Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Tja, als je die statistiek compleet verkeerd interpreteert, kan je er alles mee bewijzen hé. Dat gaat over netto Equivalent huishoudinkomen:

Dat is dus niet het huishoudinkomen hé :p

[edit] bv een gezin met 2 kinderen +14j waarbij beide ouders €2000 netto verdienen; die hebben een huishoudinkomen van €4000 maar een netto equivalent huishoudinkomen van €1600...
Fair point :) Te snel lezen is nooit goed.

De druk op de middenklasse blijft wel hoog. Ipv de 5% die ik aanhaalde zal het eerder over 18% van de huishoudens gaan die nog goed kunnen standhouden in de huidige vastgoedmarkt. Een groot verschil maar nog steeds te weinig vind ik. En ik ben geen naïeve communist die vindt dat iedereen gratis moeten kunnen wonen hoor :)
 
Iedereen die ik ken die zo'n steamer heeft, gebruikt die quasi dagelijks hoor. Wij gebruiken onze stoomoven (niet zo'n model) ook letterlijk elke dag.
Mijn bomma ook. Maar die had daarvoor SEB kasrol die je voor 60 euro kan kopen.
 
Ik heb een heimwee naar het volgende:

Rijhuis: 80000 euro(ouwbollig, maar instapklaar)
Zoals deze dus?
 
Maar dat is meestal de clue he. Uiteindelijk worden de goalposts in dit soort discussies altijd opgeschoven wordt naar wat - naar subjectieve standaarden - een 'degelijke woning' is. Dit nadat men de noemer al verschoven heeft naar 'de grootste armoedzaaier van Vlaanderen moet iets kunnen kopen!'. :p

Je kan niet zomaar boomer fermettes op 10 are van de jaren '80 vergelijken met de panden die nu neergepoot worden en vervolgens verbazend opkijken dat je eigenlijk geen huis van dezelfde grootte als de jaren '80 nog kan neerpoten, maar dan met zeer lage EPC, ramen met driedubbel glas, dimbare lichten, glasvezelkabels, vloerverwarming, instapdouches, zonnepanelen, warmtepompen, keukens met onderafzuiging en zelfs fokking domotica.

Wie met heimwee terugblikt naar de vergane glorie van boomer fermettes van de jaren '80, niets houdt je tegen he. Die dingen kan je in de prijscategorie van 300k nog steeds kopen. Perfect voor een doorsnee startersgezin. Leef je uit.
Het verschil is dat de energie en belastingen op die zaken ook wel niet gelijk gebleven zijn.

Drie dubbel glas, het is niet alsof men dat doet voor zijn plezier eh. Dat is gewoon omdat al de rest duurder geworden is.
 
Just! Inbouw stoomover vergeten. 🤦‍♂️
Geen kat die dat eigenlijk gebruikt, maar ziet er gewoon fancy uit. Je weet wel, om groentjes te stomen enzo.

images


Om vervolgens 5/7 dagen gewoon overpiced kant-en-klare maaltijden uit de delhaize mee te pakken voor in de microgolf. 😬

Eigenlijk het belangrijkste nog vergeten aan die woningen: die waren quasi allemaal kamers onder dak. Daar moet je nu eens mee afkomen bij jonge bouwers. Als ik dat als alternatief voorstel omdat hun budget niet echt toereikend is, lachen ze mij bijna uit. Nee, het moet en zal een vol verdiep zijn, liefst nog met een vaste trap naar de zolder. Of plat dak natuurlijk, maar dan hebben ze niet genoeg opbergruimte, dus dan moet er een gigantisch dure kelder onder.

En dat is uiteraard allemaal ok voor wie het kan betalen, maar het verwachtingspatroon van jonge kopers en bouwers is doorgaan zo onrealistisch hoog, maar hun budget is dat meestal niet evenredig.
 
Zoiets zou ik in deze staat niet durven verhuren.
En gaat de bank een alleenstaande zonder eigen inbreng een lening geven zoals vroeger zoals ze mij gegeven hebben?
Om nu iets van 100k te kopen, moet je al 15 a 20k(eigen inbreng) op tafel leggen én daarbovenop de registratierechten zelf betalen.
 
Het verschil is dat de energie en belastingen op die zaken ook wel niet gelijk gebleven zijn.

Drie dubbel glas, het is niet alsof men dat doet voor zijn plezier eh. Dat is gewoon omdat al de rest duurder geworden is.
Voor nieuwbouw is driedubbelglas logisch. Maar voor bestaande woningen is de energieprijs niet zodanig hard gestegen dat een upgrade van dubbel glas uberhaupt loont. Dakisolatie kost 2x niets en na een eventuele spouwmuurisolatie ben je rond.

Dit gaat al helemaal op voor elektriciteit omdat de extra belasting die geheven wordt, slechts minimaal (een derde ofzo) afhangt van je verbruik. Geen haar dat er aan denkt om mijn 12 jaar oude 50 inch panasonic plasma TV te vervangen vooraleer dat ding de geest gegeven heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit idd. Enerzijds klagen dat een gemiddeld gezin in de jaren 80 en 90 open fermettes kon bouwen op 10 are grond, maar anderzijds uwen neus optrekken voor dergelijke woningen en afwerkingen.

De meeste van die fermettes toen hadden een simpele u-vormige keuken met wat simpele toestellen, nu moet dat met een gigantisch eiland, nen stoomoven, een Bora dampkap en Quooker kraan zijn. Daar lag een simpel 30x30 of 40x40 glazuurtegelke in, nu moet dat 100x100 (zelfs ne 60x60 is vandaag al voor het plebs) zijn of ne gietvloer. Daar zaten kartonnen schilderdeurkes in, nu lachen ze u uit als ge dat nog plaatst. De ramen waren doorgaans simpel Meranti of Sapelli hout, nu moet het Alu zijn want zelfs PVC is al bijna not done.

Allé, het is natuurlijk niet bij iedereen zo, maar die fermettes die toen wel konden, daar willen jonge mensen van nu voor geen geld ter wereld in wonen.
Ik volg uw post (en uw vorige wel). Veel vrienden/familie bouwen/verbouwen momenteel (of de laatste jaren) en het kan allemaal ni zot genoeg zijn. Het moet allemaal direct tot in de puntjes zijn, domotica, de "sjiekste" raamprofielen, volhouten deuren, ...

Wij hebben een relatief klein huis gekocht en hebben pas een paar jaar later een stuk aangebouwd. Aan de extra douche/WC kamer hangt een schildersdeur :unsure: en de ramen zijn PVC (wit dan nog, da's ook al not done voor de meesten). Ik voel op geen enkel moment dat ik mijzelf of mijn kinderen daar mee te kort doe, maar zoals ge zegt, voor sommigen MOET het altijd maar groter en beter.
 
Zoals deze dus?
De vader van mijn ex-vrouw heeft in de tweede helft van de jaren '90 twee zulke huizen (ook in Geraardsbergen trouwens) gekocht, opgekalfaterd en verhuurd. Voor elk huis is die toen onder 1 miljoen BEF gebleven. Dus op minder als 25 jaar zijn die maal 3 en een beetje gegaan.

Mijn definitie van instapklaar is toch anders. Ik spreek niet over luxueus he...
 
Zoiets zou ik in deze staat niet durven verhuren.
En gaat de bank een alleenstaande zonder eigen inbreng een lening geven zoals vroeger zoals ze mij gegeven hebben?
Om nu iets van 100k te kopen, moet je al 15 a 20k(eigen inbreng) op tafel leggen én daarbovenop de registratierechten zelf betalen.
  1. Ge hebt zelf gezegd dat je in jouw eigen voorbeeld ook €30k renovatiekosten gestoken hebt.
  2. Zonder eigen inbreng waarschijnlijk niet, maar met €15~20k eigen inbreng moet wel lukken.
  3. Niet vergeten dat uw rentevoet en registratierechten een pak lager liggen nu. Dit valt onder 6% registratierechten en een lening van 1.7% moet haalbaar zijn wat de maandlast ook omlaag trekt.
  4. Uw aankoopbedrag is hoger, maar logischerwijs is het verhuurbedrag t.o.v. het verleden ook hoger. Scheve vergelijking als je dat niet mee in rekening brengt.
 
Mannekes...kunnen we nu eens ophouden met alle SOD firma's gewoon steeds over dezelfde kam te scheren?

Ik word echt horendol van uitspraken als "bij SOD krijg je enkel dit of dat"... SOD is geen merk, geen firma, geen kwaliteitslabel. SOD is een omschrijving voor een woning waarbij je alles van a tot z laat doen door 1 aannemer. Dat kan in een project zijn maar dat kan evengoed op eigen grond zijn. En elke firma werkt anders, geeft andere basiskwaliteit, heeft andere flexibiliteit,... kortom, er is kwaliteitsverschil tussen de verschillende firma's, zoals in elke sector.

Allé, van die algemene zaken zeggen als "bij SOD zie je jouw architect nooit" of "SOD werkt enkel af met de goedkoopste materialen", hoe kun je dat nu weten over elke firma of elke architect? Dat is als zeggen "In Spanje zijn de hotels vuil en vies" omdat je 1x naar Lloret de Mar bent geweest in een 3* hotel dat op geen hol trok.
Nagel
Op
De
Kop

Al klopt natuurlijk wel veel van het stigma rond SOD. Veel firma’s hanteren toch hetzelfde basismode, woningen verkopen die heel mooi geprijsd zijn. Maar waar de keuze van materialen ook navenant is. Dus zit je met supplementen waar ik de fairheid van in het midden laat.
De SOD met enkel kwaliteit en de beste materialen en volledig af, dat is niet de SOD waar het gros van ons in aanraking mee gaat komen. Het zal eerder de beknibbel met supplementen SOD zijn.
 
Nagel
Op
De
Kop

Al klopt natuurlijk wel veel van het stigma rond SOD. Veel firma’s hanteren toch hetzelfde basismode, woningen verkopen die heel mooi geprijsd zijn. Maar waar de keuze van materialen ook navenant is. Dus zit je met supplementen waar ik de fairheid van in het midden laat.
De SOD met enkel kwaliteit en de beste materialen en volledig af, dat is niet de SOD waar het gros van ons in aanraking mee gaat komen. Het zal eerder de beknibbel met supplementen SOD zijn.

Vind dat er ook wel een verschil is tussen een SOD kopen die al praktisch helemaal gebouwd is, zoals in vele gevallen, of naar een SOD gaan en van in het begin in het proces mee zijn. Alle materialen die gebruikt worden staan in je lastenboek, als je wat opzoekt dan weet je of ze u rommel of kwaliteit verkopen.

Als ze laminaat van 7€ per vierkante meter in je lastenboek zetten, dan moet je hun maar laten weten dat je andere wilt en dan veranderen ze dat. Als dat vroeg genoeg in het proces is dat je dat laat weten is dat niet duurder dan de meerkost van het materiaal.

En verder is het zoals met elke bouw: opvolgen, opvolgen, opvolgen. Je kan evenveel rommel hebben met slechte afwerking met een hele dure aannemer die je zelf gezocht hebt dan met een SOD. Als er mensen zijn die denken dat ze hun van een SOD niets moeten aantrekken tot ze u laten weten dat je er mag intrekken, dan is het gewoon u eigen fout.
 
Vind dat er ook wel een verschil is tussen een SOD kopen die al praktisch helemaal gebouwd is, zoals in vele gevallen, of naar een SOD gaan en van in het begin in het proces mee zijn. Alle materialen die gebruikt worden staan in je lastenboek, als je wat opzoekt dan weet je of ze u rommel of kwaliteit verkopen.

Als ze laminaat van 7€ per vierkante meter in je lastenboek zetten, dan moet je hun maar laten weten dat je andere wilt en dan veranderen ze dat. Als dat vroeg genoeg in het proces is dat je dat laat weten is dat niet duurder dan de meerkost van het materiaal.

En verder is het zoals met elke bouw: opvolgen, opvolgen, opvolgen. Je kan evenveel rommel hebben met slechte afwerking met een hele dure aannemer die je zelf gezocht hebt dan met een SOD. Als er mensen zijn die denken dat ze hun van een SOD niets moeten aantrekken tot ze u laten weten dat je er mag intrekken, dan is het gewoon u eigen fout.
Heb je al eens zo een lastenboek gezien? Dat beschrijft veel, maar echt niet alles. Een typische is dit “een zwarte genuanceerde dakpan”. Wat voor dakpan is dat dan? Want er is veel verschil, en vooral in prijs.
Men beschrijft niet 100% welke materialen men gebruikt, en zeker niet met welke aannemers men werkt.

En vrijwel alles is aanpasbaar qua afwerking. Vrij eenvoudig zelfs. Maar dat zijn de supplementen waar ik het over had. En ja je betaald een meerprijs daarvoor, zijnde de catalogusprijs. Als jij bij Desco een douchekop van 400€ catalogus kiest en uw kop uit het badkamerpakket kost 100€ dan leg je 300€ op. Vergt uw keuze bijvoorbeeld meer werk qua montage dan betaal je die meerprijs surplus.
Onze buren wouden een zwarte dakgoot + afvoerpijp, er was een grijze voorzien, 1500€ per goot en bijhorende pijp. Nog een klassieker is extra stopcontacten die 40€ per stopcontact kosten.

Allez je moet beseffen dat dit een deel van hun verdienmodel is.
 
Eigenlijk het belangrijkste nog vergeten aan die woningen: die waren quasi allemaal kamers onder dak. Daar moet je nu eens mee afkomen bij jonge bouwers. Als ik dat als alternatief voorstel omdat hun budget niet echt toereikend is, lachen ze mij bijna uit. Nee, het moet en zal een vol verdiep zijn, liefst nog met een vaste trap naar de zolder. Of plat dak natuurlijk, maar dan hebben ze niet genoeg opbergruimte, dus dan moet er een gigantisch dure kelder onder.

En dat is uiteraard allemaal ok voor wie het kan betalen, maar het verwachtingspatroon van jonge kopers en bouwers is doorgaan zo onrealistisch hoog, maar hun budget is dat meestal niet evenredig.
Moest ik ooit nieuwbouw willen rechtzetten is het vrij simpel: Ze moeten gewoon het kot waar ik nu inzit, opnieuw opmetsen maar dan met 2 meter extra in de breedte (9 -> 11) en 2 meter extra in de lengte (12 -> 14). En als ze niet weten hoe ze dat moeten aanpakken, komen ze gewoon in ons bestaande huis kijken. :p

Dan is de living een meter breder, geraakt er een tafel in de keuken, alle slaapkamers ruimer en kunnen het wasmachien en de droogkast op het gelijkvloers om trappen uit te sparen.
 
Heb je al eens zo een lastenboek gezien? Dat beschrijft veel, maar echt niet alles. Een typische is dit “een zwarte genuanceerde dakpan”. Wat voor dakpan is dat dan? Want er is veel verschil, en vooral in prijs.
Men beschrijft niet 100% welke materialen men gebruikt, en zeker niet met welke aannemers men werkt.

En vrijwel alles is aanpasbaar qua afwerking. Vrij eenvoudig zelfs. Maar dat zijn de supplementen waar ik het over had. En ja je betaald een meerprijs daarvoor, zijnde de catalogusprijs. Als jij bij Desco een douchekop van 400€ catalogus kiest en uw kop uit het badkamerpakket kost 100€ dan leg je 300€ op. Vergt uw keuze bijvoorbeeld meer werk qua montage dan betaal je die meerprijs surplus.
Onze buren wouden een zwarte dakgoot + afvoerpijp, er was een grijze voorzien, 1500€ per goot en bijhorende pijp. Nog een klassieker is extra stopcontacten die 40€ per stopcontact kosten.

Allez je moet beseffen dat dit een deel van hun verdienmodel is.
Soms zit ook gewoon de grootste rommel in hun "basispakket". SOD firma die ik ken biedt standaard een trap in Rood Noors grenen aan, dat zet je toch niet in een deftig huis. Zelfde met toilet, standaard nog zo een toilet met grote externe bak. Niets mis mee maar ze weten dat de mensen voor een upgrade gaan en dat is idd deel van hun business model.
 
  1. Ge hebt zelf gezegd dat je in jouw eigen voorbeeld ook €30k renovatiekosten gestoken hebt.
  2. Zonder eigen inbreng waarschijnlijk niet, maar met €15~20k eigen inbreng moet wel lukken.
  3. Niet vergeten dat uw rentevoet en registratierechten een pak lager liggen nu. Dit valt onder 6% registratierechten en een lening van 1.7% moet haalbaar zijn wat de maandlast ook omlaag trekt.
  4. Uw aankoopbedrag is hoger, maar logischerwijs is het verhuurbedrag t.o.v. het verleden ook hoger. Scheve vergelijking als je dat niet mee in rekening brengt.
Wat is nu eigenlijk uw punt? Mijn punt is dat het steeds moeilijker en moeilijker wordt, zeker voor een alleenstaande met een modaal inkomen.
Ik heb al eerder gezegd dat we het geluk van de lage rentes hebben. Corona is een geluk bij een ongeluk qua rentes, want die gaan nog een langere tijd laag blijven. Indien er geen correcties komen zie ik een alleenstaande(met een modaal inkomen) binnen 10 a 15 jaar zelfs geen studiootje kopen, ondanks de loodzware inspanningen.
 
Probleem is dat de huizenprijzen de lucht zijn ingeschoten maar de lonen niet volgen. Helpt ook niet dat banken nu eenmaal voorzichtiger zijn dan pakweg 20 jaar geleden (met goede rede)

That being said, als alleenstaande kan ik nog altijd redelijk makkelijk een eigen ding kopen. Dit zonder hulp van ouders en dergelijke, maar niet iedereen kan evenveel sparen.

En tis misschien maar goed ook dat de lagere klasse het niet kunnen, als ze de hypotheek niet kunnen afbetalen krijgen we weer hetzelfde probleem van paar jaar terug.

Spijtig genoeg zijn de huizen die ik mooi vind en hetgene dat binnen mijn iet fwa ok budget zit. Een pak verschillend xD
 
Probleem is dat de huizenprijzen de lucht zijn ingeschoten maar de lonen niet volgen. Helpt ook niet dat banken nu eenmaal voorzichtiger zijn dan pakweg 20 jaar geleden (met goede rede)

That being said, als alleenstaande kan ik nog altijd redelijk makkelijk een eigen ding kopen. Dit zonder hulp van ouders en dergelijke, maar niet iedereen kan evenveel sparen.

En tis misschien maar goed ook dat de lagere klasse het niet kunnen, als ze de hypotheek niet kunnen afbetalen krijgen we weer hetzelfde probleem van paar jaar terug.

Spijtig genoeg zijn de huizen die ik mooi vind en hetgene dat binnen mijn iet fwa ok budget zit. Een pak verschillend xD

Het perverse is dat mensen vaak meer huur moeten betalen dan de afbetaling van datzelfde pand hen zou kosten, maar ze ontbreken de notariskosten van duizenden euro's waarbij ze door de hoge huur niet kunnen sparen, of toch niet in die mate dat ze de evolutie van de huizenprijzen kunnen volgen.

Zouden ze kiezen voor een sociale woning, zouden ze dat wél kunnen, maar niet iedereen wil in het systeem van een sociale woning stappen. Zodra de verkoop van mijn huis getekend wordt, zou ik perfect in aanmerking komen voor een sociaal appartement bvb dat me honderden euro's minder zal kosten elke maand. Maar daar bedank ik toch ook vriendelijk voor. 🤷
 
Het perverse is dat mensen vaak meer huur moeten betalen dan de afbetaling van datzelfde pand hen zou kosten, maar ze ontbreken de notariskosten van duizenden euro's waarbij ze door de hoge huur niet kunnen sparen, of toch niet in die mate dat ze de evolutie van de huizenprijzen kunnen volgen.

Zouden ze kiezen voor een sociale woning, zouden ze dat wél kunnen, maar niet iedereen wil in het systeem van een sociale woning stappen. Zodra mijn huis getekend wordt, zou ik perfect in aanmerking komen voor een sociaal appartement bvb dat me honderden euro's minder zal kosten elke maand. Maar daar bedank ik toch ook vriendelijk voor. 🤷
Dat zou ik toch niet durven zeggen, met hetzelfde afbetalen als de huur zou je nooit hetzelfde comfort hebben.
 
Terug
Bovenaan