Jordanië

Margu

Active member
Crowdfunder FE
Voor september zijn onze vluchten al geboekt naar Jordanië! Ik kijk er zo hard naar uit. Nu hebben we echt enkel maar de vluchten al geboekt en moeten we dus nog kijken hoe we het allemaal daar gaan regelen. Een lokale tour volgen, een chauffeur huren, zelf rondrijden, ...
Zijn er mensen met ervaring over Jordanië die dat willen delen, tips om plaatsen te bezoeken, etc.?

bvb deze itinerary heb ik op dit moment als voorbeeld en dan zelf een auto huren om overal te geraken
 
Prachtig land! Ik ben er geweest in een groepsreis met Joker vorig jaar, dus alles was al geregeld voor ons (buske met chauffeur en lokale gids).

Sowieso de Jordan Pass nemen, bespaart u wat geld.

Ik ben overal van uw itinerary geweest (buiten Aqaba) en dat zijn inderdaad de aanraders. Wat ik er ook nog zou bijdoen is bezoek aan Dana Village en de Dana vallei (ligt op de weg naar Petra + daar de zon zien ondergaan met uitzicht over de vallei is zalig). Je kan in de vallei een wandeling doen met een gids als je tijd hebt. In Dana Village kan je ook overnachten in een oud huisje.

Overnachten in Mujib Chalets aan de Dode Zee is een aanrader (boek deze zeker op tijd!), net als in Rainbow Camp in Wadi Rum. Aan Mujib Chalets kan je ook aan canyoning gaan doen. In Wadi Rum sowieso onder de blote hemel slapen.

Jerash: heel goed bewaarde Romeinse ruines, echt de moeite
Dode Zee: dobberen in dat zoute water is een beleving op zich
Petra: fantastisch indrukwekkend complex, om sprakeloos van te worden. Wel veel toeristen natuurlijk.
Wadi Rum: enorm prachtige woestijn, daar de zon zien ondergaan is adembenemend.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon Jordanië kaart offline downloaden en dan auto huren op Amman Airport en uw tour afwerken. Is zeer eenvoudig te doen. Wadi Rum vond ik het mooiste. Dana village zou ik ook doen ipv Aqaba of in Aqaba even kort stoppen.
 
Jerash mooi inderdaad. Amman vond ik het minste, niet lang blijven dus
Infinity lodge in petra.
Sleeping under the stars in wadi rum, geen hele dag kameelrijden voor je poep. Jeep tour doen, die zet je af op speciale plekjes waar je wat rotsen beklimt, nadien koken ze voor u in een tent buiten of rots, ... Kameel rijden even , bv bij zonsondergang, wel de moeite. En dan onder de blote hemel slapen. Hemels.
Little Petra niet de moeite
Dana village in wadi dana eco camp en dan wadi ghuweir trail doen

Prachtige reis! Kijk zeker eens op reisjunk
 
Laatst bewerkt:
In Amman wel even naar de citadel gaan, daar heb je een mooi overzicht van heel de stad. En van daar naar het amfitheater gaan. Voor de rest zijn we in Amman ook niet lang gebleven.
 
Als je een tour door Jordanië wil doen, lijkt zeven me toch wel wat kort. Negen à tien gaat gaat een comfortabeler reistempo zijn volgens mij.

Vorig jaar heb ik (een sectie van) de Jordan Trail gewandeld: van Dana naar Petra. En Petra is inderdaad echt prachtig. Van de vier nieuwe wereldwonderen die ik tot dusver heb gezien (Petra, Chinese Muur, Colosseum, Chichen Itza) is dit met afstand het mooiste. Ook wel enorm groot en je kan er ook gemakkelijk uren wandelen. Daarom zou ik er toch eerder twee dagen voor uittrekken dan één. Little Petra zou ik gewoon overslaan, is echt niet de moeite.

Dana en de afdaling naar de canyon waar de Feynan Ecolodge staat, is ook wel de moeite als je van wandelen houdt. Ik had echter wel gelezen dat het niet meer mogelijk is om dit rechtstreeks vanuit Dana te doen aangezien er sinds vorig jaar een kopermijn is gestart en je nu een (kleine) omweg moet volgen.
 
Prachtig land! Ik ben er geweest in een groepsreis met Joker vorig jaar, dus alles was al geregeld voor ons (buske met chauffeur en lokale gids).

Sowieso de Jordan Pass nemen, bespaart u wat geld.

Ik ben overal van uw itinerary geweest (buiten Aqaba) en dat zijn inderdaad de aanraders. Wat ik er ook nog zou bijdoen is bezoek aan Dana Village en de Dana vallei (ligt op de weg naar Petra + daar de zon zien ondergaan met uitzicht over de vallei is zalig). Je kan in de vallei een wandeling doen met een gids als je tijd hebt. In Dana Village kan je ook overnachten in een oud huisje.

Overnachten in Mujib Chalets aan de Dode Zee is een aanrader (boek deze zeker op tijd!), net als in Rainbow Camp in Wadi Rum. Aan Mujib Chalets kan je ook aan canyoning gaan doen. In Wadi Rum sowieso onder de blote hemel slapen.

Jerash: heel goed bewaarde Romeinse ruines, echt de moeite
Dode Zee: dobberen in dat zoute water is een beleving op zich
Petra: fantastisch indrukwekkend complex, om sprakeloos van te worden. Wel veel toeristen natuurlijk.
Wadi Rum: enorm prachtige woestijn, daar de zon zien ondergaan is adembenemend.
Bedankt, ga dit denk ik grotendeels overnemen als itinerary.
Ivm slapen onder de blote hemel in wadi rum dacht ik dat het wat koud zou zijn, maar 23°C s'nachts is nog vrij comfortabel :biglaugh:
Als je een tour door Jordanië wil doen, lijkt zeven me toch wel wat kort. Negen à tien gaat gaat een comfortabeler reistempo zijn volgens mij.

Vorig jaar heb ik (een sectie van) de Jordan Trail gewandeld: van Dana naar Petra. En Petra is inderdaad echt prachtig. Van de vier nieuwe wereldwonderen die ik tot dusver heb gezien (Petra, Chinese Muur, Colosseum, Chichen Itza) is dit met afstand het mooiste. Ook wel enorm groot en je kan er ook gemakkelijk uren wandelen. Daarom zou ik er toch eerder twee dagen voor uittrekken dan één. Little Petra zou ik gewoon overslaan, is echt niet de moeite.

Dana en de afdaling naar de canyon waar de Feynan Ecolodge staat, is ook wel de moeite als je van wandelen houdt. Ik had echter wel gelezen dat het niet meer mogelijk is om dit rechtstreeks vanuit Dana te doen aangezien er sinds vorig jaar een kopermijn is gestart en je nu een (kleine) omweg moet volgen.
Spijtig genoeg een beetje vast aan de verlofdagen van de vriendin. Daarnaast zijn ook de ticketten nu al geboekt dus is er niet veel meer aan te veranderen.
Het zullen zoizo gevulde dagen zijn, maar dat vind ik niet erg voor een korte vakantie. Uitrusten doen we dan wel weer thuis.

Die trail ziet er ook echt mooi uit, had je blog er over al gelezen. Zal wel op het lijstje zetten :)
 
Bedankt, ga dit denk ik grotendeels overnemen als itinerary.
Ivm slapen onder de blote hemel in wadi rum dacht ik dat het wat koud zou zijn, maar 23°C s'nachts is nog vrij comfortabel :biglaugh:
Ik heb twee nachten in Wadi Rum buiten geslapen en het is op zich wel fris maar in die camps kan je matrassen en dekens lenen. Een matras en twee-drie dekens was genoeg om warm te hebben, eerste nacht met maar een deken was wat te weinig. :tongue: Maar je kan daar dus ook gewoon in een tenthuisje slapen.
 
Ik heb twee nachten in Wadi Rum buiten geslapen en het is op zich wel fris maar in die camps kan je matrassen en dekens lenen. Een matras en twee-drie dekens was genoeg om warm te hebben, eerste nacht met maar een deken was wat te weinig. :tongue: Maar je kan daar dus ook gewoon in een tenthuisje slapen.
Hier (juni) niks van dekens nodig gehad
 
Petra is natuurlijk een must do als je in Jordanië bent. Maar ik moet wel toegeven dat ik persoonlijk minder onder de indruk was van het complex achter de schatkamer, het bekendste deel van Petra. Ben je echter niet vies van een stevige tocht en heb je er tijd voor, dan zou ik het paadje naar het klooster wagen, achteraan het complex.
 
Een viertal jaar geleden geweest in december. Prachtig land! Wij hebben toen alles afgewerkt op 7 dagen tijd want Ryanair had de heen- en terugvlucht op een vaste dag in de week. Wij hadden alles zelf geregeld, maar hadden een reisplan van iemand die ook al eens 7 dagen geweest was, dat konden we gebruiken als leidraad. Vond 7 dagen perfect te doen. We hebben ook alles met de huurwagen gedaan: pas op voor snelheidsremmers. Die komen echt te pas en te onpas op de baan.

Wij hebben 1,5 dag genomen voor Petra. Eigenlijk op 1 dag bijna alles afgewerkt en op dag 2 nog een kleine beklimming gedaan om een bovenzicht te hebben van The Treasury. Er zijn veel gidsen die je daar naar kunnen leiden maar in feite kan je het zonder ook wel vinden, hebben wij toen gedaan. De tweede dag zijn we trouwens zeer vroeg gegaan (rond 7 uur 's ochtends) om een zeer kalme Treasury te hebben en foto's te hebben met quasi geen toeristen erbij. Als je dat zelf leuk vindt om te hebben, kan je dat ook doen! In de namiddag waren we dan ongepland vrij en we hebben dan die tijd genomen om eens de Rode Zee ook te doen, maar dat was wel even rijden.

Wadi Rum is prachtig! Daar inderdaad met een lokale organisatie even slapen.

Verder ook niet vergeten: een hotelletje pakken aan de Dode Zee om het drijfeffect eens mee te maken. De viscositeit van het water heeft een olie-achtige structuur vond ik. Cool om te zien.

Na 7 dagen komt de hummus wel je oren uit 😅

Eens je ook begint te letten op het zinnetje "Welcome to Jordan", zal je ook merken dat het continu gezegd wordt door de lokale bevolking. Omdat zij een beetje midden in (historische) conflictgebieden liggen, willen ze dat de toeristen zich absoluut geen zorgen maken en op hun gemak zijn. Echt een aanrader qua reis! Enjoy!
 
Een viertal jaar geleden geweest in december. Prachtig land! Wij hebben toen alles afgewerkt op 7 dagen tijd want Ryanair had de heen- en terugvlucht op een vaste dag in de week. Wij hadden alles zelf geregeld, maar hadden een reisplan van iemand die ook al eens 7 dagen geweest was, dat konden we gebruiken als leidraad. Vond 7 dagen perfect te doen. We hebben ook alles met de huurwagen gedaan: pas op voor snelheidsremmers. Die komen echt te pas en te onpas op de baan.

Wij hebben 1,5 dag genomen voor Petra. Eigenlijk op 1 dag bijna alles afgewerkt en op dag 2 nog een kleine beklimming gedaan om een bovenzicht te hebben van The Treasury. Er zijn veel gidsen die je daar naar kunnen leiden maar in feite kan je het zonder ook wel vinden, hebben wij toen gedaan. De tweede dag zijn we trouwens zeer vroeg gegaan (rond 7 uur 's ochtends) om een zeer kalme Treasury te hebben en foto's te hebben met quasi geen toeristen erbij. Als je dat zelf leuk vindt om te hebben, kan je dat ook doen! In de namiddag waren we dan ongepland vrij en we hebben dan die tijd genomen om eens de Rode Zee ook te doen, maar dat was wel even rijden.

Wadi Rum is prachtig! Daar inderdaad met een lokale organisatie even slapen.

Verder ook niet vergeten: een hotelletje pakken aan de Dode Zee om het drijfeffect eens mee te maken. De viscositeit van het water heeft een olie-achtige structuur vond ik. Cool om te zien.

Na 7 dagen komt de hummus wel je oren uit 😅

Eens je ook begint te letten op het zinnetje "Welcome to Jordan", zal je ook merken dat het continu gezegd wordt door de lokale bevolking. Omdat zij een beetje midden in (historische) conflictgebieden liggen, willen ze dat de toeristen zich absoluut geen zorgen maken en op hun gemak zijn. Echt een aanrader qua reis! Enjoy!
Raar genoeg is Ryanair denk ik gestopt om op Jordanië te vliegen vanuit Brussel. We konden nog ticketten daarvoor vinden tot half maart, maar vanaf dan niets meer te vinden. Dus nu maar vanuit Amsterdam een rechtstreekse gevonden en geboekt. Duurder dan die van Ryanair, maar handbagage wel inclusief (fatsoenlijke afmetingen), dus dan komt het op hetzelfde vaak. Ook 7 dagen.

Al heel veel gelezen over de beruchte snelheidsdempers 😅, en het maakt dan niet uit of je de correcte snelheid rijdt? Hoop ook dat het dan geen beschadigingen aan de huurauto zou brengen, of zijn die daar allemaal op voorzien?

The Treasury zou ik ook wel graag rustig willen fotograferen, dus bedankt voor de tip.

Ivm hotel aan de dode zee boeken; kan je daar ook niet gewoon een halve dag naartoe en dobberen zonder een hotel? Heb al gelezen dat er ook plaatsen zijn waar je kan betalen en een douche krijgt (wat zeker wordt aangeraden).
Hangt er natuurlijk vanaf welke planning we maken. Mss Jerash en dode zee op 1 dag om bij het laatste dan te blijven slapen.

Naar de hummus en falafel kijk ik wel hard uit, maar begrijp het wel, had ik destijds met Taco's in Mexico ook. Alhoewel ik dan na een week weg te zijn er terug naar verlangde. Anderzijds als vegetariër zijn de Arabische landen toch wel zalig denk ik.
 
Ter info: vier jaar geleden zijn wij over en weer gevlogen voor 50 euro per persoon in totaal.
Dat was toen nog zo dat je op Ryanair ook 10kg per persoon mocht meenemen zonder bij te betalen 😅

De snelheidsdempers: je rijdt over het algemeen 70 à 90 per uur als ik mij niet vergis. Best volledig vertragen naar 10km per uur om er over te rijden hoor. Je zal het wel zien ter plaatse.

Wij hadden aan de Dode Zee van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens iets chiquers te gaan na verschillende lokale hotelletjes. Dus iets meer Westers want het was onze voorlaatste dag daar en dat paste goed in de afsluit van de reis. Maar ik denk dat je ook wel een dagpas kunt nemen hoor.
 
Ter info: vier jaar geleden zijn wij over en weer gevlogen voor 50 euro per persoon in totaal.
Dat was toen nog zo dat je op Ryanair ook 10kg per persoon mocht meenemen zonder bij te betalen 😅

De snelheidsdempers: je rijdt over het algemeen 70 à 90 per uur als ik mij niet vergis. Best volledig vertragen naar 10km per uur om er over te rijden hoor. Je zal het wel zien ter plaatse.

Wij hadden aan de Dode Zee van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens iets chiquers te gaan na verschillende lokale hotelletjes. Dus iets meer Westers want het was onze voorlaatste dag daar en dat paste goed in de afsluit van de reis. Maar ik denk dat je ook wel een dagpas kunt nemen hoor.
:wallbash:😱 50 euro; ik wist dat ik het destijds had gezien als goedkope vlieglocatie. Wij uiteindelijk €295;
Nu zit ik te denken dat we wel wat langer hadden kunnen wachten misschien met boeken, maarja.

Amai, 10km/u, dat zijn inderdaad grote drempels
 
Terug
Bovenaan