denon AVRs hebben een bijgeleverde microfoon die de meeste settings voor u zet;
Van daar uit kunt ge dus vrij gemakkelijk van reference naar preference gaan met wat extra settings.

Qua speakers is KEF niet uiterst bekend, maar ze zijn wel redelijk degelijk. Ik prefereer Klipsch vanwege de 'crisp' sound, Dali gaat wat meer vol klinken volgens sommigen, maar je kan dat zelfs weg kalibreren als je wil.

EDIT: draadloos kan enkel werken in zeer afgesloten ruimtes waar je best geen interferentie hebt. Time-alignment gebeurt dan wel met de kalibratie. Teveel gedoe voor mij, maar het is mogelijk.
 
Voor de mensen die graag een betere geluidservaring horen dan hun tv, is een SONOS perfect. Dat geeft een zeer goed geluid en kun je veel met aanvangen. BOSE is ook een ander alternatief maar begint al duurder te worden.

Voor de mensen met meer verstand qua audio, gaan ze al inderdaad naar DENON en andere zaken.

Ik heb vroeger BOSE gehad (zo'n volledige witte installatie met kleine boxen en zo'n grote subwoofer). Daarna omwille Bang Olufsen Beovision TV heb ik zo'n champignon van B&O gekocht (ja effe zot gedaan). Geluid was imo formidabel, maar ja er zullen audiofielen zijn die een merk op noemen die ik ni ken die zeggen dat dit 1000x beter is, echter waren de looks toen voor mij ook heel belangrijk.
 
Voor de mensen die graag een betere geluidservaring horen dan hun tv, is een SONOS perfect. Dat geeft een zeer goed geluid en kun je veel met aanvangen. BOSE is ook een ander alternatief maar begint al duurder te worden.

Voor de mensen met meer verstand qua audio, gaan ze al inderdaad naar DENON en andere zaken.

Ik heb vroeger BOSE gehad (zo'n volledige witte installatie met kleine boxen en zo'n grote subwoofer). Daarna omwille Bang Olufsen Beovision TV heb ik zo'n champignon van B&O gekocht (ja effe zot gedaan). Geluid was imo formidabel, maar ja er zullen audiofielen zijn die een merk op noemen die ik ni ken die zeggen dat dit 1000x beter is, echter waren de looks toen voor mij ook heel belangrijk.
B&O is design, kwalitatief is dat niet top, maar design is nu eenmaal ook een factor die meetelt... Dus daar heb ik op zich geen probleem mee dat mensen dat aanraden, behalve als het voor een echte home-cinema is.
Bose is eigenlijk echt niet zo goed. Dat is echt héél duur voor wat je krijgt, en het geluid is eigenlijk echt niet goed. Sonos is dan weer wel relatief goed.

Maar inderdaad, een echte audiofiel gaat voor andere merken gaan en die komen veel duurder uit. Dan kom je snel aan een bedrag rond de 10k uit. EN die zijn niet draadloos...
 
Een maat van mij heeft deze kleine set-up :


En ik moet zeggen dat het wel erg deftig is voor die prijs. Als onze huidige tv het opgeeft ga ik mij deze ook aanschaffen denk ik.

Teufel houdt zijn prijzen relatief laag omdat ze geen tussenpersonen gebruiken. Alles is rechtstreeks bij hen zelf te kopen. Ik heb ook hun radio 360 en dat klein ding is echt indrukwekkend.

Ik zou zeggen : bekijk eens wat reviews en overtuig jezelf.
 
B&O is design, kwalitatief is dat niet top, maar design is nu eenmaal ook een factor die meetelt... Dus daar heb ik op zich geen probleem mee dat mensen dat aanraden, behalve als het voor een echte home-cinema is.
Bose is eigenlijk echt niet zo goed. Dat is echt héél duur voor wat je krijgt, en het geluid is eigenlijk echt niet goed. Sonos is dan weer wel relatief goed.

Maar inderdaad, een echte audiofiel gaat voor andere merken gaan en die komen veel duurder uit. Dan kom je snel aan een bedrag rond de 10k uit. EN die zijn niet draadloos...
B&O niet kwalitatief ? Ale man? In mijn Beovision als ik die afwerking zie, dat is feilloos ? OK, ik betaal eigenlijk wel voor een dure LG :D

Bose niet goed in geluid, dunno. Dat is iets meer voor mensen die minder boom boom willen maar iets helder geluid vond ik altijd. Sonos is meer allrouder, boom boom en makkelijk in app gebruik.

Het is allemaal heel simpel.. Wil je iets met stijl hebben + goed geluid (ik zeg goed eh, geen orgasme geluid) dan zit je altijd op een bepaald niveau. Ik betaal meer voor de stijl dus b&o (heb ook nog een bowen wilkinson staan in de garage)

Als je echt voor de audiofiel gaat, dan ga je met draden werken en persoonlijk vind ik 9 van de 10 dat die setups lelijk zijn. Grote luidsprekers die naast de tv staan enzovoort. Dat krijg ik sowieso aan mijn vrouw niet verkocht. Ik heb hier die b&o staan in de hoek, die draait naar de positie waar we zitten, en daar iets verder staat die ontplofte paddestoel. That's it.
 
B&O niet kwalitatief ? Ale man? In mijn Beovision als ik die afwerking zie, dat is feilloos ? OK, ik betaal eigenlijk wel voor een dure LG :D

Bose niet goed in geluid, dunno. Dat is iets meer voor mensen die minder boom boom willen maar iets helder geluid vond ik altijd. Sonos is meer allrouder, boom boom en makkelijk in app gebruik.

Het is allemaal heel simpel.. Wil je iets met stijl hebben + goed geluid (ik zeg goed eh, geen orgasme geluid) dan zit je altijd op een bepaald niveau. Ik betaal meer voor de stijl dus b&o (heb ook nog een bowen wilkinson staan in de garage)

Als je echt voor de audiofiel gaat, dan ga je met draden werken en persoonlijk vind ik 9 van de 10 dat die setups lelijk zijn. Grote luidsprekers die naast de tv staan enzovoort. Dat krijg ik sowieso aan mijn vrouw niet verkocht. Ik heb hier die b&o staan in de hoek, die draait naar de positie waar we zitten, en daar iets verder staat die ontplofte paddestoel. That's it.
Kwalitatief als in "audiokwaliteit", niet bouwkwaliteit. Want daar is inderdaad niks mis mee.
En inderdaad, klassieke installaties zijn maar zelden echt mooi te noemen. Er zijn een paar uitzonderingen, maar meestal zijn speakers vooral dingen die in de weg staan.
 
Kwalitatief als in "audiokwaliteit", niet bouwkwaliteit. Want daar is inderdaad niks mis mee.
En inderdaad, klassieke installaties zijn maar zelden echt mooi te noemen. Er zijn een paar uitzonderingen, maar meestal zijn speakers vooral dingen die in de weg staan.
Ah ok, dan geef ik je volledig gelijk.
 
wat ik vooral mis in die speakers die het oog meer bieden dan het oor (bose b&o) is de mogelijkheid om het geluid te tweaken naar reference of preference.
De app is dan wel gemakkelijk in gebruik, maar heeft amper opties.

Pakt bijvoorbeeld de Audyssey MultiEQ 32 app en bijbehorende AVR/audio processor.
Die laat u toe om van zwakkere speakers toch een voller geluid te krijgen bijvoorbeeld.
Bose heeft bijvoorbeeld de tendens om mid-bass te boosten (zoals de meesten het willen, das pure statistiek), maar je krijgt er geen sub-bass uit en de upper bass verliest aan strakheid omdat die onderdoet voor die mid bass.

In de midrange zitten die meestal goed ja, maar hogere tonen worden wat te plat gebracht. Dat gevoel heb ik met heel veel out of the box speakers. Niets zo goed als een crisp mid en upper range.

soit, ik denk dat de OP hier niet veel mee is, maar ik hoor dat bij elk systeem dat ik ga beluisteren.
 
wat ik vooral mis in die speakers die het oog meer bieden dan het oor (bose b&o) is de mogelijkheid om het geluid te tweaken naar reference of preference.
De app is dan wel gemakkelijk in gebruik, maar heeft amper opties.

Pakt bijvoorbeeld de Audyssey MultiEQ 32 app en bijbehorende AVR/audio processor.
Die laat u toe om van zwakkere speakers toch een voller geluid te krijgen bijvoorbeeld.
Bose heeft bijvoorbeeld de tendens om mid-bass te boosten (zoals de meesten het willen, das pure statistiek), maar je krijgt er geen sub-bass uit en de upper bass verliest aan strakheid omdat die onderdoet voor die mid bass.

In de midrange zitten die meestal goed ja, maar hogere tonen worden wat te plat gebracht. Dat gevoel heb ik met heel veel out of the box speakers. Niets zo goed als een crisp mid en upper range.

soit, ik denk dat de OP hier niet veel mee is, maar ik hoor dat bij elk systeem dat ik ga beluisteren.
Bose gebruikt enorm de "kracht" van psychoakoestiek. Hun "subwoofer" komt zelfs niet in de subwoofer-range qua frequenties...
Maar mensen denken dat ze bass horen als ze het "voelen", maar die frequenties die je zo hard voelt zitten helemaal niet in de sub-bass range. Maar er zijn heel veel misverstanden daarrond...
 
Bose gebruikt enorm de "kracht" van psychoakoestiek. Hun "subwoofer" komt zelfs niet in de subwoofer-range qua frequenties...
Maar mensen denken dat ze bass horen als ze het "voelen", maar die frequenties die je zo hard voelt zitten helemaal niet in de sub-bass range. Maar er zijn heel veel misverstanden daarrond...
dit vind ik wel een toffe read daarover: https://www.audioholics.com/room-acoustics/bass-the-physical-sensation-of-sound

[...], and one subject reported testicular aching.
 
Klopt, en de belangrijkste zin:
although it seems more commonly pronounced in mid-bass frequencies around 100+ Hz as opposed to lower bass below 50 Hz

En daar speelt bose dus op in, met die frequentie-range te boosten. En er speelt nog wel meer mee ook, namelijk het feit dat uw hersenen zelf frequenties "bijverzinnen". Dat is hoe hoofdtelefoons met veel "bass" werken (die kunnen dat niet aan, en als je uitmeet spelen ze die lage frequenties ook helemaal niet). Dan gaan uw hersenen gewoon zeggen bvb "ah, als ik geluid hoor op 200Hz, en op 100Hz, dan moet er ook een geluid zijn op 50Hz. En voor koptelefoons kan ik dat perfect vergeven, want die zitten gelimiteerd qua omvang, maar voor een surroundsysteem dat u al vlot een paar 1000€ kost vind ik dat lastiger...
 
Ik heb momenteel een Sonos Arc en ben daar wel tevreden mee. Gebruik het wel zelf in een veel kleinere ruimte dan die van jou.
Zelf zou ik graag nog een Sub (Gen 3) toevoegen aan mijn Arc en misschien is dit ook niet slecht om zelf mee te beginnen?
Arc + Sub en als je dan nog niet helemaal tevreden bent kan je er altijd 2 Sonos One's aan koppelen in de toekomst.

Denk dat je met een Arc alleen net te weinig kracht hebt voor een ruimte zoals de jouwe.
De Sonos app heeft trouwens heel wat opties, installeren en apparaten toevoegen gaat heel snel.

Sonos Arc € 969
Sub (gen 3) € 749
 
Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk de enigste ben die niet aan zijn BASS en TREBLE kom. Mij is altijd verteld dat als je gaat beginnen spelen met die zaken, dan ga je het geluid vervormen zoals de maker het voor ogen had. Ik moet zeggen dat als ik een actie scene zie wel genoeg eraan heb want ik vlieg elke keer uit mijne zetel :D
 
Moet wel zeggen dat ik waarschijnlijk de enigste ben die niet aan zijn BASS en TREBLE kom. Mij is altijd verteld dat als je gaat beginnen spelen met die zaken, dan ga je het geluid vervormen zoals de maker het voor ogen had. Ik moet zeggen dat als ik een actie scene zie wel genoeg eraan heb want ik vlieg elke keer uit mijne zetel :D
Het is (véél) ingewikkelder dan dat :p. Uw ruimte bepaald de akoestiek, en door staande golven gaan bepaalde frequenties op bepaalde plekken veel luider zijn dan andere (iets dat vooral opvalt bij bass). Dit moet je dus compenseren door de EQ.
Ondertussen hebben wel de meeste systemen audyssey aan boord (dat klein micro'tje dat je moet insteken de eerste keer), en die regelt dat grotendeels (en vrij goed) in.
 
Het is (véél) ingewikkelder dan dat :p. Uw ruimte bepaald de akoestiek, en door staande golven gaan bepaalde frequenties op bepaalde plekken veel luider zijn dan andere (iets dat vooral opvalt bij bass). Dit moet je dus compenseren door de EQ.
Ondertussen hebben wel de meeste systemen audyssey aan boord (dat klein micro'tje dat je moet insteken de eerste keer), en die regelt dat grotendeels (en vrij goed) in.
Dat is al te ingewikkeld voor de meesten.
Mensen vragen aan mij of ik de bass of de treble zelf heb aangepast.

Eigenlijk niet, audyssey runt ge een keer en dan dynamic EQ aanzetten. Die doet dat voor mij. Achterliggend worden de frequenties wel aangepast, uiteraard.

Stiekem draai ik de subwoofer een klein beetje hoger, maar dat is menselijk.

Als ge standaard wordt weggeblazen luistert ge op reference level of hebt ge room modes/staande golven die u wellicht een extra gewicht geven.
 
Het is (véél) ingewikkelder dan dat :p. Uw ruimte bepaald de akoestiek, en door staande golven gaan bepaalde frequenties op bepaalde plekken veel luider zijn dan andere (iets dat vooral opvalt bij bass). Dit moet je dus compenseren door de EQ.
Ondertussen hebben wel de meeste systemen audyssey aan boord (dat klein micro'tje dat je moet insteken de eerste keer), en die regelt dat grotendeels (en vrij goed) in.
huh wa? Ey, regelt et e, ik gan de chippekes halen.
 
sony heeft een heel degelijk atmos draadloos systeem dat meekan met bekabelde systemen. bijna alle reviewers zijn er enorm lovend over.

de HT-A9 + subwoofer heb je voor een dikke2K - 2,5k. wel de 300W subwoofer nemen.

dat is een meer dan oké prijs gezien je niet hoeft te investeren in een receiver die ook al snel 700 euro kost voor iets of wat degelijk...

een goede bekabelde surround set ben je ook snel 3-4k kwijt als je gaat voor upper midrange materiaal.


ik heb hier zelf een monitor audio silver 5.1.2. setup met upfiring atmos speakers ( geen kabels in plafond voor ceiling ) en ik vind de atmos ervaring van die sony's met momenten zelf beter. Vrienden hebben die onlangs gekocht en ik was zeer skeptisch maar zeer aangenaam verrast.


het is absoluut geen instap pruts zoals sonos. en zal zeker spelen dan b& o , teufel, bose, .... en andere dingen in die categorie.
 
Laatst bewerkt:
B&O niet kwalitatief ? Ale man? In mijn Beovision als ik die afwerking zie, dat is feilloos ? OK, ik betaal eigenlijk wel voor een dure LG :D

Bose niet goed in geluid, dunno. Dat is iets meer voor mensen die minder boom boom willen maar iets helder geluid vond ik altijd. Sonos is meer allrouder, boom boom en makkelijk in app gebruik.

Het is allemaal heel simpel.. Wil je iets met stijl hebben + goed geluid (ik zeg goed eh, geen orgasme geluid) dan zit je altijd op een bepaald niveau. Ik betaal meer voor de stijl dus b&o (heb ook nog een bowen wilkinson staan in de garage)

Als je echt voor de audiofiel gaat, dan ga je met draden werken en persoonlijk vind ik 9 van de 10 dat die setups lelijk zijn. Grote luidsprekers die naast de tv staan enzovoort. Dat krijg ik sowieso aan mijn vrouw niet verkocht. Ik heb hier die b&o staan in de hoek, die draait naar de positie waar we zitten, en daar iets verder staat die ontplofte paddestoel. That's it.

b&O zijn instap speakers. Het is "beter dan tv speakers" en daar stopt het bij. kwaliteit vergelijkbaar met de iets betere soundbar. Met speakers van goede kwaliteit bedoelen we hier : monitor audio, b&w , dali, klipsch,...


audiofiel merk speakers hoeven er trouwens helemaal niet lelijk uit te zien. die grote zuilspeakers zijn ook een waste of space in een home cinema. die spelen amper beter dan een boekenplank speaker omdat één of 2 apparte sub woofers 10 keer beter zijn. Die speakers crossen over nog voor ze ooit gebruikt kunnen worden. als je een echte muziekfanaat bent dan is dat natuurlijk iets anders... dan wil je net dat de bas mee speelt uit die zuil.

dit is een zeer degelijk setje instappers (oneindig veel beter dan sonos/ bose en consoorten) en dat kun je toch niet lelijk noemen? Zeker zonder de gril vind ik ze prachtig. ik vind ze zelf mooier dan de silvers die ik heb. ( categorie hoger en 2 keer zo duur)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan