Joke Schauvliege kandidaat rechter grondwettelijk hof

Vrij zeker dat dat bedrag te hoog is.
Art. 355.Gerechtelijk Wetboek<W 2002-12-27/30, art. 3, 099; Inwerkingtreding : 01-10-2002> De wedden van de magistraten van de Rechterlijke Orde worden bepaald als volgt :

Hof van Cassatie
Eerste voorzitter en procureur generaal69.696,16 EUR
Voorzitter en eerste advocaat-generaal65.281,40 EUR
[1 Sectievoorzitter en advocaat-generaal]157.776,40 EUR

Daar komen nog een aantal vergoedingen bij en geen idee wat het exacte indexatiecijfer is, het hoogste ambtenarenloon is afaik dat van de Kamervoorzitter en dat lag op 290.000 EUR in 2017.
 
Ik heb net eens opgezocht. De rechters van het SCOTUS, het opperste rechtscollege in de VS verdienen 277.700$/jaar... Dat komt neer op 19.230,7€/maand.

Yep, de rechters aan het Belgische grondwettelijk hof verdienen dus meer dan hun Amerikaanse tegenhangers van het SCOTUS... Bij het SCOTUS zijn ze met 9, bij ons met 12...

😐
Ik durf daaraan te twijfelen.
 
Ik heb net eens opgezocht. De rechters van het SCOTUS, het opperste rechtscollege in de VS verdienen 277.700$/jaar... Dat komt neer op 19.230,7€/maand.

Yep, de rechters aan het Belgische grondwettelijk hof verdienen dus meer dan hun Amerikaanse tegenhangers van het SCOTUS... Bij het SCOTUS zijn ze met 9, bij ons met 12...

😐
Zeg... ik post begot x posts geleden hetgeen er in de wet staat (die oa. 69k aan de index van 2002/2003).
Er is verduidelijking in de posts ondertussen dat het echt wel geen 20k€ bruto is of zelfs netto.
En toch kom jij hier af met het statement dat ze in amerika 19230€/ maand verdienen en dat men hier meer verdient als daar.

Hoe kom je erbij :(?
 
Ik ben niet zeker dat het index is van 2002. De wet is in 2016 ook nog gewijzigd, dus vind het wat moeilijk om het correcte bedrag te vinden maar het is zeker geen 20k netto.
 
Ik heb net eens opgezocht. De rechters van het SCOTUS, het opperste rechtscollege in de VS verdienen 277.700$/jaar... Dat komt neer op 19.230,7€/maand.

Yep, de rechters aan het Belgische grondwettelijk hof verdienen dus meer dan hun Amerikaanse tegenhangers van het SCOTUS... Bij het SCOTUS zijn ze met 9, bij ons met 12...

😐
Moest het al kloppen zou dat toch perfect te motiveren zijn, met het aantal regeltjes dat ze hier moeten kennen. :p
 
Ik ben niet zeker dat het index is van 2002. De wet is in 2016 ook nog gewijzigd, dus vind het wat moeilijk om het correcte bedrag te vinden maar het is zeker geen 20k netto.
Als het niet de index van 2002 zou zijn maar die van 2016 dan lijkt het mij wat weinig om eerlijk te zijn. Zou namelijk grofweg willen zeggen dat ze op 5k bruto eindigen. En een gewone a1 eindigt al op 6500 euro bruto einde carrière. Zou niet echt logisch zijn dan.
 
Ik vind dat je een zitje aan het SCOTUS niet kan vergelijken met eentje aan het Belgische grondwettelijk hof.

Daar worden beslissingen genomen in een context van 300+ miljoen mensen en één van de grootste economieën ter wereld. Dat is van een totaal ander kaliber.
 
Als het niet de index van 2002 zou zijn maar die van 2016 dan lijkt het mij wat weinig om eerlijk te zijn. Zou namelijk grofweg willen zeggen dat ze op 5k bruto eindigen. En een gewone a1 eindigt al op 6500 euro bruto einde carrière. Zou niet echt logisch zijn dan.
45000 basis + 2.283,39 per periode van 3 jaar nuttige ervaring. Dus te indexeren naar huidige bedragen. Pakweg een 40-50% erbij qua index
Ik vermoed dat je toch op minst 10 jaar ervaring moet hebben voor zo'n functie dus drie keer die bonus dus 52k niet geïndexeerd.

Pakweg 75.000 euro bruto met 10 jaar ervaring met een heel goed pensioenplan: Toch niet zo slecht voor een vrederechter.
 
45000 basis + 2.283,39 per periode van 3 jaar nuttige ervaring. Dus te indexeren naar huidige bedragen. Pakweg een 40-50% erbij qua index
Ik vermoed dat je toch op minst 10 jaar ervaring moet hebben voor zo'n functie dus drie keer die bonus dus 52k niet geïndexeerd.

Pakweg 75.000 euro bruto met 10 jaar ervaring met een heel goed pensioenplan: Toch niet zo slecht voor een vrederechter.
Maar is nog altijd iets anders als zeggen dat die personen 20k€ netto of bruto verdienen hé. Zoals er initieel geopperd werd.

Daarnaast, ging mijn referentie van 5k bruto duidelijk over indien het de index van 2016 was, en dan is 40-50% hogere index nu dan 2016 redelijk ongeloofwaardig ;).

Daarnaast hangt het er maar vanaf waar je mee vergelijkt hé. Met een arbeider valt dat serieus mee (behalve als je vergelijkt met een arbeider in het volcontinue systeem in de petrochemie zoals @Bimmer :p - die komt voor dat loon zijn bed niet uit). Met een partner van een prestigieus advocatenbureau is dat peanuts. Maar de overheid betaalt dan ook niet excessief. Ze betaalt goed. Waarbij de toppen afgetopt worden om te geven aan de lagere verloningsklassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Maar is nog altijd iets anders als zeggen dat die personen 20k€ netto of bruto verdienen hé. Zoals er initieel geopperd werd.

Daarnaast, ging mijn referentie van 5k bruto duidelijk over indien het de index van 2016 was, en dan is 40-50% hogere index nu dan 2016 redelijk ongeloofwaardig ;).

Daarnaast hangt het er maar vanaf waar je mee vergelijkt hé. Met een arbeider valt dat serieus mee (behalve als je vergelijkt met een arbeider in het volcontinue systeem in de petrochemie zoals @Bimmer :p - die komt voor dat loon zijn bed niet uit). Met een partner van een prestigieus advocatenbureau is dat peanuts. Maar de overheid betaalt dan ook niet excessief. Ze betaalt goed. Waarbij de toppen afgetopt worden om te geven aan de lagere verloningsklassen.
Euhm dient dat gepubliceerd loon niet gewoon vermenigvuldigd met 1,74 te worden?
Dat is dan een zuiver jaarsalaris van 120k, dat lijkt mij een zeer realistische verloning voor een topmagistraat.

Laat ons wel serieus blijven. 5k bruto, dan doe je het uit liefdadigheid eh. Allez dat is niet realistisch.
 
Euhm dient dat gepubliceerd loon niet gewoon vermenigvuldigd met 1,74 te worden?
Dat is dan een zuiver jaarsalaris van 120k, dat lijkt mij een zeer realistische verloning voor een topmagistraat.

Laat ons wel serieus blijven. 5k bruto, dan doe je het uit liefdadigheid eh. Allez dat is niet realistisch.
Lijkt mij zoals je het zegt eigenlijk wel aannemelijk omdat je er vanuit zou moeten kunnen gaan dat de bedragen vermeld in de wetteksten niet geïndexeerd zijn.

Maar ik ben niet zeker, ik volg daarvoor juridische wetteksten onvoldoende om te weten of dat zo altijd is, of men hier een uitzondering gemaakt heeft, etc.

Maar in dat geval is het nog geen 20k bruto of netto hé. Maar het is natuurlijk een mooi loon daar niet van. En ik had al gezegd dat 5k€ niet echt logisch zou zijn voor zo'n positie.
 
Bedragen in wetteksten zijn inderdaad altijd niet-geïndexeerd, tenzij als er expliciet een index bij vermeld wordt. Het is dus maal 1,74 te doen.
 
Crisis averted. Niet Schauvliege, maar Sabine de Bethune wordt naar voor geschoven als primaire kandidaat-rechter voor CD&V.

“De keuze voor de Bethune komt er na haar jarenlange inzet voor mensenrechten, en dan vooral voor de rechten van vrouwen en meisjes, zowel bij ons als elders in de wereld. Haar hele carrière lang stond haar engagement in het teken van de bescherming van vrouwenrechten, de gelijkwaardigheid van man en vrouw en de rechten van de meest kwetsbaren. Tevens was ze als senaatsvoorzitster sterk betrokken bij de zesde staatshervorming en de hervorming van de Senaat. Als rechter bij het Grondwettelijk Hof zal Sabine de Bethune met haar ervaring een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de belangrijke taak van het Hof.”

 
Crisis averted. Niet Schauvlieghe, maar Sabine de Bethune wordt naar voor geschoven als primaire kandidaat-rechter voor CD&V.

/THREAD! :biglaugh:
 
Mja Crisis averted is dat dan zo? de Bethune is voor mijn evenzeer een onbekende. Het afwenden van Schauvlieghe betekent niet noodzakelijk dat het alternatief daarom wel competent is. Het blijft een politieke benoeming.
 
Mja Crisis averted is dat dan zo? de Bethune is voor mijn evenzeer een onbekende. Het afwenden van Schauvlieghe betekent niet noodzakelijk dat het alternatief daarom wel competent is. Het blijft een politieke benoeming.

Incompetenter dan Schauvlieghe is niet mogelijk, dus alle andere alternatieven zijn dus wel beter. Ook al is het een andere partijknol die politiek benoemd wordt.
 
Mja Crisis averted is dat dan zo? de Bethune is voor mijn evenzeer een onbekende. Het afwenden van Schauvlieghe betekent niet noodzakelijk dat het alternatief daarom wel competent is. Het blijft een politieke benoeming.
Stel u de vraag hoeveel rechters van het grondwettelijk hof ge wel kent. En als je Danny Pieters wel kent, zou je De Bethune ook moeten kennen.

De Bethune gaat echt wel al een tijd mee, ze is o.a. 3 jaar Senaatsvoorzitter geweest.
 
Terug
Bovenaan