Internationaal Covidnieuws

Uit Denemarken zag ik net dit:

Is wel over alle leeftijden heen. Maar hoopgevend (0,6% vs 1,5%). Als ze er dan ook nog eens minder lang zouden liggen zou dat goed nieuws zijn.
Is natuurlijk beter dan het omgekeerde, maar gezien er geen aanpassing voor leeftijden lijkt te zijn, is dit toch héél voorzichtig op te vatten. Het is niet abnormaal dat een nieuw virus dat een land binnenkomt in het begin vooral actieve/gezonde mensen treft gezien die meer mobiel zijn. En dan zijn de lage opnamecijfers daaruit logisch.

Opnieuw: zeker geen slecht nieuws ivm de andere studie, maar zoals quasi alle studies over Omikron moet je de resultaten hééél voorzichtig analyseren :)

En zoals Ugar zegt: het compenseert de hogere transmissibiliteit niet.

Dr John Campbell is een verpleger met een PhD in verpleging, en geen arts. Dus neen, geen relevante bron

Dat is absoluut niet hoopgevend. Dat zou een bewijs zijn dat we echt dik in de problemen geraken. De hogere besmettelijkheid geeft een veel sterkere exponentiële groei die niet gecompenseerd wordt door de ernstgraad van de besmettingen...
Laten we nog even het voorbeeld geven
delta : Rt: 2 en 1.5% mensen worden ernstig ziek
omicron: Rt: 4 (dus dubbel zo besmettelijk) en 0.5% mensen worden ernstig ziek.

We starten met 100 besmettingen
delta
Week 1 : 100 besmettingen * 1.5% = 1.5 hospitalisatie​
Week 2 : 200 besmettingen * 1.5% = 3 hospitalisaties​
Week 3 : 400 besmettingen * 1.5% = 6 hospitalisaties​
Week 4 : 800 besmettingen * 1.5% = 12 hospitalisaties​
Week 5 : 1600 besmettingen * 1.5% = 24 hospitalisaties​
Week 6 : 3200 besmettingen * 1.5% = 48 hospitalisaties​
Week 7 : 6400 besmettingen * 1.5% = 96 hospitalisaties​
Week 8 : 12800 besmettingen * 1.5% = 192 hospitalisaties​

omicron
Week 1 : 100 besmettingen * 0.5% = 0.5 hospitalisatie​
Week 2 : 400 besmettingen * 0.5% = 2 hospitalisaties​
Week 3 : 1600 besmettingen * 0.5% = 8 hospitalisaties​
Week 4 : 6400 besmettingen * 0.5% = 128 hospitalisaties​
Week 5 : 25600 besmettingen * 0.5% = 512 hospitalisaties​
Week 6 : 102400 besmettingen * 0.5% = 2048 hospitalisaties​
Week 7 : 409600 besmettingen * 0.5% = 8192 hospitalisaties​
Week 8 : 1638400 besmettingen * 0.5% = 32768 hospitalisaties​

Ik denk dat dit duidelijk is dat met die cijfers omicron echt wel een issue is.
Zelfs indien de ernstgraad 10 x lager was, zou een dubbel zo besmettelijke variant nog altijd meer impact hebben (want dan hadden we in week 8 16328400 besmettingen * 0.15% = 2457 hospitalisaties .

En omicron is meer dan twee keer zo besmettelijk dan delta

Ja maar bon, zo werkt het niet. We gaan hier niet 8 weken bij groeiende hospitalisatiecijfers staan toekijken. De UK heeft bv. gerekend met het worst case scenario dat delta en omikron dezelfde ernst (ook al weten ze dat dat wellicht niet klopt) zouden hebben maar lijkt me bijzonder goed nieuws als bevestigd kan worden (wat al uit ZA vermoed wordt) dat er een wezenlijk verschil is. Is het niet voor deze golf, dan is het voor een toekomstige evolutie naar een endemisch virus. Begrijp niet zo goed dat je meer kan verwachten en hopen dat zo'n variant helemaal niet schadelijk is nu. Dat lijkt me nogal heel naïef :).

Een Rt hangt af van de maatregelen en de maatschappij, niet enkel van de R0. We zaten hier al met heel wat striktere maatregelen dan bv. ZA (daar was er niks), de UK (daar was er ook quasi niks) en Denemarken (daar was tot vrijdag het nachtleven nog open, zo goed als geen beperking op culturele activiteiten, etc.). Ik ben optimist van nature maar je kan maar je kan maar hopen dat we met onze maatregelen (die ook niet niks zijn) en de snelheid van de boostercampagne én het verminderd ziektebeeld (niet enkel minder ziekenhuisopnames, ook kortere tijd in ziekenhuizen) het mogelijk toch kan bezweren. Sowieso zullen er veel mensen besmet raken. Ik verwacht voor deze week nog niet te veel dwingende maatregelen op het overlegcomité, maar wel snel een nieuw gepland OC vlak na kerstmis.

Is natuurlijk beter dan het omgekeerde, maar gezien er geen aanpassing voor leeftijden lijkt te zijn, is dit toch héél voorzichtig op te vatten. Het is niet abnormaal dat een nieuw virus dat een land binnenkomt in het begin vooral actieve/gezonde mensen treft gezien die meer mobiel zijn. En dan zijn de lage opnamecijfers daaruit logisch.

Opnieuw: zeker geen slecht nieuws ivm de andere studie, maar zoals quasi alle studies over Omikron moet je de resultaten hééél voorzichtig analyseren :)

En zoals Ugar zegt: het compenseert de hogere transmissibiliteit niet.
Uiteraard moet je alles voorzichtig beoordelen, en zoals ik zelf al aangaf is er de leeftijdsbreakdown.
En komt er een nieuwe golf, dat is zeker. Vraag is vooral hoe hoog die zal zijn.

Ik heb het hier op pagina 3 al eens gezet i.v.m. Omicron en dit is exact wat @ugar nu ook weer aanhaalt. En vooral deze zin blijft belangrijk:
'Verlaagde sterfte is lineaire winst. Verhoogde besmettelijkheid is een exponentieel probleem.'
Ja klopt, maar we gaan toch naar een endemisch virus dat hier niet meer weg te denken is. En dus vroeg of laat gaan we er ons bij moeten neerleggen, je kan niet van lockdown naar lockdown blijven gaan.

Een virus waarbij je goeie vaccins en boosters hebt (is er in principe wel), goeie medicatie (is er ook stilaan), basisregels in bepaalde seizoenen (mondmaskers, telewerk, beperkingen op grote events of onbezonnen nachtleven bv.), acties om verspreiding zo goed mogelijk tegen te gaan zoals ventilatie en buitenactiviteiten promoten, en een wat afgezwakt virus (zoals de omikron versus delta lijkt te zijn - laten we hopen dat dat verder zo evolueert). Daar gaat het toch naartoe.

Ja maar bon, zo werkt het niet. We gaan hier niet 8 weken bij groeiende hospitalisatiecijfers staan toekijken. De UK heeft bv. gerekend met het worst case scenario dat delta en omikron dezelfde ernst (ook al weten ze dat dat wellicht niet klopt) zouden hebben maar lijkt me bijzonder goed nieuws als bevestigd kan worden (wat al uit ZA vermoed wordt) dat er een wezenlijk verschil is. Is het niet voor deze golf, dan is het voor een toekomstige evolutie naar een endemisch virus. Begrijp niet zo goed dat je meer kan verwachten en hopen dat zo'n variant helemaal niet schadelijk is nu. Dat lijkt me nogal heel naïef :).

Een Rt hangt af van de maatregelen en de maatschappij, niet enkel van de R0. We zaten hier al met heel wat striktere maatregelen dan bv. ZA (daar was er niks), de UK (daar was er ook quasi niks) en Denemarken (daar was tot vrijdag het nachtleven nog open, zo goed als geen beperking op culturele activiteiten, etc.). Ik ben optimist van nature maar je kan maar je kan maar hopen dat we met onze maatregelen (die ook niet niks zijn) en de snelheid van de boostercampagne én het verminderd ziektebeeld (niet enkel minder ziekenhuisopnames, ook kortere tijd in ziekenhuizen) het mogelijk toch kan bezweren. Sowieso zullen er veel mensen besmet raken. Ik verwacht voor deze week nog niet te veel dwingende maatregelen op het overlegcomité, maar wel snel een nieuw gepland OC vlak na kerstmis.
In de universiteit van Cornell, USA waren erg strikte maatregels van kracht. 97% van de studenten (25000) en docenten (16000) zijn volledig ingeënt. Ze hadden tot twee weken geleden 10-20 besmettingen per week.

10 dagen weken geleden is het aantal besmettingen beginnen stijgen tgv omicron. Ze hebben nu 200-300 besmettingen per dag.

In de universiteit van Cornell, USA waren erg strikte maatregels van kracht. 97% van de studenten (25000) en docenten (16000) zijn volledig ingeënt. Ze hadden tot twee weken geleden 10-20 besmettingen per week.

10 dagen weken geleden is het aantal besmettingen beginnen stijgen tgv omicron. Ze hebben nu 200-300 besmettingen per dag.
Ja maar goed, het punt? 't Is besmettelijk, I know. Er is ook geen ontkomen aan vrees ik.

Over die specifieke case: geen enkele student is echt ziek. En ik ben er ook redelijk zeker van dat schoolomgevingen het probleem zo niet echt zijn, maar eerder de student homes. Ik lees over die zaak anekdotische verhalen hoe alle room mates positief testten. Ja tuurlijk.
En wat die vaccinatiegraad betreft: ik blijf uitgaan van het voorzichtigheidsprincipe dat vaccins het ziektebeeld tegenhouden, maar niet noodzakelijk de besmetting/overdracht. Dat laatste kan misschien, maar ik vertrouw er niet op.

My

Niemand trekt de besmettelijkheid van deze variant in twijfel. Waar wel nog steeds geen uitsluitsel over bestaat is het ziektebeeld en de ernst en duur ervan tov Delta.

Ja maar goed, het punt? 't Is besmettelijk, I know. Er is ook geen ontkomen aan vrees ik.

Over die specifieke case: geen enkele student is echt ziek. En ik ben er ook redelijk zeker van dat schoolomgevingen het probleem zo niet echt zijn, maar eerder de student homes. Ik lees over die zaak anekdotische verhalen hoe alle room mates positief testten. Ja tuurlijk.
En wat die vaccinatiegraad betreft: ik blijf uitgaan van het voorzichtigheidsprincipe dat vaccins het ziektebeeld tegenhouden, maar niet noodzakelijk de besmetting/overdracht. Dat laatste kan misschien, maar ik vertrouw er niet op.
Daar gaat het niet over. Zelfde maatregels. 10 x meer cases. Dat is de boodschap.

My

Niemand trekt de besmettelijkheid van deze variant in twijfel. Waar wel nog steeds geen uitsluitsel over bestaat is het ziektebeeld en de ernst en duur ervan tov Delta.
Nogmaals, een variant die 2 x meer besmettelijk is en 5x minder mensen naar ICU stuurt, is een groter probleem dan de huidige golf.

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?
Alsof er ooit iemand zou beweerd hebben dat je met "wat maatregelen" je "alles" kan beheersen.
en iets onbeheersbaar maken is nu ook niet wat je als doelstelling kan hebben als overheid, toch zeker niet bij iets dat zorgt voor een zware belasting van het gezondheidszorgen systeem. Want dan spreek je niet meer over doden door corona, maar doden door gebrek aan gezondheidszorgen.

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?
Alsof er ooit iemand zou beweerd hebben dat je met "wat maatregelen" je "alles" kan beheersen.
Ik heb bij sommige virologen toch te vak het gevoel dat ze een beetje denken met wat maatregelen alles te kunnen managen. Er is ook zoiets als draagvlak en controle en als die 2 er niet zijn, zijn strenge maatregelen soms eerder contraproductief in vgl met mensen te sensibiliseren vrees ik. Wat die specifieke case betreft, heel anekdotisch maar het zegt wel iets denk ik: mijn vrouw heeft een jaar lang lokale contacttracing geleid (vanuit gemeente) en allergrootste probleem rond clusters hier waren studentenkoten. Daar brak het telkens uit bij iedereen. Zonder vingerwijzing denk ik dat die leeftijd zich minder strikt aan regels kan houden, ze worden dan ook vaak niet echt ziek. Kan daar ook iets verklaren op die unief.

Een zij-bemerking hieraan gelinkt. Zowel uit ZA, als de UK als Denemarken lijkt Omikron zich buitensporig veel in de categorie 20-29 te verspreiden. Daar is iets vreemds aan de hand. Vermoeden van een andere pathalogie.

Een zij-bemerking hieraan gelinkt. Zowel uit ZA, als de UK als Denemarken lijkt Omikron zich buitensporig veel in de categorie 20-29 te verspreiden. Daar is iets vreemds aan de hand. Vermoeden van een andere pathalogie.
Testen ze dan enkel positief, of hebben ze ook last van (zwaardere) symptomen?

Ik heb bij sommige virologen toch te vak het gevoel dat ze een beetje denken met wat maatregelen alles te kunnen managen. Er is ook zoiets als draagvlak en controle en als die 2 er niet zijn, zijn strenge maatregelen soms eerder contraproductief in vgl met mensen te sensibiliseren vrees ik.
Hoe kun je dat gevoel hebben? Het is toch duidelijk dat "meer maatregelen" = "meer effect op de verspreiding". Dat is gewoon wetenschap. Dat is wat de virologen duidelijk maken.

Draagvlak en controle zijn belangrijk. Maar contraproductief is toch ook gewoon onzin? Jij beweert "Als er een volledige lockdown komt gaan er MEER contacten zijn." Dat is wat je nu zegt?

Ik ben benieuwd hoe je nog extra wilt inzetten op sensibilisering. Jij komt toch ook in de corona maatregelen & updates topic? Hoe denk je de mensen die daar pleiten voor minder maatregelen aan de hand van sensibilisering hun contacten te laten beperken? En dat zijn dan nog mensen die goed mee zijn, up-to-date zijn, ... in vergelijking met heel wat andere (bv. armere) milieus.

De cijfers beginnen langs alle kanten te confirmeren wat in zuid-afrika gebeurde.

Uit New York vandaag, momenteel 75% omicron, vorige week 20-30%.

We’re seeing a lot more treat-and-release” coronavirus patients than in earlier waves.

Many are looking for tests, help with mild or moderate symptoms, or monoclonal antibody treatment, but very few require oxygen or a hospital stay, said Legome.

Hospital admissions and deaths tend to rise and fall weeks after cases do. But Dr Fritz François, chief of hospital operations for NYU Langone Health, says so far, “We’re actually seeing something different” than in previous surges.

For one thing, Covid patients are going home a bit quicker, he said.

En Vlaanderen staat er dan nog veel beter voor dan gelijk welke regio in de wereld.

- in dalende delta curve
- 86% van de 65+ geboosterd
- aantal mensen in hospitaal zal minder dan 2000 zijn tegen Oudejaar, net zoals ik vorige maand al zei.
- enorm veel recente immuniteit
- 85% mrna gebruikt als laatste vaccin

Deze omicron curve zou absolute worst case 3000-3500 hospitalisatiepiek geven bij ons.

Tijd voor versoepelingen na oudejaar en al zeker geen verstrengingen nu.

Nogmaals, een variant die 2 x meer besmettelijk is en 5x minder mensen naar ICU stuurt, is een groter probleem dan de huidige golf.

Hangt ook af van de duur van de uitbraak. Net als Delta lijkt omicron heel snel te pieken, waarna het virus bijna geen nieuwe dragers vindt en het aantal infecties even rap weer daalt.

Terug
Bovenaan