Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Ter info: huizenprijzen in België 2020 (bron: statbel)
Code:
Regio               Appartement Rij/Half open Alleenstaand
BELGIE                  204.000    216.500    315.000
BRUSSELS GEWEST         228.000    435.000    960.000
VLAAMS GEWEST           210.000    249.000    349.000
WAALS GEWEST            155.000    155.000    254.000
Prov.  VLAAMS-BRABANT   228.000    290.000    385.000
Prov.  WAALS-BRABANT    220.000    285.000    400.000
Prov.  ANTWERPEN        206.000    270.000    369.000
Prov.  OOST-VLAANDEREN  220.000    240.000    366.000
Prov.  WEST-VLAANDEREN  200.000    220.000    349.000
Prov.  LIMBURG          193.500    200.000    262.500
Prov.  NAMEN            165.000    170.000    220.000
Prov.  LUIK             150.000    160.000    254.375
Prov.  LUXEMBURG        155.000    166.000    210.000
Prov.  HENEGOUWEN       135.000    135.000    237.500
 
Heel België is onbetaalbaar als je een huis wil, voor een alleenstaande met een gewone pré
Uiteindelijk komt zoiets telkens neer op 'ik leg mijn standaarden voor een woonst hoger dan wat ik met mijn loon kan betalen dus ben ik altijd ontevreden'.
 
Ik vind het vreemd dat sommigen blijven zeggen dat het "te duur" is geworden. Je zegt dan eigenlijk dat het overgewaardeerd is, wat ik niet echt het geval vind. Vlaanderen is een postzegel groot, mijn vrienden en familie wonen allemaal op uurtje rijden (langs comfortabele goeie wegen), er is een school van topniveau achter de hoek waar kinderen veilig naartoe kunnen wandelen, onze gezondheidszorg is top en iedereen die een beetje zijn best doet vindt hier een job. Je betaalt niet enkel het huis hé, ook de "locatie" (nl. West-Europa). Een vrijstaand huis kost in Limburg blijkbaar €262.500? Nice deal.
 
Dit huis stond paar weken geleden nog te koop voor 499K en is nu een beetje gezakt:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ninove/9400/9320363?searchId=60993ac69de2a

Daarmee is de vraagprijs nog steeds het dubbele van de mediaan (of het gemiddelde, ik weet niet welke waarde hierboven wordt gebruikt) in O-VL. Imo is dit geen luxueuze woning, hoort ze niet thuis in het topic opmerkelijke huizen (tenzij dan voor de van de pot gerukt vraagprijs)...

Wil je een woning kopen aan de gemiddelde (of mediaan) prijs dan krijg je zelden value for money. Iedereen probeert maar tegenwoordig, de prijzen zijn compleet overhit. Jan Modaal geraakt met zijn gemiddeld budget nergens meer en dan moet die zijn verwachtingen naar onder bijstellen? Ik vind dat Jan Modaal een modale woning moet kunnen kopen. Is dat niet het geval dan scheelt er iets in onze samenleving.
 
Ik vind het vreemd dat sommigen blijven zeggen dat het "te duur" is geworden. Je zegt dan eigenlijk dat het overgewaardeerd is, wat ik niet echt het geval vind. Vlaanderen is een postzegel groot, mijn vrienden en familie wonen allemaal op uurtje rijden (langs comfortabele goeie wegen), er is een school van topniveau achter de hoek waar kinderen veilig naartoe kunnen wandelen, onze gezondheidszorg is top en iedereen die een beetje zijn best doet vindt hier een job. Je betaalt niet enkel het huis hé, ook de "locatie" (nl. West-Europa). Een vrijstaand huis kost in Limburg blijkbaar €262.500? Nice deal.
Dat vind ik zo'n rare redenering. Waarom zou de prijs van een woning in godsnaam hoger moeten zijn omdat uw vrienden en familie op een uur rijden wonen? Denk je dat mensen in Sint-Petersburg zoveel vrienden hebben in Moscow ofzo? Mensen blijven sowieso in dezelfde regio hangen, los van het feit of daar nu grenzen doorlopen of niet.
 
Heel België is onbetaalbaar als je een huis wil, voor een alleenstaande met een gewone pré
Er zijn zeker mogelijkheden, maar je moet ook niet vergeten dat in de huidige maatschappij de meeste huizen gezinswoningen zijn en bijgevolg dus door 2 volwassenen gedragen wordt.
Als je natuurlijk een open bebouwing met >150m² bewoonbare oppervlakte wilt, liefst dan nog nieuwbouw en op een grote lap grond; dan gaat dat als alleenstaande inderdaad niet lukken met een "gewone pré".

Het is zoals velen hier al gezegd hebben, het hangt allemaal van je (onrealistische?) standaarden af.
 
Ik vind het vreemd dat sommigen blijven zeggen dat het "te duur" is geworden. Je zegt dan eigenlijk dat het overgewaardeerd is, wat ik niet echt het geval vind. Vlaanderen is een postzegel groot, mijn vrienden en familie wonen allemaal op uurtje rijden (langs comfortabele goeie wegen), er is een school van topniveau achter de hoek waar kinderen veilig naartoe kunnen wandelen, onze gezondheidszorg is top en iedereen die een beetje zijn best doet vindt hier een job. Je betaalt niet enkel het huis hé, ook de "locatie" (nl. West-Europa). Een vrijstaand huis kost in Limburg blijkbaar €262.500? Nice deal.
Op Immoweb staan in Limburg momenteel 150 vrijstaande woningen te koop onder de 265.000 euro... De 'nice deals' daartussen zijn dun gezaaid (ze zijn er, maar het zijn er niet veel).

De vraag is wat je krijgt voor die gemiddelde prijs...
 
Op Immoweb staan in Limburg momenteel 150 vrijstaande woningen te koop onder de 265.000 euro... De 'nice deals' daartussen zijn dun gezaaid (ze zijn er, maar het zijn er niet veel).

De vraag is wat je krijgt voor die gemiddelde prijs...
Een gemiddelde woning?

En vraagprijs =/= koopprijs
 
Uiteindelijk komt zoiets telkens neer op 'ik leg mijn standaarden voor een woonst hoger dan wat ik met mijn loon kan betalen dus ben ik altijd ontevreden'.
Vroeger kon ge met 1 pré als je niet te zot deed een huis kopen en uw gezin voeden. Nu gaat dat niet.
Schuld van "onrealistische verwachtingen"? Neen, eerder door het feit dat we als maatschappij geëvolueerd naar een "2verdienmodel". Statistisch gezien stijgen de aantal alleenstaanden, dus vallen zij massaal uit de boot.
 
Er zijn zeker mogelijkheden, maar je moet ook niet vergeten dat in de huidige maatschappij de meeste huizen gezinswoningen zijn en bijgevolg dus door 2 volwassenen gedragen wordt.
Als je natuurlijk een open bebouwing met >150m² bewoonbare oppervlakte wilt, liefst dan nog nieuwbouw en op een grote lap grond; dan gaat dat als alleenstaande inderdaad niet lukken met een "gewone pré".

Het is zoals velen hier al gezegd hebben, het hangt allemaal van je (onrealistische?) standaarden af.
Het woningaanbod in België reflecteert inderdaad het tweeverdienersmodel, decennia lang de standaard. Nu er een shift komt in de gezinssamenstelling komen we tot de vaststelling dat het woningaanbod daar niet op is afgestemd. Ik vind het daarom ook een beetje een gemiste kans dat de overheid het niet eenvoudiger maakt om meerdere woningen te maken in één gebouw.

Die piste heb ik een tijdje geleden 's bekeken met mijn broer. Pand vinden viel mee, de nodige verbouwingen waren ook niet zeer complex maar de administratie bleek zo moeilijk dat we dat plan maar hebben laten varen.
 
Maar dat bedoel ik dan ook met standaarden en verwachtingen. Er zijn tal van appartementen specifiek gericht op alleenstaanden of koppels zonder kinderen.
En zelfs huizen in overvloed, maar zullen dan weer niet aan de verwachtingen/standaarden voldoen. Er zijn heel veel rijhuizen/arbeiderswoningen uit de jaren '50/'60 die aan een schappelijke prijs verkocht worden. Deze werden toen bewoond door gezinnen met 1 of meerdere kinderen, maar naar huidige verwachtingen denk ik eerder dat die voor kinderloze koppels/alleenstaanden worden. Maarja, dan moet je zelf renoveren natuurlijk...
 
Vroeger kon ge met 1 pré als je niet te zot deed een huis kopen en uw gezin voeden. Nu gaat dat niet.
Schuld van "onrealistische verwachtingen"? Neen, eerder door het feit dat we als maatschappij geëvolueerd naar een "2verdienmodel". Statistisch gezien stijgen de aantal alleenstaanden, dus vallen zij massaal uit de boot.
En in den oertijd kon je nog gratis een grot bewonen ... ! (de beer moest je er soms wel bij pakken)

Het heeft weinig nut om te vergelijken met 75 jaar geleden, juist omdat vele van onze moderne levensstandaarden (zoals 2-3x per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan) voor onze grootouders zouden vallen onder 'zot doen'.

Alleenstaanden vallen niet uit de boot want ze kunnen nog steeds een woonst kopen. Het probleem is exact dat: onrealistische verwachtingen over de kostprijs van alles en nog wat en het onvermogen om hun uitgaven aan te passen aan wat echt nodig is in plaats van wat de media en de maatschappij voorkauwen als essentieel voor mensen met een modaal inkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2-3 x per jaar op reis schaar ik nog steeds onder zot doen als je daardoor niet aan je primaire levensbehoefte kan voldoen. Maarja keuzes maken zeker?
 
Hier heb je dat huisje van 75 jaar geleden, vraagprijs onder 200k, in Tongeren:

En durf niet afkomen over renoveren he. De mensen die daar 75 jaar lang in gewoond hebben, deden het ook maar met dit.
 
Hier heb je dat huisje van 75 jaar geleden, vraagprijs onder 200k, in Tongeren:

En durf niet afkomen over renoveren he. De mensen die daar 75 jaar lang in gewoond hebben, deden het ook maar met dit.
Zo'n beschrijvingen van huizen door particulieren die makelaars beschouwen als de duivel zijn toch echt goud waard
 
Heerlijke beschrijving. Ik gok een 72-jarige kerel met een Windows 2000 PC. Alle respect daarvoor.
En best een degelijke woning o.b.v. de enkele foto's. Valt zeker iets van te maken, maar het zal wat werk vergen.

Maar niet voor mij, ik wil niet bij de botties wonen.
 
Zo'n beschrijvingen van huizen door particulieren die makelaars beschouwen als de duivel zijn toch echt goud waard
Ach valt nog mee hoor.

Dit kun je in hasselt met wat geluk op de kop tikken :

Met dit als uiteindelijke verkoopsprijs : https://www.biddit.be/nl/catalog/detail/195479
 
Terug
Bovenaan