ThomasMore
Well-known member
Op zich ben ik toch verwonderd dat de (onderkant) van de 5% hoogste gezinsinkomens een leningscapaciteit hebben van ruwweg 350.000 euro.Oei, mijn 5% was nogal pessimistisch precies
En ik ben ook begonnen aan een "gewoon" loon natuurlijk, en we hebben onze bouwgrond (mits financiële steun) gekocht toen ik nog maar 4 jaar werkte. Maar er wordt standaard zo'n beeld gemaakt over "jongeren kunnen geen huis meer kopen omdat ze Starbucks koffie drinken, broodjes eten en veel willen reizen", terwijl dat helemaal niet het standaardleven voor de meeste jongeren is.
Daar koop je nu toch niet echt heel veel voor. En dan hoor je al bij de 5% gefortuneerden. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om een huis te kopen (er worden er immers aan de lopende band verkocht) maar het is er zeker niet makkelijker op geworden doorheen de jaren.
En ook, over generaties heen verandert het consumptiepatroon. Nu hebben we de indruk dat jongeren geld verbrassen aan wereldreizen en festivals maar ook de generaties voor ons deden dingen die een generatie eerder onmogelijk leek. Mijn grootouders hadden een eerste auto toen ze quasi met pensioen gingen. Mijn ouders hadden auto toen ik werd geboren. Als die klaagden over te duur vastgoed dan was de repliek van de grootouders ook van je kan niet alles hebben he. Jongeren willen tegenwoordig allemaal een auto en een huis... Zo'n dingen herhalen zich over generaties heen...