Auto Fiscaliteit auto zelfstandige: stay or play

BeyondGaming112

New member
Hello allen,

Met de wijziging in fiscaliteit rond aankoop bedrijfswagens vroeg ik mij af of het nog nuttig is of ik met mijn Renault Captur 2018 nog een jaar of misschien twee jaar blijf rijden als zelfstandige, of ik nu toch niet beter een nieuwe wagen koop vóór 1 juli? Een 100% elektrische is niet mogelijk.

Gaat het uitstellen van de aankoop op het einde van de rit zo veel verschil maken, of is het bangmakerij?

Ik ben op fiscaliteit een totale leek.
 
Geef eens wat meer info:
  • Heb je een eenmanszaak of heb je een vennootschap?
  • Is die Renault Captur uit 2018 gekocht of geleased?
  • Waarom is een 100% elektrische auto niet mogelijk? (Kan je niet thuis laden?)
  • Wat zoek je in een auto? Naar welke wagen(s) zou je kijken als je vóór 1 juli een nieuwe auto zou kopen? En als je zou wachten tot in 2025?
 
Besloten vennootschap
Gekocht met lening
Thuis laden is inderdaad moeilijk (stad) en er wordt twee keer op het jaar een afstand van ca. 1400 km (enkel) gereden naar het buitenland.
SUV: Type Skoda Karoq of Kodiaq, BMW X3 ...

In 2025 zou dat hetzelfde type zijn. Hybride non-plugin is te overwegen.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Thuis laden is inderdaad moeilijk (stad) en er wordt twee keer op het jaar een afstand van ca. 1400 km (enkel) gereden naar het buitenland.
Dit is niet echt een sterk argument waarom elektrisch niet mogelijk is.
Genoeg mensen in die situatie die tegenwoordig elektrisch rijden en er weinig problemen mee ervaren.
 
Dit is niet echt een sterk argument waarom elektrisch niet mogelijk is.
Genoeg mensen in die situatie die tegenwoordig elektrisch rijden en er weinig problemen mee ervaren.
Inderdaad. De laadpaal is nog niet geïnstalleerd voor onze deur. Toch rijdt mijn vriendin al enkele weken rond met een EV. Gewoon even de klik in uw hoofd maken. Gewoon elke mogelijkheid gebruiken die er is voor te laden. Gisteren zijn we naar stad geweest en dan laad je bij. Ga je naar de supermarkt? Laad je bij, ....
 
Besloten vennootschap
Gekocht met lening
Thuis laden is inderdaad moeilijk (stad) en er wordt twee keer op het jaar een afstand van ca. 1400 km (enkel) gereden naar het buitenland.
SUV: Type Skoda Karoq of Kodiaq, BMW X3 ...

In 2025 zou dat hetzelfde type zijn. Hybride non-plugin is te overwegen.

Bedankt!
Als je naar dat soort auto's kijkt (zeker de X3) kan je - fiscaal gezien - niet anders dan een plug-in hybride of elektrische auto kopen. Belangrijkste redenen:
  1. Het VAA van benzine- en dieselwagens stijgt de komende jaren spectaculair.
  2. Plug-in hybride en elektrische auto's zijn voorlopig, zolang besteld vóór 1 juli 2023, nog 100% aftrekbaar.
Met een plug-in hybride kan je ook gewoon rijden alsof het een benzinewagen is, dus zonder ooit op te laden. Dat is natuurlijk wel wat asociaal naar de maatschappij toe, die je een belastingvoordeel geeft zonder dat het iets oplevert qua duurzaamheid.

Als je wél zo veel mogelijk elektrisch wilt rijden (wat ook fijner rijden is), is een plug-in hybride lastiger dan een elektrische auto voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid. Een plug-in hybride moet je namelijk zowat alle dagen opladen vanwege het lage elektrische rijbereik. Met een elektrische auto kom je vaak toe met 2 keer per week laden.

Voor die lange ritten van 1400 km moet je rekenen dat je met een elektrische auto 2 uur langer onderweg bent dan met een benzinewagen. Als je dat kan aanvaarden, zou ik in jouw geval nog 2 jaar met de bestaande auto verderrijden en dan een goede elektrische auto kopen. Als dat echt niet aanvaardbaar is, moet je - voor je eigen portefeuille - vóór 1 juli 2023 een plug-in hybride bestellen. Daarna is elektrisch eigenlijk het enige (financieel steekhoudende) alternatief.
 
Als je naar dat soort auto's kijkt (zeker de X3) kan je - fiscaal gezien - niet anders dan een plug-in hybride of elektrische auto kopen. Belangrijkste redenen:
  1. Het VAA van benzine- en dieselwagens stijgt de komende jaren spectaculair.
  2. Plug-in hybride en elektrische auto's zijn voorlopig, zolang besteld vóór 1 juli 2023, nog 100% aftrekbaar.
Met een plug-in hybride kan je ook gewoon rijden alsof het een benzinewagen is, dus zonder ooit op te laden. Dat is natuurlijk wel wat asociaal naar de maatschappij toe, die je een belastingvoordeel geeft zonder dat het iets oplevert qua duurzaamheid.

Als je wél zo veel mogelijk elektrisch wilt rijden (wat ook fijner rijden is), is een plug-in hybride lastiger dan een elektrische auto voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid. Een plug-in hybride moet je namelijk zowat alle dagen opladen vanwege het lage elektrische rijbereik. Met een elektrische auto kom je vaak toe met 2 keer per week laden.

Voor die lange ritten van 1400 km moet je rekenen dat je met een elektrische auto 2 uur langer onderweg bent dan met een benzinewagen. Als je dat kan aanvaarden, zou ik in jouw geval nog 2 jaar met de bestaande auto verderrijden en dan een goede elektrische auto kopen. Als dat echt niet aanvaardbaar is, moet je - voor je eigen portefeuille - vóór 1 juli 2023 een plug-in hybride bestellen. Daarna is elektrisch eigenlijk het enige (financieel steekhoudende) alternatief.
En als je dan bij de X3 het prijsverschil tussen de hybride en de ev nog in rekening neemt, kan je met gemak een auto huren voor die 2x per jaar.
 
De meeste mensen kopen hun een auto waarmee ze alles kunnen doen dat ze willen. Is de VAA dan wat hoger, dan is het zo.
En anders massaal emigireren uit België. Met hun pestbeleid.
 
De meeste mensen kopen hun een auto waarmee ze alles kunnen doen dat ze willen. Is de VAA dan wat hoger, dan is het zo.
En anders massaal emigireren uit België. Met hun pestbeleid.
Vanuit een strikte economische benadering is het dan ook onzin om een wagen te kopen die niet is afgestemd op je dagelijks gebruik. De belg rijdt voornamelijk rond de kerktoren maar in zijn hoofd moet die elke dag naar het zuiden van Frankrijk bollen.

We rijden hier massaal met auto's die in veel gevallen overmaats zijn voor ons rijgedrag. Ben zelf niet heiliger als de Paus hoor maar het klopt wel.

"Die 4x4 SUV gekocht want ik ga elk jaar skiën..." dat soort uitspraken hebben we allemaal toch al gehoord?
 
Vanuit een strikte economische benadering is het dan ook onzin om een wagen te kopen die niet is afgestemd op je dagelijks gebruik. De belg rijdt voornamelijk rond de kerktoren maar in zijn hoofd moet die elke dag naar het zuiden van Frankrijk bollen.

We rijden hier massaal met auto's die in veel gevallen overmaats zijn voor ons rijgedrag. Ben zelf niet heiliger als de Paus hoor maar het klopt wel.

"Die 4x4 SUV gekocht want ik ga elk jaar skiën..." dat soort uitspraken hebben we allemaal toch al gehoord?
Vanuit die optiek moet iedereen zich een elektrische fiets aanschaffen en een abonnement nemen op een deelauto om 1x per week de boodschappen te kunnen doen :tongue:
 
Ik vind het vooral raar en vermoeiend dat het debat dan ook elke keer in de richting moet gaan van "maar je hebt dat niet nodig".
Laat mensen eens zelf beslissen wat ze willen. Als ze daar de financiële consequenties van willen nemen, who cares?

Ik heb ook nog een PHEV in bestelling staan, niet omdat ik denk dat het allemaal niet zou lukken met een BEV, maar omdat ik er zelf nog geen zin in heb om bepaalde compromissen te maken of naar oplossingen te zoeken omdat de infra nog wat achterloopt op de regelgeving.
 
Je hebt ook veel dingen die je maar af en toe gebruikt. Mijn living is 95% van de avonden ook groter dan nodig, en hoeveel dagen per jaar zit je echt in je tuin ? En die logeerkamer staat ook meestal leeg. Maar doordat het van u is kan je er veel meer dingen in doen dan als het shared space zou zijn. Op exact de momenten dat je wilt. Plus het is aan het huis, dus je kinderen kunnen buiten spelen terwijl jij ze ziet van de keuken/hoort vanuit het huis.

Je kan een auto kopen voor in Belgie rond te bollen enkel, maar wat doe je dan die 2x per jaar dat je 1000km ver gaat skieen/strandbaden ?
2x 2 weken een grote comfortabele auto huren ben je meer als 2000 euro kwijt incl verzekering. Plus de hele hassle van de auto te gaan halen. En dan die 2x per jaar dat je een trekhaak nodig hebt ? Terug auto gaan huren ?

Strikt economisch gezien woon je in een klein appartement in de stad. Moet je bezoek maar altijd een airb&b in de buurt huren. Kom je de stad niet te veel uit (want alles is toch aanwezig in de stad). Nu ja best heb je ook geen kinderen want dat kost toch allemaal geld (en hoeveel % van je tijd geniet je echt van je kinderen, 70% van de tijd werk of slaap je en van de resterend 30% is misschien 1/4 maar aangenaam. Dus nogal een dure investering voor minder als 10% van je tijd van te genieten).
 
De meeste mensen kopen hun een auto waarmee ze alles kunnen doen dat ze willen. Is de VAA dan wat hoger, dan is het zo.
En anders massaal emigireren uit België. Met hun pestbeleid.
Je bedoeld uit Europa, want in elk Europees land is het gelijkaardig hoor, op de voormalige Oostblok landen wat na, maar beetje per beetje passen die ook de fiscale regels aan.

Maar wat dan met de ecologie en de fluctuerende dure brandsrofprijzen...

Als we er allen niks aan doen aan de opwarming van de aarde staat de Sahara hier binnenkort aan onze Belgische deur.
Kijk naar Spanje, Griekenland, Italië,... Beetje per beetje komt het ervan.

Elektrisch rijden lijkt soms niet praktisch, maar ik rij nu al sinds 2019 elektrisch en ben al tot Londen, Parijs, Barcelona, Minsk, Venetië, Genève en de Zwitserse bergen in zowel putje winter als zomer geweest met de EV.

M'n lichte vracht is sinds begin deze maand ook vervangen met een 100% elektrische. Want de komende 10j wil ik toch zeker in al die LEZ zones kunnen rijden gezien ik in de meeste Vlaamse grootsteden toch wel minstens 1 klant heb.

Ik woon in een appartement in een kalme buurt met eigen laadpaal voor de deur doch met akkoord van de andere mede-eigenaren. Ook al heb ik geen vaste plaats op de parkeerplaatsen op straat heb ik on geval van een kabel voorzien van 10m. Die koste iets van 300 EUR maar is intussen al zeer goed afgeschreven. M'n brandstofkosten zijn ferm gedaald en de elektriciteit ferm verhoogd, maar als je de vergelijking maakt met de jaren ervoor, kost elektriciteit toch nog ferm minder waardoor ik echt wel goed bespaar. Zelfs met maar max. 50% forfaitaire BTW aftrek voor personenwagens.

De hogere aankoopprijs is natuurlijk wel jammer maar dat schrijf je af in je boekhouding waardoor je de winsten kunt beperken en dus geen belastingen betaald. Maar als je de onderhoudskosten die er quasi niet zijn ook in rekening neemt dan ben je met een EV echt wel beter af.

En neen ik ben geen super fan boy van EV of de meest ecologische groene persoon whatsoever.
 
Terug
Bovenaan