Je ergernissen van vandaag - Deel 2

En als er iets misloopt en de klant heeft geld overgemaakt dan is het in realiteit de schuld van de bank. Want meer en meer wordt de schuld verlegt van de klant naar de bank.

Ik vermoed dat het aan Windows 11 ligt maar weet het niet. Gisterenavond toen ik thuiskwam van kantoor nog enkele zaken op de werklaptop gedaan, afgesloten en van de monitor afgekoppeld want had de monitor voor iets anders nodig. Daarna de laptop terug aan de monitor gehangen maar niet opgezet. Via de monitor laadt die laptop ook op. Vanochtend wil ik die laptop opzetten en zie dat die al opstaat.
Heb het ook al enkele keren gehad dat ik 's ochtends op kantoor aankom, mijn laptop uit de rugzak haal en zie dat die gewoon al opstaat. Quasi volledig plat ook dus moet dan direct opladen.

Had voor deze laptop exact hetzelfde model maar nog met Windows 10 en daar gebeurde dat nooit mee.

Aanpassing voorschot EG bijna dubbel van 100€ naar 180€.
Mannekes toch ... ik verwarm nog steeds op 19C. Door de koudere januari 600KWh meer dan vorig jaar verbruikt (1600KWh vs 2200) , maar 300 KWh gas minder in november en december. Dus 300 KWh meer tot nu toe, wat geen heel groot verschil is.
Elektriciteit balans is 0KWh jaarlijks. Al 5 jaar zo, door mijn zonnepanelen en analoge meter. En geen echt grootverbruikers (fornuis op gas, geen droogkast of e auto)

Pas ik wel terug zelf weer eens aan dus. Ben geen bank zulle die de energieleverancier geld leent.

KBC :rolleyes:

Ik had zo een bankfonds zonder kapitaalsbescherming om wat te diversifieren. In de app klinkende nummers als: opbrengst: 19%.!!!!! woAW ma Gij ZiJt RjiK my dude!

Als ge dat dus uitrekent sinds dat geld er inzit is dat minder dan 2% per jaar aan compounding intrest. :rolleyes: Had dat beter op een termijnrekening gezwierd.

Dat moet daar dus weg en ga het elders beleggen.
Vorige week online de order ingegeven om dat vrij te geven mits kosten.

Dat is dus nog altijd niet verwerkt :laugh:
If only we had computers and stuff om dingen te automatiseren.

Van die actief beheerde bankfondsen zijn jammer genoeg in de meeste gevallen geen goed idee. Beter gewoon in een index (ETF) beleggen.
Het zegt genoeg dat geen enkel hedge fund de weddenschap met Buffet won om het over 10 jaar beter te doen dan de index, laat staan dat de beheerder van een bankfonds dat voor iedereen toegankelijk is ineens wel de magische methode heeft.

Aanpassing voorschot EG bijna dubbel van 100€ naar 180€.
Mannekes toch ... ik verwarm nog steeds op 19C. Door de koudere januari 600KWh meer dan vorig jaar verbruikt (1600KWh vs 2200) , maar 300 KWh gas minder in november en december. Dus 300 KWh meer tot nu toe, wat geen heel groot verschil is.
Elektriciteit balans is 0KWh jaarlijks. Al 5 jaar zo, door mijn zonnepanelen en analoge meter. En geen echt grootverbruikers (fornuis op gas, geen droogkast of e auto)

Pas ik wel terug zelf weer eens aan dus. Ben geen bank zulle die de energieleverancier geld leent.
Vorig jaar ook gehad met Eneco. Voorschotbedrag zo laag als mogelijk gezet aangezien ik een tijd in het buitenland ging verblijven en er dus niets verbruikt zou worden. Enkele weken later werd dit door Eneco zelf aangepast naar een bedrag hoger dan voordien. :wallbash:

Als ze zo bij een paar tienduizend klanten 50-100€/maand extra ontvangen ... Ook al moet dat bedrag nadien terugbetaald worden, ondertussen hebben ze toch maar mooi kunnen beleggen met dat geld.

Vorig jaar ook gehad met Eneco. Voorschotbedrag zo laag als mogelijk gezet aangezien ik een tijd in het buitenland ging verblijven en er dus niets verbruikt zou worden. Enkele weken later werd dit door Eneco zelf aangepast naar een bedrag hoger dan voordien. :wallbash:

Als ze zo bij een paar tienduizend klanten 50-100€/maand extra ontvangen ... Ook al moet dat bedrag nadien terugbetaald worden, ondertussen hebben ze toch maar mooi kunnen beleggen met dat geld.
Nu heeft het te zien met de nieuwe structuur van de netbeheerders sinds 1 jan 2025. Moest ook meterstanden doorgeven voor 1 jan 2025 (normaal augustus voor me). Dan schatten ze het nieuw verbruik op enkel januari 2025 natuurlijk. Anders ook soms 2x jaar herziening voorschot, maar ik pas het meestal snel aan en dan ben ik weer goed voor 6 maand of soms 1 jaar. Ik ken mijn verbruik beter dan hen.

Gangsterpraktijken. Hier deze week eens mijn meterstanden van gas ingegeven (totalenergies) om te zien of het voorschot nog ok is. Resultaat: de voorgestelde verlaging van uw voorschot is te groot om online te doen. Geen idee wat de voorgestelde verlaging is, maar ik kan het dus in elk geval niet zelf zomaar verlagen 🤔.

Gangsterpraktijken. Hier deze week eens mijn meterstanden van gas ingegeven (totalenergies) om te zien of het voorschot nog ok is. Resultaat: de voorgestelde verlaging van uw voorschot is te groot om online te doen. Geen idee wat de voorgestelde verlaging is, maar ik kan het dus in elk geval niet zelf zomaar verlagen 🤔.
Bellen. Dan doen ze dat wel.

Indien de verlaging met meer dan x% tov het huidige bedrag, gaat men altijd vragen in te bellen.

Vergeet met de gas niet dat 70% van je jaarverbruik zit in de wintermaanden nov - maart. Bovendien kunnen er nu nog koude periodes aankomen, waardoor je gemiddeld verbruik nog omhoog kan gaan.

Weet je in welke periode je je eindafrekening krijgt? Dat is meestal het beste moment om te kijken of je voorschotten te hoog zijn tov het verbruik, alsook bekijken of er geen goedkoper contracten op de markt zijn.

Gisteren is er hier een 17-jarig meisje van de Sint Romboutstoren gesprongen. Mijn moederhart heeft er amper van geslapen.
Toen we hier net woonden, naast de spoorweg, is er hier eens een meisje onder de trein gesprongen ook. Als "oudere" persoon altijd moeilijk te vatten dat je op die leeftijd geen andere weg ziet.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het aan Windows 11 ligt maar weet het niet. Gisterenavond toen ik thuiskwam van kantoor nog enkele zaken op de werklaptop gedaan, afgesloten en van de monitor afgekoppeld want had de monitor voor iets anders nodig. Daarna de laptop terug aan de monitor gehangen maar niet opgezet. Via de monitor laadt die laptop ook op. Vanochtend wil ik die laptop opzetten en zie dat die al opstaat.
Heb het ook al enkele keren gehad dat ik 's ochtends op kantoor aankom, mijn laptop uit de rugzak haal en zie dat die gewoon al opstaat. Quasi volledig plat ook dus moet dan direct opladen.

Had voor deze laptop exact hetzelfde model maar nog met Windows 10 en daar gebeurde dat nooit mee.
Dat is wat er gisteren met de laptop van een collega ook gebeurd is. 's Morgens zat die in zijn rugzak volledig te oververhitten, terwijl hij hem had uitgezet... Ik dacht meteen aan Windows updates omdat ik dat in een (ver) verleden ook eens had voorgehad.
En inderdaad, toen hij hem inplugde (want batterij was uiteraard helemaal plat) begon hij meteen updates te installeren...

Wat soms niet geweten is, is dat als je Win 11 afsluit (geen restart) die standaard in een soort stand-by modus blijft staan om snel te kunnen opstarten.Dit kan je zelf afzetten in je control panel (power options - Choose what the power buttons do - turn on fast startup uitvinken). Ik vermoed dat dat de oorzaak is waardoor Windows update zichzelf kan pushen. Misschien kan iemand hier dat bevestigen?

Laatst bewerkt:
Wat soms niet geweten is, is dat als je Win 11 afsluit (geen restart) die standaard in een soort stand-by modus blijft staan om snel te kunnen opstarten.Dit kan je zelf afzetten in je control panel (power options - Choose what the power buttons do - turn on fast startup uitvinken). Ik vermoed dat dat de oorzaak is waardoor Windows update zichzelf kan pushen. Misschien kan iemand hier dat bevestigen?
Was dat bij Windows 10 ook niet zo origineel?

Was dat bij Windows 10 ook niet zo origineel?
Dat herinner ik me niet perse zo, maar dat kan.
We stoten er hier op 't werk ook geregeld op, nu alles geüpdatet is naar Win 11, dat de PC's bij afsluiten standaard eigenlijk geen volledige reboot doen. Via Task Manager is dan te zien dat de CPU bvb al een week of langer niet gereboot is, terwijl we bijna dagelijks de PC's afsluiten.
Die Fast statup setting lost dat op.

Tegel besteld en nu staal van vloertegel ontvangen en die is veel te licht in ons huis, ik begrijp het niet, in de showroom leek die veel donkerder. Wat een blunder van mezelf :(

2de hands reacties: 'wat is de minimumprijs?' Doe gewoon een bod he pipo, er staat een prijs bij.

Dat is wat er gisteren met de laptop van een collega ook gebeurd is. 's Morgens zat die in zijn rugzak volledig te oververhitten, terwijl hij hem had uitgezet... Ik dacht meteen aan Windows updates omdat ik dat in een (ver) verleden ook eens had voorgehad.
En inderdaad, toen hij hem inplugde (want batterij was uiteraard helemaal plat) begon hij meteen updates te installeren...

Ben eens gaan zien maar 'Snel opstarten' staat hier al uitgevinkt.

Terug
Bovenaan