Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Hebben door de lage rentestanden (en laat ons eerlijk zijn, als koppel kan je echt wel veel geld lenen) niet veel van de goede huurders de stap gemaakt naar kopen?

Wat schiet er nog over van potentiële huurders?
Je zou nog schrikken hoeveel er gehuurd wordt.
Huren heeft voordelen die kopen niet heeft, zeker voor een jong koppel.

Ook in deze discussie. Ik denk dat vele vergeten dat eigenaar zijn van een huis kosten met zich meebrengt. Zuiver kijken naar huurprijs en wat je voor dat pand zou afbetalen is zeer kort door de bocht. Maar echt zeer kort.
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet wel dat die huur niet netto is voor de verhuurder. Daar gaan nog kosten af zoals onroerende voorheffing, belasting op huurinkomsten (onroerende inkomsten).
Daarnaast nog gemeenschappelijke kosten indien appartement (een deel is voor de eigenaar).
En dan nog eventuele renovaties/herstelligen, leegstand, ....

Een algemene maatstaf is dat er 2 maand huur naar zo'n zaken gaat, dus dat wilt zeggen dat er van die 800-825 huur nog 666-687 overblijft, duidelijk minder dan de lening van €810 ;)
Dat ik het ook totaal niet bekijk vanuit het standpunt van de verhuurder maar wel zei dat huren van een pand soms duurder is dan kopen. Ik heb niets gezegd over verhuren en welke kosten er voor de verhuurder bij komen. Dat maakt de rekening van de huurder toch niet?

Ik ben risico-avers dus zou NOOIT iets kopen om te verhuren 🙈
 
@Mulan
Inclusief alle kosten + reeds gedane/geplande verbouwingen komt dat huis op +-160.000€.
Verhuurprijs is momenteel 560€. (Bewust zeer laag gehouden, we kunnen makkelijk 650€ vragen ook en het is binnen de week verhuurd.)
Maar liever lager en iemand waar we vertrouwen in hebben dat het geld er effectief elke maand ligt en ze de keuken/binnendeuren niet uitbreken...

Aan de rentevoet die wij kregen en als we echt alles zouden lenen, betalen we 740€/maand op 20 jaar of 625€/maand op 25 jaar.
Op 25 jaar en als je er het maximale uithaalt qua huur, dan is jouw bewering correct. ;)
 
Het perverse is dat mensen vaak meer huur moeten betalen dan de afbetaling van datzelfde pand hen zou kosten, maar ze ontbreken de notariskosten van duizenden euro's waarbij ze door de hoge huur niet kunnen sparen, of toch niet in die mate dat ze de evolutie van de huizenprijzen kunnen volgen.

Zouden ze kiezen voor een sociale woning, zouden ze dat wél kunnen, maar niet iedereen wil in het systeem van een sociale woning stappen. Zodra de verkoop van mijn huis getekend wordt, zou ik perfect in aanmerking komen voor een sociaal appartement bvb dat me honderden euro's minder zal kosten elke maand. Maar daar bedank ik toch ook vriendelijk voor. 🤷
Die bedenking was ik ook aan het maken. Ik huurde 10 jaar geleden na mijn studies een recent 2-slaapkamer gelijkvloersappartement met tuintje in de Leuvense rand voor 630€ per maand. Vandaag hoor ik van vrienden ver buiten Leuven huurprijzen van 900€ voor dezelfde grootte :crazy:. Dat zijn appartementen waar je zelf amper een gezin kan starten, uw 2e kamer heb je vaak nodig om uw kleerkast en wat rommel in kwijt te geraken. Mijn afbetaling van mijn woning ligt ruim 100€ lager. Dus ik versta de bekommernis om de jonge generatie maar al te goed!
 
Dat ik het ook totaal niet bekijk vanuit het standpunt van de verhuurder maar wel zei dat huren van een pand soms duurder is dan kopen. Ik heb niets gezegd over verhuren en welke kosten er voor de verhuurder bij komen. Dat maakt de rekening van de huurder toch niet?

Ik ben risico-avers dus zou NOOIT iets kopen om te verhuren 🙈
Klopt dat ik het teveel langs de kant van de verhuurder zag.
Maar als eigenaar heb je ook meer kosten dan als huurder: onroerende voorheffing, renovaties/herstellingen, gemeenschappelijke kosten (indien appartement).

Al is het verschil dan al wel kleiner. En als je op 25-30 jaar leent, zal je wel in de buurt zitten van de huurprijs.
Maar je moet dan wel een startbedrag hebben, iets wat afgestudeerden vaak niet hebben (tenzij een bijdrage van de ouders).

En ik vermoed dat velen als ze iets kopen net iets "beter" (duurder) willen dan wat ze huren.
voorbeeld: als je afstudeert huur je een studio of klein appartement/huis. En ja, je zou dat waarschijnlijk ook kunnen kopen na het bijeen sparen van de aankoopkosten. Maar velen zullen eerder sparen om te gaan voor een groter appartement/huis.
(dat is mijn persoonlijk gevoel, niet onderbouwd met studies of dergelijke)

Als ik in mijn vriendenkring kijk dan zijn degene die huren (of gehuurd hebben)
  • waren een nieuwe relatie en hebben na enkele jaren iets gekocht
  • was nog single, nog onzeker van waar te settlen
  • heeft in het buitenland gewerkt
  • doctoreerde en wist nog niet wat daarna te doen (postdoc, research, privé) en waar
Kort samengevat: onzekerheid, en dan is huren een flexibele oplossing.
 
@Mulan
Inclusief alle kosten + reeds gedane/geplande verbouwingen komt dat huis op +-160.000€.
Verhuurprijs is momenteel 560€. (Bewust zeer laag gehouden, we kunnen makkelijk 650€ vragen ook en het is binnen de week verhuurd.)
Maar liever lager en iemand waar we vertrouwen in hebben dat het geld er effectief elke maand ligt en ze de keuken/binnendeuren niet uitbreken...

Aan de rentevoet die wij kregen en als we echt alles zouden lenen, betalen we 740€/maand op 20 jaar of 625€/maand op 25 jaar.
Op 25 jaar en als je er het maximale uithaalt qua huur, dan is jouw bewering correct. ;)
En welke bank gaf jouw voor jouw investeringspand een lening op 20jaar?
 
@iamhollywood Mja, 10 jaar geleden hield je van 2000 eur bruto, 1300 netto over (mijn startloon toen), nu hou je van 2000 bruto zowat 1700/1800 over.

daar moet je ook rekening mee houden.
 
En welke bank gaf jouw voor jouw investeringspand een lening op 20jaar?
Alle banken die ik contacteerde tijdens mijn bankenronde.
Onder andere Axa/Belfius/Crelan.

We verdienen niet enorm, +-4.200€ samen, maar hadden 'maar' een lening van 500€/maand.
Mocht zonder problemen een lening bij van 1.100€ voor 2 investeringspanden.
 
Mijn partner en ik zijn nu al eventjes aan het kijken om iets te kopen. Al enkele keren een bod uitgebracht maar telkens er net naast gegrepen.
We huren momenteel nog maar hoe meer we er telkens naast grijpen, hoe minder goesting we hebben om echt iets te kopen. Normaal zitten we eind dit jaar aan 80k eigen inleg, midden volgend jaar zou dit 90-100k moeten zijn. Maar aangezien de prijzen momenteel wel heel hoog gaan denken we dat het misschien geen slecht idee is om toch nog even verder te sparen en hopen op een iets "kalmere" vastgoedmarkt. Of is dat weggesmeten geld en kopen we best "zo snel mogelijk"?
 
Ik zou het in het oog blijven houden en als er zich een opportuniteit voordoet niet twijfelen en kopen.
Er waren 10 jaar terug ook mensen die dachten er goed aan te doen om te wachten met kopen.
Die zijn ondertussen 10 jaar ouder en de prijzen zijn enkel maar gestegen...
 
Het kan in principe beide kanten uitgaan, al vermoed ik nu wel niet dat de prijzen meteen zullen zakken (hoogstens stagneren). Eventueel zal de bull run wel wat afnemen, maar dat kan helaas niemand voorspellen.

Indien de gelegenheid zich voor doet, zou ik inderdaad ook toehappen. Ik zou dus gewoon verder kijken, misschien lukt het toch om jullie droomwoning te kopen. Lukt het iets langer, dan kan je ondertussen meer sparen en dat heeft ook zijn voordelen (de frustratie van er telkens naast te grijpen, even buiten beschouwing gelaten :p).
 
Mijn partner en ik zijn nu al eventjes aan het kijken om iets te kopen. Al enkele keren een bod uitgebracht maar telkens er net naast gegrepen.
We huren momenteel nog maar hoe meer we er telkens naast grijpen, hoe minder goesting we hebben om echt iets te kopen. Normaal zitten we eind dit jaar aan 80k eigen inleg, midden volgend jaar zou dit 90-100k moeten zijn. Maar aangezien de prijzen momenteel wel heel hoog gaan denken we dat het misschien geen slecht idee is om toch nog even verder te sparen en hopen op een iets "kalmere" vastgoedmarkt. Of is dat weggesmeten geld en kopen we best "zo snel mogelijk"?

Ik zou de snelle berekening maken: hoeveel geld spaar je uit aan rente door meer eigen inleg, op hoeveel prijsdaling hoop je (zal denk ik bitter weinig tot niets zijn, ik verwacht geen correctie zoals bv. in Duitsland enkele jaren terug) en hoeveel geld ben je daardoor kwijt aan huur?
 
Betalend artikel op nieuwsblad.
Maar het was mij, jullie zeker ook vast, al opgevallen dat er zowat overal nieuwe woningen, hele wijken, gebouwd worden.
Wie gaat er daar in wonen?

oké, aantal éénoudergezinnen stijgt en iedereen moet wonen, maar blijkbaar kan deze bouwwoede ook voor een prijsstagnatie zorgen?
Observatie van NBB is ook maar tem 2019.
En ik heb de indruk dat de bouwwoede alleen maar toegenomen is ondertussen?

400.000 nieuwe woningen erbij voor maar 235.000 huishoudens: hoe kan dat en gaan de prijzen nu zakken?​

 
Betalend artikel op nieuwsblad.
Maar het was mij, jullie zeker ook vast, al opgevallen dat er zowat overal nieuwe woningen, hele wijken, gebouwd worden.
Wie gaat er daar in wonen?

oké, aantal éénoudergezinnen stijgt en iedereen moet wonen, maar blijkbaar kan deze bouwwoede ook voor een prijsstagnatie zorgen?
Observatie van NBB is ook maar tem 2019.
En ik heb de indruk dat de bouwwoede alleen maar toegenomen is ondertussen?

400.000 nieuwe woningen erbij voor maar 235.000 huishoudens: hoe kan dat en gaan de prijzen nu zakken?​

Zoals je zegt, betalend artikel, dus kan niet alles zien.

Maar het is niet zo simpel als jij het voorstelt of ik uit de titel kan afleiden.
Er komen zoveel factoren bij kijken, de belangrijkste is dat er niets is zoals "de Belgische huizenmarkt". Alles hangt af van locatie. Als er in steden vraag is naar meer woning en daar bijgebouwd worden, zal dit weinig impact hebben op de prijs op die locatie. Het gaat het gemiddelde zelfs omhoog sturen omdat er meer nieuwbouw dan renovatieprojecten verkocht worden.
Dit zal mogelijks wel een impact hebben op de vastgoedprijzen op locaties waar mensen van wegtrekken.

Mooi voorbeeld uit het recente verleden hiervan is Berlijn. In de laatste 20jaar zijn de prijzen in Berlijn nog verder omhoog geschoten. Daar wordt volop bijgebouwd. Dit terwijl kleinere dorpen errond (begint al ~40km buiten de ring van Berlijn) leeglopen.
Artikel van 4j geleden erover:

En die trend is er in België ook al even aan het komen. Vergelijk de prijzen van Brussel, Gent, Leuven, Antwerpen, ... met meer landelijke omgevingen errond. En dan heb ik niet net ernaast, maar ook zo'n 40km weg. Tussen Gent en Brussel, wat uiteindelijk binnen België een goede locatie is, heb je ook heel schappelijke prijzen in de landelijke gemeentes.

Dusja, gewoon het aantal nieuwe woningen tegenover bevolkingsgroei zetten, zegt niks. En ook niets over de toekomstige prijsevolutie van gewilde regio's.
 

En wij maar zeggen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Nee de huidige prijzen zijn al bij al getemperd omdat het aanbod groter is dan de vraag.

ofwijl stijgt het snel ofwel stijgt het minder snel. Dalen? Dat kennen we niet.
 

En wij maar zeggen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Nee de huidige prijzen zijn al bij al getemperd omdat het aanbod groter is dan de vraag.

ofwijl stijgt het snel ofwel stijgt het minder snel. Dalen? Dat kennen we niet.
Lees de laatste post op de vorige pagina + eerdere posts op deze pagina eens i.p.v. gewoon shit te posten...
 
Terug
Bovenaan