Internationaal Covidnieuws

v.jpg

moraal van het verhaal?

Ik moet zeggen dat ik de data van Londen toch redelijk geruststellend vind.
Er is een significante stijging van het aantal zieken, maar nog niet voor mensen aan een ventilator. Volgens mij is het nog een week te vroeg om daar veel conclusies uit te trekken, omdat de besmettingen bij de ouderen nog maar een week echt terug de hoogte in gaan.
Ook al zijn er enkele gunstige signalen, ik ben niet overtuigd dat die al statistisch significant zijn. Nu stellen dat corona geen probleem is, is volgens mij even verstandig als al je geld op zwart inzetten bij de roulette. 50% kans dat je het achteraf bij het rechte eind hebt.

Let wel, ik vind niet dat er vandaag bijkomende verstrengingen moeten uitgevaardigd worden, behalve dan voor wat betreft openbaar vervoer. Het zou me wel logisch zijn indien de regering nu duidelijk uitlegt welke maatregels van kracht worden wanneer de situatie volgende weel evolueert naar een sterke stijging van de gevallen en een toename van het aantal hospitalisaties

Ik moet zeggen dat ik de data van Londen toch redelijk geruststellend vind.
Er is een significante stijging van het aantal zieken, maar nog niet voor mensen aan een ventilator. Volgens mij is het nog een week te vroeg om daar veel conclusies uit te trekken, omdat de besmettingen bij de ouderen nog maar een week echt terug de hoogte in gaan.
Ook al zijn er enkele gunstige signalen, ik ben niet overtuigd dat die al statistisch significant zijn. Nu stellen dat corona geen probleem is, is volgens mij even verstandig als al je geld op zwart inzetten bij de roulette. 50% kans dat je het achteraf bij het rechte eind hebt.

Let wel, ik vind niet dat er vandaag bijkomende verstrengingen moeten uitgevaardigd worden, behalve dan voor wat betreft openbaar vervoer. Het zou me wel logisch zijn indien de regering nu duidelijk uitlegt welke maatregels van kracht worden wanneer de situatie volgende weel evolueert naar een sterke stijging van de gevallen en een toename van het aantal hospitalisaties
Imo moest men dit al lang gedaan hebben, men had dat beter afgekeken van de fransen. Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht.

interessante data van de UK vind ik:

https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

als je toggled tussen cases en healthcare zie je duidelijk hoe het patroon gebroken is na de vaccinaties.
de stijging in cases en healthcare opnames zijn heel duidelijk in januari.

de stijging in cases zorgt voor een beperkte stijging in healthcare opnames in de zomermaanden

de stijging in cases nu in november/december laat nog helemaal niets zien qua stijging healthcare opnames. en dit ondanks dat er al genoeg weken van stijgende cases zijn gepasseerd om ook het effect op opnames te kunnen zien.

Kan het dat Omicron daarna weer verandert in een zwaardere variant ?Of is dat eigenlijk niet mogelijk ?

Een virus is van nature onvoorspelbaar. In theorie muteert een virus meestal naar een meer besmettelijkere, mildere vorm...Omicron lijkt dat pad te volgen.

Covid 19 muteerde echter naar een zwaardere variant met delta, dus er zijn geen zekerheden. vrees iik.

Een virus is van nature onvoorspelbaar. In theorie muteert een virus meestal naar een meer besmettelijkere, mildere vorm...Omicron lijkt dat pad te volgen.

Covid 19 muteerde echter naar een zwaardere variant met delta, dus er zijn geen zekerheden. vrees iik.
Was Delta zwaarder qua ziektebeeld?

Was Delta zwaarder qua ziektebeeld?
Ja.

Code:
  MAAND    ICU  HOSP  PCT
mrt 2020   267  1253  21%
apr 2020  1101  4959  22%
mei 2020   382  1849  21%
jun 2020    79   426  19%
jul 2020    35   182  19%
aug 2020    76   291  26%
sep 2020    83   397  21%
okt 2020   473  2794  17%
nov 2020  1281  6004  21%
dec 2020   611  2790  22%
jan 2021   367  1955  19%
feb 2021   325  1694  19%
mrt 2021   540  2198  25%
apr 2021   895  3000  30%
mei 2021   624  1882  33%
jun 2021   251   659  38%
jul 2021    94   267  35%
aug 2021   147   522  28%
sep 2021   215   691  31%
okt 2021   226   976  23%
nov 2021   539  2699  20%
dec 2021   541  2200  25%
Percentage ICU-patienten tov covid-gehospitaliseerden (daggemiddelden per maand). Door vaccinatie minder kans dat je ziek werd, maar als je in het ziekenhuis lag, was de kans groter dat het ernstig was (= op ICU lag).

(cijfers zijn een beetje vertekend bij begin/einde van een golf omdat je natuurlijk niet direct op ICU komt als je ziek valt, maar tonen wel het algemeen beeld)

Amerikaans leger heeft vaccin ontwikkeld tegen alle corona en sars varianten :wtf:

Dat is zeker niet omdat ze verwachtten dat China het als biowapen kon beginnen gebruiken anders...

Anyway, de goednieuwsshow houdt niet op! :clap:

Dat is een stelling die vaak circuleert maar die niet klopt.

Some examples of viruses that became more deadly over time include those that developed drug resistant variants, and animal viruses such as bird flu, which were harmless to humans initially but then mutated to become capable of killing people, according to Dr. Amesh Adalja, a senior scholar at Johns Hopkins University’s Center for Health Security.

“Flu viruses have developed resistance to certain antivirals that make them more difficult to treat, and therefore make them more deadly,” Adalja said, also noting the same has happened with HIV and certain Hepatitis C strains.

Ook in de UK nu duidelijk dat omicron significant minder hospitalisaties geeft dan delta.

Dit kunnen we dus van vermoeden naar feit verschuiven.

Terug
Bovenaan