Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Dat is normaal. Wij hebben in ons nieuw huis 2000 betaald om in heel het huis die voegen te laten herdoen en zelfs plinten te vervangen die gebarsten waren. Dat huis was 5y oud en de vorige eigenaar vond dat niet zo erg...

Er is iemand bijna 2 weken bezig geweest om dat allemaal te fixen...
Dus 2000 euro voor 10 dagen te werken inclusief materiaal 🙃
 
Bij een nieuwbouw appartementsblok heb ik hetzelfde gezien in alle 20 appartementen. Alle siliconenvoegen gescheurd omdat de vloerisolatie gezakt was, soms zelfs tot 1cm.
Maar, dan kan dat toch evengoed zich zetten dat uw vloer niet meer pas ligt?

Ik zou denken als daar echt geen issue was, dat men het zou hervoegd hebben...De enige reden om het niet te doen lijkt mij om geen verborgen gebreken aan de broek te hebben bij de verkoop.
 
Dus 2000 euro voor 10 dagen te werken inclusief materiaal 🙃
Veel materiaal was er niet nodig. Plinten ervan (de helft lag er al van), om de zoveel een nieuwe plintje. Hier en daar plint kuisen en alles er opnieuw deftig aan, opvoegen en kitten. Materiaal was op factuur 60 euro. 2 zakken plakcement, een zak voegsel en 50 euro plinten die gemaakt zijn uit overschot vloertegels uit de kelder.

Denk in totaal een goeie 100m plinten dat ze tijdens het tegelen van wc, badkamer en vloertegels fixen in garage tussen de soep en de patatten deden. Aangenaam jobke...

Dat kitten heb ik ze live zien doen. Silicone bus en gaan. 10m in 2 min. Die hebben dat nog gedaan.

Bij een nieuwbouw appartementsblok heb ik hetzelfde gezien in alle 20 appartementen. Alle siliconenvoegen gescheurd omdat de vloerisolatie gezakt was, soms zelfs tot 1cm.
Hier hebben we in de badkamer (naast de douche) zelfs een extra profieletje moeten steken (tussen plint en vloer) omdat er spleet van 2 cm was en het niet te vullen was met silicone.
 
Bij mij vroegen ze 1000€ om dat te doen. Ik, allez mijn vader, heeft dat op 4 avonden (4 uur per avond) of zo erdoor gedraaid. Al waren de plinten al wel effectief voorgezaagd en moesten die niet van andere tegels of zo gemaakt worden. Ik had het voegsel gemaakt, de plinten aangereikt en ingesmeerd met de kam en de siliconen aan de bovenzijde (en dat was op 1 uur gekit). Dat was voor iets van een 80lm.

Mijn vader zijn eerste reactie toen hij de prijszetting zag was, laat dat maar vallen dat doen we zelf wel... Vloeren hebben we laten doen omdat dat minder leuk werk is. Al hebben ze mijn woning gevloerd op 1 dag met 4 personen wel met hulp van een laserscanner ipv zoals ik en mijn vader dat zouden gedaan hebben met een paslat en veeeeeeeeel geduld ;p.

2000€ en effectief 10 dagen daaraan bezig zijn lijkt mij dat ze het toch op hun gemakske gedaan hebben. Ofwel in het zwart... na hun uren. Ofwel als extraatje tussen het voorzien van de andere werken. En was dat voor hen dan ook gewoon extra marge.
 
Woning bezocht met oog om aan te kopen. Woning werd 7 jaar geleden gebouwd als onderdeel groter project (dus nog aansprakelijkheid architect).

Over bijna het ganse eerste verdiep is er een spleet tussen de vloer en de plint. De makelaar beweerd dat dit om de normale zetting van de woning gaat en dit gewoon opgespoten dient te worden met silicone.

Het is wel zo dat de woning naast een spoorweg met goederenverkeer gelegen is.

Mijn vrees is dat het hier zou gaan om een verzakking omwille van de trillingen van de spoorweg. Of is dit normaal en is mijn vrees ongegrond? Buiten dit mankement is de woning eigenlijk ideaal voor mij.

tegel.jpg
Ik ken er weinig van, maar mijn ouders hebben ooit verzakkingen gehad in een appartement doordat ze ernaast een ondergrondse garage aan het aanleggen waren, en dan zag je wel scheuren in de muren, alsook schurende deuren.
 
Ja, ze hebben dat gewoon tussen de soep en de patatten ertussen, ervoor, erna gedaan terwijl ze met al de rest bezig waren. Er was een hele hoop kleine prutsen die moesten gebeuren aan plinten, vloertegels fixen waar buizen gestoken waren, wat tegels fixen waar de garage poort gestoken was, 3m2 tegels in de wc doen, wat nieuwe plinten waar nieuwe slaapkamers gekomen waren, nieuwe plinten doen waar een keuken verwijderd was, etc etc etc.

Ik zeg nu 2000, maar dat zal ook wel wat creatief op de factuur geweest zijn. Ik weet niet meer exact hoeveel alles was, maar ze (tegelboer) zijn daar met 2-3 man 2-3 weken bezig geweest en dat was iets van 5000 voor alles.

Maar meer dan 100m plinten lospeuteren, plinten proper maken, muren proper maken, plinten er terug aan plakken, voegen, kitten. Als ik dat zelf elke avond 2h doe, ben ik na een maand 10m ver en hangt alles er schever aan dan voordien.

Mijn punt was dat in een recent gebouw je 3 verdiepen kunt hebben waar 0 plinten ok zijn na 5y 😑 en voor een relatief klein bedrag is dat gefixt.
 
Bij een nieuwbouw appartementsblok heb ik hetzelfde gezien in alle 20 appartementen. Alle siliconenvoegen gescheurd omdat de vloerisolatie gezakt was, soms zelfs tot 1cm.

Mijn vloerder stelde zelfs voor om te wachten met de plinten omdat de PUR zich nog kan zetten, bij projecten moet natuurlijk alles rap rap rap. Uiteraard is het niet ideaal om conclusies te trekken uit een foto maar ik zou me meer zorgen maken om scheuren in muren, dit ziet er uit als een gezette vloer.
 
Laatst bewerkt:
@Nada

Denk dat er wat genuanceerder antwoord nodig is als dat van @cege...

Op basis van 1detailfoto en paar lijnen uitleg zal een expert nooit durven claimen of die barst al dan niet een probleem zou kunnen zijn. Vraag aan de makelaar waarom hij die conclusie kan maken? Is er bijvoorbeeld een expertiserapport of zo?

Indien dat niet kan worden voorgelegd dan neem je ofwel zelf een expert mee of je doet een bod met als opschortende voorwaarde een gunstig expertise verslag voor die barsten.

Je hebt gelijk uiteraard, op basis van 1 foto kunnen we hier heel weinig zeggen.

Maar, indien het over het ganse verdiep gelijkmatig is en er geen andere merkbare scheuren in de woning zijn én er ligt PUR (of bv PIR platen, die zijn ook niet echt drukvast) onder die vloeren, dan is de kans natuurlijk wel groot dat dit de oorzaak is.

Maar die opschortende voorwaarde moet je dan wel heel gedetailleerd omschrijven. Gewoon als uitkomst een "gunstig" resultaat mag niet, een opschortende voorwaarde moet een duidelijk meetbaar of vastbepaald resultaat hebben. "Gunstig" is voor teveel interpretatie en discussie vatbaar.
 

Next level open concept op de bovenste verdieping (3d tour). Dit staat op een ontwikkeling met een rij met identieke woningen en ze hebben dat dus allemaal...
 

Next level open concept op de bovenste verdieping (3d tour). Dit staat op een ontwikkeling met een rij met identieke woningen en ze hebben dat dus allemaal...
Hahaha, dacht een open terras ofzo terug te vinden maar what the fuck xD
 

Next level open concept op de bovenste verdieping (3d tour). Dit staat op een ontwikkeling met een rij met identieke woningen en ze hebben dat dus allemaal...
Ik zie het dus niet :(. Al zie ik wel een rare constructie in de 3d visualisatie. Maar dat lijkt niet te kloppen.

Ik zie namelijk een kelder, gelijkvloers met open concept en een verdieping zonder open concept.
En als je dan naar de foto's kijkt lijkt het niet alsof er een extra verdieping nog zou kunnen opstaan, aangezien ik eerst dacht van ze hebben er nog een 3de verdieping ergens in het middelste opgezet om wat extra verkoopbare oppervlakte eruit te pompen dmv een appartement of zo.
Alhoewel dat ik wel nog een bureauruimte mis op die locatie en dat ik mij afvroeg waarom dat er een extra opdeling in de kelder gemaakt werd ipv er gewoon 1 grote berging van te maken.
 
Ik zie het dus niet :(. Al zie ik wel een rare constructie in de 3d visualisatie. Maar dat lijkt niet te kloppen.

Ik zie namelijk een kelder, gelijkvloers met open concept en een verdieping zonder open concept.
En als je dan naar de foto's kijkt lijkt het niet alsof er een extra verdieping nog zou kunnen opstaan, aangezien ik eerst dacht van ze hebben er nog een 3de verdieping ergens in het middelste opgezet om wat extra verkoopbare oppervlakte eruit te pompen dmv een appartement of zo.
Alhoewel dat ik wel nog een bureauruimte mis op die locatie en dat ik mij afvroeg waarom dat er een extra opdeling in de kelder gemaakt werd ipv er gewoon 1 grote berging van te maken.
De douche staat op de overloop volledig in het zicht. 😂

1670784347975.png
 
De douche staat op de overloop volledig in het zicht. 😂
Ah dat ding, had ik gezien maar voor de rest niet echt verder bij nagedacht :p.
Dacht gewoon dat dat een eigen keuze was, en niet standaard. Maar ben dus mis. Al zou je dat kunnen oplossen dmv een spiegelfolie of zo daarop te plakken ;p.

Ze durven toch veel vragen voor konijnenkoten.
Prijzen van alles zijn gewoon gestegen. Als jij de prijs van uw woning zou delen met mijn vader zou die over uw kot zeggen dat het belachelijke prijzen zijn.

Het helpt daarnaast ook niet dat prijzen van huizen gedurende corona nog serieus veel verder uit de pan zijn gestegen... als je weet dat mijn buren hun huis, +/- zelfde als mijne. Hebben verkocht voor 465k. Dat aangekocht hebben voor 340k btw inclusief. En een ander huis gekocht hebben voor rond de 700k dat een ietsiepietsie groter is (+/- 2slaapkamers groter en OB) maar met isolatie waar ze nu 6k+ per jaar voor betalen om het ding te verwarmen(al hadden ze daar bij hun bod wel geen rekening mee gehouden nu 1 jaar later). Dan valt dat eigenlijk nog allemaal zeer goed mee...

Of anders gezegd, is het correcter om te stellen : wat durven ze tegenwoordig toch wel niet vragen voor woningen in het algemeen.
 
Woning bezocht met oog om aan te kopen. Woning werd 7 jaar geleden gebouwd als onderdeel groter project (dus nog aansprakelijkheid architect).

Over bijna het ganse eerste verdiep is er een spleet tussen de vloer en de plint. De makelaar beweerd dat dit om de normale zetting van de woning gaat en dit gewoon opgespoten dient te worden met silicone.

Het is wel zo dat de woning naast een spoorweg met goederenverkeer gelegen is.

Mijn vrees is dat het hier zou gaan om een verzakking omwille van de trillingen van de spoorweg. Of is dit normaal en is mijn vrees ongegrond? Buiten dit mankement is de woning eigenlijk ideaal voor mij.

tegel.jpg
Ons huis van 2014 heeft dat ook, wel niet overal en niet zo erg. Komt inderdaad normaal van de gespoten PUR.
 
Maar, dan kan dat toch evengoed zich zetten dat uw vloer niet meer pas ligt?
Vloerisolatie zakt gelijkmatig in.

Ik zou denken als daar echt geen issue was, dat men het zou hervoegd hebben...De enige reden om het niet te doen lijkt mij om geen verborgen gebreken aan de broek te hebben bij de verkoop.
Dat inzakken van de vloer kan rap een jaar of langer duren hé. Door de snelheid van het bouwproces bij appartementsgebouwen is er op het moment van oplevering (sleuteloverhandiging) nog geen probleem, en een gescheurde elastische voeg valt al helemaal niet onder de tienjarige aansprakelijkheid die gebruikelijk is.

Sinds wanneer is het normaal dat de vloer hem nog een cm zet??? Da's de eerste keer dat ik dat hoor :eek:
Sinds vloerisolatie mainstream geworden is, en almaar dikker wordt gespoten wegens EPB eisen. Combineer dat met projectontwikkelaars die de goedkoopste firma kiezen, en je zit met een inferieur product dat waarschijnlijk zelfs rap rap geplaatst is. Dat is dan het gevolg ervan...
 
Sinds wanneer is het normaal dat de vloer hem nog een cm zet??? Da's de eerste keer dat ik dat hoor :eek:
Normaal is het niet, als de PUR goed (in verschillende lagen) gespoten is heb je weinig verzakking. Wij hebben 12cm gespoten PUR en hebben maximum 2 a 3mm verzakking. Op de meeste plaatsen zie je het niet want de voegen zijn elastisch.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan