Japan

FF ook onze Itinerary online gezet, buiten de hotels, shinkansen en reservatie voor teamlab ligt er niets vast, dus we passen ter plaatse de activiteiten aan naargelang de goesting, het weer en de vermoeidheid.

12/05: Vertrek Brussel - Frankfurt -Tokyo
13/05: Aankomst Haneda -> Airport Limousine Bus -> Hotel Sunroute Plaza Shinjuku -> avond Shinjuku
14/05: te voet richting Meiji Shrine, Shibuya, Winkelen (pokemon center etc., tower records)
15/05: Roppongi & teamlab borderless - Odaiba in de avond en terug met metro
16/05: Shinkansen naar Osaka -> Hotel Namba Vessel Inn -> Dotonbori
17/05: Umeda voormiddag + Osaka Castle namiddag
18/05: Daytrip naar Kyoto
19/05: Osaka te voet, Namba, Nipponbashi, Kuromon market, Americamura
20/05: Daytrip naar Himeji
21/05: Daytrip naar Nara
22/05: Shinkansen naar Odawara -> Hakone -> Onsen Hakone Airu
23/05: Openlucht museum Hakone en 's avonds terug naar Tokio -> Hotel Best Western Akihabara
24/05: Ueno + Tokyo National Museum
25/05: Daytrip naar Kamakura
26/05: Asakusa, Senso-ji
27/05: Daytrip Kawagoe of Enoshima
28/05:'s avonds vlucht naar huis dus shoppen en chille wandeling in de buurt en terug naar Haneda
29/05: Aankomst Tokyo - Wenen - Brussel

toch straf hé, voor zo'n vooruitstrevend land, ik vind dat dat openbaar vervoer daar toch organisatorisch qua tickets en dergelijke, achterop hingt.

maar bedankt voor de hulp. ik ga het eens bekijken, want voor zo'n lange afstand heb ik toch graag op voorhand al mijn ticket. thx

We zijn terug in Belgenland!
Jaja, Japan was erg plezant. Een aantal positieve en negatieve clichés kloppen wel voor Japan. De toiletten (op iedere straathoek bijna!) waren een ongeloofelijk positieve uitschieter voor niet alleen mezelf maar vooral voor mijn vrouw die omwille van haar 26/28 weken zwangerschap ieder halfuur naar het toilet moest.

Maar man wat was die terugvlucht lang. Meer dan 14 u via de Noordpool/Groenland. Wel cool om al dat ijs vanuit de lucht te kunnen bewonderen. Thank God dat we in business zaten.
Betaal je die business dan uit eigen zak of via 1 of andere interessante Miles constructie?

Betaal je die business dan uit eigen zak of via 1 of andere interessante Miles constructie?
Oorspronkelijk was het de bedoeling om de Amex‑punten te gebruiken. Maar 200K punten (of 100K Flying Blue‑punten) kwamen pas vrij in december en dat was te laat om tickets te boeken. Dus heb ik met de Flying Blue‑punten die ik al had (350K) rewardtickets in Premium Economy geboekt (business was op dat moment 4xxK punten) voor ons drieën, in de hoop dat we tijdens de check-in zouden kunnen upgraden.
Het vervelende aan die reward miles is dat je geen upgrade kan doen vóór de check-in. Het gevolg was dat we geen business konden kiezen voor de heenreis. Gelukkig konden we dit wel doen voor de terugvlucht.

Dus: deels met punten (excl. btw, dat moesten we in cash betalen, zo’n € 990) en deels in cash voor de upgrade (€ 499 p.p.).

Origineel was de bedoeling om de Amex points te gebruiken. Maar 200K punten (of 100K Flying Blue Points) kwamen pas vrij in december en dat was te laat om tickets te boeken, dus heb ik met de Flying Blue Points die ik al had (350K) rewardtickets in Premium Economy geboekt voor ons drie, hopende dat we tijdens de check-in zouden kunnen upgraden. Het vervelende met die reward miles is, dat je geen upgrade kan doen tot de checkin. Het gevolg was dat we geen business konden kiezen bij het heen gaan. Gelukkig konden we dit wel doen tijdens de terugvlucht.
Thx voor de uitleg. Altijd interessant. Zal me terug eens moeten verdiepen in het Miles/points gebeuren, kan goed van pas komen!

Het is zeker interessant soms, maar het was interessant omdat ik al heel wat Amex Points en Flying Blue Miles had gespaard. Als je vervolgens de promo's opvolgt, kan je goede deals vinden.

toch straf hé, voor zo'n vooruitstrevend land, ik vind dat dat openbaar vervoer daar toch organisatorisch qua tickets en dergelijke, achterop hingt.

maar bedankt voor de hulp. ik ga het eens bekijken, want voor zo'n lange afstand heb ik toch graag op voorhand al mijn ticket. thx
Zelden makkelijker met het openbaar vervoer kunnen reizen dan in Japan, maar je moet het ook wel willen natuurlijk.

Bwah, sommige zaken waren zeker niet zo gemakkelijk. Vooral het feit dat ze het vertikken om die IC-kaarten beschikbaar te maken op Android. Welcome suica is wel handig maar het opladen van geld was alleen praktisch mogelijk met Cash.

Bwah, sommige zaken waren zeker niet zo gemakkelijk. Vooral het feit dat ze het vertikken om die IC-kaarten beschikbaar te maken op Android. Welcome suica is wel handig maar het opladen van geld was alleen praktisch mogelijk met Cash.
In theorie ist beschikbaar op Android, maar enkel op Japanse toestellen.

Het klopt wel dat heel online gebeuren (gebruiksvriendelijke websites bv) in Japan nog wel paar jaar achter loopt.

in 2024 baseball in Nagoya gaan zien, was ook een hele belevenissen om daar online tickets voor te bestellen.

In theorie ist beschikbaar op Android, maar enkel op Japanse toestellen.

Het klopt wel dat heel online gebeuren (gebruiksvriendelijke websites bv) in Japan nog wel paar jaar achter loopt.

in 2024 baseball in Nagoya gaan zien, was ook een hele belevenissen om daar online tickets voor te bestellen.
Voor zo n prominent vooruitstrevende wereldspeler vind ik dat best wel ongelofelijk hoor...

2 jaar terug was ik nog in Laos. Een arm 3e wereld land. En daar kon ik probleemloos een app installeren en treinticket van Luang Prabang naar Vientiane en Vang Vieng. Qr code ontvangen en betalen met creditcard.

Waarom is dat in godsnaam zo moeilijk in Japan?

Ik denk dat je beeld van Japan niet helemaal klopt. Vooruitstrevend is dat land niet.

De dualiteit van Japan is dat het technologisch vaak geavanceerd is, maar dat het tegelijk heel erg vast zit in traditie en dat het een heel conservatief land is.

Dat vooruitstrevendheid is beetje stereotype.

In jaren 80s stonden ze voor met veel vooruitgang en sindsdien zijn ze in de jaren 80 gebleven ((om het grof te veralgemenen).

Het heeft volgens mij ook niets te maken waarom moeilijk is, de populatie is daar heel anders en dus minder belangrijk.
De mediaan leeftijd in 2024 was 50 jaar (49,9).

ik kom aan de zondag avond, en om 04.00 AM, ja snachts dus, (enfin maandag ochtend daar) is het de wereldbeker finale :p

zou er in OSAKA snachts, dotonburi buurt waar ik slaap, cafés de hele nacht open zijn dus? wil die match toch graag es in die setting meepikken :)

Op vlak van moderne digitalisatie is China imo gewoon het best.

Letterlijk alles kan via Alipay of Wechat, en je kan daar ook gemakkelijk je credit card mee linken. Al kunnen de vertalingen naar het Engels soms wel nog beter. In Japan nog geregeld een ATM nodig of een fysieke kaart (zoals die Suica) die je dan ook nog eens enkel met cash kunt opladen. :wallbash: In 4 weken China geen cash aangeraakt.

Op vlak van moderne digitalisatie is China imo gewoon het best.

Letterlijk alles kan via Alipay of Wechat, en je kan daar ook gemakkelijk je credit card mee linken. Al kunnen de vertalingen naar het Engels soms wel nog beter. In Japan nog geregeld een ATM nodig of een fysieke kaart (zoals die Suica) die je dan ook nog eens enkel met cash kunt opladen. :wallbash: In 4 weken China geen cash aangeraakt.
Als je weet dat ze alipay & wechat voornamelijk gebruiken als controleorgaan van de overheid, zie ik dat eerder als negatief.

ik kom aan de zondag avond, en om 04.00 AM, ja snachts dus, (enfin maandag ochtend daar) is het de wereldbeker finale :p

zou er in OSAKA snachts, dotonburi buurt waar ik slaap, cafés de hele nacht open zijn dus? wil die match toch graag es in die setting meepikken :)
toch eens mezelf quoten.
zijn die cafés op dotonburi daar tot een gat in de nacht open?
lees: van 04.00 tot 06.00 uur voor die toch wel speciale belefenis?

of moet ik daar niet al te veel op rekenen, en die finale gewoon vanuit mn hotelkamer bekijken?

We gaan volgend jaar naar Japan, heb via Claude volgend voorstel laten uitwerken, rekening houdend met onze situatie (2 volwassenen 38j, 2 dochters van 11j en 9j). Lijkt dit "logisch" of zijn er zaken die zeker missen? Enige dat ik kan bedenken is Hiroshima, al van gehoord dat het eigenlijk niet echt heel speciaal is en voor ons dus zeker geen must:

| Dag | Datum | Plaats — activiteit |
|---|---|---|
| 1 | wo 24 maart 2027 | Vlucht Amsterdam → Tokyo Narita |
| 2 | do 25 maart | Tokyo — aankomst, jetlag uitwerken, lichte wandeling |
| 3 | vr 26 maart | Tokyo — Senso-ji (Asakusa), Ueno Park (sakura) + Zoo, Shinjuku |
| 4 | za 27 maart | Tokyo — teamLab Planets, Harajuku, Shibuya Sky |
| 5 | zo 28 maart | Tokyo — Studio Ghibli Museum, Inokashira Park |
| 6 | ma 29 maart | Hakone — reis vanuit Tokyo, Lake Ashi piratenschip, Owakudani, hotel met privé-onsen |
| 7 | di 30 maart | Hakone — Open-Air Museum, Hakone Shrine |
| 8 | wo 31 maart | Takayama — reis via Nagoya door de Japanse Alpen, Edo-stadje verkennen |
| 9 | do 1 april | Shirakawa-go (UNESCO strodakhuizen) als daytrip vanuit Takayama |
| 10 | vr 2 april | Kanazawa — bus vanuit Takayama, Kenroku-en tuin, samurai-wijk |
| 11 | za 3 april | Kyoto — trein vanuit Kanazawa, Fushimi Inari (rode torii) |
| 12 | zo 4 april | Kyoto — Arashiyama (bamboebos), Kinkaku-ji, Gion 's avonds |
| 13 | ma 5 april | Nara daytrip — reeën in het park, Todai-ji Boeddha |
| 14 | di 6 april | Naoshima — kunsteiland in Seto-zee, Yayoi Kusama pumpkins, Benesse House |
| 15 | wo 7 april | Naoshima → Osaka — Chichu Art Museum 's morgens, namiddag transfer |
| 16 | do 8 april | Osaka — Osaka Castle, Kuromon-markt, Dotonbori 's avonds |
| 17 | vr 9 april | Vlucht Osaka Kansai → Amsterdam |

Er zijn veel zaken die je "mist", maar da's heel individueel natuurlijk. Lijkt me een mooie reis, wel heel veel verschillende stops. Misschien kan je Shirakawa nog skippen en ergens een dagje langer blijven om het wat rustiger te maken.

toch eens mezelf quoten.
zijn die cafés op dotonburi daar tot een gat in de nacht open?
lees: van 04.00 tot 06.00 uur voor die toch wel speciale belefenis?

of moet ik daar niet al te veel op rekenen, en die finale gewoon vanuit mn hotelkamer bekijken?

Van roppongi herinner ik mij tot de eerste metro smorgens maar dat was wel weekend

Terug
Bovenaan