Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Lol, het @mac-bc bashen kan weer beginnen :D
Ik heb het geluk om nog niet teveel in panne te zijn gevallen met mijn auto, maar ik kan me toch ook wel herkennen in @mac-bc zijn post hoor. Als je zelf eigenaar bent van een wagen ga je daarmee naar de lokale, niet merk-afhankelijke garagist en die behandelt je doorgaans als een klant. Als je met een probleem zit waardoor je niet meer met de wagen kan rijden, zal die doorgaans jou er wel ergens tussen nemen om je de grootste ellende te besparen.
Met een bedrijfswagen ben je gebonden aan de grote merk-garages waar je inderdaad de eerste week/weken niet binnen geraakt.

Ik heb het geluk om nog niet teveel in panne te zijn gevallen met mijn auto, maar ik kan me toch ook wel herkennen in @mac-bc zijn post hoor. Als je zelf eigenaar bent van een wagen ga je daarmee naar de lokale, niet merk-afhankelijke garagist en die behandelt je doorgaans als een klant. Als je met een probleem zit waardoor je niet meer met de wagen kan rijden, zal die doorgaans jou er wel ergens tussen nemen om je de grootste ellende te besparen.
Met een bedrijfswagen ben je gebonden aan de grote merk-garages waar je inderdaad de eerste week/weken niet binnen geraakt.
Goh, ik denk dat als klant behandeld worden nu ook niet noodzakelijk betekent dat je goed of snel geholpen wordt. Je hebt als particulier meer vrijheid, dat wel.

Dit.

Maar daarnaast is een belangrijke boodschap van deze ergernis toch ook breder. Namelijk:
  • Hoe alles zo nodeloos complex wordt gemaakt vandaag de dag. Nodeloos administratief. De hoeveelheid tussenstationnetjes. De bullshit. Zowel 20 jaar geleden, als vandaag zal die auto hersteld worden. Maar vandaag moeten daar klaarblijkelijk een veelvoud aan administratieve mensen en tussenstationnetjes voor ingeschakeld worden. En voor wat?! Welke concrete voordelen zijn daarmee gekoppeld? Wat een bullshitjobs allemaal.
  • Hoe het verdwijnen van kleine zelfstandigen door grote concerns alleen maar voor miserie zorgt. In principe zouden ze het door schaalvoordelen veel beter moeten doen, maar nergens zie je dat in de praktijk. Overal gaat de klantvriendelijkheid naar beneden, moet je langere wachttijden dulden, word je behandeld als een nummer, etc. Je hebt als klant geen enkele "macht" meer. Vroeger kon je nog dreigen om naar een andere garage te gaan. Vandaag wordt die concurrentie gewoon uitgeschakeld doordat grote groepen alles opkopen. Vervolgens worden er wachttijden gecreëerd. En dan spring je als klant een gat in de lucht als je nog een garage vindt die je überhaupt WIL helpen.
@Pan , @Sylverscythe : Of vinden jullie dit een vooruitgang misschien? En zoja, hoe dan?

@mac-bc
De oorzaak is fiscale koterij die beter afgeschaft wordt.
Geef iedereen xxx€ netto meer en schaf het gros van die koterij af.

Pech voor diegenen die nu héél veel koterij krijgen en dan wat minder zullen verdienen, goed voor de rest én de samenleving.

Mijn partner heeft een paar maanden terug maaltijdcheques gekregen.
-> Gedoe aan de kassa, want je moet telkens 2x betalen omdat een deel niet met maaltijdcheques mag betaald worden.
-> We betaalden vroeger met kredietkaart waar cashback op zat, dat zijn we nu kwijt.
-> Gans dat systeem heeft een redelijke overhead die compleet zinloos is.

Als "een klant" moogt ge dan wel zelf 700€ op tafel leggen voor een onderhoud.

Dit.

Maar daarnaast is een belangrijke boodschap van deze ergernis toch ook breder. Namelijk:
  • Hoe alles zo nodeloos complex wordt gemaakt vandaag de dag. Nodeloos administratief. De hoeveelheid tussenstationnetjes. De bullshit. Zowel 20 jaar geleden, als vandaag zal die auto hersteld worden. Maar vandaag moeten daar klaarblijkelijk een veelvoud aan administratieve mensen en tussenstationnetjes voor ingeschakeld worden. En voor wat?! Welke concrete voordelen zijn daarmee gekoppeld? Wat een bullshitjobs allemaal.
  • Hoe het verdwijnen van kleine zelfstandigen door grote concerns alleen maar voor miserie zorgt. In principe zouden ze het door schaalvoordelen veel beter moeten doen, maar nergens zie je dat in de praktijk. Overal gaat de klantvriendelijkheid naar beneden, moet je langere wachttijden dulden, word je behandeld als een nummer, etc. Je hebt als klant geen enkele "macht" meer. Vroeger kon je nog dreigen om naar een andere garage te gaan. Vandaag wordt die concurrentie gewoon uitgeschakeld doordat grote groepen alles opkopen. Vervolgens worden er wachttijden gecreëerd. En dan spring je als klant een gat in de lucht als je nog een garage vindt die je überhaupt WIL helpen.
@Pan , @Sylverscythe : Of vinden jullie dit een vooruitgang misschien? En zoja, hoe dan?

Akkoord met je tweede punt.
Maar in typische mac-bc stijl maak je hier weer voor niets een heel drama van.

De meesten onder ons die de luxe hebben (gehad) om met een bedrijfswagen rond te rijden, hebben al te maken gehad met een ongeluk. En dus een vervangwagen.
Maar niemand (inclusief mezelf) maakt daar toch zo'n spel van?

Je belt wat rond, je duwt waar nodig een beetje door, en na maximum een paar dagen heb je weer een wagen onder je gat.
Ik heb over de jaren 1 tijdelijke en 2 vaste bedrijfswagens gehad. En na ongevallen en andere problemen ook nog tussentijds 3 keer een vervangwagen.
En ja, als er iets gebeurde was er soms iemand van Leaseplan niet bereikbaar, of was onze fleetverantwoordelijke (die eigenlijk vooral HR deed en fleet on the side) 2 weken weg. Maar uiteindelijk geraakte het allemaal toch vrij vlot opgelost mits wat telefoontjes. Een drama is dat nooit geweest.
Hoe kan het zijn dat jij altijd in de meest dramatische, frustrerende en onrechtvaardige scenario's terecht komt? Dat kan toch niet. Of het moet zijn dat net jouw fleetmanager en leaseplan AM weer de slechtste van de wereld zijn.
Wind je niet zo op en adem eens goed in en uit...

Edit:
En nu een nieuwe post wegens problemen/frustraties met ecocheques. Dude...

Bon, auto kapot. Kan er niet meer mee rijden. Wat een administratieve lijdensweg weeral. :cry:

Vroeger? -> Bellen naar uw lokale garage in het dorp. Melden dat het dringend is. Binnensteken. Deftige vervangauto krijgen, die u al doet watertanden voor een eventuele volgende aankoop. Heerlijk. Na een paar dagen opgelost, en dat vond je al bijna jammer gezien die schitterende vervangwagen.

En dan heb je het systeem Anno 2024... Want anno 2024 is dat uiteraard een bedrijfswagen via de fleetmanager van het werk, op hun beurt via administratieve tussenlagen zoals MyLeaseplan die op hun beurt dan gebonden zijn aan allerlei grote garageconcerns. Wauw, zo professioneel allemaal! Dat klinkt al fantastisch, niet?

En dan heb je de praktijk. En die gaat als volgt:
  1. Ik zoek op in onze carpolicy wat de procedures zijn in dit geval. Dat blijkt niet duidelijk beschreven. Fail HR.
  2. Ik neem contact op met onze fleetmanager. Pas een dag later krijg ik een antwoord. Mag via LeasePlan.
  3. Ik log in op LeasePlan:
    • Formuliertje invullen
    • Datum invullen – eerstvolgende datum beschikbaar om aan te duiden: meer dan een week (!). Onmogelijk om mijn werk nog uit te oefenen. Fail LeasePlan.
    • Tweede beschikbare datum: meer dan 2 weken (!)
    • Derde beschikbare datum: idem
  4. Terug contact opgenomen met fleetmanager van mijn werkgever:
    • Ah, in dat geval mag je ook rechtstreeks contact opnemen met een garage, hier is de link naar LeasePlan waar je de betrokken garages kunt opzoeken.
  5. Op MyLeaseplan de garage willen opzoeken, maar dit gedeelte van de website ligt plat. Fail LeasePlan.
  6. Bellen naar Leaseplan, een garage doorgekregen. Maar voor de zekerheid heb ik ook een tweede garage opgevraagd in de buurt.
    • Eerste garage: eerstvolgende beschikbare datum: volgende maand (!). :wtf: Dringend probleem of niet. "We geven voorrang voor wagens waar ze gekocht zijn." En verder nog: "Tja meneer, Leaseplan staat erom bekend om alleen met probleemgevallen te komen, dan voelen wij ons ook een hoer hé, je moet dat begrijpen". :wtf: Letterlijk, die woorden.
    • Tweede garage: Vol tot juli, geen capaciteit, sorry
  7. Intussen krijg ik ook terugkoppeling van MyLeaseplan platform: Geen enkele van de 3 beschikbare datums zijn nog beschikbaar. De eerstvolgende beschikbare datum is 28/08/2024 (!)(!)(!). Gelieve een nieuwe datum te kiezen nà 28/08/2024. :wtf:
  8. Teruggebeld naar Leaseplan om nog meer garages door te krijgen die aangesloten zijn.
  9. Derde garage: sorry, vol tot 3de week augustus. (!)(!)
  10. Omdat die derde garage echt één van de hoofdimporteurs is uit de ruime regio, ben ik hier wel van mijn tak beginnen maken. En na wat aandringen mocht ik hem toch binnenbrengen. Een niet-assertieve persoon mocht dus zijn veloke beginnen pakken voor een paar maanden. What the fuck eigenlijk?!
  11. Binnengebracht. Een vervangauto gekregen die ongeveer 3 keer in mijn huidige wagen past. Absoluut niet geschikt voor het gezin. "Maar dit is absoluut de laatste auto die we ter beschikking hebben, meneer!". Bon, soit, we trekken ons plan. Ik was al blij dat men mij wou helpen. Zo ver is het gekomen. Belofte om na 3 dagen "de diagnose" te krijgen. Geen oplossing hé, gewoon nog maar "de diagnose".
  12. We zijn intussen 3 dagen verder. Rarara, wie heb ik niet gehoord? Inderdaad, de garage. :sarcastic:
  13. Ik bel: "Tja, druk druk druk." Ik vraag wanneer ik de diagnose kan krijgen? -> "Onmogelijk te voorspellen.".
En intussen heb ik dus al uren gespendeerd aan gezeik, word ik als klant overal als stront behandeld en zit ik hier al een week met dat conservenblik op wielen opgescheept. Totaal onwetend over de doorlooptijd.
En intussen worden mijn fleetmanager, Leaseplan én die garage allemaal dik betaald om dit soort problemen op te lossen. Het is verdomme hun core business. Maar ze slagen er zelfs niet in om die kleine, simpele zelfstandige van 20 jaar geleden te evenaren. Laat staan een betere service te leveren.

Mensen toch. Triestig allemaal. In wat voor dystopische maatschappij zijn we eigenlijk terechtgekomen? Is er eigenlijk nog iéts wat een klein beetje marcheert?!
Maar die kleine zelfstandige moet wél per se verdwijnen hé. Allemaal opgekocht door die grote concerns, om vervolgens als klant in hun lange wachtrijen te mogen vliegen. Wat is dit voor shitshow en professionele mensenkl*terij?

Ik versta uw ergernis. Maar jij bent niet de klant. Uw werkgever is de klant, en die heeft contracten voorzien mogelijks zonder een specifieke SLA hiervoor. Want een SLA kost ook geld natuurlijk. Als in de SLA staat dat men u een vervangwagen moet geven binnen het uur na de melding of er is een boeteclausule van xk€ (in relatie tot de schade dat jij uw werk niet meer kan doen) dan zul je ze nogal eens zien springen.

Maar het spreekt dan ook voor zich dat uw werkgever ook wel een navenant factuurtje mag verwachten hiervoor.
En jij weet evengoed als mij dat in de reële contracten er vanuit gegaan wordt in de prijszetting dat dit wel niet zal nodig zijn. Zodanig dat er geen correcte prijs tegenover staat.

Ik geef u 100% gelijk dat dit een rechtmatige ergernis is. Maar dit is een ergernis onder de invloed van optimalisatie of het idee van optimalisatie zodanig dat een professionele (ik zal maar niet zeggen private :p) firma dit in de hand neemt en hiermee de klantentevredenheid voorziet. Net zoals wanneer men vroeger in eigen beheer een vloot had met reservewagens die in zo'n gevallen konden meegenomen worden. Maar dat men onder de noemer van lean, mean, saving machine dit heeft geoutsourced. Waardoor klantenservice niet meer van tel is maar enkel de big dollar.

Maar dat is nu eenmaal de kapitalistische maatschappij waarin we leven. En terwijl men vroeger nog de fleetmanager, zijn assistent, zijn secretaresse, zijn technieker en budget waar wat marge op zat had, zit je momenteel met de fleetmanager die dat nu allemaal zelf mag regelen. Want ja al die rest is vet dat niet nodig is. Totdat er iets tegenslaat en dan vraagt men zich af hoe het komt dat de flexibiliteit uit hun systeem is. En gooien ze op die manier geld weg.

Mijn jeugdige zelf had het fietske gepakt want naief en niet zo mondig.
De ervarenere persoon zou hebben gedaan wat jij deed terwijl die dit relativeerde als zijnde van meh shit happens, komt wel in orde.
De persoon die ik nu ben zou zeggen tegen de fleetmanager, los het maar op en bezorg mij maar een oplossing met uw contacten als hoofdverantwoordelijk. Ik ben nu technisch werkloos totdat je mij een oplossing hebt bezorgd. Of als dat echt echt maar dan ook echt niet zou kunnen. Zou ik gewoon mijn schouders ophalen. Op mijn tracksheet de benodigde dagen opschrijven van brol met de wagen oplossen wegens slecht geregeld en wel zien waar we uitkomen. Maar echt proactief en constructief is dat dan wel niet. Maar na een tijd boeit dat u wat minder. Zeker in de omgeving die je mij geschetst had waar jij in opereerde. Ik zie echt geen reden om mij daar in dubbel te plooien.

Dit.

1) niet in house. Contracten kunnen zonder boe of bah opgezegd worden. Kostenbesparing. En eventuele impact op de business wordt er dan wel bijgenomen (of een advocatenkantoor opgezet met schadedossier om via de verzekering terug te vorderen - wat niet kan indien je het inhouse regelt en er een fuckup gebeurd). Of anders gezegd het gevolg wanneer de boekhouders het overnemen ;p.
2) schaalvoordelen draait niet rond beter of klantvriendelijker. Schaalvoordelen draaien rond kostenbesparing om met een soort van eenheidsworst oplossingen aan te reiken waar je het maar mee moet doen of bereid zijn om boter bij de vis te voorzien om custom oplossingen die vroeger door kleine zelfstandigen werden geregeld (toen er vet / marge op de prijszetting aanwezig was) te voorzien. Maar dan betaal je er ook voor... aangezien iedereen rijkelijk betaald wil worden.
Dat zie je ook terugkomen in het vrijwilligerswerk... ik ben ondertussen al zo goed als +25j vrijwilliger in onze sportvereniging... en dat is allemaal onbezoldigd... het enigste dat ik tegenwoordig nog hoor is van jamaar dat is toch bezoldigd hé want gratis doen we dit niet nu ik langzaam aan het kijken ben om het over te geven aan de volgende generatie van jeugd .

De sleutel van het tuinhuis was afgebroken. Ik had nog een reservesleutel, en had mezelf aangenaam verrast door eens meteen naar de slotenmaker te gaan om een kopie te laten maken. Meestal ben ik iemand die dat nodeloos uitstelt.

De nieuwe sleutel past niet in het slot, kan nog eens teruggaan. :cry:

Valt wel mee hoor .

Tijdje terug ook een probleem met de bedrijfswagen maar kon nog wel rijden . (Probleem met Adblue en motorlampje dat oranje ging branden )
Gewoon naar de garage gereden waar hem ook onderhouden wordt en vriendelijk gevraagd daar of ze die snel effe konden uitlezen maar was dus in een groot concern (3 merken garage ) en nee ze hadden jammer genoeg geen tijd .
Ze stelden zelf voor om eerst eens contact op te nemen met de leasing aangezien het een leasewagens is .
Soit , ben dan terug naar den auto gestapt en naar een nummer gebeld dat ik moest bellen indien problemen met den auto die ze mij toen gegeven hebben bij het overhandigen van het contract en de papieren en ik had deze dus in mijne agenda opgeschreven zodat ik niet moest zoeken .
Dan gebeld en na wat cijfertjes drukken een vriendelijke vrouwelijke persoon aan de andere kant van de lijn en mijn probleem uitgelegd .
Ze stelde zelf voor om eventueel eerst de depanage dienst te laten langskomen zodat die konden kijken wat het probleem was en dat ze dan eventueel die melding van adblue konden resetten zodat ik terug 1200 km kon rijden .
Soit , uitgelegd dat ik dat niet echt zag zitten en dan heb ik eventueel voorgesteld dat ik den auto zou achterlaten bij de hersteldienst (dus de garage waar hem geleverd en onderhouden wordt ) als ze mij en vervangwagen konden leveren zoals voorzien in ons contract .
Ze is dat direkt gaan nakijken en inderdaad vervangwagen stond aangevinkt .
Die vriendelijke vrouw heeft dan nog gevraagd of ik eventuele wensen had ivm de vervangwagen (want blijkbaar zijn er dus klanten die dan nog eisen stellen ). Maar heb gezegd zolang er wielen onder zitten en er een stuur instond dat ik met alles akkoord was .
Die heeft dan direkt een aanvraag ingediend voor het leveren van die vervangwagen aan de garage maar was op een vrijdag dus eerste dag beschikbaar was de dinsdag morgend 8 uur aan de garage .
Ze heeft dat zelfs een paar keer bevestigd dat alles in orde was en vroeg of ik nog iets moest weten maar heb gezegd dat langs mijn kant alles in orde was .
Hebben dan op een vriendelijke manier elkaar een goed weekend gewenst en ben dan dinsdag morgend naar de garage gereden en kon de vervangwagen daar dus zonder probleem ophalen .
Heb gewoon mijne bedrijfsauto achtergelaten en gevraagd wanneer ze tijd hadden eventueel maar wederom , ze kon niets bevestigen wegens te druk en te veel werk .
Heb dan gevraagd of ze mijn voor vrijdag dan eventueel via mail of telefonisch konden laten weten als hem niet klaar was zodat ik bepaalde klanten kon verwittigen dat ik tijdelijk met een andere nr plaat rondreed zodat ze die auto konden aanmelden zodat ik binnen kon rijden met de auto ( moest in de petrochemie zijn en dan is dat op voorhand aanvragen ) .
We hebben vriendelijk afscheid genomen en donderdag kreeg ik een telefoontje dat hem de vrijdag klaar zou staan .
Heb dan vrijdag gaan wisselen en alles is zonder enig probleem verlopen (hoe veel het gekost heeft kon mij niet schelen want was toch voor de leasing ) en ze heeft dan uitgelegd wat er aan den auto was vervangen en dat ze ineens ook den. Adbleu hadden bijgevuld .
Vriendelijk nog een prettige dag gewenst en heb de vervangwagen daar achter gelaten en melding gemaakt aan de leasing dat ze hem daar ook weer konden afhalen .
Hij was een beetje vuil van buiten en binnen maar heb nog altijd geen rekening gekregen voor het reinigen ook al stond dit in de voorwaarde dat hem proper moest terug geleverd worden maar heb hem wel vol getankt , wat ook een voorwaarde was .

Kan daar ook van mijne tak beginnen maken tegen de leasing en de garage maar die personen doen ook maar hun werk en als je die vriendelijk te woord staat gaat alles gewoonlijk veel gemakkelijker . ;)

Als o zo verguisde ambtenaar betaal ik mijn conservenblik op wielen zelf. Als ik dat conservenblik binnendoe voor onderhoud is dat daarna een wandelingske van 4 km naar huis, tussen de velden. Dat kost mij nog geen 200 €. Dat dat conservenblik dan een dagje in de garage staat is niet zo'n probleem, meestal ga ik toch werken met mijn vette leasebak (speedpedelec).

Die keer dat mijn conservenblik een gedeukt conservenblik werd omdat er een pipo in een vette Duitse leasebak blijkbaar was vergeten dat ik voorrang had was het efkes vloeken, maar de garagist gaf mij zijn camionette mee. Anderhalve week later mocht ik mijn conservenblik weer gaan halen, de factuur netjes betaald door de verzekering.

Stress rond ecocheques is mij vreemd. Welgeteld één keer gekregen en daarmee Center Parcs betaald. Stress rond werk is mij, ook al ben ik zo'n verguidsde ambtenaar, niet vreemd. En mijn collega's ook niet, gezien de laatste 2 jaar in mijn afdeling intussen al 1/4 minstens enkele maanden is uitgevallen met burn-out. Maar swat, volgens sommigen zijn dat vuile profiteurs die onze sociale zekerheid leegzuigen.

Het was een fijn weerzien nu ik eens op de "toon genegeerde inhoud"-link heb geklikt maar ik ga het hierbij laten.

Met vriendelijke groeten,
MisterV

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik de enige die tegen de werkgever zegt: mijn auto is kapot, los het op want anders raak ik ni bij u klanten?
Dit is inderdaad de essentie. Laat gewoon iedereeen zijn werk doen, hoogstens moet je escaleren naar je manager dat dit "probleem" impact kan hebben op x, y of z indien het niet met spoed wordt opgelost. Laat de anderen ook maar eens zweten waar ze voor betaald worden.

Ben ik de enige die tegen de werkgever zegt: mijn auto is kapot, los het op want anders raak ik ni bij u klanten?
Bij ons (zowel Leaseplan als Athlon) brengen ze gewoon de dag erna een nieuwe auto tot aan uw deur. De oude wordt meegepakt en als die hersteld is brengen ze die terug.

Hoe het bij net mac-bc weer een heel avontuur is, geen idee.

Ik had voor het eerst in mijn bestaan last van hooikoorts. Ik heb de hele dag liggen niezen, mijn neus snuiten, continue vocht in de ogen .. en net op de dag dat we fysiek op kantoor waren en het bijna heel de dag belangrijke meetings waren. :confused:

Bij ons (zowel Leaseplan als Athlon) brengen ze gewoon de dag erna een nieuwe auto tot aan uw deur. De oude wordt meegepakt en als die hersteld is brengen ze die terug.

Hoe het bij net mac-bc weer een heel avontuur is, geen idee.
Het is nu wel zo dat soms de systemen raar in elkaar zitten.

Ik zat met een leegloper (band) maar kon die perfect dagelijks oppompen en naar de garage rijden als er een vervangwagen beschikbaar was.

Ging niet.

Maar mij laten depanneren voor de deur en me een uur later laten ophalen door een taxi die me naar een verhuur dienst bracht alwaar ik een auto kreeg tot de mijne gerepareerd was, dat ging wel en was gratis 🤡

Ik had voor het eerst in mijn bestaan last van hooikoorts. Ik heb de hele dag liggen niezen, mijn neus snuiten, continue vocht in de ogen .. en net op de dag dat we fysiek op kantoor waren en het bijna heel de dag belangrijke meetings waren. :confused:
Hier ook van dat vandaag, enorm veel last plots. Ik heb wel steeds hooikoorts in de maanden mei en juni, maar tot nu toe was het door de vele regen vrij rustig. Daar is vandaag verandering in gekomen. Niezen en neusloop dat het geen naam heeft.

Ik denk ook dat vroeger of vooral het zelf regelen met je eigen wagen een beetje verheerlijkt wordt. Als je met een eigen wagen in panne valt heeft vandaag de dag ook zo goed als geen enkele garage/hersteller onmiddellijk plaats om je snel te helpen, laat staan een vervangwagens beschikbaar hebben.

Bij pech met je eigen wagen heb je gewoon geen vervangwagen of mag je zelf de huur ervan betalen, zelfs bij een ongeval in je recht krijg je in het beste geval 6 dagen een vervangwagen van de verzekering. Daarna is het zelf je plan trekken.

Wij werken ook met LeasePlan en hoewel ik er een boek kan over schrijven, heb ik nooit één dag zonder wagen gezeten. Soms tijdelijk een kleinere wagen omdat er gewoon niks anders beschikbaar was maar bij een lang herstel/total loss werd die vervangen door een beter exemplaar indien mogelijk.

Ik rij al bijna 20 jaar met leasewagen en overal moet je achter de leasemaatschappij en garage zitten en regelmatig bellen helaas.

Hier ook van dat vandaag, enorm veel last plots. Ik heb wel steeds hooikoorts in de maanden mei en juni, maar tot nu toe was het door de vele regen vrij rustig. Daar is vandaag verandering in gekomen. Niezen en neusloop dat het geen naam heeft.
Idem, gaan fietsen en als ik thuis kwam zaten mijn ogen bijna helemaal toe. Nog nooit zo erg gehad.

Terug
Bovenaan