Inflatie

In het verleden is mijn loon al negatief geïndexeerd en ging het weldegelijk naar beneden.
Dat is dan weer het voordeel van de versie van de overheid of die van een jaarlijkse herziening.

Het moet -2% zijn voordat die naar onder gaat, indien gebaseerd op een threashold, of het moet een jaar later zijn om effectief een daling te krijgen.

Elk voordeel heb zijn nadeel ;).
 
Die rekeningen in de supermarkt (Colruyt) beginnen nu toch echt wel de spuigaten uit te lopen. Voor wat basic aankopen zitten wij daar snel aan 150 à 200 Euro per week. En dan moeten we tussentijds nog eens een vers brood of vlees/beleg kopen.
 
Ik kijk weer uit naar 1 juli. Nog eens 6% erbij in PC111.
Hopelijk blijft het wat stabiel want opslag zit er niet meer aan te komen.
Het enige ik nog krijg is de indexering.
Zelfde voor PC209. En daarna mag die inflatie wat minderen. Van't jaar ook geen opslag gekregen omwille van de index. Als indexatie pas in juli is, verlies je in het begin van het jaar wel veel geld tegenover wanneer dat in januari is. Want in januari slaan de prijzen in de winkels meestal op.
 
Die rekeningen in de supermarkt (Colruyt) beginnen nu toch echt wel de spuigaten uit te lopen. Voor wat basic aankopen zitten wij daar snel aan 150 à 200 Euro per week. En dan moeten we tussentijds nog eens een vers brood of vlees/beleg kopen.

Dat geldt voor alle supermarkten, als dat een (schamele) troost is?

Grotendeels gedreven door hun leveranciers die prijsstijgingen blijven doorrekenen. Een aantal van die grote FMCG producenten scheppen nu echt geld, elke keer een andere reden om de prijzen te verhogen terwijl de daling van de energieprijzen precies niet doorgerekend wordt en een paar van de grote spelers haalden in 2022 al recordwinsten ook al beweerden ze nog niet de volledige stijging van energie en grondstoffen door te rekenen.
 
Die rekeningen in de supermarkt (Colruyt) beginnen nu toch echt wel de spuigaten uit te lopen. Voor wat basic aankopen zitten wij daar snel aan 150 à 200 Euro per week. En dan moeten we tussentijds nog eens een vers brood of vlees/beleg kopen.
Beste voorbeelden zijn hier zo de "standaardzaken" zoals melk, eieren, ...
Een pak melk van Everyday kost nu 0,99 euro, waar dat ongeveer anderhalf jaar terug nog 0,57 euro was.
 
Die rekeningen in de supermarkt (Colruyt) beginnen nu toch echt wel de spuigaten uit te lopen. Voor wat basic aankopen zitten wij daar snel aan 150 à 200 Euro per week. En dan moeten we tussentijds nog eens een vers brood of vlees/beleg kopen.
Als ik tegenwoordig naar de winkel ga (voor 2 mensen), dan zegt de kassierster: Dat is dan 150€ aub en dan schrik ik.
Dan kijk ik eens in mijn winkelkar en dan denk ik: Ik heb daar toch echt *niets* in liggen? :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Was er maar een inflatie index...

Of om mijn genius collega te citeren. "Er is inflatie EN de prijzen stijgen overal"...
 
Was er maar een inflatie index...

Of om mijn genius collega te citeren. "Er is inflatie EN de prijzen stijgen overal"...
Kort door de bocht he cege, dat weet gij ook. Ik heb in januari een indexering van 11% gehad maar de prijs van mijn winkelkar is op een dik jaar tijd meer gestegen dan dat.
 
Heb ik dat gezegd?
Ook andere zaken zijn toch beduidend duurder geworden.
Maar in totaliteit niet meer dan de index
En volgens studie UGent was die 11% zwaar overschat voor velen wegens energie dat veelal goedkoper was wegens oude contracten
 
Gaan wij nu in de chemie 2% aan loon moeten inleveren? De laatste aanpassing was in januari.

lxcf8S9p8flJ.jpg
 
Elke week zie ik basisproducten met 10-20ct in prijs omhoog gaan. Dat is toch niet meer normaal. Gasprijs op laagste niveau, geen graantekort, geen grondstoffen tekort en toch zulke stijgingen. Dit is gewoon graaien op bepaalde producten. Doos eieren van boni, 3,70 voor 12 eieren, doe eens normaal. Ze zijn dan nog niet eens lekker.
Graaiflatie man.
Grote voedselbedrijven zijn nog meer hungry naar overwinst.
 
Graaiflatie man.
Grote voedselbedrijven zijn nog meer hungry naar overwinst.
Het bedrijf waar ik werk produceert voor alle grote retailers (Aldi, Lidl, Delhaize, AH, Carrefour, Colruyt...) en na 4 prijsstijgingen is onze marge nog altijd lager dan in 2021...
 
Net terug uit Frankrijk, toch bizar die voedselprijzen. Vooral vlees vind ik daar een pak duurder en vaak van bedenkelijke kwaliteit. Andere zaken dan weer een pak goedkoper. Bizar genoeg kost de olijfolie daar een pak meer (2.5 euro/fles meer) voor dezelfde olijfolie van Lidl dan hier. Fruit is dan ginder weer een pak goedkoper.

Los van de verschillen merkte ik gisteren op dat Colruyt er weer overal ferm wat bijgelapt heeft. Zou dat te maken hebben met de zomervakantie (toeristen moeten toch boodschappen doen, dus de prijs wat opdrijven).
 
Terug
Bovenaan