Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ik werd filosofisch van mijn Autocorrect vanmorgen. :unsure: De filosofische discussie gaat om het eeuwige dilemma:
  1. Is het in het leven van belang om u te onderscheiden van de massa zodat je slimmer kan zijn dan de rest en/of een unicorn wordt op bepaalde vlakken?
  2. Of doe je beter gewoon mee met de massa omdat het beleid (politiek, bedrijven, policy's) zich toch steeds richt op de grote massa waardoor het eerder een nadeel is om u te onderscheiden? Het beleid zal toch geen rekening houden met jou.
Ik dacht altijd dat redenering 1 het slimste is. Maar ik ben daar al veel in teleurgesteld geweest. En daar is vanmorgen nog een laagje aan toegevoegd, uit onverwachte hoek. Met name door de Autocorrect op mijn iPhone.

Ik onderscheid mij namelijk van de grote massa door als één van de weinigen steeds een poging te doen om correct te schrijven. Ja, ook in sms'en en whatsapp-berichten. Ja, ook wanneer er " 's morgens" of " 's avonds" moet geschreven worden. Apostrof vóór de s, spatie "avonds".
Nu, wat doet mijn iPhone sinds de laatste update? Die gaat er blijkbaar al standaard vanuit dat niemand die apostrof schrijft. Dus vanaf dat hij ergens "s avonds" detecteert, zet hij er nog een apostrof voor. Zelfs wanneer er al eentje staat. :wtf:

Als ik dus correct " 's avonds" schrijf, dan zet hij er automatisch nog een extra apostrof voor en wordt dit dus " ' 's avonds". Twee apostroffen.

Het zoveelste bewijs: De maatschappij nivelleert verder bergafwaarts, steeds meer richting het niveau van de idioten, de luieriken of beiden tegelijkertijd.
Ik zet altijd meteen mijn autocorrect af, want ik ben een eenhoorn.

:unsure:

Nu, wat doet mijn iPhone sinds de laatste update? Die gaat er blijkbaar al standaard vanuit dat niemand die apostrof schrijft. Dus vanaf dat hij ergens "s avonds" detecteert, zet hij er nog een apostrof voor. Zelfs wanneer er al eentje staat. :wtf:
De mijne doet dat ook al maanden, ferm irritant. Maar het moet wel vermoeiend leven zijn om zelfs in autocorrect de neergang van de maatschappij te zien.

Bevriend koppel gaat uiteen. Enfin. Hij wil haar verlaten. En zij is hoogzwanger en moet binnen twee weken binnen voor een geplande keizersnede. Kerel gedraagt zich als een eikel met zeer bevreemdende uitspraken en wil maar pushen om de echtscheiding zo snel mogelijk rond te hebben.

Bevriend koppel gaat uiteen. Enfin. Hij wil haar verlaten. En zij is hoogzwanger en moet binnen twee weken binnen voor een geplande keizersnede. Kerel gedraagt zich als een eikel met zeer bevreemdende uitspraken en wil maar pushen om de echtscheiding zo snel mogelijk rond te hebben.
Als je dan toch de persoon bent die een hoogzwangere vrouw verlaat, go big?
Is er misschien twijfel dat het kind van hem is, want dat is toch echt geen manier van doen?

Als je dan toch de persoon bent die een hoogzwangere vrouw verlaat, go big?
Is er misschien twijfel dat het kind van hem is, want dat is toch echt geen manier van doen?
Nope, er is geen vreemde in het spel (toch niet aan haar kant). Ze hadden wel relationele issues en hadden misschien nooit aan een tweede kind moeten beginnen (en €100k renovatielening moeten aangaan ...) maar als het "op" is langs 1 kant en je ziet geen toekomst meer in de relatie kan je dit toch op een heel andere manier aanpakken.

Ik probeer zoveel mogelijk van facebook weg te blijven maar soms kijk ik nog eens op om wat groepen te volgen. Op desktop lukt dit aardig met Facebook Pure, maar mobiel wordt ik nog steeds gebombardeerd met brol dat ik niet wil zien.

Het valt mij al een hele tijd op dat die random pagina's zaken posten en er expres een fout inzetten, om zo engagement uit te lokken. Zoals Noorwegen vergelijken met Oostenrijk en tussendoor beweren dat de nationale sport van Noorwegen rugby is, waardoor er 1000'en Noren dat komen corrigeren. Ja no shit sherlock, en nu heeft die post 1000 comments waarvan de inhoud van die comments toch geen rol speelt voor het algoritme.

Echt jammer dat zovele hobbyfora verhuisd zijn naar facebook groepen, anders was ik er al lang vanaf.

Ik probeer zoveel mogelijk van facebook weg te blijven maar soms kijk ik nog eens op om wat groepen te volgen. Op desktop lukt dit aardig met Facebook Pure, maar mobiel wordt ik nog steeds gebombardeerd met brol dat ik niet wil zien.

Het valt mij al een hele tijd op dat die random pagina's zaken posten en er expres een fout inzetten, om zo engagement uit te lokken. Zoals Noorwegen vergelijken met Oostenrijk en tussendoor beweren dat de nationale sport van Noorwegen rugby is, waardoor er 1000'en Noren dat komen corrigeren. Ja no shit sherlock, en nu heeft die post 1000 comments waarvan de inhoud van die comments toch geen rol speelt voor het algoritme.

Echt jammer dat zovele hobbyfora verhuisd zijn naar facebook groepen, anders was ik er al lang vanaf.
Is dat niet wat ze met een moderne term "ragebait" noemen? Zie je heel veel in van die posts die random worden voorgesteld (omdat ze veel reacties krijgen). Of dan is het zo'n duidelijke uitlokkingspost, waar je de account zelf nog wat mensen ziet stangen in de comments.

Nuja, als het al niet gewoon een AI is die andere AI's laat reageren. Fb is echt een triestige boel geworden.

Kalender bij de dokterspraktijk zit nu al een week op voorhand vol. Moeten bellen en aandringen om nog een afspraak vast te krijgen. Tis binnengekomen via de creche dus we weten dat er niets anders opzit dan gewoon uitzieken. Dus een doktersbezoek is eigenlijk nutteloos. Dus vind ik het nog veel ambetanter om aan te moeten dringen.

Waarom dan aandringen? Wel, wij hebben een doktersbriefke nodig he. De overwerkte dokters nog net iets meer laten overwerken. En de sociale zekerheid nog wat meer op kosten jagen. Gewoon omdat ik een papier nodig heb dat ik niet kan werken.
Ik weet het wel, profiteurs dr uithalen. Maar als je zoals ik op 15 jaar een ziektedag of 6/7 in totaal hebt genomen, zou er toch een zeker vermoeden van onschuld mogen zijn.

En daar stopt het blijkbaar nog altijd niet: nu ook oudercontact integraal tijdens de kantooruren tussen 15u30 en 17u. :wtf:
In onze tijd, toen er nog veel minder ouders met twee moesten werken, was dat al 's avonds na de kantooruren. Nu werkt iedereen met twee en nu kan dat plots allemaal niet meer. Te lastig. Ze worden daar zo moe van in het onderwijs.

Je voelt aan alles dat scholen steeds meer uitgaan van een enorme flexibiliteit bij de werkgevers en werknemers. Alsof dat allemaal vanzelfsprekend is. Alsof dat allemaal bon-ton is geworden. Want omdat het tijdens de Corona-crisis kon, moet het ook kunnen doorgetrokken worden natuurlijk. Je geeft ze een vinger en ze pakken een arm.

Allez, moet ik weer de maatschappij redden als enige van mijn tak maken daarover? Of gaan we weer allemaal braafjes zwijgen en knikken?

En daar stopt het blijkbaar (nog steeds) niet: afgelopen vrijdagavond ga ik onze kleine van de naschoolse opvang halen (in handen van Stad Gent) en krijg ik het volgende te horen:
"Ah, je weet dat er volgende maandag geen voor- en naschoolse opvang is en dus ook geen warm middageten?".
Mac-bc, twijfelend aan mezelf: "Euh neen, is dat aangekondigd? Hebben we daar een mail van gekregen? Ik herinner mij daar niets van?"
"Ja kijk, er hangt hier een blad aan de deur met de aankondiging".
Mac-bc: "Ah, nog niet gezien. En werd dit ook per mail verstuurd?"
"Ja hoor! Dat moet verstuurd geweest zijn."
Mac-bc, mezelf verwijtend dat ik het niet gezien heb: "Ah ok, dan heb ik daar overgekeken. Ok dan. Hoe komt het misschien?"
"Ja, we moeten allemaal samen op opleiding."
Vreemd dat dat allemaal samen moet, maar bon.

Kom thuis. Checkt mails. -> Niets te zien.
Vraag het aan mijn vrouw. -> Niets ontvangen. Niets gezien. :wtf: :wtf: :wtf:

Ondertussen lees ik in de krant dat 41% van de uitgaven van Steden en Gemeenten gaat naar lonen of pensioenen van ambtenaren. En dat er dus keuzes zullen moeten gemaakt worden. En dat er daardoor dus minder fietspaden en minder kinderopvang mogelijk is.
Gemeentekas kraakt onder "pensioenbom".

En dat zijn dan diezelfde sjarels die gaan staken en betogen in Brussel voor hun pensioen?!

Bon, ik had al een klachtenmail gestuurd naar de stad. Nu mogen ze nog een tweede verwachten. Met wat nuttige tips over efficiëntie en overheidsbeslag. Jezus Christ. Denken ze dat het leven een speeltuin is ofzo?

En mijn vrouw en ik? Wij mogen opnieuw (!) onze avond opofferen om door te werken. Terwijl we daar eigenlijk totaal geen tijd voor hebben.

Kalender bij de dokterspraktijk zit nu al een week op voorhand vol. Moeten bellen en aandringen om nog een afspraak vast te krijgen. Tis binnengekomen via de creche dus we weten dat er niets anders opzit dan gewoon uitzieken. Dus een doktersbezoek is eigenlijk nutteloos. Dus vind ik het nog veel ambetanter om aan te moeten dringen.

Waarom dan aandringen? Wel, wij hebben een doktersbriefke nodig he. De overwerkte dokters nog net iets meer laten overwerken. En de sociale zekerheid nog wat meer op kosten jagen. Gewoon omdat ik een papier nodig heb dat ik niet kan werken.
Ik weet het wel, profiteurs dr uithalen. Maar als je zoals ik op 15 jaar een ziektedag of 6/7 in totaal hebt genomen, zou er toch een zeker vermoeden van onschuld mogen zijn.
Tegenwoordig moet je op voorhand weten wanneer je ziek gaat worden om op tijd bij de dokter een afspraak te kunnen maken. En dan mag je nog van geluk spreken als je je vaste huisarts te pakken kan krijgen als die in een groepspraktijk werkt.

Ok, vroeger zat je soms uren te wachten in een wachtzaal, maar je kon tenminste op die dag zelf terecht als het dringend was.

Ik kus mijn twee pollekes dat we hier zowel een groepspraktijk hebben met zowat alles voor kinderen, inclusief twee pediaters, als een huisartsenpraktijk met redelijk wat artsen. Doorgaans kan ik altijd online een afspraak vast krijgen binnen 1 of 2 dagen.

Ik was bezig voor een nieuwe job zetels maken voor volvo.
Online testen oke, cv ok motivatie brief was goed, Vorige week donderdag rondleiding gehad in het bedrijf, en op het einde een handigheid testjes die allemaal correct lukken maar ik was iets te traag wou vooral geen fouten maken. Blijkbaar zetten ze een cronometer aan als je begint.
Krijg deze morgen telefoon dat ik niet weerhouden ben (te traag ), heb al 20 jaar in fabriek gewerkt dat is puur routine krijgen maar het is een njet gewordenb:-(

Ik was bezig voor een nieuwe job zetels maken voor volvo.
Online testen oke, cv ok motivatie brief was goed, Vorige week donderdag rondleiding gehad in het bedrijf, en op het einde een handigheid testjes die allemaal correct lukken maar ik was iets te traag wou vooral geen fouten maken. Blijkbaar zetten ze een cronometer aan als je begint.
Krijg deze morgen telefoon dat ik niet weerhouden ben (te traag ), heb al 20 jaar in fabriek gewerkt dat is puur routine krijgen maar het is een njet gewordenb:-(
gebeurt echt wel in veel bedrijven. 20 jaar terug ook in daikin.

Staafjes in gaatjes steken: eerst met uw linkse hand, dan met uw rechtse hand, dan afwisselend 1 met links, 1 met rechts...
Allemaal met de chrono.

Das gewoon om te testen hoe snel je automatismen vast heb...

Tegenwoordig moet je op voorhand weten wanneer je ziek gaat worden om op tijd bij de dokter een afspraak te kunnen maken. En dan mag je nog van geluk spreken als je je vaste huisarts te pakken kan krijgen als die in een groepspraktijk werkt.

Ok, vroeger zat je soms uren te wachten in een wachtzaal, maar je kon tenminste op die dag zelf terecht als het dringend was.
Je hebt toch dokters van wacht in zo'n kot zitten?

Mijn haardroger die het deze morgen met een knal en vonken begaf in mijn hand met een brandwond op mijn pols als gevolg 😤
Ook eens meegemaakt met een blender, waar opeens vonken uit sprongen.

Vraag mij altijd af, in hoeverre fabrikanten, verantwoordelijk zijn ten gevolge van letsels die ontstaan bij hun toestellen...

Mijn haardroger die het deze morgen met een knal en vonken begaf in mijn hand met een brandwond op mijn pols als gevolg 😤
Hier in de keuken hebben we ook eens zo'n luide knal gehad. Ik stond op dat moment niet aan het werkblad, en was dan ook niet duidelijk wat er precies gebeurd was. De observaties:
* Het afdekkapje van de koffiezetter was door de knal kapot gegaan.
* De frietketel die aan stond, deed het niet meer. De koffiezet werkte wel nog gewoon.

Ik ga er van uit dat de frietketel een kortsluiting heeft veroorzaakt, maar hoe dat dan de koffiezet (die daar zo'n 40-50 cm vanaf staan) heeft kunnen beschadigen, zullen we nooit begrijpen. Aan het snoer was ook niets te zien.

Terug
Bovenaan