Hybride vervangen door hybride? (01/07/2023)

Gibon

New member
Ik vroeg me af, of het nog interessant is om mijn huidige hybride wagen te vervangen door een andere hybride. En dit natuurlijk voor 01/07/2023 mbt de nieuwe fiscaliteit die er aan komt.
(na een search heb ik geen vragen ivm dit onderwerp gevonden :) )
 
Ik hoop dat je een PHEV (plug-in hybrid) bedoelt en geen full/mild hybrid want die laatsten worden belast zoals een normale verbrandingsmotor. Als je een PHEV als bedrijfswagen kan vinden/configureren naar je goesting zou ik niet inzien waarom je het niet zou doen? Het is tenslotte 4 jaar of langer dat je aan de pomp kunt blijven tanken zonder de kopzorgen van enkel elektrisch te rijden.
 
Enige waar je nog rekening mee moet houden is dat nu de nieuwe PHEV bestellen/aankopen is 50% brandstofaftrek ipv 100%. Maar dat is maar een klein verlies op de totale som.
 
Ik hoop dat je een PHEV (plug-in hybrid) bedoelt en geen full/mild hybrid want die laatsten worden belast zoals een normale verbrandingsmotor. Als je een PHEV als bedrijfswagen kan vinden/configureren naar je goesting zou ik niet inzien waarom je het niet zou doen? Het is tenslotte 4 jaar of langer dat je aan de pomp kunt blijven tanken zonder de kopzorgen van enkel elektrisch te rijden.
klopt. Het gaat hier over een vervanging van een phev naar een andere phev.

De milds zijn niet interessant en vaak ligt de uitstoot veel te hoog.

Vandaag heb ik ongeveer 30.000 km gereden met mijn huidige phev, waarvan toch zo een 24.000 km elektrisch gereden.

Wat me vooral doet twijfelen nu is de onzekerheid ivm herverkoopwaarde van mijn huidige auto.
Dit omdat de besteltijd van een nieuwe auto al snel een jaar duurt. En vandaag is de 2e handsmarkt heel gunstig. Maar wat deze volgend jaar zal geven. Dat is vingerdik kijken
 
Enige waar je nog rekening mee moet houden is dat nu de nieuwe PHEV bestellen/aankopen is 50% brandstofaftrek ipv 100%. Maar dat is maar een klein verlies op de totale som.
Helemaal waar.
En zoals ik zei, de meest km’s zijn elektrisch. Maar om de een of andere reden zie ik een EV nog niet zitten.
De infrastructuur is nog niet voldoende in België.
Nu heb ik het comfort om elektrisch te rijden, maar wanneer er geen laadpaal in de buurt is, dan moet ik me geen zorgen maken.

Om een beeld te scheppen, ik tank bvb maar 1x om de 2 à 3 maand.
 
Helemaal waar.
En zoals ik zei, de meest km’s zijn elektrisch. Maar om de een of andere reden zie ik een EV nog niet zitten.
De infrastructuur is nog niet voldoende in België.
Nu heb ik het comfort om elektrisch te rijden, maar wanneer er geen laadpaal in de buurt is, dan moet ik me geen zorgen maken.

Om een beeld te scheppen, ik tank bvb maar 1x om de 2 à 3 maand.

Als je met een PHEV al 80% van je afstanden elektrisch kon afleggen, weet ik niet of je je zo'n zorgen moet maken over de laadinfrastructuur voor een EV - die batterijen zijn 3 à 5 keer groter. Tenzij die 6000 km niet-elektrische km natuurlijk geconcentreerd zijn in lange ritten in regio's zonder veel snelladers, dan kan het een andere zaak zijn.

Alleen vraag ik me af waarom je je huidige auto met maar 30.000 km op de teller al zou doorverkopen en een nieuwe kopen, doe je dan in verhouding niet veel verlies (vooral de waarde-daling in het begin op de nieuwe)?
 
Als je met een PHEV al 80% van je afstanden elektrisch kon afleggen, weet ik niet of je je zo'n zorgen moet maken over de laadinfrastructuur voor een EV - die batterijen zijn 3 à 5 keer groter. Tenzij die 6000 km niet-elektrische km natuurlijk geconcentreerd zijn in lange ritten in regio's zonder veel snelladers, dan kan het een andere zaak zijn.

Alleen vraag ik me af waarom je je huidige auto met maar 30.000 km op de teller al zou doorverkopen en een nieuwe kopen, doe je dan in verhouding niet veel verlies (vooral de waarde-daling in het begin op de nieuwe)?

Het klopt dat deze km's voornamelijk in lange ritten is gedaan in regio's zonder laders.
En vaak sta ik aan laders waar mijn 4 kaarten niet aanvaard worden. (ik heb verschillende laadkaarten, maar toch lijkt het netwerk minder beschikbaar te zijn) Of de paar laadpalen die er zijn, zijn bezet, niet enkel door mensen die effectief laden.
En bijkomend probleem/frustratie is mensen die de laadpaal gewoon bezet houden :)

De waarde daling die is vandaag niet aan de orde, maar aangezien ik een nieuwe zou bestellen, zou ik mijn huidige auto pas volgend jaar kunnen verkopen. En daar vrees ik een beetje dat de 2e handsmarkt in mekaar zal zakken.
Verder is het puur een luxe probleem (I know ).
 
Helemaal waar.
En zoals ik zei, de meest km’s zijn elektrisch. Maar om de een of andere reden zie ik een EV nog niet zitten.
De infrastructuur is nog niet voldoende in België.
Nu heb ik het comfort om elektrisch te rijden, maar wanneer er geen laadpaal in de buurt is, dan moet ik me geen zorgen maken.

Om een beeld te scheppen, ik tank bvb maar 1x om de 2 à 3 maand.
Als ik rekening hou met die 80% van je km's die elektrisch zijn, dat je om de twee maand maar moet tanken en een benzine bereik van 600km (? gok, is het benzine, is dat je range?) dan kom ik op ongeveer 3000km per 2 maanden of 1500km per maand.

Die auto kan nog 10 jaar mee aan dat tempo, waarom zou je nu na 2 jaar al een nieuwe bestellen als je huidige wagen nog maar net is ingereden?

Als je iets nieuws wilt, by all means, go ahead, maar vanuit financieel standpunt kan ik moeilijk geloven dat het een slimme zet is om nu nog snel een PHEV te bestellen terwijl je zelf nog een zo goed als nieuwe PHEV hebt.
 
Terug
Bovenaan