Jongeren vernederen en slaan tiener: jeugddelinquentie en jongerengeweld

Het moet voor mij dan ook niet op de "meest humane manier". Rechten slachtoffer >>> rechten dader(s).



Hoe? Verplicht spiraaltje of andere anticonceptiva. Alsnog zwanger? Verplicht de cel in en afkicken asap.
Alsnog een drugsbaby op de wereld gezet? Zware celstraffen. Ik geloof wél in repressie, al is het maar omdat ik ook meer geef om vergelding dan louter om re-integratie van daders in een wereld waarin we geen mensen tekort hebben.

Kinderen ontmoedigen bij mensen die pakweg financieel onbekwaam zijn? Kindergeld meer investeren in rechtstreekse voordelen voor het kind, opvang/onderwijs, schoolmaaltijden, etc. en minder/geen cash kindergeld op de rekening wanneer het duidelijk misloopt.

Ik zou zelfs nog een stap verder durven te gaan en mensen veroordeeld voor het verwaarlozen van kinderen of erger nog misbruiken, een verbod op te leggen om nog nieuwe kinderen te krijgen: steriliseren m.a.w.
Je kan inderdaad niet maken om dat als overheid te verplichten onder dwang, dus ze krijgen wat mij betreft alsnog een "keuze": een celstraf tot hun vruchtbare jaren voorbij zijn (dat is dan wel een tikkeltje discriminerend t.o.v. mannen, maar het gaat hier om het welzijn van kinderen) of vrijlating na sterilisatie of op z'n minst verplichte anticonceptie voor 5 jaar ofzo.
En voor je denkt dat dat dit extreem ver gaat: we verbieden mensen die dieren verwaarlozen of misbruiken ook indien nodig het houden van dieren. Waarom dan voor kinderen een lagere standaard hanteren dan voor honden, katten of paarden?

Onze samenleving is véél te soft, véél geven, weinig durven terugvragen. Deze thread is een voorbeeld van waar dat misloopt, op meerdere vlakken.
Hiermee is het probleem met de wachtlijsten voor adoptie ook ineens opgelost. Win Win.
 
Mensenrechten zijn toch maar een vodje papier? Kan je een voorbeeld geven van landen waar mensen verplicht gesteriliseerd worden?

En zoals gezegd: waarom stoppen bij drugsverslaafden? Waar trek je de grens?

Mensenrechten zijn een kader geschetst post Wereld Oorlog II waar gerust nog verbetering op mogelijk is.
De medische technologie is er ruim op vooruit gegaan. Zo bestond de anticonceptiepil niet anno 1948.

Waarom stoppen bij drugsverslaafden? Zoek eens beelden op van heroïneverslaafde baby's en de gevolgen.
Ik zou eerder de vraag stellen: waarom dit in zijn huidige vorm zomaar laten begaan?

Kinderen worden weggehaald bij ouders door de jeugdrechtbank.

Klopt, en wat houdt die ouders tegen om vervolgens nieuwe kinderen te maken en die te misbruiken? Of moet de rechter de nieuwe kinderen op dag 1 weghalen? En moet de samenleving de "voortplantingsdrang" van deze mensen dan maar ongelimiteerd sponsoren?

Ik zie vooral heel erg doorgeschoven polarisering.

Ik zie een politiek en justitie die niet optreden, waardoor je dit soort polarisering krijgt.
Zoals ik zei: dat Zelzate trending is op X(/Twitter) vind ik toch veelzeggend. Maar ja, het zal wel te maken hebben met dat het "alt-right"/etc. is, waarschijnlijk. Ondertussen weer een paar stemmen voor VB erbij waarschijnlijk (en neen, niet de mijne).
 

3 jongeren van 15 à 16 jaar die een man van 50 jaar (uiterlijk: stoere vent) op een kerkhof met een pistool bedreigen, zijn geld en autosleutels eisen, en hem bij weigering in elkaar slaan. De man ging op het kerkhof het graf van zijn overleden dochter bezoeken...


Iemand zou die jongens er toch eens moeten op wijzen dat dit onbeleefd gedrag is. Foei, niet meer doen alstublieft.

Nog een ander artikel op HLN:


8 kinderen tussen 1 en 15 jaar zitten doodleuk tussen 200 kg drugs in de auto.

De acht kinderen, allemaal tussen 1 en 15 jaar oud, zijn ter beschikking gesteld van het jeugdparket en worden opgevangen door de dienst kinderbescherming

Wat moet er toch weer van die kinderen komen... :(
 

Iets met een appel die niet ver van de boom valt zeker :unsure:
 
Dus ja, in dat geval zit er toch zeker een deel van het probleem bij de ouders.
Er staat “verontrustende opvoedingsSITUATIE”, niet verontrustende opvoeding. De defintie van dat woord wijst juist op de complexheid van de factoren die nu eenmaal komen kijken bij de opvoeding van een kind. Het gaat nooit enkel en alleen over de hier veelal gepercipieerde “opvoedingslaksheid” van ouders, maar zoals @C11 al eerder aangaf over een hieveelheid van complexe factoren in het opgroeien van een kind die er samen voor zorgen dat er dient ingegrepen te worden.
 

Iets met een appel die niet ver van de boom valt zeker :unsure:
Gelijk de beesten zoals ze zeggen, waar gaat dat toch naartoe...
 
Gelieve de posities van je discussiepartners correct voor te stellen.

Iets met een appel die niet ver van de boom valt zeker :unsure:
maar ... het ligt niet aan de ouders heb ik hier gelezen. Die kunnen hun kinderen toch niet altijd in bedwang houden?

Wist het gewoon, als je zo een gedrag vertoond ligt dan zeker voor een deel aan de ouders (die nu blijkbaar hetzelfde zijn als hun kinderen).
 
Nog een ander artikel op HLN:


8 kinderen tussen 1 en 15 jaar zitten doodleuk tussen 200 kg drugs in de auto.

Wat moet er toch weer van die kinderen komen... :(
In deze wagen zaten een 48-jarige man en zijn 41-jarige partner, beiden Marokkanen met werkvergunning in België. Achterin de wagen zaten hun vier kinderen.

Geen Belgische nationaliteit, geen Belgisch probleem dan hè :unsure:
Gewoon werkvergunning intrekken
 
maar ... het ligt niet aan de ouders heb ik hier gelezen. Die kunnen hun kinderen toch niet altijd in bedwang houden?

Wist het gewoon, als je zo een gedrag vertoond ligt dan zeker voor een deel aan de ouders (die nu blijkbaar hetzelfde zijn als hun kinderen).

Niet iedereen met een ongelukkige jeugd wordt een crimineel
Niet iedereen met een gelukkige jeugd ontloopt het criminele milieu.

Beide zaken vallen voor en er is geen eenduidige oorzaak te vinden jammer genoeg.
Dat die mogelijkheid bestaat ontkent quasi niemand denk ik op dit forum? Het enige wat verschillende posters hebben proberen aan te brengen dat dit geen vaststaand feit is en dat men dus niet te snel conclusies moet trekken. Anders begint het hier op Facebook te lijken en gaan we foto’s van zogenaamde daders posten ‘want we mogen dit niet laten gebeuren’ :unsure:

Een problematische opvoedingssituatie hoeft ook niet noodzakelijk de oorzaak te zijn, maar kan ook een symptoom zijn van de echte oorzaak zoals bijvoorbeeld armoede.

Ik leg het hier nog één keer neer: makkelijke oplossingen bestaan niet in een maatschappelijke context. Iedereen die denkt door zwaardere straffen en hogere boetes zo een problematiek op te lossen is gewoon blind voor de grootorde en hoe diep die problematiek eigenlijk zit. Sure, populistisch zijn die oplossingen wel, maar in de praktijk weinig kans tot slagen.
 
Dat die mogelijkheid bestaat ontkent quasi niemand denk ik op dit forum? Het enige wat verschillende posters hebben proberen aan te brengen dat dit geen vaststaand feit is en dat men dus niet te snel conclusies moet trekken. Anders begint het hier op Facebook te lijken en gaan we foto’s van zogenaamde daders posten ‘want we mogen dit niet laten gebeuren’ :unsure:

Een problematische opvoedingssituatie hoeft ook niet noodzakelijk de oorzaak te zijn, maar kan ook een symptoom zijn van de echte oorzaak zoals bijvoorbeeld armoede.

Ik leg het hier nog één keer neer: makkelijke oplossingen bestaan niet in een maatschappelijke context. Iedereen die denkt door zwaardere straffen en hogere boetes zo een problematiek op te lossen is gewoon blind voor de grootorde en hoe diep die problematiek eigenlijk zit. Sure, populistisch zijn die oplossingen wel, maar in de praktijk weinig kans tot slagen.
Ik denk dat de huidige aanpak ook niet veel kans heeft op slagen :) zie de bewijzen, het wordt alleen maar erger en erger. Of die perceptie is er toch.

Verder los ik het graag voor mezelf op door in te grijpen op de zaken waar ik kan op ingrijpen: mijn gezin afschermen van dat tuig. Korte termijn oplossing dat weet ik, maar wel eentje dat nu werkt, want ik leef nu en niet 1000 jaar in de toekomst in de utopie waar alles peis en vree is :D

Maar iedereen mag doen wat hij wil uiteraard.
 
maar ... het ligt niet aan de ouders heb ik hier gelezen. Die kunnen hun kinderen toch niet altijd in bedwang houden?

Wist het gewoon, als je zo een gedrag vertoond ligt dan zeker voor een deel aan de ouders (die nu blijkbaar hetzelfde zijn als hun kinderen).
Waar heb je dat precies gelezen, dat het niet aan de ouders ligt? Want op die manier wordt het heel vervelend praten natuurlijk. Ik heb heel veel genuanceerde posts gelezen die zeggen dat het niet alléén aan de ouders ligt, en daarnaast ook aangeven dat zeggen dat het "bij de ouders ligt" echt niet voldoende is om er ook daadwerkelijk iets aan te doen. Specifieke oorzaken aanduiden en daarop oplossingen afstemmen, en vooral blijven kijken naar een brede context waarin de ouders een belangrijke rol spelen, dat lees ik vooral.

Maar misschien heb ik fout gekeken, hè.

Verder besef ik dat het een problematische vergelijking is, maar hier zie je nu ouders die ook geweld gebruiken. In de afgelopen pagina's lees ik herhaaldelijk: het moest mijn kind zijn, ik zou me niet kunnen inhouden. Is dat dan geen geweld tegen tieners? Is dat niet exàct hetzelfde milieu dat je creëert?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat er een verschil is in motivatie.
De ene vertrekt vanuit de wil om te pesten & zinloos geweld, gebrek aan opvoeding of respect.. De andere vertrekt vanuit een gevoel van onrechtvaardigheid en heeft aanleiding om tot actie over te gaan, dus als reactie.
Resultaat is natuurlijk hetzelfde, maar ik steek dat niet onder dezelfde noemer 'milieu'
 
Er staat “verontrustende opvoedingsSITUATIE”, niet verontrustende opvoeding. De defintie van dat woord wijst juist op de complexheid van de factoren die nu eenmaal komen kijken bij de opvoeding van een kind. Het gaat nooit enkel en alleen over de hier veelal gepercipieerde “opvoedingslaksheid” van ouders, maar zoals @C11 al eerder aangaf over een hieveelheid van complexe factoren in het opgroeien van een kind die er samen voor zorgen dat er dient ingegrepen te worden.

Ok, deels akkoord, maar het is wel wat gewring in bochten vind ik.
De eersten die verantwoordelijk zijn voor de opvoedingssituatie, dat zijn de ouders.
Je kan inderdaad gevallen bedenken waarbij dat verschil er is (extreem voorbeeld is pakweg een weeskind), maar als ouder heb je toch de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede opvoedingssituatie van je kind.

Uiteraard is dat niet de enige factor, dat zeg ik ook duidelijk niet mijn post. Maar als ze schrijven dat er een 'verontrustende opvoedingssituatie' is, is de kans toch erg groot dat er een probleem is met de ouders van die tiener.
 
Ik vind dat er een verschil is in motivatie.
De ene vertrekt vanuit de wil om te pesten & zinloos geweld, gebrek aan opvoeding of respect.. De andere vertrekt vanuit een gevoel van onrechtvaardigheid en heeft aanleiding om tot actie over te gaan, dus als reactie.
Resultaat is natuurlijk hetzelfde, maar ik steek dat niet onder dezelfde noemer 'milieu'
Ik ben voor alle duidelijkheid geen voorstander van ouders die kinderen gaan aftuigen, maar ik kan heel goed verstaan dat de stoppen even doorslaan als je beelden ziet van je kind dat op een enorm onmenselijke manier behandeld wordt. Dat gaat niet over een 'typisch' duw-en-trek gevechtje op de speelplaats of weet ik veel, dat zijn toch echt wel zware beelden, ik vind dus ook wel dat je dat niet helemaal onder dezelfde categorie kan plaatsen.

Maar langs de andere kant begrijp ik Loser ook wel: je gaat dan reageren, misschien reageren die ouders dan ook weer, en zo ben je vertrokken. Of wat als je zo'n kind blijvende schade geeft? Wat als je zelf de cel in moet en er dus niet voor je kinderen kan zijn? Wat als je per ongeluk iemand neerslaat die er niks mee te maken had? Wat als je kind dat hoort/ziet en zo begint te denken dat geweld maar normaal is? Wat als je op die manier van de daders eigenlijk slachtoffers maakt, want dan zijn ze gegaan van 'kinderen die andere kinderen pesten' naar 'kinderen die in elkaar zijn gemept door een volwassene'?

Het recht in eigen handen nemen kan misschien heel even therapeutisch aanvoelen, maar verder ben je daar nogal weinig mee.

Het beste is nog altijd om het gerecht zijn werk te laten doen, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. Daar wringt het schoentje wel eens af en toe in dit land, maar bij deze zaak gaat het toch allemaal vrij vlot heb ik de indruk.
 
Ik ben voor alle duidelijkheid geen voorstander van ouders die kinderen gaan aftuigen, maar ik kan heel goed verstaan dat de stoppen even doorslaan als je beelden ziet van je kind dat op een enorm onmenselijke manier behandeld wordt. Dat gaat niet over een 'typisch' duw-en-trek gevechtje op de speelplaats of weet ik veel, dat zijn toch echt wel zware beelden, ik vind dus ook wel dat je dat niet helemaal onder dezelfde categorie kan plaatsen.

Maar langs de andere kant begrijp ik Loser ook wel: je gaat dan reageren, misschien reageren die ouders dan ook weer, en zo ben je vertrokken. Of wat als je zo'n kind blijvende schade geeft? Wat als je zelf de cel in moet en er dus niet voor je kinderen kan zijn? Wat als je per ongeluk iemand neerslaat die er niks mee te maken had? Wat als je kind dat hoort/ziet en zo begint te denken dat geweld maar normaal is? Wat als je op die manier van de daders eigenlijk slachtoffers maakt, want dan zijn ze gegaan van 'kinderen die andere kinderen pesten' naar 'kinderen die in elkaar zijn gemept door een volwassene'?

Het recht in eigen handen nemen kan misschien heel even therapeutisch aanvoelen, maar verder ben je daar nogal weinig mee.

Het beste is nog altijd om het gerecht zijn werk te laten doen, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. Daar wringt het schoentje wel eens af en toe in dit land, maar bij deze zaak gaat het toch allemaal vrij vlot heb ik de indruk.

Vooral dat laatste ... Het gerecht vliegt uit de startblokken, full speed ahead!
Tot er een 'veroordeling' komt, soms na veel te lang getrokken procedure & in het beste geval niet gekasseerd/geseponeerd is geweest. Maar de strafuitvoering nihil is.
En de slachtoffers met het gevoel van onrechtvaardigheid achterblijven.
Ik begrijp dat het recht in eigen handen een vorm van verwerken is, helaas (imo) in stand gebracht door gebrek aan rechtvaardigheid door wat de officiële weg zou moeten zijn.

(Hiermee wil ik geen enkele vorm van geweld goedpraten, enkel begrip opbrengen voor de reactie van slachtoffers/betrokkenen in deze siuatie)
 
In een ideale wereld zouden we inderdaad het gerecht moeten kunnen vertrouwen om in dit soort situaties neutraal maar wel stevig in te grijpen om zo het onstaan van wraak en wederwraak een halt toe te roepen.

Maar hoewel justitie hier snel is gestart leert het recente verleden ons gewoonweg dat ze finaal toch maar zelden echt doortastend en met respect voor de belangen van de slachtoffers of potentiële nieuwe slachtoffers optreden.
Straffen in dit land voor dit en ander soort feiten zijn gewoon een lachertje.
Meer repressie en al helemaal zeker tegen die verrotte ouders die de stiefzus en vriendin van het eerste slachtoffer ook nog eens zijn gaan aanvallen, veel lef als volwassene om een 15 jarig meisje aan te vallen...

Beboeten tot op het punt dat als je een kei niet kan stropen, dat je er dan maar een stuk van afkapt met een beitel. Opsluiten indien nodig, en indien we spreken van huisarrest dan graag toch op z'n minst met een enkelband!
 
Ok, deels akkoord, maar het is wel wat gewring in bochten vind ik.
De eersten die verantwoordelijk zijn voor de opvoedingssituatie, dat zijn de ouders.
Je kan inderdaad gevallen bedenken waarbij dat verschil er is (extreem voorbeeld is pakweg een weeskind), maar als ouder heb je toch de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede opvoedingssituatie van je kind.

Uiteraard is dat niet de enige factor, dat zeg ik ook duidelijk niet mijn post. Maar als ze schrijven dat er een 'verontrustende opvoedingssituatie' is, is de kans toch erg groot dat er een probleem is met de ouders van die tiener.

Gewoon even ter aanvulling voor dit topic.
De term 'verontrustende opvoedingssituatie' is een term binnen de jeugdhulp en de wetgeving. De definitie hiervoor is: een situatie die de ontwikkeling van een minderjarige bedreigt doordat zijn psychische, fysieke of seksuele integriteit of die van een of meer leden van zijn gezin wordt aangetast of doordat zijn affectieve, morele, intellectuele of sociale ontplooiingskansen in het gedrang komen.
 
Terug
Bovenaan