Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Combinatie van de 2. Het moet voldoen aan een héél aantal criteria, maar het blijft een stuk buikgevoel natuurlijk. Gewoon al omdat je, zelfs niet in Gent, onmogelijk de tijd kan nemen om een woning volledig te inspecteren en alle risicofactoren uit te sluiten (tenzij de woning al maanden te koop staat, maar dan moet je vaak al zo'n grondige verbouwing doen dat veel niet af te checken is.
 
Toen ik destijds gaan kijken was, kostte het appartement (+/- 90m2) dat in een gelijkaardige verkaveling werd gedaan op 10.000€ na evenveel als de HOB (150m2) die ik destijds gekocht heb (28xk€). Was dezelfde ontwikkelaar, zo goed als zelfde locatie (30m verder, dus eigenlijk ernaast). Moet niet verbazen dat die appartementen lang te koop hebben gestaan...

Sowieso is het moeilijk te zeggen, aangezien ik geen inzicht heb in de locatie of over wat de alternatieven zijn. Noch of dat het bedrag inclusief registratierechten, notariskosten en BTW is (6% / 21%?).

Voor de rest, is een kleinschalig appartement voordelig, want minder gedoe en het voordeel van een klein tuintje te hebben. Aan u om te bepalen of dat iets is waar je happy van wordt en of de ruimten voldoende groot zijn.

Het enigste wat ik wel zou navragen is of men de warmtepomp dan gemeenschappelijk maakt of dat je elk uw eigen warmtepomp hebt. EN BELANGRIJKER, hoe het zit in de toekomst met de mogelijkheid om een airco te zetten - aangezien dat laatste voor velen verboden is (en ik mijn collega die een nieuwbouwappartement gekocht had en meldde toen ik die opmerking maakte dat het wel eens zeer warm kon worden dat een airco echt geen nood was, ondertussen teruggekrabbeld is en meldde dat het met 28 - 29°C met hun BEN appartement het toch niet echt aangenaam was en dat er meerderen daarover toch wel minder happy waren). Maar tgv de regels kan dat niet om dit nog te zetten.
Ook mogelijks interessant : als je een rolluikafficionado bent of je wenst een terrasoverkapping te zetten, ga je dat tgv de medeigenaarsregels naar uitzicht mogen of niet. En is dat iets dat voor u make of break zou kunnen zijn.

Kortom moeilijk om er iets over te zeggen.
Mja, de prijzen zijn uiteraard wel al een pak gestegen tegenover zelfs maar een paar jaar geleden. Ik vrees niet dat ik nog een nieuwbouw HOB ga vinden voor 280.000 euro. Rolluiken of airo was geen issue.

Het bedrag is inclusief alle kosten en BTW (12% / 21%) behalve de hypothecaire kosten. Ik heb mijn mijn bankier gesproken en er zou +- 6000 euro bijkomen. Mocht ik tevens gaan voor de zwaarste zonnepanelen (die van 3600 Wp) zou het totaalbedrag op 293.000 euro komen.

Langs de ene kant een grote kost voor op zich maar 87 m² + tuin. Maar langs de andere kant staat dan weer dat het nieuwbouw is + individuele warmtepomp + ventilatie systeem D + zonnepanelen. Met reeds gelegde kabels voor een laadpaal, garage en aparte staanplaats. En natuurlijk een gebouw met maar 4 bewoners en eigenlijk geen vaste kosten aangezien er geen lift of echt gemeenschappelijke delen zijn behalve een trappenhal.
 
Daarstraks gaan informeren voor een nieuwbouw appartement. Kostprijs all-in zou 281.000 euro zijn.

- benedenverdieping
- 86 m² binnen
- terras + tuin van 32 m²
- Vloerverwarming, warmtepomp, ventilatie D
- Garage + staanplaats (geen ondergrondse staanplaats, geen ondergrondse berging)
- Zonnepanelen op de garage, mits meerprijs van 2400 euro kan er een hoger rendement dat voor E 0 kan zorgen
- Kleine blok met 2 beneden appartementen en 2 duplexen

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Langs de ene kant lijkt me dat geen slechte prijs gezien ook de zonnepanelen die erbij zitten? Iemand opmerkingen, feedback, zaken waar ik aan moet denken? :unsure:
Sommige mensen vinden kleinschaligheid van zo'n gebouw een voordeel, maar bij dergelijk laag aantal eenheden zal alles vallen of staan met wie de andere eigenaars / bewoners zijn. Als er onredelijke mensen bij zitten, is het goed mogelijk dat je op gemeenschappelijk vlak quasi niks gedaan krijgt, en dat is nefast voor het onderhoud, en dus waardebehoud van het gebouw.

Als het toch een VME is, dan is het vinden van een professionele syndicus niet vanzelfsprekend, omdat die doorgaans geen gebouwen meer aannemen van minder dan 10 eenheden. De reden hiervoor is omdat die kleine blokken enerzijds niets opbrengen, en anderzijds omdat er werk genoeg is voor hen (knelpuntberoep).

Bij een firma die ik ken rekenen ze nooit minder aan voor een blok dan 300 euro per maand. Bij een blok van 10 valt dat nog mee (30 euro per appartement per maand), maar bij een blok van 4 is dat onbetaalbaar.

Concreet wil dat zeggen dat je, als er ambras is tussen de eigenaars, in praktijk nooit een professionele syndicus gaat kunnen aanstellen als onafhankelijke scheidsrechter omdat het economisch niet levensvatbaar is, en ook omdat je met bijzonder weinig eigenaars bent om deftige meerderheden te vormen. Van zodra er 2 verzuurd zijn, is dat gebouw hopeloos verloren.

Mijn advies is dus: ken je de andere 3 eigenaars / bewoners en zijn ze redelijk (normale mensen dus)? Doen!
Ken je ze niet? Denk er nog maar eens goed over na dan...

Vanaf dat er een dak is (verticaal) boven meer dan een unit lijkt me dat er toch altijd "gemeenschappelijke delen" zijn?

Degene op het gelijkvloers heeft dan evenveel last van een lek dak als die op de verdieping net onder het dak. Zelfde als je zonnepanelen wil leggen; wie krijgt welke dakoppervlakte?
Helaas is gezond verstand niet altijd van toepassing bij appartementen. Wat telt is vooral wat er op papier is gezet (basisakte) bij de oprichting van het gebouw door de bouwheer en diens notaris.
 
Ja dus even voor de duidelijkheid mensen wij zijn daar in november '21 ingetrokken en in augustus '22 uit elkaar gegaan dus over alles behalve het nieuwe platte dak en de lichtstraat weet ik niks. :rofl: :shutup:
 
Als het toch een VME is, dan is het vinden van een professionele syndicus niet vanzelfsprekend, omdat die doorgaans geen gebouwen meer aannemen van minder dan 10 eenheden. De reden hiervoor is omdat die kleine blokken enerzijds niets opbrengen, en anderzijds omdat er werk genoeg is voor hen (knelpuntberoep).

Bij een firma die ik ken rekenen ze nooit minder aan voor een blok dan 300 euro per maand. Bij een blok van 10 valt dat nog mee (30 euro per appartement per maand), maar bij een blok van 4 is dat onbetaalbaar.

Dat is toch wat kort door de bocht en lijkt me wel heel lokaal. Bij ons verhuurappartement heeft de huidige inwonende syndicus zijn deel verkocht. We hebben met de mede-eigenaars 3 agentschappen aangeschreven voor een kleinschalig gebouw van 7 appartementen. Van iedereen respons binnen de paar dagen met offertes tussen de 120 euro en 170 euro per maand (regio Antwerpen). Ik moet zeggen dat de opstart en transfer zelfs goed gegaan is. Waren heel wat zaken blijven hangen via de huidige verantwoordelijke.
 
Dat is toch wat kort door de bocht en lijkt me wel heel lokaal. Bij ons verhuurappartement heeft de huidige inwonende syndicus zijn deel verkocht. We hebben met de mede-eigenaars 3 agentschappen aangeschreven voor een kleinschalig gebouw van 7 appartementen. Van iedereen respons binnen de paar dagen met offertes tussen de 120 euro en 170 euro per maand (regio Antwerpen). Ik moet zeggen dat de opstart en transfer zelfs goed gegaan is. Waren heel wat zaken blijven hangen via de huidige verantwoordelijke.
In de regio's met veel VME's is er inderdaad meer aanbod. Ik denk dan aan Antwerpen, Brussel, en de kust. Maar verder in Vlaanderen is het huilen met de pet op, en dat zal in Limburg bij Carrion niet anders zijn.

Zoveel te beter als het bij jullie vlot verlopen is, maar mijn punt is dat een syndicus bij een verzuurd gebouw dat veel tijd en energie vergt (intensive care modus), twee keer gaat nadenken alvorens hij dat gaat doen voor zo'n mager ereloon. Voor 120 euro per maand kan men daar gemiddeld maar twee uur per maand voor werken, dus als men inschat dat er in de toekomst geen beterschap komt in het gebouw, zal men die eerder aan de deur zetten in plaats van verlies te draaien. En in dat geval ben je pas echt de sigaar als eigenaar.

Je kan dan wel terug een andere zoeken, maar die proberen tijdens de prospectie altijd te achterhalen wat de problemen zijn, en of ze überhaupt op te lossen zijn.
 
Gisteren een kennis aangesproken die syndicus is in het Leuvense via een immo kantoor. Voor minder dan 300€ per gebouw beginnen ze er hier vaak al niet aan.
Prijzen zouden blijkbaar de laatste paar jaar spectaculair gestegen zijn door de enorme toename van appartementen in de streek. Van 11-12€ per unit per maand 5j geleden naar 23-24€ vandaag volgens hem.
 
Terug
Bovenaan