Kak oktober en goed ziek in november... net aan bekomen nu, en dacht zucht relax chill ...
NEXT dus in mailbox
Invaliditeitsuitkering verandert vanaf 1 jan 2025. Er wordt RSZ afgehouden per maand ipv een jaarlijkse opleg belasting.
Afijn zou financieel een 0-0 operatie zijn zeker in éénvoudiger naar de toekoemst? Nu merk ik volgens berekening en de riziv site 11,11% minder per maand (+-200€!). En wat zie ik aan laatste 3 jaar belastingen? Dat ik maar +-6% RSZ betaalde van mijn inkomen, geen volle 11,11% die ze nu wel gaan inhouden per maand.
Dus in 2025 minder inkomen/maand + opleg belasting van inkomen 2024. Komt op een dikke 4000€ RSZ dat jaar voor 2 jaar in één keer. +- 2,5x zoveel als normaal.
Huurgeld huis +900€ al alleen en ik heb allesbehalve een vet inkomen (en het is geen dikke BG villa of nieuwbouw hoor). Gelukkig spaargelden als bufter. Het zou anders de 2de keer zijn in 3 jaar dat het even niet ging, vorige keer eerste jaar energie crisis en opleg 1000€. Afijn ik pas me wel aan en ben niet dom. Met 100€ per maand opzij houden(ik gebruikte gewoon men inhaalpremie, soort vakantiegeld als deel opzij) kwam ik al grotendeels toe voor die RSZ, nu is het dus even dubbel zo veel en niet permanent hoop ik.
Hopelijk in de 2026 tax afrekening (en dan stopt die opleg ook natuurlijk, want betaald per maand), dus geld terug omdat mijn belasting vrije som zo ook bekeken wordt en hoger ligt als je invalide bent (afijn zou zo zijn). Als dat niet zo is, was dit een belastingverhoging op de kap van de aller zwaksten, maar ik zal maar even bellen voor ik in een colère schiet.
Potverdorie zulle, er zullen er teveel geweest zijn die elke keer wanneer jaarlijks die RSZ belasting moest betaald worden, in de problemen kwamen.
Het ziekenfonds zegt je dat ook niet hé ... Dat gaat in na 1 jaar ziekte, dan wordt je status invalide. Je moet het zelf maar ruiken van die RSZ. Ik weet het oa dankzij een behulpzaam forum lid en eigen opzoekwerk.