Zoon van collega overvallen dit weekend:
Werkwijze: groepje van 3 valt hem langs achter aan, 1 iemand trekt een zak over zn hoofd, de 2 andere fouilleren hem. Gsm en portefeuille weg.
Smerig en laf uiteraard.
Nu mijn vraag meteen: een smartphone, wat kunnen die overvallers daarmee? als daar (zoals bij de meesten) een biometrie beveiliging of pincode op zit, kan je daar toch niets mee doen, ook al steek je er een andere sim kaart in ?
of ben ik ouderwets, en is dit een fluitje van een cent, om dit te 'kraken'.
2e vraag: creditcards en bank kaarten. Tja tegenwoordig kunnen ze daar telkens aankopen mee doen tot onder de 50 euro.
(in een winkel zou wel stom zijn, want dan kan politie de beelden opvragen van de winkel waar die is gebeurd), maar ook online?
Natuurlijk: normaal zou je meteen je kaarten moeten blokkeren via de APP (en cardstop), maar das misschien de reden waarom de telefoon ook mee gestolen wordt? zodat dit je verhindert om de kaarten te blokkeren via de app...
En als je thuiskomt op de PC terug hetzelfde probleem wellicht, want ja 2steps verificatie, zonder telefoon zit je ook vast.
Damn, een mens wil zich zo goed mogelijk wapenen tegen zoiets, maar het enige wat je kan doen, lijkt me, is gewoon geen kaarten en telefoon bij je te hebben. #sickworld
edit: dusja wat doe je dan best in zo'n geval? Met iemand anders zijn telefoon asap naar cardstop bellen? Maar vragen die dan niet het nummer van uw kaarten? En wie weet er in godsnaam die kaarten zomaar van buiten?
Ik ga alvast mijn creditcard uit mijn portefeuille laten, die heb ik eigenlijk alleen maar nodig als ik op reis ben. Want bij zijn aangifte bij politie werd gezegd dat dit al de 4e keer is dat ze dit verhaal horen, zelfde werkwijze, zelfde buurt....