Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
't is toch wel een bizarre vaststelling dat artikel. Compleet tegengesteld aan het buikgevoel van de Vlaming, maar ik ga er vanuit dat De Nationale Bank wel kan correct rekenen.
 
't is toch wel een bizarre vaststelling dat artikel. Compleet tegengesteld aan het buikgevoel van de Vlaming, maar ik ga er vanuit dat De Nationale Bank wel kan correct rekenen.
Hoezo, er zit dan ook een complete shift in wat goed verkoopt en wat niet. Staat zelfs letterlijk in het artikel:
"We mogen geen appelen met peren vergelijken. In 2020 was het gemiddelde huis dat verkocht werd anders dan in 2019. Mensen kochten een groter huis om bijvoorbeeld een thuiswerkkantoor te kunnen inrichten. Er werden ook meer appartementen met terras verkocht als gevolg van de verschillende lockdownmaatregelen."
En dat speelt ook mee met mijn post die hier 8 posts boven staat. Het gemiddelde over heel België zegt niks. Type woning en locatie zijn bepalend.
En daarbuiten is er idd die corona-effect dat ik vergeten was. En enkel de toekomst gaat uitwijzen wat dat gaat geven. Pre-corona waren veel collega's tevreden om met de laptop in de living te zitten om thuis te werken. Nu zijn er idd veel die een thuiskantoor hebben/willen. Als er post-corona door meer bedrijven ook ingezet zal worden op thuiswerken, zal dit ook een shift in de vastgoedmarkt teweeg brengen, vermoed ik. En daardoor zal er meer vraag dan aanbod zijn voor bepaalde types panden, maar dan weer meer aanbod dan vraag voor andere types...

Je kan het moeilijk allemaal op een berg smijten en dan vergelijken met aantal gezinnen/bevolkingsgroei. Dat er veel leegstand is in een boerengat in Wallonië gaat ginder de prijs beïnvloeden maar gaat 0.0 impact hebben op de prijzen in bv. Gent.
 
De huidige koekedozen van 125m2 gezinswoning met een veredeld terras als tuin zullen wel wat minder in trek komen. Zelfde voor de startersappartementen van 65m2. Daar ziet ge hier in de buurt toch meer en meer van te huur/te koop staan.

Nu gaat toch veel aandacht naar wat ruimere woningen, niet teveel buren, ruimte tuin. Al is het een krot, dat lijkt hier op 1-2-3 verkocht te raken.
 
Nu er meer thuisgewerkt worden, is de noodzaak naar een extra bureau/slaapkamer gegroeid: akkoord
Iedereen wou toch al altijd een ruime woning, met niet teveel buren, een ruime tuin, en een 3-4-5 slaapkamers?

Maar dat lag buiten budget van velen; en dat is nu niet veranderd. Dus die covid-impact lijkt me dan wel mee te vallen.

Als er morgen geen snelheidslimieten meer zijn op de Belgische autostrade, ga ik ook niet opeens wel een Ferrari (kunnen) kopen.
 
Nu er meer thuisgewerkt worden, is de noodzaak naar een extra bureau/slaapkamer gegroeid: akkoord
Iedereen wou toch al altijd een ruime woning, met niet teveel buren, een ruime tuin, en een 3-4-5 slaapkamers?

Maar dat lag buiten budget van velen; en dat is nu niet veranderd. Dus die covid-impact lijkt me dan wel mee te vallen.

Als er morgen geen snelheidslimieten meer zijn op de Belgische autostrade, ga ik ook niet opeens wel een Ferrari (kunnen) kopen.
  1. Veralgemeen de dingen die je hier leest niet naar "iedereen". De wensen en woningen die hier vooral passeren liggen ver bovengemiddeld :p
  2. Er is een groot verschil tussen willen en kunnen ;)
  3. Ik zie bij genoeg kenissen/collega's ook een shift in tijdslijn/type momenteel.
Denk bij puntje 3 aan:
  • Koppels die hiervoor 100% tevreden waren met hun 1slaapkamer appartement en aan het sparen waren voor iets groters die nu al aan het kijken zijn. Hierdoor gaan ze nog niet hun droomwoning kunnen kopen maar kunnen nu wel al een compromis maken voor iets met een tuin/meerdere kamers en dan later hun droomhuis proberen kopen.
  • Koppels die door de lockdown gaan samenwonen zijn.
  • Omgekeerd ook, koppels waarbij de relatie de lockdown niet overleefd heeft :p
  • Mensen (koppels of alleenstaanden, ik ken beide) die hiervoor geen nood hadden aan die dingen maar nu opeens wel. Dit kan komen door hobby's die ze momenteel opgenomen hebben en erg van genieten en willen verderzetten na corona (maar niet mogelijk zijn in hun huidige woonst wegens te weinig plek) of andere redenen.
  • ...
 
Het punt is: wat pre-covid buiten je budget lag, ligt post-covid ook nog buiten je budget. Daarom dat ik dus geen massale shift doe. Anekdotisch bewijs uit je eigen omgeving heeft meer te maken met het leven van die individuen dat verandert, niet met een globale maatschappelijke trend.
 
Het punt is: wat pre-covid buiten je budget lag, ligt post-covid ook nog buiten je budget. Daarom dat ik dus geen massale shift doe. Anekdotisch bewijs uit je eigen omgeving heeft meer te maken met het leven van die individuen dat verandert, niet met een globale maatschappelijke trend.
Ja, maar nu heeft dat een belangrijke waarde waardoor mensen eerder voor hun niet-droomwoning gaan (die idd buiten budget ligt) maar een tussen-oplossing die bepaalde meerwaarden heeft (die nu harder doorwegen door de situatie).

En het is geen anekdotisch bewijs, zoals ik hier al zei stond het letterlijk in het artikel:
Hoezo, er zit dan ook een complete shift in wat goed verkoopt en wat niet. Staat zelfs letterlijk in het artikel:

"We mogen geen appelen met peren vergelijken. In 2020 was het gemiddelde huis dat verkocht werd anders dan in 2019. Mensen kochten een groter huis om bijvoorbeeld een thuiswerkkantoor te kunnen inrichten. Er werden ook meer appartementen met terras verkocht als gevolg van de verschillende lockdownmaatregelen."
 
Toch vreemd dat mensen een raar jaar zo hun keuzes laat beïnvloeden
Raar en tegelijk te begrijpen. Veel mensen (en werkgevers) hebben ingezien dat een "hybride" manier van werken voor hen de toekomst is en dat beïnvloedt natuurlijk wel die keuze (thuiswerkruimte).
 
Ik vraag me dan eigenlijk af of je niet beter met een paar een kantoorruimte huurt in je thuisstad en daar van 'thuis' uit werkt.
Zo heb je die eventuele verre verplaatsingen niet, ook de afleidingen van thuis niet.

Het is toch een beetje raar dat jij de kosten moet doen om je huis te moeten vergrootten/veranderen omdat je werkgever je werksituatie verandert.
 
Ik vraag me dan eigenlijk af of je niet beter met een paar een kantoorruimte huurt in je thuisstad en daar van 'thuis' uit werkt.
Zo heb je die eventuele verre verplaatsingen niet, ook de afleidingen van thuis niet.

Het is toch een beetje raar dat jij de kosten moet doen om je huis te moeten vergrootten/veranderen omdat je werkgever je werksituatie verandert.

Maar hoe ingrijpend zijn die veranderingen effectief? Ik heb de indruk dat daar soms wat in wordt overdreven. Hoeveel extra ruimte heeft iemand nu effectief nodig om thuiswerk, dat per definitie eerder van een administratieve aard zal zijn, te doen?
 
Maar hoe ingrijpend zijn die veranderingen effectief? Ik heb de indruk dat daar soms wat in wordt overdreven. Hoeveel extra ruimte heeft iemand nu effectief nodig om thuiswerk, dat per definitie eerder van een administratieve aard zal zijn, te doen?
Hangt er vanaf, vooral van de thuissituatie denk ik.
Het volgende is wel anekdotisch bewijs :p Ik zie toch vooral een shift bij koppels of mensen met (jonge) kinderen. Waar die in het verleden sporadisch thuiswerkten aan de livingtafel en dit voldoende was, merkten ze nu dat dit moeilijker ging met 2 of met kinderen die rondliepen.
Waar dit vroeger 1 of 2 dagen in de week was, en meestal alleen, gaf dit geen problemen. Als je met 2 aan de livingtafel zit en er moet gebeld worden of conference calls gevoerd worden (door 1 of beide) dan is dit storend. Zeker als er meer thuisgewerkt wordt (en mogelijks in de toekomst ook) en dit dus zal overlappen bij de partners.
Met kinderen was het vooral de periode dat de scholen gesloten waren. Waar dit in de toekomst niet meer zo extreem zal zijn, zal met meer thuiswerken dit ook wel voorvallen in de schoolvakanties.
 
Maar hoe ingrijpend zijn die veranderingen effectief? Ik heb de indruk dat daar soms wat in wordt overdreven. Hoeveel extra ruimte heeft iemand nu effectief nodig om thuiswerk, dat per definitie eerder van een administratieve aard zal zijn, te doen?
Voor de meeste mensen zijn die kosten best groot. Namelijk (minstens) 1 extra kamer. Als je die ruimte niet voorzien hebt in je originele woning, dan spreek je vrij snel over 100k€ extra om zoiets toe te voegen.
In praktijk weet ik mensen die en bureau in een caravan hebben gemaakt. Een ander koppel hebben hun tuinhuis omgebouwd tot bureau.

Het ergste vind ik eigenlijk recente woningen waarbij er gekozen werd voor een "open bureau" omdat je dan connectie hebt met de leefruimte. Dat zijn dingen die vaak door een architect gepusht worden, of die ze hebben gezien op tv/in de boekskes. Dat werkt echt langs geen kanten.
Ik ben in elk geval heel blij dat wij 2 bureaus voorzien hebben, zodat we elk onze vaste thuiswerkplek hebben.
 
Het ergste vind ik eigenlijk recente woningen waarbij er gekozen werd voor een "open bureau" omdat je dan connectie hebt met de leefruimte. Dat zijn dingen die vaak door een architect gepusht worden, of die ze hebben gezien op tv/in de boekskes. Dat werkt echt langs geen kanten.
Ik ben in elk geval heel blij dat wij 2 bureaus voorzien hebben, zodat we elk onze vaste thuiswerkplek hebben.
Die moderne open inrichting vind ik op elk vlak geen verbetering eigenlijk. Vrienden van mij hebben zo'n huis, op aanraden van hun architecte uit dezelfde vriendengroep. Nu hebben ze een baby die moeilijk slaapt en heel het huis is natuurlijk een open klankkast.

Neen, geef mij maar mijn inrichting uit de jaren stilletjes, allemaal aparte kamers met deuren tussen, en thuiswerken op een bureau op zolder.
 
Hangt er vanaf, vooral van de thuissituatie denk ik.
Het volgende is wel anekdotisch bewijs :p Ik zie toch vooral een shift bij koppels of mensen met (jonge) kinderen. Waar die in het verleden sporadisch thuiswerkten aan de livingtafel en dit voldoende was, merkten ze nu dat dit moeilijker ging met 2 of met kinderen die rondliepen.
Waar dit vroeger 1 of 2 dagen in de week was, en meestal alleen, gaf dit geen problemen. Als je met 2 aan de livingtafel zit en er moet gebeld worden of conference calls gevoerd worden (door 1 of beide) dan is dit storend. Zeker als er meer thuisgewerkt wordt (en mogelijks in de toekomst ook) en dit dus zal overlappen bij de partners.
Met kinderen was het vooral de periode dat de scholen gesloten waren. Waar dit in de toekomst niet meer zo extreem zal zijn, zal met meer thuiswerken dit ook wel voorvallen in de schoolvakanties.

Voor de meeste mensen zijn die kosten best groot. Namelijk (minstens) 1 extra kamer. Als je die ruimte niet voorzien hebt in je originele woning, dan spreek je vrij snel over 100k€ extra om zoiets toe te voegen.
In praktijk weet ik mensen die en bureau in een caravan hebben gemaakt. Een ander koppel hebben hun tuinhuis omgebouwd tot bureau.

Het ergste vind ik eigenlijk recente woningen waarbij er gekozen werd voor een "open bureau" omdat je dan connectie hebt met de leefruimte. Dat zijn dingen die vaak door een architect gepusht worden, of die ze hebben gezien op tv/in de boekskes. Dat werkt echt langs geen kanten.
Ik ben in elk geval heel blij dat wij 2 bureaus voorzien hebben, zodat we elk onze vaste thuiswerkplek hebben.

Het kan zijn dat ik een verkeerd beeld heb van de gemiddelde huiselijke indeling in Vlaanderen. Van kinds af heb ik altijd geweten dat er een effectieve bureauruimte in het huis was. Zelfs in den beginne in een rijhuisje in Leuven. Maar als je effectief niets voorzien hebt bij een bouw of gewoon andere prioriteiten hebt (slaapkamer) dan begrijp ik wel dat er nu een probleem is.

Die moderne open inrichting vind ik op elk vlak geen verbetering eigenlijk. Vrienden van mij hebben zo'n huis, op aanraden van hun architecte uit dezelfde vriendengroep. Nu hebben ze een baby die moeilijk slaapt en heel het huis is natuurlijk een open klankkast.

Neen, geef mij maar mijn inrichting uit de jaren stilletjes, allemaal aparte kamers met deuren tussen, en thuiswerken op een bureau op zolder.

Het initiële plan van ons huis had een open bureau op de eerste verdieping met hou je vast een vide die uit gaf op de keuken op het gelijkvloers. Kwestie dat al mijn dossiers na 3 jaar naar stoofvlees rieken. We hebben nu geen vide en een klassieke bureau met deur die overigens nu ook als bijkomende slaapkamer kan dienen in een noodgeval. Architecten vergeten soms dat er in een huis ook effectief moet gewoond worden...
 
aparte (afgesloten) bureauruimte is echt noodzakelijk als je op regelmatige basis (>40%) van thuis werkt. Zeker als je kleine kinderen hebt, anders kan je gewoon nooit focus houden.

Die open landschapsbureau's in huis zijn al even nuttig als die kantoortuinen.
 
aparte (afgesloten) bureauruimte is echt noodzakelijk als je op regelmatige basis (>40%) van thuis werkt. Zeker als je kleine kinderen hebt, anders kan je gewoon nooit focus houden.

Die open landschapsbureau's in huis zijn al even nuttig als die kantoortuinen.
Dat snap ik toch niet echt, mijn bureau is deel van de living, tijdens de werkuren zijn de kinders toch niet thuis en ok als ze <10 maanden zijn is dat niet het geval.
 
Terug
Bovenaan