Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ik moet voor midden maart naar de autokeuring, en dat is nu echt een activiteit die ik haat infeite. Op zich is het gewoon de wagen voorrijden en wachten, maar iets eraan vind ik heel stresserend.

Het zou raar zijn moest je dan een vrijstelling krijgen.

Er zijn toch veel sectoren waar je korting of vrijstelling krijgt: spoorweg, energieleveranciers, autofabrikanten,...

Dus zo heel raar is het nu ook weer niet.

Al is het niet 100% hetzelfde maar toch, enkel indien uitgevoerd door dokters in hetzelfde ziekenhuis waar je werkt :p

Wel een erg naïeve gedachte natuurlijk. Maak de dingen beter waar je zelf een hand in hebt, al de rest is bijzaak.
naïef? ik vind dat maar een rare uitspraak. voor hetzelfde geld heeft hij net bericht gekregen dat een geliefd iemand gestorven is, hijzelf zwaar ziek is, of gewoon random externe problemen. Dat alle dingen die je niet in de hand hebt maar bijzaak zijn lijkt me toch eerder een naïeve gedachte dan.

Ik moet voor midden maart naar de autokeuring, en dat is nu echt een activiteit die ik haat infeite. Op zich is het gewoon de wagen voorrijden en wachten, maar iets eraan vind ik heel stresserend.
Herkenbaar..

Zeker als je al wat oudere auto's hebt, elke keer de stress dat ze iets gaan zien waardoor ze hem afkeuren.
Ik heb dat vele jaren moeten doen met 2 oude auto's, en nu heb ik 1 relatief recente (8j) en 1 heel oude (20j).

15j gelede afgekeurd op de ophanging. Auto was net ervoor op onderhoud geweest. Ik ben dan terug naar de garage gereden, daar hebben ze dat opnieuw getest (waar ik bij stond), en alles was in orde. Ze hebben dan de schokdempers grondig gereinigd zodat ze er als nieuw zouden uitzien. Daarmee terug naar de keuring en alles was in orde.

Ergens 12j geleden, afgekeurd wegens vervallen brandblusapparaat. Effectief rode kaart gehad daarvoor toen. Dat brandblusapparaat was al 7 jaar vervallen, dus de vorige 6 jaar op de keuring hadden ze daar niet eens naar gekeken.

4j geleden, afgekeurd (rode kaart) omdat 1 standlicht niet werkte. 2 dagen ervoor had ik alles nog nagekeken en alles werkte perfect. Onmiddelijk naar de dichtstbijzijnde DHZ-zaak gereden, daar op de parking vlug vervangen en direct terug naar de keuring gereden.

Onze 21j oude Ford moest vorige maand naar de keuring. 15 minuten voor ik moest vertrekken viel mijn € dat ik nog niet gekeken had of alle lichten werkten. (Ik ga met die auto niet meer naar de garage voor de keuring, ik zie wel wat ze op de keuring zeggen en ga erna op onderhoud)
Bleek dat 1 standlicht niet werkte. Dus vlug nagekeken en bleek dat het losgekomen was en achter de lichtblok was gevallen. Blijkbaar al een tijd, want was volledig in de plastic gesmolten. Ik heb dat losgemaakt, zo goed mogelijk proberen reinigen en terug goedgestoken.
1 probleem, elke keer ik de lichten van mijn auto aanstak, wou dat lampje niet branden. Enkel als ik op de motorkap klopte, en dan bleef het ook branden. Dus ik was me er zeer van bewust dat ik in de wachtrij mijn lampen zeker moest laten branden, en hopen dat ze die niet af zouden zetten voor die test. Gelukkig was dat in orde.
Maar hij werd wel afgekeurd (rode kaart, 15 dagen geldig) op de ophanging, handrem en olievervuiling in motorruimte.
Hij staat nu al bijna 2 weken in de garage om te herstellen. Ik moest er eigenlijk voor afgelopen vrijdag terug mee naar de (her)keuring, maar als hij nog niet hersteld is gaat dat uiteraard niet..

Garage heeft de herstelkosten geschat op 700-800€, wat veel is voor een auto die max 250€ waard is. Maar de komende 6-12 maand hebben we zeker nog 2 auto's nodig, maar de prijzen voor tweedehandsauto's zijn absurd. (benzine, max 15j, max 150.000km, trekhaak, geen Peugeot/Citroen/Opel vind je moeilijk voor <8000€).

Dus ik hoop dat ik met die 700-800€ nu er misschien nog 2 a 3 jaar mee kan blijven rijden. En ondertussen sparen om tegen dan een nieuwe (jong tweedehands) hoofdwagen te kopen en onze huidige hoofdwagen als 2e auto te gebruiken.

In principe moet ik er vrij eenvoudig doorgeraken, wagen is 6 jaar oud, maar ja je weet nooit natuurlijk. Ik weet nog hoe ik jaren terug naar de keuring ging met mijn aftandse Suzuki, toen je die zelf nog op al die testopstellingen moest rijden (nu is dat denk ik niet meer zo). Kennelijk moest ik op een bepaald moment voor het uitstappen de motor afzetten maar ik had dit niet gehoord of gelezen. Plots merkt die kerel dan en begint daar te roepen van "GODVERDOMME DIENEN HEEFT ZIJNE MOTEUR NI AFGEZET WADDIST WILDE ONS VERGIFTIGEN OFWA", waarna die mijn deur zo hard mogelijk dichtgooide.
Natuurlijk niet het moment om op dezelfde manier te antwoorden, dus ik heb niet echt gereageerd, maar man wat een marginaal. Dan 10 minuten later afgekeurd omdat een schokdemper versleten was.

naïef? ik vind dat maar een rare uitspraak. voor hetzelfde geld heeft hij net bericht gekregen dat een geliefd iemand gestorven is, hijzelf zwaar ziek is, of gewoon random externe problemen. Dat alle dingen die je niet in de hand hebt maar bijzaak zijn lijkt me toch eerder een naïeve gedachte dan.
Ik zat niet meteen op persoonlijk vlak te denken. Was meer in algemeenheden bezig. Maar dat kan ook natuurlijk. Iedereen beleefd dat anders.

Ik zat niet meteen op persoonlijk vlak te denken. Was meer in algemeenheden bezig. Maar dat kan ook natuurlijk. Iedereen beleefd dat anders.
Je kan toch hopen zaken bedenken die je niet in de hand hebt maar die zeker en vast geen bijzaak zijn voor je leven? Ik bedoel, alles gaande van iemand die zijn wagen in je voorgevel parkeert tot het uitbreken van een gewapend conflict zijn dingen waar we niets aan kunnen doen.

En misschien maar half gelinkt maar mijn ergernis: hoe de halve wereld zo'n gewapend conflict als een nieuwe vorm van entertainment ziet. Ik volg ook graag het nieuws, maar hoe mensen zoals bij een voetbalmatch vrolijk worden wanneer er "gescoord" wordt vind ik toch maar iets vreemd. Of mensen die de aanval op Iran als "tof" benoemen.

Aanvraag tot betaling van de zorgpremie gekregen.
100 euro.. doe ne keer normaal

ygeaFzX.png

Je kan toch hopen zaken bedenken die je niet in de hand hebt maar die zeker en vast geen bijzaak zijn voor je leven? Ik bedoel, alles gaande van iemand die zijn wagen in je voorgevel parkeert tot het uitbreken van een gewapend conflict zijn dingen waar we niets aan kunnen doen.

En misschien maar half gelinkt maar mijn ergernis: hoe de halve wereld zo'n gewapend conflict als een nieuwe vorm van entertainment ziet. Ik volg ook graag het nieuws, maar hoe mensen zoals bij een voetbalmatch vrolijk worden wanneer er "gescoord" wordt vind ik toch maar iets vreemd. Of mensen die de aanval op Iran als "tof" benoemen.
Zou dat een soort van gamification zijn. We zijn games en films gewoon waar we bijv. satelietshots van ontploffingen zien en nu kunnen we dat ook IRL zien. Waar vroeger met afgrijzen naar beelden van vliegtuigen die in gebouwen vlogen werd gekeken zijn drones die hetzelfde doen nu cool en spectaculair. Oorlog is entertainment geworden.

In principe moet ik er vrij eenvoudig doorgeraken, wagen is 6 jaar oud, maar ja je weet nooit natuurlijk. Ik weet nog hoe ik jaren terug naar de keuring ging met mijn aftandse Suzuki, toen je die zelf nog op al die testopstellingen moest rijden (nu is dat denk ik niet meer zo). Kennelijk moest ik op een bepaald moment voor het uitstappen de motor afzetten maar ik had dit niet gehoord of gelezen. Plots merkt die kerel dan en begint daar te roepen van "GODVERDOMME DIENEN HEEFT ZIJNE MOTEUR NI AFGEZET WADDIST WILDE ONS VERGIFTIGEN OFWA", waarna die mijn deur zo hard mogelijk dichtgooide.
Natuurlijk niet het moment om op dezelfde manier te antwoorden, dus ik heb niet echt gereageerd, maar man wat een marginaal. Dan 10 minuten later afgekeurd omdat een schokdemper versleten was.

Wel grappig dat ze dan een test moeten doen op de uitstoot.
Want dat is zeker gezond, nu er loopt daar soms wat tussen.

Moet zeggen dat wij nu altijd naar Roeselare gaan, en toch altijd vriendelijk personeel hebben gehad. Auto gewoon binnen rijden, en ze doen alles voor jou.

Zou dat een soort van gamification zijn. We zijn games en films gewoon waar we bijv. satelietshots van ontploffingen zien en nu kunnen we dat ook IRL zien. Waar vroeger met afgrijzen naar beelden van vliegtuigen die in gebouwen vlogen werd gekeken zijn drones die hetzelfde doen nu cool en spectaculair. Oorlog is entertainment geworden.
Ik denk niet dat de mensen die zo'n dingen entertainend vinden perse gamers zijn, en ik denk ook dat dat toejuichen iets is van alle tijde. Ik zou veel eerder denken dat het is omdat we die dingen gewoon constant en gewoon live kunnen zien en ik heb het gevoel dat sociale media tegenwoordig nog veel meer us vs them is en daar nog veel meer op inspeelt, en dat het meer een gevolg daarvan is.

Alsook dat is eigenlijk niet wat gamification wil zeggen :unsure:

ja, daarmee dat ik 'een soort van' zei. ik bedoel gewoon dat we spel en film elementen nu IRL in actie zien en het daarom tof vinden in plaats van afschuwelijk. Ons entertainment dat grafisch steeds meer realistisch is maakt dat dat we die dingen gewoon zijn, er in ondergedompeld worden en het cool vinden. Heb van mezelf ook gemerkt dat ik gefascineerd naar een filmpje van de bombing van de Ayatola compound keek en het cool vond gewoon omdat het IRL was van wat ik al in games heb gezien en dan verschiet ik wel van mijn eigen want op zich haat ik oorlog en wil het zeker niet 'tof' gaan vinden. Nu ja, misschien vond ik het ook wel indrukwekkend zonder het game-element, want things go boom is altijd impressive, maar de link naar games is er ergens toch.

Maar ik bedoel zeker niet dat games of films ons gewelddadig gaan maken en dat games en films evil zijn. Zocht gewoon naar een reden waarom iemand het tof zou vinden. Anyway, het was ook maar een toiletpauze-idee

Terug
Bovenaan