Inflatie

da's een mooie nice to have. Ik denk dat mensen die keuze maken meer met de energiekostbesparing dan met die korting in het achterhoofd.
Soit, pure assumptie van mij die ik niet staaf met enige data 😅
 
da's een mooie nice to have. Ik denk dat mensen die keuze maken meer met de energiekostbesparing dan met die korting in het achterhoofd.
Soit, pure assumptie van mij die ik niet staaf met enige data 😅
Wij hebben dat gedaan omdat je voor de korting (een 1500 euro per jaar geschat) over vijf jaar, dus iets van 7500 euro, heel veel zonnepanelen kan leggen. En die brengen gewoon op in het huidige systeem, of het nu 10 of 30 cent de kWh is.
Eerlijk, als we die E20 niet moesten halen hadden we qua technieken iets andere keuzes gemaakt (vnl minder zonnepanelen, wat achteraf gezien heel dom zou geweest zijn).
 
Ik merk in mijn hoofd dat ik het nog moeilijk heb om opeens om te gaan met die grote inflatie. Met 100 euro nu, koop je wat nog niet zo lang geleden maar €83 kostte.
 
Mij valt vooral op hoeveel harder de prijzen gestegen zijn bij de discounters zoals Aldi & Lidl in vergelijking met andere supermarkten.
 
Mij valt vooral op hoeveel harder de prijzen gestegen zijn bij de discounters zoals Aldi & Lidl in vergelijking met andere supermarkten.
Dat zal met dezelfde onderliggende dynamiek te maken hebben als de huismerken:

Die waren goedkoper, maar de alternatieven zijn nog zo veel duurder, dusja, is er ruimte om de prijs naar omhoog bij te stellen, omdat de consument de producten toch nog steeds zal kopen.
Of je gelooft de uitleg van het doorwegen van de grondstofprijs en productiekosten.
Of 't is gewoon vraag en aanbod.
Of zoiets.
 
Daarstraks ..

Ne Maat: Fuck maat, die fles Champagne is toch duur sé! 30€ per ocharme een fleskes van amper 75cl!
Ik: Fuck maat, die 150g geraspte Cheddar van 'Vache Bleue' die je net in je winkelkar gelegd hebt. 41,93€ / kg! Dat is nog iets duurder!
Die Maat legt de kaas terug en pakt van het huismerk Delhaize :tongue:
 
Dat zal met dezelfde onderliggende dynamiek te maken hebben als de huismerken:

Die waren goedkoper, maar de alternatieven zijn nog zo veel duurder, dusja, is er ruimte om de prijs naar omhoog bij te stellen, omdat de consument de producten toch nog steeds zal kopen.
Of je gelooft de uitleg van het doorwegen van de grondstofprijs en productiekosten.
Of 't is gewoon vraag en aanbod.
Of zoiets.
Is effectief dat in het vet. Ik werk voor een voedingsbedrijf dat verkoopt aan Lidl en Aldi en sommige van onze producten verkopen we 40% duurder puur door gestegen grondstofprijzen, er komt nog een prijsstijging aan want onze marges zijn nog altijd een stuk lager dan 2021.
 
Is effectief dat in het vet. Ik werk voor een voedingsbedrijf dat verkoopt aan Lidl en Aldi en sommige van onze producten verkopen we 40% duurder puur door gestegen grondstofprijzen, er komt nog een prijsstijging aan want onze marges zijn nog altijd een stuk lager dan 2021.
Het is een beetje van alles he.

En er is marge om de prijzen te verhogen
en de grondstofprijs is gestegen
en de productiekost is gestegen
en de salarissen zijn gestegen
en ..
 
Restaurants zitten nog steeds bomvol, zelfs de brasserieën.

Laat ze maar rollen!
Een tijdje geleden toch van een restaurantuitbaatser gehoord dat ze vroeger alle avonden een vol huis had, maar dat dit de laatste maanden toch niet meer geldt voor pakweg een woensdagavond.

Luxewagens en luxeproducten hebben het de laatste tijd erg goed gedaan. Het zou me dan ook niet verbazen dat de duurdere restaurants net minder last hebben dan restaurants waar men het meer moet hebben van modale gezinnen met enkele kinderen. Die mensen gaan hun etentje veel sneller schrappen.
 
Dit weekend bij het op zoek gaan naar een restaurantje toch effe verbaasd gekeken.

April 2023, stoofvlees bvb aan 19€

AF1QipNvYikktW0VTDjtOy5WXzaRSAKNUQe42OiZp1lz=s1360-w1360-h1020


4 jaar geleden, stoofvlees 13€. Dat is bijna een increase van 50%

AF1QipOuIYUhm11_-Cc0e7m2QOBvJ8TmLydCCMxPBYC0=s1360-w1360-h1020
 
€13 was gewoon super goedkoop, ik denk dat ze gewoon enkele jaren vergeten indexeren hebben :)
 
Verwachte indexaanpassingen voor de meest courante paritaire comité's:

Juli 2023: Bouw: -0,37% (maar wordt geneutraliseerd en verrekend bij volgende indexaties) (idem voor alle andere pc's met 3-maandelijkse index)
Juli 2023: Schoonmaak: 0,08% (idem voor alle andere pc's met 6-maandelijkse index)
Januari 2024: PC 200 (vele bedienden): 0,80% (idem voor alle andere pc's met jaarlijkse index)
 
Laatst bewerkt:
Januari 2024 neem ik aan. Lijkt me zo laag trouwens? Of is dat een aanpassing op de prognose?
 
Januari 2024 neem ik aan. Lijkt me zo laag trouwens? Of is dat een aanpassing op de prognose?
2024 idd :)

Is laag, maar momenteel zitten we in maanden met negatieve indexeringen, doordat de index zo snel daalt (vooral door elektriciteit/gas)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik kijk weer uit naar 1 juli. Nog eens 6% erbij in PC111.
Hopelijk blijft het wat stabiel want opslag zit er niet meer aan te komen.
Het enige ik nog krijg is de indexering.
 
Terug
Bovenaan