Je ergernissen van vandaag - Deel 2

...

Je zal het over de 737 max hebben, die hebben 20 maanden aan de grond gestaan na twee crashes. Al hebben de Dreamliners in hun beginjaren dat ook een paar maanden moeten doen i.v.m. de batterijen.

Inderdaad, ik wist niet meer waarom het was dat de 787's (Dreamliners) in de eerste jaren een tijd aan de grond moesten staan.

737 Max crashes was nog een andere zaak, had iets met de deuren te zien meen ik me te herinneren, al wordt het moeilijk om alle Boeing problemen nog uit elkaar te houden :thinking:

Of nog "beter":

Hallo,

of nog véél beter:

Goede morgend,
Ik vind dat eigenlijk wel beter, aangezien "beste" een bijvoegelijk naamwoord is en daar toch wel een persoon bijhoort, nee? :unsure:

In de zoveelste opvolgmail bij mensen die ik ken wil ik ook al eens gewoon beginnen met "Hi, ...".

Beste is toch gewoon een standaard aanhef? Als ze tegen mij zeggen 'beste tonerider' denk ik daarna niet van 'alle andere toneriders sucken zo hard'.

Inderdaad, ik wist niet meer waarom het was dat de 787's (Dreamliners) in de eerste jaren een tijd aan de grond moesten staan.

737 Max crashes was nog een andere zaak, had iets met de deuren te zien meen ik me te herinneren, al wordt het moeilijk om alle Boeing problemen nog uit elkaar te houden :thinking:
De max crashes kwamen door een angle of attack sensor die regelmatig foutieve waarden gaf. Dat was een probleem dat wel gekend was, daarom dat er meerdere zulke sensoren zijn waarvan het signaal met elkaar vergeleken wordt. Probleem zat erin dat in een bepaalde autopilot modus er toch slechts naar 1 sensor gekeken werd. Als die sensor verkeerde waarden gaf resulteerde dat in de autopilot die denkt dat het vliegtuig stijl naar beneden aan het vliegen is en dus de neus wil optrekken, terwijl het vliegtuig in feite gewoon horizontaal aan het vliegen was en door het sterk optrekken in een stall terecht kwam -> lift valt weg, vliegtuig valt naar beneden.

Dat, + het feit dat die autopilot buitengewoon veel controle had over die vliegtuigen wat nodig was omdat ze inherent instabiel ontworpen waren (omdat men de 737 als basis nam en er grotere motoren op wou monteren, maar men zo weinig mogelijk aan het frame wou veranderen aangezien dat zou resulteren in veel strengere certificatie eisen en trainingen voor de piloten) waardoor de piloten niet konden ingrijpen in de korte tijd die ze hadden.

Mentour pilot op youtube heeft hier een aantal goede videos over.

Communicatie met iemand die thuis werken zou uitvoeren:

"Beste, kan ik vrijdag [datum] om 11u dit terplekke komen bespreken."
- Neen, ik heb die voormiddag verplichtingen op mijn werk, maar ik kan wel vanaf 13u thuis zijn, is de namiddag mogelijk?
"Beste, zou 8u die dag mogelijk zijn?"

Ja, wat denk je, beste?
Dit is toch echt ook mijn ergernis de laatste tijd. Mensen die gewoon NIET lezen wat je schrijft, waardoor je drie keer zoveel communiceert om iets heel eenvoudig proberen over te brengen. Een collega van mij is ook echt slecht in het verwerken van geschreven woorden precies, want zelf bij 1 (naar mijn mening heel duidelijke) zin kan hij toch van die antwoorden geven waarbij ik twijfel of hij effectief kan lezen. Maar ik denk dat hij het zelf ook wel weet want hij vraagt dikwijls een "quick call" om alles uitgeklaard te krijgen. Of als je een mail stuurt met twee vragen en ze antwoorden ofwel op 1 vraag of nog erger, ze antwoorden maar zonder duidelijk te zijn op welke vraag ze antwoorden 😭

Dit is toch echt ook mijn ergernis de laatste tijd. Mensen die gewoon NIET lezen wat je schrijft, waardoor je drie keer zoveel communiceert om iets heel eenvoudig proberen over te brengen. Een collega van mij is ook echt slecht in het verwerken van geschreven woorden precies, want zelf bij 1 (naar mijn mening heel duidelijke) zin kan hij toch van die antwoorden geven waarbij ik twijfel of hij effectief kan lezen. Maar ik denk dat hij het zelf ook wel weet want hij vraagt dikwijls een "quick call" om alles uitgeklaard te krijgen. Of als je een mail stuurt met twee vragen en ze antwoorden ofwel op 1 vraag of nog erger, ze antwoorden maar zonder duidelijk te zijn op welke vraag ze antwoorden 😭
Ik had in mijn eerste antwoord ook gevraagd om enkele momenten voor te stellen moest de namiddag niet gaan. Efficiënt, leek me. Dat werd ook genegeerd.

Op de duur ga je nog beginnen je vlucht te boeken op basis van vliegtuig. Doe mij maar Airbus, die hebben voor zover ik weet nog niemand omgebracht die naar buiten heeft gebracht dat het bedrijf financieel gewin vooropstelt boven veiligheid.

Op de duur ga je nog beginnen je vlucht te boeken op basis van vliegtuig. Doe mij maar Airbus, die hebben voor zover ik weet nog niemand omgebracht die naar buiten heeft gebracht dat het bedrijf financieel gewin vooropstelt boven veiligheid.
Dan ben je nog niet zeker hoor. Mijn Icelandair vlucht indertijd met een 757 bleek uiteindelijk een 737 max te zijn die net enkele maanden weer mocht vliegen. Langs de andere kant was tegen dan geen enkel model zo binnenstebuiten gekeerd als die 737 max.

De kans op een crash is nog altijd veelvouden lager dan bij autorijden.

Een firma die onderhoud wil uitvoeren in een gebouw komt bij mij terecht omdat ze mijn collega mailde maar die in zwangerschapsverlof is.
In die mail van hen stond geen enkel adres od wel voorstel XTZRFB12 of zoiets dus ik mail:

- Hoi, kan je zeggen welk gebouw of adres dit over gaat?

Antwoord die firma terug:

- Dat zou u beter moeten weten dan ik.
Uw collega heeft ons gecontacteerd

Dus ik:

-Ok, dan niet.

Allee man. Was dan nu voor een antwoord? 😂

Inderdaad. Als je ziet hoe Boeing zijn CAPEX investeringen sterk afgebouwd heeft en daar een veelvoud van uitgeeft aan dividenden en share buybacks, schetst dat absoluut geen goed beeld van hoe het bedrijf gerund wordt en waar de focus ligt - wekt heel weinig vertrouwen in combinatie met allerlei safety en launch issues.

Het was blijkbaar "maar" 1 deur die van een 737 Max vloog door ontbrekende bouten tijdens de assemblage.

Communicatie met iemand die thuis werken zou uitvoeren:

"Beste, kan ik vrijdag [datum] om 11u dit terplekke komen bespreken."
- Neen, ik heb die voormiddag verplichtingen op mijn werk, maar ik kan wel vanaf 13u thuis zijn, is de namiddag mogelijk?
"Beste, zou 8u die dag mogelijk zijn?"

Ja, wat denk je, beste?
Ik zou uw mail wel geïnterpreteerd hebben zoals gij wilt.

Maar in all fairness, 8u is niet voormiddag, dat is ochtend.
"Voor de middag" != "voormiddag"... iets dat velen wel fout gebruiken.

Stiltewagon in de trein... Het was niet de jeugd of allochtonen maar de blanke boomers die dat concept niet begrijpen.

Terug
Bovenaan