Blijft gewoon een feit dat de gemiddelde vlaming eigenlijk veel te groot wil wonen in een vrijstaande woning met veel grond enn op een locatie zonder te veel buren etc.
Helaas is dat er dermate ingeburgerd dat we allemaal eigenlijk te hard dromen van deze utopie. Hadden we hier in België, net als in bijvoorbeeld Nederland, na de tweede wereld oorlog een beetje een deftige beleid gehad wat ruimtelijke ordening betreft, dan zou de gemiddelde mens nu geen onrealistische eisen hebben. Als ik dit uitspreek krijg ik altijd wel de reactie van een hoopje zuurpruimen die dit niet willen inzien. Maar we hebben hier in ons klein landje gewoon weinig plaats. Het zou veel gezonder zijn als we meer compact bouwen en het beetje ruimte dat er nog is een openbaar karakter geven.
Een groot deel van de verkeers en openbaarvervoer problemen zijn gewoon een direct gevolg van. Want ja, we moeten allemaal een heel eind forenzen om op ons werk te geraken. En door alle lintbebouwing is het voor het openbaar vervoer (bijna) onmogelijk rendabel overal te rijden.
De gemiddelde woning in Scandinavische landen of dichter bij huis, Nederland zijn woningen gemiddeld bijna 50m² kleiner dan de Vlaamse woning. Hier in belgië zijn we zo gefocussed op 'Ik wil een unieke, vrijstaande, veel te grote woning' dat die kleine woning als minderwaardig wordt gezien.
Inmiddels door alle huidige eisen door zowel de overheid, als de eisen van ons, zijn de grote woningen echter gewoon bijna onbetaalbaar geworden.
Ik weet dat de mentaliteit hier niet snel zal veranderen, maar ik hoop dat de gemiddelde vlaming dit ooit inziet (doen ze al hoop ik) en er ook vrede mee neemt. Die wijk met 20 dezelde woningen en gemeenschappelijk groen, is echt niet minder waard dan je veel te grote tuin waar je veel onderhoud aan hebt (tenzij je ze vol gooit met C22/30 gras).