Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ruim 6000€. En neen ik kan het betalen hoor maar véél geld staat ook 'vast'. Ik houd max +-10k reserve op de spaarrekeningen.
Echter het is een beetje frustrerend dat al die kosten allemaal net na nieuwjaar in de bus vallen. Het is al meteen een leuk feestje.
(het is het ergernis van vandaag topic voor iets niet ??)

Een gelukkig nieuwjaar zeker? :tongue:
Nja, zo zaken komen nooit gelegen natuurlijk maar het kwam over alsof je dat niet kon betalen.

We hebben toch geluk met een overheid die prioriteit maakt van het terugsturen van gevaarlijke profielen.

We kunnen wat lachen en doen maar imo zou het wel sneu zijn dat iemand die op 15 jaar van zijn pensioen is geen 5 of 6000 euro spaargeld zou hebben. En dat is dan geen verwijt als te weinig gewerkt of het niet genoeg gewild.
Dat spaargeld hebben is niets, maar als je zo'n bedrag moet uitgeven onverwachts voelt dat toch anders.
Moest er mij hier nu zo'n factuur afkomen, zou ik ook denken van "ik kan dat niet betalen", terwijl het wel op de spaarboek staat.

Dat spaargeld hebben is niets, maar als je zo'n bedrag moet uitgeven onverwachts voelt dat toch anders.
Moest er mij hier nu zo'n factuur afkomen, zou ik ook denken van "ik kan dat niet betalen", terwijl het wel op de spaarboek staat.
Wel dat is toch jammer dat iemand die al lange tijd werkt dat meemaakt. Imo zou het toch mogen dat de werkende bevolking wat meer financiele buffer heeft wanneer je opeens enkele kostelijke reparaties hebt. Nogmaals, dit is in mijn ogen geen falen van het individu (natuurlijk wel als die al zijn geld over de balk gooit, maar @makila lijkt me nu niet de persoon die exuberant leeft) maar eerder als een probleem van de maatschappij.

We kunnen wat lachen en doen maar imo zou het wel sneu zijn dat iemand die op 15 jaar van zijn pensioen is geen 5 of 6000 euro spaargeld zou hebben. En dat is dan geen verwijt als te weinig gewerkt of het niet genoeg gewild.

Ik denk eerlijk gezegd dat je er zou van verschieten hoeveel mensen op hun 50 die geen 5000 EUR spaargeld hebben.

Als ik dezelfde factuur zou krijgen als Makila dan kan ik het niet in 1 keer betalen en gaan er keuzes gemaakt worden wat onmiddelijk gemaakt moet worden en wat zal moeten wachten.

Ik denk eerlijk gezegd dat je er zou van verschieten hoeveel mensen op hun 50 die geen 5000 EUR spaargeld hebben.

Als ik dezelfde factuur zou krijgen als Makila dan kan ik het niet in 1 keer betalen en gaan er keuzes gemaakt worden wat onmiddelijk gemaakt moet worden en wat zal moeten wachten.
Ik zou het nog kunnen betalen, maar de buffer voor pech zou weg zijn. En dan leef je weer jaren met stress, want er mag niets meer mis gaan tot die buffer er weer is. 5.000/6.000 euro daar even leggen is voor de gemiddelde mens niet zomaar te doen.

Ik zou het nog kunnen betalen, maar de buffer voor pech zou weg zijn. En dan leef je weer jaren met stress, want er mag niets meer mis gaan tot die buffer er weer is. 5.000/6.000 euro daar even leggen is voor de gemiddelde mens niet zomaar te doen.
Die buffer dient daar natuurlijk voor, maar je wilt natuurlijk nog iets overhouden en niet alles kwijt zijn.

3700€ voor een nieuwe gasketel? Hoeveel vermogen dan? Bij mijn ma hebben ze vorige maand nieuwe Vaillant geplaatst voor 2200€ all-in inclusief plaatsing en oude rommel (chaffoteaux et maury) meenemen

Dat is toch iets dat ernorm steekt. Mensen werken 20 a 30 jaar om hun huis af te betalen en vooruit te geraken in het leven en voor je het weet is uw financiele zekerheid terug vervlogen en kan je terug gaan harken om weer wat ademruimte te hebben.
Die buffer dient daar natuurlijk voor, maar je wilt natuurlijk nog iets overhouden en niet alles kwijt zijn.
Ik geloof toch dat op oudere leeftijd mensen wat meer buffer zouden moeten kunnen hebben. Hoe ouder je komt hoe meer kans op een echte tegenslag (een chauffageketel of een lekkende dakgoot zijn in mijn ogen niet echt tegenslagen maar eerder te verwachten kosten, een echte tegenslag is eerder een medische aandoening, zaken waardoor je geen voltijdse meer kan werken, een familielid dat hulp en zorg nodig heeft etc). En dat zijn toch dingen waardoor je niet in de financiele problemen zou mogen komen.

Bij veel mensen zal hun spaargeld ook in hun pensioensparen zitten en/of langetermijnsparen.
Denk dat er een pak mensen zijn die leven van loon naar loon.
Zeker als je alleenstaande zijn de maanden duur.

Na 20/30 jaar als uw huis afbetaald is, beginnen de kosten zeggen ze wel eens.

Bij veel mensen zal hun spaargeld ook in hun pensioensparen zitten en/of langetermijnsparen.
Denk dat er een pak mensen zijn die leven van loon naar loon.
Zeker als je alleenstaande zijn de maanden duur.

Na 20/30 jaar als uw huis afbetaald is, beginnen de kosten zeggen ze wel eens.
Dat is eigenlijk ook wel iets waar wij van uit gaan. Nu nog 18 jaar af te betalen, de verbouwingen zijn gedaan en alles zou die tijd nog moeten mee gaan. Als er dan kosten komen, maakt het niet zoveel meer uit, want je hebt plots veel meer ruimte.

Wel dat is toch jammer dat iemand die al lange tijd werkt dat meemaakt. Imo zou het toch mogen dat de werkende bevolking wat meer financiele buffer heeft wanneer je opeens enkele kostelijke reparaties hebt. Nogmaals, dit is in mijn ogen geen falen van het individu (natuurlijk wel als die al zijn geld over de balk gooit, maar @makila lijkt me nu niet de persoon die exuberant leeft) maar eerder als een probleem van de maatschappij.
Bij ons zijn er veel chauffeurs die elke maand komen vragen naar een voorschot op hun loon.
Die verdienen beter dan mij maar leven van loon naar loon.

Je weet dat je een buffer nodig hebt voor onvoorziene uitgaven, maar 5000 euro is geen klein bedrag om onvoorzien te betalen. Als je maar enkele duizenden euro's buffer hebt en niets anders ter beschikking op je vijftigste is dat inderdaad niet zo aangenaam, maar daar kunnen meerdere reden voor zijn en niet enkel "niet kunnen sparen en een gat in de hand hebben". Wat niet wil zeggen dat er veel mensen zijn die financieel onverantwoordelijk zijn. In de VS hebben ze kredietkaarten om andere kredietkaarten af te betalen. Dat zie je hier minder, maar het bestaat wel.

Terug
Bovenaan