Ik ga ervan uit dat daar in kleine teams wordt aan gewerkt, dat die dingen ook worden getest - het feit dat men zoiets als team laat passeren kan eigenlijk alleen maar resulteren in een collectief ontslag aangevuld met eindeloze folteringen wat mij betreft. Wie als meewerkende en denkende werknemer gewoon slaafs volgt en geen vragen stelt m.b.t. gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid (2 belangrijke zaken in die context) is eigenlijk waardeloos in dergelijke functie - ga dan fruit plukken ofzo.
Breng eens een auto op de markt waarvoor je 5 sleutels nodig hebt: 1 voor elke deur en 5de voor de koffer - das eigenlijk juist hetzelfde en kijk wat het resultaat is: wereldnieuws zeg ik u.
Werknemers?
Berg die illusie al maar op. Er gaan niet veel overheidsinstellingen zijn die een developmentteam intern gaan hebben, laat staan een testteam.
Meestal maken ze daarvoor een bestek en die met de (voor hun) voordeligste offerte wint dat. Dat kan uiteindelijk meevallen of niet afhankelijk van het bedrijf.
Die bestekken zijn vaak opgemaakt door mensen die technisch geen idee hebben wat het allemaal inhoud, mogelijks ook beïnvloed door de laatste "hypes" of door een verkooppraatje van een specifieke bedrijf.
Ik heb zo ooit eens een bestek onder ogen gehad voor een low code oplossing van lokale/provinciale instellingen.
De verwachtingen waren over the top extravagant, met veel boeteclausules ervoor en de veronderstelling dat hun administratieve krachten zonder kennis daar wel even zelfstandig de nodige dingen in konden "ontwikkelen".
Zelfs de eindbeslissing over het aannemen van werknemers ligt op het niveau (tot op sommige instanties zelfs op politiek niveau) waar die mensen geen idee hebben welke competenties ze nodig hebben, laat staan dat ze erop kunnen beoordelen.
Als er dan geen IT dienst is die daar dat wat kan sturen, gaat ge niet die nodige competenties binnenkrijgen.
Dat is al als er (goede, competente) architecten zo zot zijn om erop te solliciteren, want met de privé(/freelance) kunnen die niet concurreren.
En dat is nu eenmaal wat ge nodig hebt, een goede, betrokken architect om de lijnen uit te tekenen.