Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Waarom zou je daar geen onderscheid in mogen maken?
Er is een verschil tussen privé informatie (ik ben niet verplicht om te antwoorden op die vraag of een attest te laten zien van vaccinatie) en een werkgever die gewoon een ander profiel aanwerft. Waar jij over spreekt is discriminatie en in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is dit vrij nauw en duidelijk gedefinieerd.

Overal waar batopin kantoren zijn hebben de KBC kantoren (net als Belfius, ING en BNP Paribas Fortis) geen eigen geldautomaten meer.
Waar er nog geen batopins in de buurt zijn kunnen ze wel nig eigen geldautomaten hebben, maar die zijn spijtig genoeg allemaal gedoemd ol te verdwijnen.
Weird, ik heb al zo lang geen cash geld meer in handen gehad of afgehaald dat ik heel dat "batopin" verhaal gemist heb. TIL!

KBC die me opbelt om meer betaalverkeer bij hen te genereren 🤷‍♂️ Gelukkig dankzij dit telefoontje te weten gekomen dat ik er nog een spaarrekening had staan na het vermelden dat ik de zichtrekening al had stopgezet. Hoppa. Ook maar meteen stopgezet via de app. Volgens de mevrouw aan de telefoon kon dat enkel in een kantoor met een paspoort en een handtekening. Duidelijk een dinosaurus aan de lijn.

KBC die me opbelt om meer betaalverkeer bij hen te genereren 🤷‍♂️ Gelukkig dankzij dit telefoontje te weten gekomen dat ik er nog een spaarrekening had staan na het vermelden dat ik de zichtrekening al had stopgezet. Hoppa. Ook maar meteen stopgezet via de app. Volgens de mevrouw aan de telefoon kon dat enkel in een kantoor met een paspoort en een handtekening. Duidelijk een dinosaurus aan de lijn.
Typisch BG: zoveel spaarrekeningen dat ze het al vergeten op den duur.

Nee, toen ik 2 jaar geleden mijn spaarrekening bij Belfius wou stopzetten, moest ik effectief naar het bankkantoor gaan met id-kaart en om te tekenen.

*zucht*

Een 3-tal jaar geleden een zware en dure renovatie gedaan aan ons woonhuis, volledig volgens de strengste energetische eisen. Maar, zeggen onze 37 verschillende overheden en overheidsinstanties, geen probleem want als beloning om mee te helpen onze klimaatdoelstellingen te halen geven wij een shitload aan allerhande premietjes voor u, brave burger.

In onze case waren het de Vlaamse Overheid, Stad Gent en Fluvius van wie we premies konden krijgen. Elk met zijn verschillende voorwaarden, verschillende eisen, verschillend bewijsmateriaal, enzovoort.

Stad Gent: Alles volgens het boekje gedaan, veelal digitaal, geen probleem.
Vlaamse Overheid: Na een doos (!) papieren aangetekend te verzenden naar de Vlaamse Overheid, alsnog ook mijn premie gehad. Er moest wel een boom voor sneuvelen aan papier, maar hey, ik heb het milieu gered omdat ik daarmee heb kunnen aantonen dat mijn huis goed geïsoleerd is.
Fluvius: Geven verschillende premietjes afzonderlijk, en dan ook nog een BENO-pass premie als bonus wanneer je een combinatie van verschillende deel-premies hebt gedaan.
  • Deelpremietjes: een heel karwei, vooral om de aannemer na de werken en nadat alles al betaald werd er alsnog toe te bewegen om de papieren in te vullen en ondertekend terug te sturen. Maar bon, het is gelukt. Onder andere ook voor de dakisolatie. Hoewel ik daar wel een efficiëntie-oefening heb gemaakt: de premie voor dakisolatie is slechts 4 euro/m². Daarom heb ik het grootste dakgedeelte ingebracht bij Fluvius (22m²) voor de premie maar 2 kleinere stukjes van elk 5 m² (dus 10m² in totaal), niet. 10*4=40 euro. Voor die 40 euro heb ik mij de miserie bespaart om opnieuw met die hele administratiemolen naar mijn aannemer te trekken. Het belangrijkste was dat groot stuk én het feit dat ik überhaupt EEN dakgedeelte heb meegenomen, waardoor dit telt voor mijn BENO-pass. Is iedereen nog mee?
  • Wat blijkt nu voor de BENO-pass? Ook al heb je een premie gevraagd en goedgekeurd gekregen van Fluvius om een dak te renoveren, als je het dakgedeelte daarnaast ook wil laten meetellen voor de BENO-pass, dan moet de minimale dakoppervlakte 30m² zijn. Hoeveel heeft mac-bc officieel ingediend? 22 mm². Hoeveel had ik strikt genomen moeten en kunnen indienen? 32 m². :angry: :angry: :angry: Mislopen premie op die manier? 1000 euro. Duizend. Euro. *zucht*

Jaja. Ik hoor het jullie al denken. Mac-bc, je hebt een fout gemaakt. Je had het kunnen weten want de regels had je (in het oerwoud van regeltjes) kunnen terugvinden. Uhu. Sure. Mea culpa. Mea maxima culpa.
Maar komaan zeg, in wat voor kafkaiaanse toestanden zijn we eigenlijk terecht gekomen? Zelfs binnen dezelfde entiteit (Fluvius) worden er nog andere voorwaarden gesteld voor hetzelfde gebouwgedeelte.

Er zijn zelfs zodanig veel verschillende subsidietjes, dat er gesubsidieerde renovatiecoaches moeten worden aangesteld om de mensen er wegwijs in te maken. :laugh: Er zijn zelfs gesubsidieerde renovatiecoaches te vinden op verschillende niveau's (de provincie, de stad, Fluvius). Dus ik wacht alleen nog op de aanstelling van een overkoepelende gesubsidieerde renovatiecoach-coach ( :unsure: ) die mij wegwijs kan maken in de gesubsidieerde renovatiecoaches die mij wegwijs kan maken in de subsidies. Komaan overheid, jullie laten ons in de steek!

/rant

Of neen toch niet.

Want weet je wat nog het ergste is van allemaal? Onze overheden beschikken al perfect over één gecentraliseerd en uniform bewijsstuk en dat is het door-de-overheid verplichte EPB-dossier. Daar staat letterlijk àlle informatie inclusief uitgebreide bewijsstukken die men moet weten om mij al dan niet een premie mee toe te kennen.
Maar neen. Laat ons alle overheden zijn eigen regeltjes opstellen, zijn eigen sub-regeltjes, zijn eigen bewijsstukken, handtekenen verzamelen van aannemers, ... en laat ons daar weer op elk niveau een eigen leger ambtenaren op zetten die die gigantische hoop papieren moeten verwerken, controleren, approven, enzovoort. Dit land gaat kapot aan administratie, bureaucratie en overhead. Kapot.

/rant

Laatst bewerkt:
.want weet je wat nog het ergste is van allemaal? Onze overheden beschikken al perfect over één gecentraliseerd en uniform bewijsstuk en dat is het door-de-overheid verplichte EPB-dossier. Daar staat letterlijk àlle informatie inclusief uitgebreide bewijsstukken die men moet weten om mij al dan niet een premie mee toe te kennen.
Maar neen. Laat ons alle overheden zijn eigen regeltjes opstellen, zijn eigen sub-regeltjes, zijn eigen bewijsstukken, handtekenen verzamelen van aannemers, ... en laat ons daar weer op elk niveau een eigen leger ambtenaren op zetten die die gigantische hoop papieren moeten verwerken, controleren, approven, enzovoort. Dit land gaat kapot aan administratie, bureaucratie en overhead. Kapot.

/rant
Akkoord, maar het alternatief zou zijn dat we onze privacy zouden opgeven ten opzicht van de overheid.

Is dat iets wat je zou willen doen om het gemakkelijker te maken?

Akkoord, maar het alternatief zou zijn dat we onze privacy zouden opgeven ten opzicht van de overheid.

Is dat iets wat je zou willen doen om het gemakkelijker te maken?

Hoezo?

In dat EPB-rapport staat alles wat ik ook aan elke dienst apart heb moeten aanleveren. De overheid weet sowieso al meer over mijn huis dan wat dan ook. Tot en met het aantal vijzen per vierkante meter waarmee mijn OSB-platen vasthangen. Koudebruggen weet je wel. Het is een totale utopie om daar nog iets van privacy te proberen bewaren. :')

In plaats van mijn geïsoleerd dakgedeelte naar beneden af te ronden, had ik het beter naar boven afgerond. Zoals wellicht de rest van Vlaanderen doet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn zelfs zodanig veel verschillende subsidietjes, dat er gesubsidieerde renovatiecoaches moeten worden aangesteld om de mensen er wegwijs in te maken. :laugh: Er zijn zelfs gesubsidieerde renovatiecoaches te vinden op verschillende niveau's (de provincie, de stad, Fluvius). Dus ik wacht alleen nog op de aanstelling van een overkoepelende gesubsidieerde renovatiecoach-coach ( :unsure: ) die mij wegwijs kan maken in de gesubsidieerde renovatiecoaches die mij wegwijs kan maken in de subsidies. Komaan overheid, jullie laten ons in de steek!
Effe terzijde: toen ik als leek in de rechtszaak tegen mijn aannemer begon over mislopen premies (omdat hij uiteraard de documenten niet wou invullen en ons keurattesten e.d. niet wou afleveren), zei de gerechtsexpert, architect van opleiding, zelf dat het "onmogelijk" was om de misgelopen premies te begroten omdat de wetgeving zo'n kluwen is. :unsure:

In het begin kon je bij de "nieuwe" batopin kantoren enkel biljetten van 20 en 50 euro afhalen.
Ondertussen heb ik wel al gemerkt dat er plaatsen zijn waar je wel briefjes met ander waarde kan afhalen.
Maar het zou wel handig zijn om een overzicht te hebben van welke je waar kan afhalen.

Bancontact , boven de kaart kan je aanduiden dat je graag kleine biljetten hebt. :)

Ik heb ook nog zo een "slapende" spaarrekening bij KBC, waar volgens mij totaal niks op staat.
Wel raar dat ze u bellen om betaalverkeer te genereren, want met een spaarrekening doe je normaal gezien toch geen betalingen. Een spaarrekening is net om geld op te laten staan en te sparen.

Sinds vorig jaar was ik er eigenlijk over aan het nadenken om toch weer wat geld op die spaarrekening van kbc te zetten, aangezien er toch wel vrij veel geld staat op mijn andere rekeningen bij Belfius.

Niet echt een ergernis, maar triest momentje.

Toen mijn zus en ik klein waren regelmatig bij de oppas wat verder in de straat toen geweest tijdens vakanties enz. Altijd wel plezant en nooit problemen gehad. Tot op een dag de dochter van dat koppel was weggelopen op een ochtend en maar na enkele dagen terugkeerde.
Daarna gingen we er nog maar was het al wel anders en al zeker toen we een keer naar het bos gingen wandelen met de hond en ze een flacon uit haar zak haalde om wat te drinken. Dat weet ik nog goed want mijn zus vroeg toen of ze ook eens mocht proeven (wat niet mocht uiteraard). Nu ja, thuis kwam dat ter sprake en dan stopte het daar natuurlijk. Ook de man zat ondertussen redelijk aan de drank, vernam ik later.

Enkele jaren later ging het koppel uiteen. Zij ging alleen ergens in het dorp wonen. Ze bleef tot het einde met een drankprobleem sukkelen. Ze is al een goeie 5 jaar geleden (als het niet meer is) overleden. Ik geloof dat ze nog geen 60 was.

En dan vandaag vernomen dat de man vorige week is overleden. Die was nog maar 69 jaar oud. Die woonde al een heel lange tijd samen met een andere vrouw ondertussen. Maar zat de laatste 2 jaar al in een woonzorgcentrum. Sukkelde te erg met de gezondheid mede door het zware drankgebruik. De kinderen waren er al heel lange tijd niet meer op bezoek geweest.

Triest hoe het kan lopen allemaal :(.

Het welles nietes spelletje over die onnozele sneeuw morgen. En termen als "sneeuwbom" en andere soort nonsens.
Stop toch eens met alles onder controle te willen hebben de hele tijd. Dit wordt ronduit belachelijk.
En als je het dan toch zo graag onder controle hebt, verander dan niet elk uur van voorspelling, en kom niet af met "het kan niet voorspeld worden tot de laatste cm", als je het niet eens op 100km kan voorspellen blijkbaar.

Het welles nietes spelletje over die onnozele sneeuw morgen. En termen als "sneeuwbom" en andere soort nonsens.
Stop toch eens met alles onder controle te willen hebben de hele tijd. Dit wordt ronduit belachelijk.
En als je het dan toch zo graag onder controle hebt, verander dan niet elk uur van voorspelling, en kom niet af met "het kan niet voorspeld worden tot de laatste cm", als je het niet eens op 100km kan voorspellen blijkbaar.
Ze willen graag de gazetten vullen hé. We kennen geen echte winters meer en na weken grijs regenweer zijn die sneeuwdagen een welgekomen afwisseling.

Het plezante is nog dat er heel veel onnozelaars op FB beginnen zagen over "klimaatopwarming" en hoe ze wel correct kunnen voorspellen dat het weer in 2050 x aantal graden warmer is, maar ze met alle moeite van de wereld het weer van de dag nadien niet kunnen voorspellen. Maar dat is dan weer voer voor het Beerputtopic.

'Korfplug' van de afwasbak stuk.

(Wat is alles tegenwoordig toch brol geworden.)

Dus google op.
Hopelijk het juiste besteld, van de 101 modellen.
Alles nagemeten, en de foto's vergeleken.

Elke dag is het weer iets anders.

Spotify account gehacked -_-
Gelukkig redelijk snel geblokkeerd door spotify zelf, ik heb er enkel 20 extra nummers bij in mijne vind ik leuk lijst, de rest hebben ze ongemoeid gelaten.

Effe terzijde: toen ik als leek in de rechtszaak tegen mijn aannemer begon over mislopen premies (omdat hij uiteraard de documenten niet wou invullen en ons keurattesten e.d. niet wou afleveren), zei de gerechtsexpert, architect van opleiding, zelf dat het "onmogelijk" was om de misgelopen premies te begroten omdat de wetgeving zo'n kluwen is. :unsure:

Dat is nog zo'n systeemfout.
Dat je nà de werken, nà het betalen van de facturen, ... nog de aannemers moet gaan lastigvallen met allerhande formulieren die hij moet invullen en ondertekenen waar hij niets meer mee te winnen heeft. Dat systeem kan toch alleen maar uitgevonden zijn door iemand op een roze wolk die nog nooit in een verbouwing heeft gezeten?

Zelfs wanneer alles perfect is gelopen met die aannemer, moet je zonder enige hefboom in handen nog zitten bedelen achter die formuliertjes en attestjes.
Maar bij de minste wrevel, bij de minste protestering van een factuur, ... heb je het helemaal vlaggen natuurlijk. Daar sta je dan, met uw blanco attestje en zonder enige hefboom, terwijl je normaal recht op een paar duizend euro aan premies.

Puur uit interesse: hoe is die rechtszaak uitgedraaid?

Terug
Bovenaan