Je ergernissen van vandaag - Deel 2

die FLIBCO bussen, zijn echt schandalig duur geworden. wij gaan er es 4 dagen op uit in mei.

Ik weet nog toen die autobussen pas geintroduceerd werden, overal stickers op hun bussen : 4 € voor naar de airport! :rolleyes:

2 Passengers
Total price: 89.60 € (dus heen en terug van Brugge naar Charleroi airport).

No thanks, voor die prijs parkeer ik hem op de luxe parking !

en dan klagen dat mensen het openbaar vervoer mijden...

Dat is dan ook geen openbaar vervoer...
Ah nee?

volgens google:
Vervoer volgens een dienstregeling met vastgestelde haltes en routes en dat door iedereen is te gebruiken.

En op wikipedia:
Openbaar vervoer (afgekort ov)[1] is personenvervoer dat openbaar toegankelijk is, dat wil zeggen dat iedereen (onder voorwaarden) van de vervoerdienst gebruik kan maken. Twee veel voorkomende voorwaarden: de reiziger betaalt het geldende tarief en de volgt de gebruikelijke fatsoensregels op. Openbaar vervoer is sinds medio twintigste eeuw vooral een vorm van gesubsidieerd vervoer, in de beginperiode kwam meer commercieel vervoer voor. Openbaar vervoer is een alternatief voor het zelf kopen of huren van een vervoermiddel.

Vastgestelde halte's zijn (op mijn route) Brugge - Gent S.P - Bxl CRL

Past dus perfect in die definitie hoor, flibco. Dus lijkt mij 100 % openbaar vervoer te zijn.

Laatst bewerkt:
Ah nee?

volgens google:
Vervoer volgens een dienstregeling met vastgestelde haltes en routes en dat door iedereen is te gebruiken.

En op wikipedia:
Openbaar vervoer (afgekort ov)[1] is personenvervoer dat openbaar toegankelijk is, dat wil zeggen dat iedereen (onder voorwaarden) van de vervoerdienst gebruik kan maken. Twee veel voorkomende voorwaarden: de reiziger betaalt het geldende tarief en de volgt de gebruikelijke fatsoensregels op. Openbaar vervoer is sinds medio twintigste eeuw vooral een vorm van gesubsidieerd vervoer, in de beginperiode kwam meer commercieel vervoer voor. Openbaar vervoer is een alternatief voor het zelf kopen of huren van een vervoermiddel.

Past dus perfect in die definitie hoor, flibco. Dus lijkt mij 100 % openbaar vervoer te zijn.
Nope. Valt niet onder het toepassingsgebied van het geregeld vervoer volgens het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het pesonenvervoer over de weg, en binnen de bijzondere exploitatievoorwaarden (vergunningsplicht) die daarvoor gelden.

die FLIBCO bussen, zijn echt schandalig duur geworden. wij gaan er es 4 dagen op uit in mei.

Ik weet nog toen die autobussen pas geintroduceerd werden, overal stickers op hun bussen : 4 € voor naar de airport! :rolleyes:

2 Passengers
Total price: 89.60 € (dus heen en terug van Brugge naar Charleroi airport).

No thanks, voor die prijs parkeer ik hem op de luxe parking !

en dan klagen dat mensen het openbaar vervoer mijden...
ik denk dat ge eens uw kost van parking en de kost van een wagen per km naast die prijs moet leggen. Niet de prijs van die tickets is duur, mensen onderschatten gewoon wat een wagen effectief kost.

ik denk dat ge eens uw kost van parking en de kost van een wagen per km naast die prijs moet leggen. Niet de prijs van die tickets is duur, mensen onderschatten gewoon wat een wagen effectief kost.
Idd, je zit al rap aan minstens 0,30 € / km voor een standaard gezinswagen gerekend over de hele gebruiksduur, alles inclusief.

Tja maar die auto heb je toch al in uw bezit.. (ge gaat die nie speciaal kopen om 1 of 2 keer per jaar, op een luchthaven te parkeren he)

Nee sorry, maar de diesel (+-20 €) en parkeerplaats (47 €) is me nog goedkoper dan die flibco bus.
En voor die flibco bus zou ik me toch al eerst moeten gaan verplaatsen naar Brugge ook.

Ik blijf het schandalig duur vinden. en we zijn dan nog maar met 2 personen hé. Elke extra persoon is gewoon 100 % volle meerprijs dan mijn bovenstaande berekening.

En voor mij is de bus openbaar vervoer. punt.

Laatst bewerkt:
Idd, je zit al rap aan minstens 0,30 € / km voor een standaard gezinswagen gerekend over de hele gebruiksduur, alles inclusief.
Hij heeft toch wel een punt hé. Voor 80€ vlieg je met Ryanair met twee van Charleroi naar Barcelona en terug. En daar zitten luchthaventaksen bij...

Volgens mij heeft FLIBCO gewoon te veel kosten, en zijn ze amper rendabel.

Ik zie dat ze al de busverbinding van brugge naar brussels airport hebben gestopt(logisch ook, er is een rechtstreekse treinverbinding).

Dus ja, als ze enkel maar ritjes naar charleroi doen, en dan nog es zo'n woekerprijzen, zo gaan ze ook helemaal over de kop gaan hoor.
Is imo enkel nog interessant voor solo reizigers. Dan kan je misschien nog goedkoper zijn met hen ....

Eens de (rechtstreekse) treinverbinding er zal zijn naar charleroi airport, is het helemaal gedaan met hen denk ik.

Het is gemeenschappelijk vervoer. Geen openbaar vervoer.
Als jij een bus huurt om daarmee een rit te doen via verschillende tussenpunten, dan ben jij ook geen facilitator van openbaar vervoer.
Net zoals de bussen die sommige werkgevers inleggen om hun personeel op het werk te krijgen ( zie farma), dat dit geen openbaar vervoer is.

Laatst bewerkt:
Tja maar die auto heb je toch al in uw bezit.. (ge gaat die nie speciaal kopen om 1 of 2 keer per jaar, op een luchthaven te parkeren he)

Nee sorry, maar de diesel (+-20 €) en parkeerplaats (47 €) is me nog goedkoper dan die flibco bus.
En voor die flibco bus zou ik me toch al eerst moeten gaan verplaatsen naar Brugge ook.

Ik blijf het schandalig duur vinden. en we zijn dan nog maar met 2 personen hé. Elke extra persoon is gewoon 100 % volle meerprijs dan mijn bovenstaande berekening.

Zoals @MisterV zegt is de gemiddelde kostprijs per km van een wagen 30 cent. Aan 150 km heen en 150km terug kom je aan 90 euro voor de verplaatsing. Dat je die wagen al in je bezit hebt doet niets ter zake. Al een transporteur morgen prijs moet maken voor een transport moet je toch ook niet afkomen dat hij die camion toch al heeft en dus niet moet meerekenen in zijn kostprijs.

Volgens mij heeft FLIBCO gewoon te veel kosten, en zijn ze amper rendabel.

Ik zie dat ze al de busverbinding van brugge naar brussels airport hebben gestopt(logisch ook, er is een rechtstreekse treinverbinding).

Dus ja, als ze enkel maar ritjes naar charleroi doen, en dan nog es zo'n woekerprijzen, zo gaan ze ook helemaal over de kop gaan hoor.
Is imo enkel nog interessant voor solo reizigers. Dan kan je misschien nog goedkoper zijn met hen ....

Eens de (rechtstreekse) treinverbinding er zal zijn naar charleroi airport, is het helemaal gedaan met hen denk ik.
Intussen is die gemiddelde prijs per km €0,4290/km. M.a.w. eigenijk kost een autorit heen en terug €128,7 + €47 parking = €175.
Als particuliere gebruiker gaat ge dat voor een specifieke rit natuurlijk niet zo uitrekenen, aangezien een groot deel van die €128,7 in de vaste kosten verrekend zit, maar voor een vervoersbedrijf is dat wel de referentie.

Daarnaast moet je Flixbus ook eerder vergelijken met andere aanbieders van gemeenschappelijk transport.
Als je vergelijkt met een treinticket (€26/persoon enkele rit = €104, en dan moet je nog een bus naar de luchthaven nemen en hopen dat je geen nachtvlucht hebt), dan is Flixbus zowel qua prijs als logistiek interessanter.

Of kort samengevat: als ge een auto hebt lijkt alles van ander vervoer duur omdat ge toch al in een auto geïnvesteerd hebt, als ge enkel OV gebruikt vallen die prijzen mee als ge ze vergelijkt met de investeringskost van een auto.

@eS tja als je zo telkens moet zitten rekenen, dan kan je bij elke keer je naar het stadscentrum gaat in je buurt, beter de bus nemen.....

(in mijn geval: naar brugge centrum is 10 km, dus aan uw berekening is dat 4,2 euro, en een buskaartje kost ons momenteel nog 1,7 euro per persoon. dus als koppel nog net iets goedkoper om met de bus naar daar te gaan).

Maar dat vind ik toch geen werk hoor.... je koopt in eerste plaats een auto voor uw gemak. Om die dan telkens te laten staan, omdat de rit met de bus goedkoper is, dan kan je beter geen auto meer kopen. Als je op elke rit al zo moet beknibbelen....

Ik vind die berekening trouwens ook wel wat krom, voor mensen met een auto via hun werk, voordeel alle aard, ligt dat bedrag va 0.42€ per kilometer zeker een pak lager.

@eS tja als je zo telkens moet zitten rekenen, dan kan je bij elke keer je naar het stadscentrum gaat in je buurt, beter de bus nemen.....

(in mijn geval: naar brugge centrum is 10 km, dus aan uw berekening is dat 4,2 euro, en een buskaartje kost ons momenteel nog 1,7 euro per persoon. dus als koppel nog net iets goedkoper om met de bus naar daar te gaan).

Maar dat vind ik toch geen werk hoor.... je koopt in eerste plaats een auto voor uw gemak. Om die dan telkens te laten staan, omdat de rit met de bus goedkoper is, dan kan je beter geen auto meer kopen. Als je op elke rit al zo moet beknibbelen....

Ik vind die berekening trouwens ook wel wat krom, voor mensen met een auto via hun werk, voordeel alle aard, ligt dat bedrag va 0.42€ per kilometer zeker een pak lager.
En als ge de fiets pakt, is het zelfs gratis :p (al is er daar ook een kilometervergoeding van €0,36/km)

Nee, rit per rit gaan vergelijken heeft geen zin voor een auto, net omdat zo'n belangrijk deel van de kost bij aankoop of op jaarbasis bepaald wordt, onafhankelijk van de gereden km's.

Het is wel een tool om algemeen verschillende systemen met elkaar te kunnen vergelijken. Niet echt nuttig voor wie op de buiten woont en de facto een auto nodig heeft om een beetje mobiel te zijn, tenzij het gaat over een 2de auto (is de grote vaste kost voor een 2de wagen te verantwoorden, of is de combo van 1 wagen+trein/tram/bus/fiets en wat goed plannen voldoende efficient).

Ja, mensen met een bedrijfswagen en tankkaart van het werk gaan alleen hun parking zelf moeten betalen. Uiteraard gaan die dan veel goedkoper uitkomen.

Ja, mensen met een bedrijfswagen en tankkaart van het werk gaan alleen hun parking zelf moeten betalen. Uiteraard gaan die dan veel goedkoper uitkomen.
Niet helemaal, want die bedrijfswagen en tankkaart zitten verrekend in hun loonpakket. Dit is inderdaad voordeliger omdat ze hierop minder belast worden, maar het is niet dat het alleen de parkingkost is.

Terug
Bovenaan