Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Door nu en dan eens een Latte uit de Starbucks uit te stellen, spaar je nog niet genoeg voor de notariskosten he. Kom kom, jij stelt hier een extreme vorm van sparen voor door zware opofferingen. Je komt er zelfs niet aan toe door een citytripke te annuleren. Als iedereen kiest voor de frugal lifestyle stort onze economie in. En er is al weinig consumptie door de spaarquote van 20%. Wat jij voorstelt, is zéér destructief en gewoon niet toepasbaar.
Omdat ik de opofferingen die mijn ouders gemaakt hebben als voorbeeld gegeven hebt? Je zeurt over de lusten van de vorige generaties, maar bent niet bereid om dezelfde lasten te dragen als zij deden.
Het enige wat ik in jouw posts lees zijn uitvluchten (red de economie?!) die je voor jezelf maakt om maar niet te moeten sparen voor een woning. Ik vraag me af wat je in deze 'huis kopen - een nieuw begin' topic juist komt zoeken als het toch allemaal te moeilijk is om aan te beginnen.

Doembeelden over de impact van sparen op de economie of de betaalbaarheid van vastgoed over 1 of 2 generaties is nonsens en totaal niet relevant in de discussie of alleenstaanden vandaag al dan geen eigen woning kunnen kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb, 2j na mijn afstuderen, een renovatieproject gekocht, maar mijn ouders hun opvoeding heeft hier zeker aan bijgedragen! Ik was de eerste van de vrienden die iets kocht en de enige die niet op een grote geldinjectie moest rekenen.
Maar wel direct na het afstuderen de volgende boodschap gekregen: 1/3de van je loon afgeven (zij moesten vroeger alles afgeven, mochten enkel het geld van de overuren houden), 1/3de van je loon sparen en 1/3de van je loon spenderen.
Ze hebben wel alle mogelijke elektro voor me betaald (was ruim 3000 euro toen) toen ik verhuisde omdat ze het geld dat ik af moest geven ook aan de kant zetten.

Kan je nog iets kopen als single jonge twintiger? Natuurlijk wel! Maar je kan inderdaad geen instapklare GEZINSwoning betalen en in sommige regio's is ook dat 1-2 slaapkamerappartement onbetaalbaar.
Maar zoals altijd komt het er op aan prioriteiten te stellen. Mijn nichtje kocht enkele jaren geleden een studio van 40m2 in centrum Gent voor 120.000 euro. Goed zot zouden de meeste zeggen, goed geïnvesteerd denkt ze zelf 😉. Zij vond vooral de locatie belangrijk. Kan hiermee ook de auto weg doen (duizenden euro's per jaar uitgespaard) want alles is prima met het openbaar vervoer te doen, moet zich niet bezig houden met parkeermeters of een garage huren en boekt gewoon een cambio voor de uitzonderlijke keren dat ze een auto nodig heeft. Leven naar je budget kan soms wél makkelijk zijn hoor.. 🤷
 
Los van al die miserie tevreden van regenwater in de wasmachine? Het is ons afgeraden geweest in combinatie met een plat dak omdat schijnbaar de EPDM nog een jaar of twee kan afgeven in het regenwater en dat krijg je dan niet gefilterd.

Ik heb ook niet echt het idee dat dat water zo fantastisch proper is als het bijvoorbeeld langer zou staan enzo.
Wij draaien hier al even op regenwater. Werkt volledig zonder klachten. Mijn was is even proper.
Wij hebben een combinatie van plat dak in EPDM en zadeldak. Belangrijk is dat je voldoende uw filter onderhoudt.
 
Architect of ingenieur die het project leidt (die louter het plan van de architect wat aanpast naar wens)?
Nee de hoofdarchitect van een externe firma (niet intern bij de bouwfirma). Huis beginnen tekenen van op een kladbladje :) Aannemer zit ernaast en houd terwijl de prijs wat in het oog.
 
Ik heb, 2j na mijn afstuderen, een renovatieproject gekocht, maar mijn ouders hun opvoeding heeft hier zeker aan bijgedragen! Ik was de eerste van de vrienden die iets kocht en de enige die niet op een grote geldinjectie moest rekenen.
Maar wel direct na het afstuderen de volgende boodschap gekregen: 1/3de van je loon afgeven (zij moesten vroeger alles afgeven, mochten enkel het geld van de overuren houden), 1/3de van je loon sparen en 1/3de van je loon spenderen.
Ze hebben wel alle mogelijke elektro voor me betaald (was ruim 3000 euro toen) toen ik verhuisde omdat ze het geld dat ik af moest geven ook aan de kant zetten.
Right.. :unsure:

Nu goed als jong alleenstaand persoon op je eentje een huis zelf renoveren is wel mooit gedaan natuurlijk. Ik heb ook een groot stuk van mijn eerste huis alleen gerenoveerd en ik moet zeggen dat het toch simpeler ging toen ik mijn vriendin ontmoette. Voor sommige zaken is iemand die iets helpt opheffen of vasthouden toch handig.
 
Ik heb, 2j na mijn afstuderen, een renovatieproject gekocht, maar mijn ouders hun opvoeding heeft hier zeker aan bijgedragen! Ik was de eerste van de vrienden die iets kocht en de enige die niet op een grote geldinjectie moest rekenen.
Maar wel direct na het afstuderen de volgende boodschap gekregen: 1/3de van je loon afgeven (zij moesten vroeger alles afgeven, mochten enkel het geld van de overuren houden), 1/3de van je loon sparen en 1/3de van je loon spenderen.
Ze hebben wel alle mogelijke elektro voor me betaald (was ruim 3000 euro toen) toen ik verhuisde omdat ze het geld dat ik af moest geven ook aan de kant zetten.

Kan je nog iets kopen als single jonge twintiger? Natuurlijk wel! Maar je kan inderdaad geen instapklare GEZINSwoning betalen en in sommige regio's is ook dat 1-2 slaapkamerappartement onbetaalbaar.
Maar zoals altijd komt het er op aan prioriteiten te stellen. Mijn nichtje kocht enkele jaren geleden een studio van 40m2 in centrum Gent voor 120.000 euro. Goed zot zouden de meeste zeggen, goed geïnvesteerd denkt ze zelf 😉. Zij vond vooral de locatie belangrijk. Kan hiermee ook de auto weg doen (duizenden euro's per jaar uitgespaard) want alles is prima met het openbaar vervoer te doen, moet zich niet bezig houden met parkeermeters of een garage huren en boekt gewoon een cambio voor de uitzonderlijke keren dat ze een auto nodig heeft. Leven naar je budget kan soms wél makkelijk zijn hoor.. 🤷
Dat is zo'n fabeltje he. Een kleine auto kost u een paar 100€ per jaar maximum. Als je geld steken in een studio een investering vindt, dan is geld steken in een garage dat ook...

Daarnaast zeg je dat je 2 jaar na het afstuderen een huis hebt gekocht met eigen inbreng van 1/3e van je loon. Dat wil zeggen dat je +-16000€ spaargeld had (als je een hoog startersloon had). Je moet ruw-geschat 20% eigen inbreng hebben, dat zou willen zeggen dat jij een appartement kon kopen van 80000€ in de huidige situatie.
 
Mannekes...kunnen we nu eens ophouden met alle SOD firma's gewoon steeds over dezelfde kam te scheren?

Ik word echt horendol van uitspraken als "bij SOD krijg je enkel dit of dat"... SOD is geen merk, geen firma, geen kwaliteitslabel. SOD is een omschrijving voor een woning waarbij je alles van a tot z laat doen door 1 aannemer. Dat kan in een project zijn maar dat kan evengoed op eigen grond zijn. En elke firma werkt anders, geeft andere basiskwaliteit, heeft andere flexibiliteit,... kortom, er is kwaliteitsverschil tussen de verschillende firma's, zoals in elke sector.

Allé, van die algemene zaken zeggen als "bij SOD zie je jouw architect nooit" of "SOD werkt enkel af met de goedkoopste materialen", hoe kun je dat nu weten over elke firma of elke architect? Dat is als zeggen "In Spanje zijn de hotels vuil en vies" omdat je 1x naar Lloret de Mar bent geweest in een 3* hotel dat op geen hol trok.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zo'n fabeltje he. Een kleine auto kost u een paar 100€ per jaar maximum. Als je geld steken in een studio een investering vindt, dan is geld steken in een garage dat ook...

Daarnaast zeg je dat je 2 jaar na het afstuderen een huis hebt gekocht met eigen inbreng van 1/3e van je loon. Dat wil zeggen dat je +-16000€ spaargeld had (als je een hoog startersloon had). Je moet ruw-geschat 20% eigen inbreng hebben, dat zou willen zeggen dat jij een appartement kon kopen van 80000€ in de huidige situatie.
Euh... Ik heb een kleine auto, aankoopprijs op 10j verrekend is al vlotjes 1000 euro, verzekering 400 euro (ik heb een omnium die 800 euro kost), pechverhelping 100 euro, onderhoud 180 euro en dan mag er dan nog niets aan stuk zijn, benzine,... Wel knap dat jouw auto niet moet aangekocht worden of geen benzine gebruikt! 🤔

Daarnaast kan je met een laag startersloon 150.000 euro lenen (ruwweg 600 euro afbetalen) aan 100% want jawel, dat kan nog steeds, desnoods via een sociale lening!
 
Right.. :unsure:

Nu goed als jong alleenstaand persoon op je eentje een huis zelf renoveren is wel mooit gedaan natuurlijk. Ik heb ook een groot stuk van mijn eerste huis alleen gerenoveerd en ik moet zeggen dat het toch simpeler ging toen ik mijn vriendin ontmoette. Voor sommige zaken is iemand die iets helpt opheffen of vasthouden toch handig.
Vanwaar de "right"?
 
Euh... Ik heb een kleine auto, aankoopprijs op 10j verrekend is al vlotjes 1000 euro, verzekering 400 euro (ik heb een omnium die 800 euro kost), pechverhelping 100 euro, onderhoud 180 euro en dan mag er dan nog niets aan stuk zijn, benzine,... Wel knap dat jouw auto niet moet aangekocht worden of geen benzine gebruikt! 🤔

Daarnaast kan je met een laag startersloon 150.000 euro lenen (ruwweg 600 euro afbetalen) aan 100% want jawel, dat kan nog steeds, desnoods via een sociale lening!
Onderhoud is 180€ per jaar, pechverhelping heb je niet nodig bij weinig km's, een omnium al helemaal niet. De BA voor een Renault Clio kost 176€. Waardeverlies van een auto is enorm afhankelijk van het model dat je koopt. In mijn geval (wel met een gelukske) is dat 2000€ op 3 jaar tijd, maar als je 2e hands wagens koopt is dat ook haalbaar.

De totale kostprijs van auto vs OV is: (waardevermindering auto + onderhoud + verzekering + VB + benzine) - cambioprijs (=8€/maand + 1.75€/uur +0.26€/km) - De Lijn abonnement (=339€) - treintickets (afhankelijk van hoe vaak je met de trein gaat). Dat scheelt u zéker geen 1000-en euro per jaar.
 
Dat is zo'n fabeltje he. Een kleine auto kost u een paar 100€ per jaar maximum. Als je geld steken in een studio een investering vindt, dan is geld steken in een garage dat ook...

Daarnaast zeg je dat je 2 jaar na het afstuderen een huis hebt gekocht met eigen inbreng van 1/3e van je loon. Dat wil zeggen dat je +-16000€ spaargeld had (als je een hoog startersloon had). Je moet ruw-geschat 20% eigen inbreng hebben, dat zou willen zeggen dat jij een appartement kon kopen van 80000€ in de huidige situatie.
Afkomen dat andere postertjes fabeltjes vertellen en vervolgens beweren dat een auto maximum een paar honder euro per jaar kost ... ik kan dat niet.

Zelfs al moeten sommigen 'in de huidige situatie' misschien 3 jaar iplv. 2 jaar sparen, het is nog steeds perfect mogelijk. Wie 25k bijeengespaard heeft trekt beter naar een instelling die woonkredieten verstrekt om te horen wat mogelijk is iplv. zichzelf gelijk te rekenen in een discussie zonder een besef te hebben over wat de dingen des levens kosten.
 
Omdat je gaat van er was geen geld injectie naar 'en toen kreeg ik een hoop' in 3 regels ? :p
Een wasmachine en soepmixer cadeau krijgen is leuk maar nu ook niet echt een financiële injectie he.

Het is gewoon duurder geworden om te kopen. En ok, ons gedrag is veranderd... we reizen meer en we geven meer geld uit aan vrije tijd. Dat deed de generatie van mijn ouders ook in vergelijking met hun ouders (mijn grootouders). De generatie van mijn ouders kochten bijvoorbeeld auto's, iets wat de generatie van mijn grootouders veel minder deed.

De fundamentele krachten zijn die van de markt, momenteel is de vraag groter als het aanbod en dat heeft stijgende prijzen tot gevolg. Dit kan echter niet blijven duren. Als de prijzen te hoog worden zal de vraag afnemen en komt er een prijsdaling.

Het is altijd gevaarlijk om naar je eigen situatie te kijken en dan te veralgemenen. Maar dat de prijzen van vastgoed sneller stijgen dan onze inkomsten is gewoon een feit. Gevolg: je krijgt minder 'gebouw' voor je geld.

Jonge kandidaat kopers moeten goed afwegen of de aankoop van een dure starterswoning een investering is. Zelf heb ik in 2000, net nadat ik was afgestudeerd, een klein appartement gekocht van 50 vkm. In 2020 heb ik dat verkocht voor 5x de geïnvesteerde waarde. Een goede investering die me de broodnodige financiële injectie heeft bezorgd om een nieuwe woning te kunnen kopen na mijn echtscheiding. Zonder dat appartement had ik me, als veertiger met inkomsten die ver boven de zogenaamde gemiddeldes liggen, moeten richten op de markt van de starterswoningen. De vraag is of de huidige 'starterswoningen' voldoende return gaan opleveren voor die jongen gezinnen om hun woonsituatie stelselmatig te verbeteren in functie van de levensfase van hun gezin?

Een studie van AXA uit 2019 toont aan dat de leeftijd waarop we onze eerste woning kopen opschuift en dat maar eventjes 30% van de kopers voor hun eerste woning financiële hulp krijgen.

Het zou dus wel 's kunnen dat we evolueren naar een markt zoals in Nederland: kleinere woningen, grote huurmarkt, exuberante prijzen als je eigenaar wilt worden. Wie denkt er hier dat de woning de hoeksteen van het vermogen van Belgische gezinnen zal blijven binnen 10 of 20 jaar?
 
Omdat je gaat van er was geen geld injectie naar 'en toen kreeg ik een hoop' in 3 regels ? :p
Als ik zie welke bedragen kinderen vaak krijgen van de ouders voor de 1ste woning is 3000€ voor wat elektro natuurlijk hardly een hoop geld of een grote injectie.
 
Een wasmachine en soepmixer cadeau krijgen is leuk maar nu ook niet echt een financiële injectie he.

Het is gewoon duurder geworden om te kopen. En ok, ons gedrag is veranderd... we reizen meer en we geven meer geld uit aan vrije tijd. Dat deed de generatie van mijn ouders ook in vergelijking met hun ouders (mijn grootouders). De generatie van mijn ouders kochten bijvoorbeeld auto's, iets wat de generatie van mijn grootouders veel minder deed.

De fundamentele krachten zijn die van de markt, momenteel is de vraag groter als het aanbod en dat heeft stijgende prijzen tot gevolg. Dit kan echter niet blijven duren. Als de prijzen te hoog worden zal de vraag afnemen en komt er een prijsdaling.

Het is altijd gevaarlijk om naar je eigen situatie te kijken en dan te veralgemenen. Maar dat de prijzen van vastgoed sneller stijgen dan onze inkomsten is gewoon een feit. Gevolg: je krijgt minder 'gebouw' voor je geld.

Jonge kandidaat kopers moeten goed afwegen of de aankoop van een dure starterswoning een investering is. Zelf heb ik in 2000, net nadat ik was afgestudeerd, een klein appartement gekocht van 50 vkm. In 2020 heb ik dat verkocht voor 5x de geïnvesteerde waarde. Een goede investering die me de broodnodige financiële injectie heeft bezorgd om een nieuwe woning te kunnen kopen na mijn echtscheiding. Zonder dat appartement had ik me, als veertiger met inkomsten die ver boven de zogenaamde gemiddeldes liggen, moeten richten op de markt van de starterswoningen. De vraag is of de huidige 'starterswoningen' voldoende return gaan opleveren voor die jongen gezinnen om hun woonsituatie stelselmatig te verbeteren in functie van de levensfase van hun gezin?

Een studie van AXA uit 2019 toont aan dat de leeftijd waarop we onze eerste woning kopen opschuift en dat maar eventjes 30% van de kopers voor hun eerste woning financiële hulp krijgen.

Het zou dus wel 's kunnen dat we evolueren naar een markt zoals in Nederland: kleinere woningen, grote huurmarkt, exuberante prijzen als je eigenaar wilt worden. Wie denkt er hier dat de woning de hoeksteen van het vermogen van Belgische gezinnen zal blijven binnen 10 of 20 jaar?
Ik denk dat dat véél meer dan 30% is. Maar dat het bij de meesten niet een rechtstreekse gift is voor de woning.
Als ge op uw 18 jaar 85000€ op uw rekening hebt staan (zie spaarvermogen thread), heb je dat niet zelf bij elkaar gespaard bvb. Dat is dan geen gift, maar ge hebt het wel gekregen...
Meestal proberen die mensen dat dan te verantwoorden door "jamaar, vakantiewerk", maar daarmee kom je nog niet in de buurt van die bedragen. Van al mijn kennissen die een huis gekocht/gebouwd hebben, ken ik niemand die niks gekregen heeft.
 
Ik heb, 2j na mijn afstuderen, een renovatieproject gekocht, maar mijn ouders hun opvoeding heeft hier zeker aan bijgedragen! Ik was de eerste van de vrienden die iets kocht en de enige die niet op een grote geldinjectie moest rekenen.
Maar wel direct na het afstuderen de volgende boodschap gekregen: 1/3de van je loon afgeven (zij moesten vroeger alles afgeven, mochten enkel het geld van de overuren houden), 1/3de van je loon sparen en 1/3de van je loon spenderen.
Ze hebben wel alle mogelijke elektro voor me betaald (was ruim 3000 euro toen) toen ik verhuisde omdat ze het geld dat ik af moest geven ook aan de kant zetten.

Kan je nog iets kopen als single jonge twintiger? Natuurlijk wel! Maar je kan inderdaad geen instapklare GEZINSwoning betalen en in sommige regio's is ook dat 1-2 slaapkamerappartement onbetaalbaar.
Maar zoals altijd komt het er op aan prioriteiten te stellen. Mijn nichtje kocht enkele jaren geleden een studio van 40m2 in centrum Gent voor 120.000 euro. Goed zot zouden de meeste zeggen, goed geïnvesteerd denkt ze zelf 😉. Zij vond vooral de locatie belangrijk. Kan hiermee ook de auto weg doen (duizenden euro's per jaar uitgespaard) want alles is prima met het openbaar vervoer te doen, moet zich niet bezig houden met parkeermeters of een garage huren en boekt gewoon een cambio voor de uitzonderlijke keren dat ze een auto nodig heeft. Leven naar je budget kan soms wél makkelijk zijn hoor.. 🤷
Een studio van 40m² in Gent centrum voor 120k? Dat is zelfs onder de marktprijs.(als er toch geen verder werk aan is)

Maar vastgoed wordt duurder ondanks je prioriteiten, dat is mijn punt.
Vroeger kon een alleenstaande een gezinswoning kopen zonder spaargeld, nu is dat een studiootje.....En wat met mensen die over 10 a 15jaar klaar zijn om als alleenstaande zelf te gaan wonen? Ik vrees dat tegen dan zelfs de studiootjes te duur gaan zijn ondanks het feit dat ze frugal lifestyle aannemen zoals Moonblade zelf ooit gedaan heeft. Je kunt die mensen niet verwijten dat ze een citytripke teveel gedaan hebben, dat is allemaal een druppel op een hete plaat.
 
Wij hebben aan 50/50 een starterswoning gekocht en 200K geleend. Stel we willen binnen 3 j een nieuwe woning kopen en een 400K lenen, hoe werkt dit dan precies als we het oude huis verkopen ?
 
Terug
Bovenaan