Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ksen een vijs kwijt. 🥴
Allé gow, pakt er u snel eentje.

IMG_5820.jpeg

dat is toch gemakkelijk kwijt te graken?
ik ben nu wel bevooroordeeld door mijn job, maar koop er kledij mee? t-shirts, broeken, sporthorloge, enz.
Of je gaat naar die kleine zelfstandige die zo verheerlijkt wordt en die foefelt met plezier om u die €250 afhandig te maken als je er gewoon een spaarlamp van €4 bij koopt ofzo.

Ik denk ook dat vroeger of vooral het zelf regelen met je eigen wagen een beetje verheerlijkt wordt. Als je met een eigen wagen in panne valt heeft vandaag de dag ook zo goed als geen enkele garage/hersteller onmiddellijk plaats om je snel te helpen, laat staan een vervangwagens beschikbaar hebben.

Bij pech met je eigen wagen heb je gewoon geen vervangwagen of mag je zelf de huur ervan betalen, zelfs bij een ongeval in je recht krijg je in het beste geval 6 dagen een vervangwagen van de verzekering. Daarna is het zelf je plan trekken.
Voor een onderhoud van mijn privé wagen contact opgenomen met de (Duitse premium) dealer waar hij gekocht is "volgende maand ergens mijnheer" - nog net voor het verlof

Kijk ik op de website van de lokale garagist (online afspraken maken is al mogelijk) -> vanaf 1 juli

Heb ik stukken of een probleem? Dan zegt mijn werkgever (overheid): trek uw plan, los het op. Er is niemand die een vervangwagen onder men gat schuift

Dit.

Maar daarnaast is een belangrijke boodschap van deze ergernis toch ook breder. Namelijk:
  • Hoe alles zo nodeloos complex wordt gemaakt vandaag de dag. Nodeloos administratief. De hoeveelheid tussenstationnetjes. De bullshit. Zowel 20 jaar geleden, als vandaag zal die auto hersteld worden. Maar vandaag moeten daar klaarblijkelijk een veelvoud aan administratieve mensen en tussenstationnetjes voor ingeschakeld worden. En voor wat?! Welke concrete voordelen zijn daarmee gekoppeld? Wat een bullshitjobs allemaal.
  • Hoe het verdwijnen van kleine zelfstandigen door grote concerns alleen maar voor miserie zorgt. In principe zouden ze het door schaalvoordelen veel beter moeten doen, maar nergens zie je dat in de praktijk. Overal gaat de klantvriendelijkheid naar beneden, moet je langere wachttijden dulden, word je behandeld als een nummer, etc. Je hebt als klant geen enkele "macht" meer. Vroeger kon je nog dreigen om naar een andere garage te gaan. Vandaag wordt die concurrentie gewoon uitgeschakeld doordat grote groepen alles opkopen. Vervolgens worden er wachttijden gecreëerd. En dan spring je als klant een gat in de lucht als je nog een garage vindt die je überhaupt WIL helpen.
@Pan , @Sylverscythe : Of vinden jullie dit een vooruitgang misschien? En zoja, hoe dan?
Je hebt een punt.
Misschien dat de privé wat meer ambtenaren moet aantrekken om de boel wat efficiënter te laten lopen.

2dekans bij Coolblue is wel heel handig om ecocheques kwijt te geraken. Of iets USED kopen bij Game Mania (en binnen de 14 dagen terug inwisselen voor een waardebon en dan Steamkaarten kopen :unsure: )

Akkoord met je tweede punt.
Maar in typische mac-bc stijl maak je hier weer voor niets een heel drama van.

De meesten onder ons die de luxe hebben (gehad) om met een bedrijfswagen rond te rijden, hebben al te maken gehad met een ongeluk. En dus een vervangwagen.
Maar niemand (inclusief mezelf) maakt daar toch zo'n spel van?

Je belt wat rond, je duwt waar nodig een beetje door, en na maximum een paar dagen heb je weer een wagen onder je gat.
Ik heb over de jaren 1 tijdelijke en 2 vaste bedrijfswagens gehad. En na ongevallen en andere problemen ook nog tussentijds 3 keer een vervangwagen.
En ja, als er iets gebeurde was er soms iemand van Leaseplan niet bereikbaar, of was onze fleetverantwoordelijke (die eigenlijk vooral HR deed en fleet on the side) 2 weken weg. Maar uiteindelijk geraakte het allemaal toch vrij vlot opgelost mits wat telefoontjes. Een drama is dat nooit geweest.
Hoe kan het zijn dat jij altijd in de meest dramatische, frustrerende en onrechtvaardige scenario's terecht komt? Dat kan toch niet. Of het moet zijn dat net jouw fleetmanager en leaseplan AM weer de slechtste van de wereld zijn.
Wind je niet zo op en adem eens goed in en uit...

Edit:
En nu een nieuwe post wegens problemen/frustraties met ecocheques. Dude...

Wat vervangwagens en incompetente fleet & leasemaatschappijen betreft, kan ik mac-bc wel volgen. Bij sommige bedrijven loopt het goed, bij andere is het effectief Kafka gecombineerd met gebrek aan oplossingsgericht denken.

Nu ja, in een aantal gevallen zit het probleem ook wel bij HR/fleet die logischerwijze de leasekost zoveel mogelijk proberen te drukken, maar als je pech hebt betekent dat extra goedkope vervangwagens, weinig of geen service wanneer er een vervanging nodig is, onderhoud of reparatie bij de allergoedkoopste garage ook al ligt die op een serieuze afstand, etc.

Nog ecocheques gekregen op mijn kaart van de vorige werkgever maar ik heb er niets aan wegens mijn huidige geo locatie en zal er ook nooit iets aan hebben en op buy en sell aanbieden mag niet dus ik zit met "dood" geld.

Het is eens iets anders dan geen geld maar het is toch redelijk stom :lol:

Nog ecocheques gekregen op mijn kaart van de vorige werkgever maar ik heb er niets aan wegens mijn huidige geo locatie en zal er ook nooit iets aan hebben en op buy en sell aanbieden mag niet dus ik zit met "dood" geld.

Het is eens iets anders dan geen geld maar het is toch redelijk stom :laugh:
Ik ken ook zo iemand die nagenoeg systematisch een deel van haar ecocheques laat vervallen...
Wat gebeurt er dan met dat geld? Ik neem aan dat het niet terug naar de werkgever gaat maar verdwijnt in de zakken van de uitgever van de ecocheques? Ik zou wel eens willen weten hoeveel ze daarmee verdienen...

Het is eens iets anders dan geen geld maar het is toch redelijk stom :laugh:
Bij sommige handelaars kan je online betalen met eco-cheques. Koop er iets mee voor een kennis in België?

Wat vervangwagens en incompetente fleet & leasemaatschappijen betreft, kan ik mac-bc wel volgen. Bij sommige bedrijven loopt het goed, bij andere is het effectief Kafka gecombineerd met gebrek aan oplossingsgericht denken.

Nu ja, in een aantal gevallen zit het probleem ook wel bij HR/fleet die logischerwijze de leasekost zoveel mogelijk proberen te drukken, maar als je pech hebt betekent dat extra goedkope vervangwagens, weinig of geen service wanneer er een vervanging nodig is, onderhoud of reparatie bij de allergoedkoopste garage ook al ligt die op een serieuze afstand, etc.
Wij zitten sinds begin 2023 bij een kleinere locale leasemaatschappij en moet zeggen dat het allemaal veel simpeler gaat. Kosten, onderhoud, schade, ... gewoon zonder enige kennisgeving naar een dealer naar keuze rijden, zeggen dat het voor die maatschappij is en auto wordt gewoon tussen gepakt. Dealer laat dat dan weten aan leasing en de kous is af. Er hangt daar natuurlijk wel een prijskaartje aan vast, wij hebben een 45-tal voertuigen bij die maatschappij en die voertuigen zijn onze enige bron van inkomsten. Een firma met een fleet van 100+ waar er ook thuiswerk mogelijk is, gaat die kost niet maken natuurlijk. Dan kan je bij de dealers/leasing ook gewoon in de onderste schuif zitten als er kosten komen.

Ik heb nu in anderhalf jaar maar weet van 1 discussie, en dat was dan nog tussen importeur en leasing, over het al dan niet garantie was. Als ik de mijne voor onderhoud moet binnensteken is dat gewoon mailen naar de dealer: "Ik zet hem af na het werk, kom er dag nadien kort na de middag om." Altijd in orde en ze doen het met de glimlach.

Facebook boomers die geen AI gegenereerde afbeelding kunnen herkennen al staat het er in drukletters opgeschreven.

Straf dat velen geloven dat men in garages zit te wachten tot iemands wagen in panne valt. En al zeker met dat personeelstekort bij technische profielen.

Straf dat velen geloven dat men in garages zit te wachten tot iemands wagen in panne valt. En al zeker met dat personeelstekort bij technische profielen.
Onderbetaalde ingenieurs werken niet in een garage he.

Het zal altijd een sector zijn die voor wie er niet werkt, vol fouten zit. Is het geen fraude of zwartwerk, dan moeten ze te lang wachten want ze zijn de enige met een auto in België.

Volgende week gaan we dan met onze herstelde auto klagen over de hoeveelheid auto's in ons land, al die files zeg.

En eigenlijk los van dat alles, dat valt me nu net binnen, dus de grootste klager tegen salariswagens (tot daar akkoord) die er zelf een heeft (nu ben ik hem kwijt), klaagt over de service aan zijn salariswagen? Serieus?

Onderbetaalde ingenieurs werken niet in een garage he.

Het zal altijd een sector zijn die voor wie er niet werkt, vol fouten zit. Is het geen fraude of zwartwerk, dan moeten ze te lang wachten want ze zijn de enige met een auto in België.

Volgende week gaan we dan met onze herstelde auto klagen over de hoeveelheid auto's in ons land, al die files zeg.

En eigenlijk los van dat alles, dat valt me nu net binnen, dus de grootste klager tegen salariswagens (tot daar akkoord) die er zelf een heeft (nu ben ik hem kwijt), klaagt over de service aan zijn salariswagen? Serieus?
Niet enkel dat. Als tegenstander van grote wagens die een gevaar zijn voor de zwakke weggebruiker spreekt men dit uit.
Een vervangauto gekregen die ongeveer 3 keer in mijn huidige wagen past. Absoluut niet geschikt voor het gezin.
zit ik hier al een week met dat conservenblik op wielen opgescheept

Geen enkel probleem dat je van mening verandert maar stop dan toch eens met anderen door het slijk te halen.

Niet enkel dat. Als tegenstander van grote wagens die een gevaar zijn voor de zwakke weggebruiker spreekt men dit uit.

Geen enkel probleem dat je van mening verandert maar stop dan toch eens met anderen door het slijk te halen.
Was dat al bijna vergeten. Toen ik dat las was ik mij een Smart vs een Audi Q8 aan het voorstellen. Wel benieuwd naar welke gigantische auto hij tegen zijn zin heeft.

Voor het eerst in lange tijd nog eens stevig ziek, net als ook onze zoon besluit om weer 2x/nacht wakker te worden en moeilijk in slaap te vallen. Al heel de dag het gevoel dat er een tram over mijn kop gereden is.

Terug
Bovenaan