Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Deden ze ook. Bouwbedrijf meette het van de vloer tot aan de nok, maar die officiële keuringspipos meetten het vanaf de grond tot aan de nok.

Die buurman he. Die schept daar plezier in. Echt een zeer nare man.
Als je naast zo'n geval woont moet je natuurlijk wel opletten geen bouwovertredingen te plegen denk ik. Allezja de tijd dat iedereen zijn hof volzette met koterij is voorbij.

Trouwens, als die firma anders meet dan de keuring (pipo's doen gewoon hun job) dan is dat toch gewoon zuivere incompetentie en op hen te verhalen? Als het over de hoogte gaat zou ik nu precies ook vanaf de grond meten :unsure:

Als je naast zo'n geval woont moet je natuurlijk wel opletten geen bouwovertredingen te plegen denk ik. Allezja de tijd dat iedereen zijn hof volzette met koterij is voorbij.

Trouwens, als die firma anders meet dan de keuring (pipo's doen gewoon hun job) dan is dat toch gewoon zuivere incompetentie en op hen te verhalen? Als het over de hoogte gaat zou ik nu precies ook vanaf de grond meten :unsure:
Zei ik ook tegen mijn moeder (van wie ik het verhaal hoorde). Die bouwfirma zou verantwoordelijk moeten zijn. Mijn vriends moeder had er zeer goed op gelet natuurlijk omdat die buurman al jarenlang iedereen in de buurt terroriseert maar tevergeefs dus. Ze gaat naar de gemeente op de hoop daar het op te lossen.

Ander kritiek dat haar tiny house kreeg was ook dat het blijkbaar op landbouwgrond (tis in een tuin maar dat maakt geen verschil blijkbaar) staat. Ze heeft de tiny house ingeschreven als een tuinhuis. Ik hoop iig dat ze het snel opgelost krijgt zonder al teveel extra kosten.

Zei ik ook tegen mijn moeder (van wie ik het verhaal hoorde). Die bouwfirma zou verantwoordelijk moeten zijn. Mijn vriends moeder had er zeer goed op gelet natuurlijk omdat die buurman al jarenlang iedereen in de buurt terroriseert maar tevergeefs dus. Ze gaat naar de gemeente op de hoop daar het op te lossen.

Ander kritiek dat haar tiny house kreeg was ook dat het blijkbaar op landbouwgrond (tis in een tuin maar dat maakt geen verschil blijkbaar) staat. Ze heeft de tiny house ingeschreven als een tuinhuis. Ik hoop iig dat ze het snel opgelost krijgt zonder al teveel extra kosten.
Dus als ik het goed begrijp is dat daar gezet geweest zonder een deftige vergunning?

Dus als ik het goed begrijp is dat daar gezet geweest zonder een deftige vergunning?
Euh, nee? Ik weet niet waar je dat uit afleidt. "Mijn vriends moeder had er zeer goed op gelet" => ze zorgde ervoor dat alle papieren in orde zijn. Maar ze kon niet weten dat de meting van het bouwbedrijf ging verschillen met dat van de keurders. Daarom dat ze nu naar de gemeente gaat.

Euh op landbouwgrond mag je geen huis zetten. Als hij dat gaat zien ga je de boel nog eens mogen afbreken. Als je het inschrijft als tuinhuis is omdat ze weten dat het niet mag eh.
Lijkt me nogal veel gesjoemel aan de gang daar. Om dan achteraf te klagen...

Euh op landbouwgrond mag je geen huis zetten. Als hij dat gaat zien ga je de boel nog eens mogen afbreken. Als je het inschrijft als tuinhuis is omdat ze weten dat het niet mag eh.
Lijkt me nogal veel gesjoemel aan de gang daar. Om dan achteraf te klagen...

Tiny houses vind je tegenwoordig overal terug in België: in stedelijke gebieden, in de Ardennen of op landbouwgrond. Misschien heb je zelf een stukje landbouwgrond dat aanpaalt aan je woning of zich ergens anders bevindt. Soms stellen landbouwers zelf een stuk grond beschikbaar aan tiny house bewoners.

Belangrijk hierbij is dat je in België niet permanent mag wonen in een tiny house op landbouwgrond. Dit is enkel mogelijk in een woongebied. Wie daar in een tiny house woont, moet rekening houden met een vergunningplicht.

Ze heeft die vergunning.

Er is 0 gesjoemel aan de hand. Ik ken haar en mijn vriend al 30+ jaar. Ze heeft de regels altijd gevolgd. Oftewel heeft ze slecht advies gekregen, oftewel heeft dat bouwbedrijf een fout gemaakt.

Dat advies dat ze kreeg was overigens van de gemeente als ik me goed herinner.

Euh, nee? Ik weet niet waar je dat uit afleidt. "Mijn vriends moeder had er zeer goed op gelet" => ze zorgde ervoor dat alle papieren in orde zijn. Maar ze kon niet weten dat de meting van het bouwbedrijf ging verschillen met dat van de keurders. Daarom dat ze nu naar de gemeente gaat.

En klik nu eens op de link in mijn vorige post en je ziet dat het perfect kan om een tiny house als tuinhuis in te schrijven.

Het is niet hetzelfde soort tuinhuis waar we aan denken om de tuinspullen erin te bergen he.

En ik herhaal: ze deed dit alles op advies dat haar gegeven is (door de gemeente zoals ik zei in vorige post maar kan ook dat bouwbedrijf zijn). Ze heeft heel haar leven nog nooit enige intenties gehad om te sjoemelen.

En klik nu eens op de link in mijn vorige post en je ziet dat het perfect kan om een tiny house als tuinhuis in te schrijven.

Het is niet hetzelfde soort tuinhuis waar we aan denken om de tuinspullen erin te bergen he.

En ik herhaal: ze deed dit alles op advies dat haar gegeven is (door de gemeente zoals ik zei in vorige post maar kan ook dat bouwbedrijf zijn). Ze heeft heel haar leven nog nooit enige intenties gehad om te sjoemelen.

De Belgische regelgeving rond tiny houses, ook wel een microwoning genoemd, en vrij vaag en verschilt van gemeente tot gemeente. Bij het plaatsen van een tiny house heb je een bouwvergunning nodig, aangezien het valt onder ‘kleinschalig wonen’. Zelfs als je de microwoning wil bouwen op je eigen bouwgrond.

En dat ze advies gekregen heeft van een bouwbedrijf kan allemaal wel zijn maar daarom wil dat nog niet zeggen dat dat bouwbedrijf het bij het rechte eind heeft. En al zeker als ze nog niet weten dat je vanaf de grond moet meten en niet vanaf de vloer. Mij lijkt uw vriends moeder het slachtoffer geworden te zijn van een of andere gladjanus die stelt dat je en Tiny house overal mag neerpoten.

En gezien dat ze ook daar wil gaan wonen omdat ze hulp nodig heeft zou je wel van permanente bewoning spreken natuurlijk. Dus dan je ook hier weer gerust spreken dat men bewust de regelgeving probeert te buigen.

Laatst bewerkt:

En dat ze advies gekregen heeft van een bouwbedrijf kan allemaal wel zijn maar daarom wil dat nog niet zeggen dat dat bouwbedrijf het bij het rechte eind heeft. En al zeker als ze nog niet weten dat je vanaf de grond moet meten en niet vanaf de vloer. Mij lijkt uw vriends moeder het slachtoffer geworden te zijn van een of andere gladjanus die stelt dat je en Tiny house overal mag neerpoten.
En je negeert het deel van mijn post waarin ik zei dat het advies mogelijk ook van de gemeente komt, en dat ze die vergunning heeft?

Weet je wat: stop hier. Dit soort discussies heb ik al zat gezien in het verleden op dit forum en 9Lives en die eindigen nooit goed en een mod moest het eindigen. Mijn ergernis was dat mijn vriends moeder nog niet in haar tiny house kan wonen en dat ze opnieuw geterroriseert wordt door die nare buurman. Punt uit gedaan.

Ekfes ophelderen dat er voor een zorgwoning andere regels gelden dan voor een tiny house. Goed mogelijk dat alles dus correct werd aangevraagd voor een zorgwoning die toevallig ook een tinyhouse is.

En je negeert het deel van mijn post waarin ik zei dat het advies mogelijk ook van de gemeente komt, en dat ze die vergunning heeft?

Weet je wat: stop hier. Dit soort discussies heb ik al zat gezien in het verleden op dit forum en 9Lives en die eindigen nooit goed en een mod moest het eindigen. Mijn ergernis was dat mijn vriends moeder nog niet in haar tiny house kan wonen en dat ze opnieuw geterroriseert wordt door die nare buurman. Punt uit gedaan.
Als ze een vergunning heeft dan kan er ook geen probleem zijn dat het in landbouwgrond staat. Punt gedaan, dan kan die "nare" buurman haar ook niks maken.
Mijn ergernis: een andere persoon komt hier over iets neuten waar hij zelf de open en toe niet van weet maar wel zeker is dat het de schuld is van X

Een tuinhuis is in principe evenmin vergunbaar in agrarisch gebied, tenzij je beroepslandbouwer bent...

Een link naar een website van een bouwbedrijf is niet echt juridisch overtuigend. 't Is niet omdat het agrarisch gebied in Vlaanderen in de praktijk wordt volgebouwd met koterijen, dat het zomaar mag.

Het is trouwens niet enkel de constructie an sich die je vergund moet krijgen, maar ook het wijzigen van het aantal woongelegenheden (aangezien de constructie hier bedoeld is voor permanente bewoning).

Als je niet bouwt conform de vergunning (blijkbaar hogere constructie dan vergund), zal alleszins een nieuwe vergunning moeten aangevraagd worden.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk zoals gewoonlijk. Zoveel regels en interpretaties, dat men het zelf niet meer weet.
En wie goed probeert te handelen, hoeft dan maar eens de verkeerde tegen te komen.

Proximus en het feit dat zowel het internet op kerstavond als nu er geregeld uitklappen.... Ligt het aan onze modem ? Is Proximus overbelast ? Want ik snap het nie meer...

Zaterdag naar de Bake-Off kerstspecial gekeken.
ik luister al jaren geen radio meer, dus had nog nooit die Fien Germijns bezig gehoord. Maar ik heb mij daar dus enorm aan zitten ergeren, aan die faux humor die ze vertoont. ze maakte daar een taart die de geboorte van haar zus (je-zus, hahaha) moest uitbeelden, in de meest onsmakelijke zin. en heel de tijd dus van die flauwe moppen.

nu is dat blijkbaar "de meest bekwame radio-figuur" volgens de fanbase van Humo. Dus voor mensen als een Eva de Roo of een Michelle Cuvelier.
en dan word ik dus "old man shout at cloud".

Zaterdag naar de Bake-Off kerstspecial gekeken.
ik luister al jaren geen radio meer, dus had nog nooit die Fien Germijns bezig gehoord. Maar ik heb mij daar dus enorm aan zitten ergeren, aan die faux humor die ze vertoont. ze maakte daar een taart die de geboorte van haar zus (je-zus, hahaha) moest uitbeelden, in de meest onsmakelijke zin. en heel de tijd dus van die flauwe moppen.

nu is dat blijkbaar "de meest bekwame radio-figuur" volgens de fanbase van Humo. Dus voor mensen als een Eva de Roo of een Michelle Cuvelier.
en dan word ik dus "old man shout at cloud".
Dat mocht gerust al beginnen in de periode van Eva De Roo hoor.

Terug
Bovenaan