Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Is nieuwsblad daar beter in?
Geen idee, ondertussen typ ik gewoon f1 qualify results in google

F1 app of website ?
Ondertussen idd gwn op google

Het ergerlijke is gewoon, je klikt op hln, dan op sport, dan op f1.
Dan verwacht ik als de qualifying een half uur gedaan is de uitslag.
En niet eerst elvendertig artikels over of lando norris heiniken drinkt, piastri zout op zen frietjes doet, hamilton een nieuwe vlam heeft, charles leclerc zijne hond diarree heeft, er zand op het circuit van zandvoort ligt of weet ik veel welke zever ze daar hebben staan

Geen idee, ondertussen typ ik gewoon f1 qualify results in google

Ondertussen idd gwn op google

Het ergerlijke is gewoon, je klikt op hln, dan op sport, dan op f1.
Dan verwacht ik als de qualifying een half uur gedaan is de uitslag.
En niet eerst elvendertig artikels over of lando norris heiniken drinkt, piastri zout op zen frietjes doet, hamilton een nieuwe vlam heeft, charles leclerc zijne hond diarree heeft, er zand op het circuit van zandvoort ligt of weet ik veel welke zever ze daar hebben staan

"Ik surf naar een absolute dreksite en ik kom alleen maar drek tegen. Hoe komt dit?"

Mensen gaan het nooit leren.

De AI content loopt inderdaad de spuigaten uit. Al denk ik wel dat er veel potentieel in zit, maar het kaf zal van het koren moeten worden gescheiden.
Ik zag vanochtend een post op facebook van twee familieportretten. Links een volwassen man met het syndroom van Down met een baby in zijn handen, en rechts een volwassen man en een bejaarde man met het syndroom van Down. En dan een verhaal rond hoe die man met het syndroom van Down toch een kind heeft kunnen opvoeden "uit liefde".

Was puur een chatgpt foto.

Ik zag vanochtend een post op facebook van twee familieportretten. Links een volwassen man met het syndroom van Down met een baby in zijn handen, en rechts een volwassen man en een bejaarde man met het syndroom van Down. En dan een verhaal rond hoe die man met het syndroom van Down toch een kind heeft kunnen opvoeden "uit liefde".

De ideale scam. Een lullig verhaaltje erbij en dan een gofundme eronder. En maar geld binnen halen.

Het is niks anders meer.

En als je de reacties dan nagaat, mensen trappen er massaal in.

Het is niks anders meer.

En als je de reacties dan nagaat, mensen trappen er massaal in.
't Gaat er niet op beteren vrees ik.

Ik kom het nu al geregeld tegen dat ik meteen opmerk dat het om AI beelden gaat, terwijl anderen het niet zien. 't Is een kwestie van tijd vooraleer ook wij eraan zullen moeten geloven zeker? Die evolutie in de laatste 2 jaar is enorm.

't Gaat er niet op beteren vrees ik.

Ik kom het nu al geregeld tegen dat ik meteen opmerk dat het om AI beelden gaat, terwijl anderen het niet zien. 't Is een kwestie van tijd vooraleer ook wij eraan zullen moeten geloven zeker? Die evolutie in de laatste 2 jaar is enorm.
Echt, binnenkort gaan we, net zoals er een darkweb is, een soort van white of light web moeten hebben, waar je enkel geverifieerde data kan terugvinden. Iedereen kan het bereiken, maar niet iedereen kan posten. Enkel een cluster van internationale personen en instanties met een licentie kunnen uploaden en data moet via een controleorgaan of zo. Want nu zijn we toch op een punt waar je niet meer weet wat correct is. Geschiedenisvervalsing en manipulatie van foto's en video gaan we nooit 100% kunnen uitsluiten, maar nu wordt het internet overstroomd door fake zaken.

Echt, binnenkort gaan we, net zoals er een darkweb is, een soort van white of light web moeten hebben, waar je enkel geverifieerde data kan terugvinden. Iedereen kan het bereiken, maar niet iedereen kan posten. Enkel een cluster van internationale personen en instanties met een licentie kunnen uploaden en data moet via een controleorgaan of zo. Want nu zijn we toch op een punt waar je niet meer weet wat correct is. Geschiedenisvervalsing en manipulatie van foto's en video gaan we nooit 100% kunnen uitsluiten, maar nu wordt het internet overstroomd door fake zaken.
Of misschien is AI daarin net de redding van de mensheid, worden we allemaal die fake social media en consoorten strontbeu en gaan we allemaal wat meer terug buiten spelen...

...hopelijk. :unsure:

1752054832367.png

Als je al ziet hoeveel mensen geloven dat deze tweet (een tweet uit 1986, door iemand die in 91 geboren is) echt is, dan staat ons nog wat te wachten met al die ai images.

Dat is nu net mijn hoop, dat het merendeel van de mensen door heeft dat 90% van de posts en images fake en/of AI zijn en dat we daardoor met zijn allen de interesse in social en online media verliezen. De mensheid zou er alleen maar wel bij varen.

Dat is nu net mijn hoop, dat het merendeel van de mensen door heeft dat 90% van de posts en images fake en/of AI zijn en dat we daardoor met zijn allen de interesse in social en online media verliezen. De mensheid zou er alleen maar wel bij varen.
Is dat niet een beetje de "dead internet theory"? Er zijn heel wat reacties die al die AI-nonsens lijken te geloven maar in hoeverre zijn dat nog mensen? We zitten toch wel in een tijdperk waar al die social media gevuld zijn met bots die bepaalde zaken proberen te verspreiden.

Op de duur weet je dan ook niet meer of al die ruziënde accounts op pakweg fb niet gewoon bots zijn die in de clinch gaan.

Verder volledig akkoord dat AI-beelden ons overspoelen hoor.

DPD is hier juist gestopt bij ons overburen met een pakket van Just Russel.
PostNL stopt sebiet (hopelijk) bij ons met een pakket van ... Just Russel

Ik ben geen klimaathippie maar dit kan nu toch wel eenvoudig wat ecologischer en efficiënter worden ingepland.

Is dat niet een beetje de "dead internet theory"? Er zijn heel wat reacties die al die AI-nonsens lijken te geloven maar in hoeverre zijn dat nog mensen? We zitten toch wel in een tijdperk waar al die social media gevuld zijn met bots die bepaalde zaken proberen te verspreiden.

Op de duur weet je dan ook niet meer of al die ruziënde accounts op pakweg fb niet gewoon bots zijn die in de clinch gaan.

Verder volledig akkoord dat AI-beelden ons overspoelen hoor.
Internationaal wil ik dat wel geloven, maar lokaal zijn Rudi, Fabienne en Fons op de commentarenpagina van HLN.be echt wel met elkaar in de clinch aan het gaan of maken ze gebruik van hun vrijheid van meningsuiting om te laten zien hoezeer ze gedijen in oceanen aan vitriool.

Ik pik in op de term geschiedenisvervalsing. Geschiedenis wordt doorgegeven door de overwinnaar, degene die aan het langste eind trekt. Iets wat al altijd is geweest, idem met hoe wij nieuws krijgen aangeboden of bekeken vanuit een bepaalde tijdsgeest.

Een kritische blik zal altijd nodig is en door A.I. wordt die kritische blik nog belangrijker/ of A.I is een tool voor propaganda.

Anderzijds ben ik opgegroeid met het idee als het in een boek is opschreven en uitgebracht het wel waar zou zijn, dat beeld is bij mij ook al helemaal veranderd. Of bevindingen van wetenschappelijk onderzoek zal wel juist zijn, wat ook niet altijd juist blijkt te zijn door enerzijds publicatiedrang, of wie het onderzoek betaalt enz...

Eigenlijk wil ik zeggen dat het niet iets nieuws is wat we zien, alleen nu op een groter platform.

Terug
Bovenaan