Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Dat klopt allemaal wel, maar je moet daar nu ook niet in overdrijven.
Ik denk dat ik ergens in de top 5% van netto inkomsten van België zal zitten en:
- Hoewel ik quasi bovenop een Starbucks werk, én er korting krijg, drink ik daar nooit koffie (enerzijds omdat hij duur is, anderzijds omdat hij ook gewoon niet lekker is)
- Ik eet 's middags een zelfgemaakt slaatje.
- Wij hebben een gedeelde Spotify en Netflix account, en sinds kort ook Disney+.
- Wij reizen gemiddeld, de voorbij jaren meestal 1 "gewone" reis (Rome, Dublin, ...) en om de 2 jaar een grote reis (USA, Z-Afrika, ...), zal vanaf dit jaar wel minderen
- Ik gebruik mijn smartphone gemiddeld zo'n 4 jaar
- Onze TV is 8 jaar oud
- Onze dochter gebruikt enkel 2e hands kleding
- Ik zoek nog steeds voor quasi alles de beste prijs/kwaliteit verhouding. Enkel voor een paar uitzonderlijke dingen voor hobby's zal ik misschien wat meer betalen dan strikt nodig.

Maar, wij zitten hélemaal niet in de categorie die "op elke cent moet letten" he. Het is zeker niet zo dat elke jongere leeft op de manier die hier beschreven wordt, de overgrote meerderheid doet dat helemaal niet zo.
Jij bent natuurlijk zoals je zelf zegt geen referentie hé.

Maar, ik kom voor mijn werk bij heel veel mensen thuis, zowel de meer, minder als gemiddeld vermogende mensen. En mij valt wel vaak op dat bij die minder vermogende mensen vaak de grootste en duurste TV staat, vaak in combi met een PS én een Xbox. En een duidelijk merk op hun kledij of dat van de kindjes mag ook vaak niet ontbreken.

En het zijn ook vaak zij die mij foto's tonen van de interieurs of stijl van woning die ze willen, vaak vanop Pinterest, met daarbij de duurste materialen recht uit de boekskes. Zonder dat ze daarvoor eigenlijk het budget hebben.

Dat is natuurlijk allemaal vrij anekdotisch en niet gebaseerd op cijfers of onderzoek, maar zoals gezegd, ik kom op een jaar tijd echt in heel veel verschillende huishoudens, en het valt toch best op.

Net nog een jong koppel waarvoor ik plan en offerte heb gemaakt, ze hadden grond onder opschortende voorwaarde van financiering (voor het totale plaatje, dus inclusief de woning). Plan en offerte waren wat te duur dus ze gingen alles afblazen. Maar ze willen wel per sé meteen die vaste trap naar de zolder, de keuken hadden ze 20k voorzien (terwijl je als jonge bouwer ook voor 10K een deftige keuken kan hebben), die steellook binnendeur (kost rap >3k) moest er ook zeker al in, een gietvloer ipv een keramische tegel (kost ook rap 7k extra enkel voor uw gelijkvloers),... en de woning een meter kleiner maken (wat zeker kon) was ook not done. "Ah nee, als ik niet kan bouwen zoals ik wil doe ik het liever niet". Ok, jouw keuze, maar kom dan niet triestig af met "bouwen is te duur, wij vinden niets naar ons goesting, wij kunnen geen lening krijgen,...".
 
De fundamentele krachten zijn die van de markt, momenteel is de vraag groter als het aanbod en dat heeft stijgende prijzen tot gevolg. Dit kan echter niet blijven duren. Als de prijzen te hoog worden zal de vraag afnemen en komt er een prijsdaling.

Inderdaad. Je kunt blijven discussiëren over of vroeger betaalbaarder was of niet, de prijsstijgingen van de afgelopen jaren moeten toch veroorzaakt worden door een verschuiving in de krachten rond vraag & aanbod. Volgens mij is de markt gewoon niet liquide genoeg: je betaalt minstens 10 procent kosten op elke transactie, wat echt problematisch is. Combineer dat met het feit dat we een baksteen in de maag hebben (ivm bvb nederland waar huren veel normaler is) en je krijgt een cultuur waarin men eigenlijk heel graag vastgoed koopt maar echt niet graag verkoopt denk ik?
 
Oei, mijn 5% was nogal pessimistisch precies :p

En ik ben ook begonnen aan een "gewoon" loon natuurlijk, en we hebben onze bouwgrond (mits financiële steun) gekocht toen ik nog maar 4 jaar werkte. Maar er wordt standaard zo'n beeld gemaakt over "jongeren kunnen geen huis meer kopen omdat ze Starbucks koffie drinken, broodjes eten en veel willen reizen", terwijl dat helemaal niet het standaardleven voor de meeste jongeren is.
Op zich ben ik toch verwonderd dat de (onderkant) van de 5% hoogste gezinsinkomens een leningscapaciteit hebben van ruwweg 350.000 euro.

Daar koop je nu toch niet echt heel veel voor. En dan hoor je al bij de 5% gefortuneerden. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is om een huis te kopen (er worden er immers aan de lopende band verkocht) maar het is er zeker niet makkelijker op geworden doorheen de jaren.

En ook, over generaties heen verandert het consumptiepatroon. Nu hebben we de indruk dat jongeren geld verbrassen aan wereldreizen en festivals maar ook de generaties voor ons deden dingen die een generatie eerder onmogelijk leek. Mijn grootouders hadden een eerste auto toen ze quasi met pensioen gingen. Mijn ouders hadden auto toen ik werd geboren. Als die klaagden over te duur vastgoed dan was de repliek van de grootouders ook van je kan niet alles hebben he. Jongeren willen tegenwoordig allemaal een auto en een huis... Zo'n dingen herhalen zich over generaties heen...
 
Als ik zie welke bedragen kinderen vaak krijgen van de ouders voor de 1ste woning is 3000€ voor wat elektro natuurlijk hardly een hoop geld of een grote injectie.
Gemiddeld de helft krijgt centen en gemiddeld gaat het om 37.000€. 1/5 kan daarbovenop ook nog geld lenen van familie.
Dit in 2019 en volgens dit artikel
 
Maar het was mathias5 zelf die afkwam dat zijn Starbucks koffie en city trips laten het verschil niet zouden maken om een woonst te kunnen kopen en iedereen die dat wel deed, er een 'extreem fruggal lifestyle' op nahield. :D
ja, als reactie op dit:

Een eigen woonst kopen is nog steeds haalbaar voor starters die bereid zijn om daarvoor opofferingen te maken. Het is vooral dat laatste waar het schoentje wringt: mensen smijten hun geld tegenwoordig liever uit aan festivals, smartphones en dure vliegtuigreizen.

Mij kan het geen zier schelen waaraan mensen hun geld spenderen maar het is uiteindelijk wel de totale kostenplaat van al die uitgaves dat het spaarvermogen en opties voor langetermijnsinvesteringen bepaalt.
Het kleine 'fruggal' percentage van het inkomen dat wij nu consumeren, zal in absolute euro's hoger liggen dan iemand die al in zijn 20'er jaren grotendeels alles opgesmost heeft 'om van zijn jeugd te kunnen blijven genieten'. Vanaf een bepaald niveau noemen we die nood aan 'instant gratification' gewoon onvolwassen en onverantwoordelijk financieel gedrag.

Wie snapt hoe compound intrest werkt, begrijpt dat de eerste werkjaren veruit de belangrijkste jaren zijn om zo snel mogelijk tot een eigen inbreng te komen. En die zullen voor de rest van je leven bepalen welke luxe je longterm kan veroorloven.

De mensen die nu zeuren dat het te duur is om voor een eigen woonst te sparen en niet willen deelnemen aan de race, zijn dezelfde mensen die 10 - 20 jaar later zullen zeuren hoe oneerlijk het wel niet is dat ze door al hun leeftijdsgenoten ingehaald zijn en onderaan de economische ladder bengelen.
Pas dan zullen ze snappen dat je niet uit de race kan ontsnappen, en dat ze de afgelopen 10-20 jaar gewoon maar wat stonden te slabakken aan de startblokken.
De kans is groot dat die ingesteldheid ook terug slaat op de andere keuzes die ze in hun leven gemaakt hebben en bv. investeringen in hun eigen persoon (studies, vakexpertise) van hetzelfde lage pitje zullen zijn.
Ik prijs mezelf vooral gelukkig dat ik nog heb kunnen kopen in begin jaren 2000. Dat was toen poepsimpel, maar écht poepsimpel. Oh hell, kheb er zelfs 2 kunnen kopen, ik verhuur ze nu beiden. Mocht ik 5 jaar eerder geboren zijn, dan was ik nu een vastgoedmiljonair. Maar als ik nu een alleenstaande zou zijn die pas begint, kon ik mss hooguit 1 studiootje kopen. Van 2 gezinswoningen naar 1 studiootje: nogal een inflatie he?
Kheb het echt te doen met de nieuwe genereatie. Ze mogen nog dubbel zoveel inspanningen doen, aan koopkracht boeten ze sowieso in. Ze mogen al blij zijn met een studiootje precies van sommigen hier. En over 10 jaar gaat zelfs een miezerig studiootje te zwaar zijn wellicht. Maar allemaal hun schuld hoor, ze moeten maar rekening houden met de "compound intrest"
 
ja, als reactie op dit:

Ik prijs mezelf vooral gelukkig dat ik nog heb kunnen kopen in begin jaren 2000. Dat was toen poepsimpel, maar écht poepsimpel. Oh hell, kheb er zelfs 2 kunnen kopen, ik verhuur ze nu beiden. Mocht ik 5 jaar eerder geboren zijn, dan was ik nu een vastgoedmiljonair. Maar als ik nu een alleenstaande zou zijn die pas begint, kon ik mss hooguit 1 studiootje kopen. Van 2 gezinswoningen naar 1 studiootje: nogal een inflatie he?
Kheb het echt te doen met de nieuwe genereatie. Ze mogen nog dubbel zoveel inspanningen doen, aan koopkracht boeten ze sowieso in. Ze mogen al blij zijn met een studiootje precies van sommigen hier. En over 10 jaar gaat zelfs een miezerig studiootje te zwaar zijn wellicht. Maar allemaal hun schuld hoor, ze moeten maar rekening houden met de "compound intrest"
Uw berekening klopt gewoon langs geen kanten en is gebaseerd op appelen met peren vergelijkingen en verkeerde anekdotische extrapolaties, net zoals je ook voor je toekomstbeeld aangeeft niets te snappen van de correlatie tussen de rentevoet van een hypothecaire lening en anderzijds de prijs van vastgoed.
 
Ik denk er zo over

Vroeger: de mensen die iets konden kopen

hogere klasse: kunnen kopen
hoge middenklasse: kunnen kopen
lage middenklasse: kunnen kopen
lage klasse: kunnen kopen
armoezaaiers: kunnen niet kopen

NU
hogere klasse: kunnen kopen
hoge middenklasse: kunnen kopen
lage middenklasse: kunnen kopen, al wordt het moeilijk
lage klasse: kunnen niet kopen aan hudige strenge isolatienormen
armoezaaiers: kunnen niet kopen

Later gaat vermogelijk de lage middenklasse het ook niet meer of zéér moeilijk lukken. Kopen zal voor de happy few zijn, tenzij er een correctie komt, maar ik reken er niet op. Wil je iets kopen voor de kinderen over 20 jaar? Tis nu het moment jongens....
 
Uw berekening klopt gewoon langs geen kanten en is gebaseerd op appelen met peren vergelijkingen en verkeerde anekdotische extrapolaties, net zoals je ook voor je toekomstbeeld aangeeft niets te snappen van de correlatie tussen de rentevoet van een hypothecaire lening en anderzijds de prijs van vastgoed.
Goh, het is situationeel maar er zit toch een grond van waarheid in.

Mijn eerste woning, een 1-slaapkamer app. in een nieuwbouw in het centrum van Brussel, heb ik in 2000 gekocht voor 2 miljoen BEF zonder kosten. 50K euro dus. Het loon dat ik toen kreeg was iets onder de 2500 euro (rond de 95.000 BEF) en ik was ongeveer een jaar aan het werken. Een lening krijgen was peanuts, rentevoeten lagen hoger en ik heb toen 110% geleend om gedeeltelijk de BTW en kosten te financieren. Spaargeld was er niet zoveel want ik was jong en wou toen ook wel 's verre reizen maken en dergelijke :)

Wel, dat appartement is einde 2020 voor het vijfvoudige verkocht. We spreken over een pand dat een schoolvoorbeeld is van de starterswoning. Met een gezin kan je er niet wonen (te klein: 55 vkm).

Als je dan kijkt naar de huidige lonen voor starters dan zijn die toch niet maal vijf gegaan...

En ok, situationeel maar anderzijds toch ook een voorbeeld van hoe moeilijk het voor de huidige generatie twintigers is om te kunnen kopen.
 
Ik denk er zo over

Vroeger: de mensen die iets konden kopen
Opnieuw, we hebben deze discussie vorig jaar (of 2 jaar geleden) al ter dood gevoerd op het vroegere 9lives forum. Zelfs mensen die voltijds aan een minimum uurloon werken konden - na correcte berekeningen - nog steeds iets kopen.

Goh, het is situationeel maar er zit toch een grond van waarheid in.
In iedere overdrijving zit ergens 'een grond van waarheid'. Dat maakt niet dat wat gezegd wordt ook klopt.

Ik ben pas meer dan 5 jaar later dan Mathias vastgoed beginnen kopen. Mijn derde aankoop dateert van amper 5 jaar geleden en maakt dat ik in tegenstelling tot Mathias wel vastgoedmiljonair ben. Iets dat volgens Mathias zijn berekeningen (die stellen dat ik slechts 1 woonst zou kunnen kopen) per definitie onmogelijk zou zijn ... daar sta je dan met nietszeggende anekdotes die elkaar tegenspreken he.
 
Ik denk er zo over

Vroeger: de mensen die iets konden kopen

hogere klasse: kunnen kopen
hoge middenklasse: kunnen kopen
lage middenklasse: kunnen kopen
lage klasse: kunnen kopen
armoezaaiers: kunnen niet kopen

NU
hogere klasse: kunnen kopen
hoge middenklasse: kunnen kopen
lage middenklasse: kunnen kopen, al wordt het moeilijk
lage klasse: kunnen niet kopen aan hudige strenge isolatienormen
armoezaaiers: kunnen niet kopen

Later gaat vermogelijk de lage middenklasse het ook niet meer of zéér moeilijk lukken. Kopen zal voor de happy few zijn, tenzij er een correctie komt, maar ik reken er niet op. Wil je iets kopen voor de kinderen over 20 jaar? Tis nu het moment jongens....
Spot on en dan kan je op basis van de gezinsinkomens oordelen dat de hoge middenklasse een bijzonder kleine groep is in België: 5% van de gezinsinkomens die maandelijks meer als 4.000 euro trekken (https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/huishoudinkomen). De druk op de lage middenklassen wordt bijzonder hoog.

En het is nu ook niet zo dat de hoge middenklasse in exuberante villa's woont. Dat is weggelegd voor de one-percenters... Tenzij, er een correctie komt ziet het er in de nabije toekomst niet rooskleurig uit wat wonen betreft.
 
Opnieuw, we hebben deze discussie vorig jaar (of 2 jaar geleden) al ter dood gevoerd op het vroegere 9lives forum. Zelfs mensen die voltijds aan een minimum uurloon werken konden - na correcte berekeningen - nog steeds iets kopen.


In iedere overdrijving zit ergens 'een grond van waarheid'. Dat maakt niet dat wat gezegd wordt ook klopt.

Ik ben pas meer dan 5 jaar later dan Mathias vastgoed beginnen kopen. Mijn derde aankoop dateert van amper 5 jaar geleden en maakt dat ik in tegenstelling tot Mathias wel vastgoedmiljonair ben. Iets dat volgens Mathias zijn berekeningen (die stellen dat ik slechts 1 woonst zou kunnen kopen) per definitie onmogelijk zou zijn ... daar sta je dan met nietszeggende anekdotes die elkaar tegenspreken he.
Het is zeker mogelijk om nu nog te kopen en een vastgoed vermogen uit te bouwen. Ik heb zelf, als alleenstaande, nog maar net een veel te duur huis gekocht.

Maar het is, zonder financiële steun, niet meer eenvoudig voor een groot deel van de werkende bevolking om een deftige woning te kunnen kopen. En noodgedwongen moeten die dan kleiner of minder comfortabel gaan wonen. De tijd dat een jong gezin met een typisch middenklasse profiel de fermette op 10 are grond kon neerpoten is aan het uitdoven.

"nog steeds iets kopen" is niet hetzelfde als een degelijke woning kunnen kopen.

Statistieken en de woningmarkt is ook een moeilijk gegeven. Volgens mij zit daar een giga spreiding op die waarnemingen wat het moeilijk maakt om naast de correlatie ook een oorzakelijk verband mee aan te tonen. In elk geval leen ik liever aan een hoge rente in een markt met lage prijzen dan omgekeerd.
 
Het is nu ook niet dat je vroeger een gigantisch huis met alle comfort kon kopen met een inkomen. Wij woonden ook in een standaard rijhuis, klein tuintje, slaapkamer delen met broer of zus, zonder centrale verwarming etc. Waarom zou een hedendaags gezin nu wel direct een modern huis moeten kunnen kopen met de laatste technieken en comfort? De bevolking blijft ook steeds toenemen waardoor er meer vraag is. Dat huizen duurder zijn is een feit maar daar om de zoveel pagina's terug over beginnen heeft weinig nut en gaat daar niks aan veranderen.
 
Het is zeker mogelijk om nu nog te kopen en een vastgoed vermogen uit te bouwen. Ik heb zelf, als alleenstaande, nog maar net een veel te duur huis gekocht.

Maar het is, zonder financiële steun, niet meer eenvoudig voor een groot deel van de werkende bevolking om een deftige woning te kunnen kopen. En noodgedwongen moeten die dan kleiner of minder comfortabel gaan wonen. De tijd dat een jong gezin met een typisch middenklasse profiel de fermette op 10 are grond kon neerpoten is aan het uitdoven.

"nog steeds iets kopen" is niet hetzelfde als een degelijke woning kunnen kopen.

Statistieken en de woningmarkt is ook een moeilijk gegeven. Volgens mij zit daar een giga spreiding op die waarnemingen wat het moeilijk maakt om naast de correlatie ook een oorzakelijk verband mee aan te tonen. In elk geval leen ik liever aan een hoge rente in een markt met lage prijzen dan omgekeerd.
Maar dat is meestal de clue he. Uiteindelijk worden de goalposts in dit soort discussies altijd opgeschoven wordt naar wat - naar subjectieve standaarden - een 'degelijke woning' is. Dit nadat men de noemer al verschoven heeft naar 'de grootste armoedzaaier van Vlaanderen moet iets kunnen kopen!'. :p

Je kan niet zomaar boomer fermettes op 10 are van de jaren '80 vergelijken met de panden die nu neergepoot worden en vervolgens verbazend opkijken dat je eigenlijk geen huis van dezelfde grootte als de jaren '80 nog kan neerpoten, maar dan met zeer lage EPC, ramen met driedubbel glas, dimbare lichten, glasvezelkabels, vloerverwarming, instapdouches, airco, zonnepanelen, warmtepompen, keukens met onderafzuiging en zelfs fokking domotica.

Wie met heimwee terugblikt naar de vergane glorie van boomer fermettes van de jaren '80, niets houdt je tegen he. Die dingen kan je in de prijscategorie van 300k nog steeds kopen. Perfect voor een doorsnee startersgezin. Leef je uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spot on en dan kan je op basis van de gezinsinkomens oordelen dat de hoge middenklasse een bijzonder kleine groep is in België: 5% van de gezinsinkomens die maandelijks meer als 4.000 euro trekken (https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/huishoudinkomen). De druk op de lage middenklassen wordt bijzonder hoog.

En het is nu ook niet zo dat de hoge middenklasse in exuberante villa's woont. Dat is weggelegd voor de one-percenters... Tenzij, er een correctie komt ziet het er in de nabije toekomst niet rooskleurig uit wat wonen betreft.
Tja, als je die statistiek compleet verkeerd interpreteert, kan je er alles mee bewijzen hé. Dat gaat over netto Equivalent huishoudinkomen:
Equivalent huishoudinkomen: om het mogelijk te maken het inkomen van huishoudens van verschillende grootte en samenstelling met elkaar te vergelijken, wordt het totale huishoudinkomen gestandaardiseerd. Dat gebeurt door het totale huishoudinkomen te delen door een equivalentiefactor. Het eerste lid van het huishouden krijgt een gewicht van 1. Voor elke bijkomende persoon van 14 jaar en ouder in het huishouden wordt die factor verhoogd met 0,5 en voor elk kind jonger dan 14 jaar met een factor 0,3. Vervolgens wordt aan elk lid van het gezin een gelijk deel van het huishoudinkomen toegewezen, met name het totale huishoudinkomen gedeeld door de equivalentiefactor.
Dat is dus niet het huishoudinkomen hé :p

[edit] bv een gezin met 2 kinderen +14j waarbij beide ouders €2000 netto verdienen; die hebben een huishoudinkomen van €4000 maar een netto equivalent huishoudinkomen van €1600...
 
Het is nu ook niet dat je vroeger een gigantisch huis met alle comfort kon kopen met een inkomen. Wij woonden ook in een standaard rijhuis, klein tuintje, slaapkamer delen met broer of zus, zonder centrale verwarming etc. Waarom zou een hedendaags gezin nu wel direct een modern huis moeten kunnen kopen met de laatste technieken en comfort? De bevolking blijft ook steeds toenemen waardoor er meer vraag is. Dat huizen duurder zijn is een feit maar daar om de zoveel pagina's terug over beginnen heeft weinig nut en gaat daar niks aan veranderen.
Dat heet vooruitgang.

Waarom zouden we überhaupt in een huis willen wonen als onze voorouders het met een grot konden doen?
 
Het is nu ook niet dat je vroeger een gigantisch huis met alle comfort kon kopen met een inkomen. Wij woonden ook in een standaard rijhuis, klein tuintje, slaapkamer delen met broer of zus, zonder centrale verwarming etc. Waarom zou een hedendaags gezin nu wel direct een modern huis moeten kunnen kopen met de laatste technieken en comfort? De bevolking blijft ook steeds toenemen waardoor er meer vraag is. Dat huizen duurder zijn is een feit maar daar om de zoveel pagina's terug over beginnen heeft weinig nut en gaat daar niks aan veranderen.

Ik ben ook opgegroeid in zo'n huis, hoewel wij toch een tuin van een meter of 40 diep hadden (totaal perceel zal zo'n 6 are zijn geweest denk ik) en er twee slaapkamers voor de kinderen waren (er waren dan ook maar 2 kinderen). Ik heb nooit iets tekort gekomen en wij gingen elk jaar 1 of 2 weken op reis. Maar mijn ouders hadden geen verdere studies gedaan en hadden ook maar heel normale jobs (arbeider en ambtenaar) en geen financiële steun meegekregen van mijn grootouders. Mensen met een gelijkaardig profiel kunnen nu nooit de levensstandaard halen die mijn ouders hadden en zullen nooit het huis kunnen kopen dat mijn ouders hebben gekocht.
 
Dat heet vooruitgang.

Waarom zouden we überhaupt in een huis willen wonen als onze voorouders het met een grot konden doen?
Je vergeet dat die vooruitgang ook geld kost he. Ik snap niet waarom mensen menen dat de wooninnovaties van de laatste 3 decennia verhoudingsgewijs maar aan dezelfde prijs zouden moeten gaan als panden die dit niet hadden. De trade-off voor deze extreem hoogwaardige afwerking -> compacter wonen. Ook dat is vooruitgang.
 
Maar dat is meestal de clue he. Uiteindelijk worden de goalposts in dit soort discussies altijd opgeschoven wordt naar wat - naar subjectieve standaarden - een 'degelijke woning' is. Dit nadat men de noemer al verschoven heeft naar 'de grootste armoedzaaier van Vlaanderen moet iets kunnen kopen!'. :p

Je kan niet zomaar boomer fermettes op 10 are van de jaren '80 vergelijken met de panden die nu neergepoot worden en vervolgens verbazend opkijken dat je eigenlijk geen huis van dezelfde grootte als de jaren '80 nog kan neerpoten, maar dan met zeer lage EPC, ramen met driedubbel glas, dimbare lichten, glasvezelkabels, vloerverwarming, instapdouches, zonnepanelen, warmtepompen, keukens met onderafzuiging en zelfs fokking domotica.

Wie met heimwee terugblikt naar de vergane glorie van boomer fermettes van de jaren '80, niets houdt je tegen he. Die dingen kan je in de prijscategorie van 300k nog steeds kopen. Perfect voor een doorsnee startersgezin. Leef je uit.

Dit idd. Enerzijds klagen dat een gemiddeld gezin in de jaren 80 en 90 open fermettes kon bouwen op 10 are grond, maar anderzijds uwen neus optrekken voor dergelijke woningen en afwerkingen.

De meeste van die fermettes toen hadden een simpele u-vormige keuken met wat simpele toestellen, nu moet dat met een gigantisch eiland, nen stoomoven, een Bora dampkap en Quooker kraan zijn. Daar lag een simpel 30x30 of 40x40 glazuurtegelke in, nu moet dat 100x100 (zelfs ne 60x60 is vandaag al voor het plebs) zijn of ne gietvloer. Daar zaten kartonnen schilderdeurkes in, nu lachen ze u uit als ge dat nog plaatst. De ramen waren doorgaans simpel Meranti of Sapelli hout, nu moet het Alu zijn want zelfs PVC is al bijna not done.

Allé, het is natuurlijk niet bij iedereen zo, maar die fermettes die toen wel konden, daar willen jonge mensen van nu voor geen geld ter wereld in wonen.
 
Maar dat is meestal de clue he. Uiteindelijk worden de goalposts in dit soort discussies altijd opgeschoven wordt naar wat - naar subjectieve standaarden - een 'degelijke woning' is. Dit nadat men de noemer al verschoven heeft naar 'de grootste armoedzaaier van Vlaanderen moet iets kunnen kopen!'. :p

Je kan niet zomaar boomer fermettes op 10 are van de jaren '80 vergelijken met de panden die nu neergepoot worden en vervolgens verbazend opkijken dat je eigenlijk geen huis van dezelfde grootte als de jaren '80 nog kan neerpoten, maar dan met zeer lage EPC, ramen met driedubbel glas, dimbare lichten, glasvezelkabels, vloerverwarming, instapdouches, zonnepanelen, warmtepompen, keukens met onderafzuiging en zelfs fokking domotica.

Wie met heimwee terugblikt naar de vergane glorie van boomer fermettes van de jaren '80, niets houdt je tegen he. Die dingen kan je in de prijscategorie van 300k nog steeds kopen. Perfect voor een doorsnee startersgezin. Leef je uit.
Ik heb een heimwee naar het volgende:

Rijhuis: 80000 euro(ouwbollig, maar instapklaar)
RR: 8000 euro
Eigen inbreng: 0 euro
Lening bij de bank: 88000 euro
afbetaling bank: 529 euro(4% vast, op 20 jaar)
verhuur: 550 euro

onroerende voorheffing: 200 a 300 euro/jaar

Spotgoedkoop was dat toen. Nu zijn ze 200k waard. Wel 30k ingestoken om ze renoveren ondertussen.

De bank zou een alleenstaande zonder eigen inbreng nu wellicht gewoon uitlachen neem ik aan? Omdat het hier om een opbrengsteigendom gaat is dat 15% eigen inbreng en max looptijd van 15jaar. Nu lukt dat niet meer hoor.
 
Dit idd. Enerzijds klagen dat een gemiddeld gezin in de jaren 80 en 90 open fermettes kon bouwen op 10 are grond, maar anderzijds uwen neus optrekken voor dergelijke woningen en afwerkingen.

De meeste van die fermettes toen hadden een simpele u-vormige keuken met wat simpele toestellen, nu moet dat met een gigantisch eiland, nen stoomoven, een Bora dampkap en Quooker kraan zijn. Daar lag een simpel 30x30 of 40x40 glazuurtegelke in, nu moet dat 100x100 (zelfs ne 60x60 is vandaag al voor het plebs) zijn of ne gietvloer. Daar zaten kartonnen schilderdeurkes in, nu lachen ze u uit als ge dat nog plaatst. De ramen waren doorgaans simpel Meranti of Sapelli hout, nu moet het Alu zijn want zelfs PVC is al bijna not done.

Allé, het is natuurlijk niet bij iedereen zo, maar die fermettes die toen wel konden, daar willen jonge mensen van nu voor geen geld ter wereld in wonen.
Just! Inbouw stoomover vergeten (en Airco, nog zoiets) . 🤦‍♂️
Geen kat die dat eigenlijk gebruikt, maar ziet er gewoon fancy uit. Je weet wel, om groentjes te stomen enzo.

images


Om vervolgens 5/7 dagen gewoon overpiced kant-en-klare maaltijden uit de delhaize mee te pakken voor in de microgolf. 😬
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan