Inflatie

Net terug uit Frankrijk, toch bizar die voedselprijzen. Vooral vlees vind ik daar een pak duurder en vaak van bedenkelijke kwaliteit. Andere zaken dan weer een pak goedkoper. Bizar genoeg kost de olijfolie daar een pak meer (2.5 euro/fles meer) voor dezelfde olijfolie van Lidl dan hier. Fruit is dan ginder weer een pak goedkoper.
Is een onderdeel hiervan niet gewoon het verschil in de belastingsschijven ?

Sommige zaken zijn aan 2,1 / 5,5 / 10% of zelfs 20%

terwijl bij ons dit eerder, 0, 6%, 12% of 21% is. Maar er dan ook nog verschillen zijn tussen de landen welke aan welk tarief staat.
 
Ik merk er niet veel van in mijn winkelkar eerlijk gezegd :unsure:

Ben jij mijn collega die zei "Het is niet enkel de inflatie die stijgt, maar ook de prijs in de winkelkar"...

Misschien merk je het niet in je winkelkar, maar dan vb aan je elek of gas factuur....
 
Ik merk er niet veel van in mijn winkelkar eerlijk gezegd :unsure:
Ik ben gisteren nog gaan winkelen, en ik heb de zaken die ik regelmatig koop zien zakken in prijs. Niet om te zeggen van fenomenaal, maar in de range van 10 cent op 2 à 3 euro.
Al gold dat wel niet voor alles.

Maar zoals Cege al meldde, inflatie is niet enkel de winkelkar, als de winkelkar met 200% stijgt, dan wil dat niet zeggen dat we defacto een indexatie van 200% gaan krijgen
 
Brandstofprijzen weer goed op weg om een accijnsverlaging in te voeren...

Winkelkar goedkoper? Ik vind van niet. Lag weer vlot aan 120 euro voor paar dagen.
 
Brandstofprijzen weer goed op weg om een accijnsverlaging in te voeren...

Winkelkar goedkoper? Ik vind van niet. Lag weer vlot aan 120 euro voor paar dagen.

Geen idee wat de prijs van benzine gedaan heeft. Heb vorige week nog aan 1.77€/l betaald. Ik heb in het verleden ooit al duurder betaald, dus persoonlijk vind ik dat het nog wel meevalt.

Zoals ik heb gezegd, sommige zaken zijn echt explosief gestegen (vandaag lays chips peper en zout was +1j geleden 1.4 à 1.6€ per grote zak, vandaag stond die aan 2.4-2.5€). Ik heb dus bananen en druiven gekocht. Druiven waren 1.9€ voor 500g (en ik moet toch maar eens wat gezonder eten... en die jaag ik er op eenzelfde termijn door als die ganse zak chips...(2-3 dagen)). Zelfde termijn terug stond die aan 1.7€. Aan de andere kant heb ik worstenbroodjes (allez lange hamburger / curryworst broodjes) gekocht, was 2.2€ voor 2, 1+ jaar geleden 1.8€, 3 maand geleden 2.5€.

Kortom hangt echt af van wat je koopt en of je een beetje oplet ( en wegblijft van merken buiten kortingsacties). Maar de grootste stijgingen zijn volgens mij wel grotendeels gepasseerd. En voor de rest kun je nog altijd met uw portefeuille neen stemmen als het toch te gortig geworden is.

Al heb ik nergens gezegd dat de winkelkar goedkoper werd. Enkel zoals met de hierboven gegeven expliciete voorbeelden dat er een kentering leek te zijn voor sommige items in de winkelkar.

Ik kan mij niet inbeelden dat mijn winkelkar nu lager zou zijn als 2 jaar geleden, uitgezonderd wanneer ik ervoor kies om zaken niet meer te kopen. Als dat namelijk het geval was, dan had ons loon ook terug moeten zakken tgv deflatie.
 
Indexcijfers worden vandaag gepubliceerd, maar los daarvan is voor je loon de aanpassing aan de index van de belastingsschijven heel belangrijk.

De index zelf zal voor PC 200 (waar velen hier onder vallen) ergens tussen de 2 en 2,5% vallen (momenteel schat men 2,28% in, maar dat kan nog wat veranderen).

De belastingsschijven, die bepalen wat je moet aftrekken van je maandloon voor de bedrijfsvoorheffing, zullen echter met iets rond de 4,35% stijgen. Dat betekent dat je dan ook (ongeacht de sector waar je in werkt) ongeveer 4,35% extra loon krijgt. De reden hiervoor is dat deze indexering iets anders berekent wordt en niet kijkt naar de index op het einde van het jaar, maar op de gemiddelde indexcijfers van een jaar.
 
Indexcijfers worden vandaag gepubliceerd, maar los daarvan is voor je loon de aanpassing aan de index van de belastingsschijven heel belangrijk.

De index zelf zal voor PC 200 (waar velen hier onder vallen) ergens tussen de 2 en 2,5% vallen (momenteel schat men 2,28% in, maar dat kan nog wat veranderen).

De belastingsschijven, die bepalen wat je moet aftrekken van je maandloon voor de bedrijfsvoorheffing, zullen echter met iets rond de 4,35% stijgen. Dat betekent dat je dan ook (ongeacht de sector waar je in werkt) ongeveer 4,35% extra loon krijgt. De reden hiervoor is dat deze indexering iets anders berekent wordt en niet kijkt naar de index op het einde van het jaar, maar op de gemiddelde indexcijfers van een jaar.
Betekent dit ook dat er een soort vertraging op het indexeren van die bedragen zit? Dus dat toen de inflatie heel sterk steeg de bedragen minder dan de index aangepast werden?
 
Betekent dit ook dat er een soort vertraging op het indexeren van die bedragen zit? Dus dat toen de inflatie heel sterk steeg de bedragen minder dan de index aangepast werden?
Idd. De aanpassing voor het vorige jaar was 'slechts' 9,6%
 
Oct 10 (Reuters) - PepsiCo Inc (PEP.O) said on Tuesday it planned "modest" price hikes next year as demand held up despite multiple increases that prompted the snacks and beverages giant to raise its 2023 profit forecast for a third straight time.

Prachtig voorbeeldje van grabbelinflatie
 
Oct 10 (Reuters) - PepsiCo Inc (PEP.O) said on Tuesday it planned "modest" price hikes next year as demand held up despite multiple increases that prompted the snacks and beverages giant to raise its 2023 profit forecast for a third straight time.

Prachtig voorbeeldje van grabbelinflatie
Tja, de vrije markt speelt. Als ze prijzen willen opslaan en meer denken te gaan verdienen, moeten ze dat zeker doen.

Er is hier in de verste verte geen sprake van een monopolie of oligopolie, dus ik zie het probleem totaal niet.
Men kan bovendien perfect zonder (afvals)producten zoals snacks en frisdrank. Ik zou zelfs durven zeggen dat het een netto positief effect heeft voor de maatschappij als de prijs van die ongezonde zaken sterk stijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Indexcijfers worden vandaag gepubliceerd, maar los daarvan is voor je loon de aanpassing aan de index van de belastingsschijven heel belangrijk.

De index zelf zal voor PC 200 (waar velen hier onder vallen) ergens tussen de 2 en 2,5% vallen (momenteel schat men 2,28% in, maar dat kan nog wat veranderen).

De belastingsschijven, die bepalen wat je moet aftrekken van je maandloon voor de bedrijfsvoorheffing, zullen echter met iets rond de 4,35% stijgen. Dat betekent dat je dan ook (ongeacht de sector waar je in werkt) ongeveer 4,35% extra loon krijgt. De reden hiervoor is dat deze indexering iets anders berekent wordt en niet kijkt naar de index op het einde van het jaar, maar op de gemiddelde indexcijfers van een jaar.
Je had vorig jaar een handige Excel file om de impact van de index/belastingschijven uit te rekenen. Ga je dit dit jaar opnieuw maken/delen?
 
Je had vorig jaar een handige Excel file om de impact van de index/belastingschijven uit te rekenen. Ga je dit dit jaar opnieuw maken/delen?

Nog niet alles nagekeken, maar zou moeten correct zijn. Natuurlijk wel op basis van schattingen van de inflatie (die komen van het planbureau).

Enkele zaken om rekening mee te houden:
- Enkel de gele cellen zijn in te vullen
- berekening is voor wettelijk samenwonenden
- houdt geen rekening met dingen zoals IP-ruling
- je kan wél het aantal kinderen ten laste + de persoonlijke bijdragen voor de groepsverzekering invullen.

1.5% volgens site van GroupS
klopt, de schattingen van het planbureau zijn begin oktober sterk naar beneden gesteld, vandaar het relatief grote verschil tussen wat ik zei en GroupS vorige week zei (had ik toen herberekend, ging ik exact hetzelfde zeggen).
 
@JPV : Als ik de Agoria-index wil berekenen (voor contract na 2022) voor een IT-functie, dan is dat gewoon deze tabel:

En dan volgend jaar/huidige jaar?

Of zit daar nog andere hocuspocus achter? :p
 
@JPV : Als ik de Agoria-index wil berekenen (voor contract na 2022) voor een IT-functie, dan is dat gewoon deze tabel:

En dan volgend jaar/huidige jaar?

Of zit daar nog andere hocuspocus achter? :p
Geen idee hoe de agoria index werkt
 
Allez het volgende schot voor de boeg van de index.

Ik kan niet lezen of hij bedoelt dat het bedrag onder de 6k wel geïndexeerd wordt maar het stuk boven de 6k niet.
 
Allez het volgende schot voor de boeg van de index.

Ik kan niet lezen of hij bedoelt dat het bedrag onder de 6k wel geïndexeerd wordt maar het stuk boven de 6k niet.
'Daarbij heeft de sectorfederatie een grens van 5.500 tot 6.000 euro bruto voor ogen. Alle brutolonen zouden tot dat bedrag geïndexeerd worden, maar wie meer verdient zou alles wat daarbovenop komt niet automatisch aangepast zien. De maatregel zou volgens Steukers een impact hebben op “10 tot 15 procent” van de werknemers.'
 
Terug
Bovenaan