Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    586
Vereniging van mede-eigenaars. Ik ken daar al de wetgeving niet rond maar ik dacht dat als die er was er een syndicus moest aangesteld worden. Echter zou afhankelijk van grootte en gebrek gemene delen het ook mogelijk zijn dat in de basisakte staat dat er geen VME opgericht wordt.

Ik weet er het fijne niet van, maar ik zou ervan uitgaan dat er wel een VME zal zijn en iemand dus syndicus moet spelen/die moet worden aangesteld. Dat brengt kosten met zich mee. Maar goed, zonder lift of andere duurdere zaken zal dat ook geen fortuin zijn.

Google leert me:

Met problematiek bedoel ik gewoon "the usual" als je met meerdere mensen moet beslissen hoor. Ik ben nog eigenaar van mijn appartement waar ik vroeger woonde, en die jaarlijkse vergaderingen zijn altijd een "klaaguurtje" waar nuttige zaken dan worden in vraag gesteld of uitgesteld omdat mensen geen euro willen uitgeven. Moet wel zeggen dat met 4 eigenaars zoiets beter zal meevallen, zeker als ze er effectief wonen.


Voor het grootste deel akkoord.
Kost in een kleine blok kan wel net oplopen door bijvoorbeeld de lift: als je met 5 op een verdiep zit en 2 verdiepen hebt kan je die kost van de lift delen door 10 (ik spreek nu los van de quotiteiten).
In dit geval door 4 dus de relatieve kost is hoger.
Maar hij moet even zien of hij wel moet meebetalen als glv, staat idd allemaal in de basisakte.

Voor nieuwbouw zijn er meestal minder problemen al hangt dat ook van af met wie ge samenwoont, moeilijk op voorhand te voorspellen in nieuwbouw zeker als die nog niet opgeleverd is.
 
Vanaf dat er een dak is (verticaal) boven meer dan een unit lijkt me dat er toch altijd "gemeenschappelijke delen" zijn?

Degene op het gelijkvloers heeft dan evenveel last van een lek dak als die op de verdieping net onder het dak. Zelfde als je zonnepanelen wil leggen; wie krijgt welke dakoppervlakte?
 
Vanaf dat er een dak is (verticaal) boven meer dan een unit lijkt me dat er toch altijd "gemeenschappelijke delen" zijn?

Degene op het gelijkvloers heeft dan evenveel last van een lek dak als die op de verdieping net onder het dak. Zelfde als je zonnepanelen wil leggen; wie krijgt welke dakoppervlakte?
Niet noodzakelijk. Mijn oma woont bv. in een appartement dat een aparte ingang heeft waardoor zij geen gebruikt maakt van de gemeenschappelijke delen. Zij moet hier niet voor betalen (en is ook zo opgenomen in de akte).
 
Mijn eerste idee, die van convas.

Om effectief zelf te bewonen voor langere tijd, de 2de. Maar niet als het de intentie van verhuur is.

Eerste is goedkoper en ziet er recenter uit. EPC ligt kort bij elkaar, maar ik denk dat die eerste een voordeel heeft op isolatievlak, maar dan zou ik eigenlijk beide EPC documenten diepgaander moeten vergelijken.
Ik denk ook dat je die eerste in de toekomst makkelijker verhuurd krijgt (groter wil niet noodzakelijk zeggen betere verhuurprijs). Maar dat is een aanname, en geen zekerheid.
 
Nummer 2: alleen al wegens parkeerplek maar ook omwille van de ruimte. Zal daardoor imo beter verhuren, ook meer potentieel als je toch zou beslissen te blijven plakken.
 
Momenteel regio Kortrijk aan het kijken om iets te kopen. Wat vinden jullie van deze twee panden? Bedoeling is om er paar jaar te wonen en nadien te verhuren. Voor welke zouden jullie gaan?
Denk dat om te verhuren het eerste beter is want dat ligt meer bij het centrum + recenter. Wel belangrijk: de theodoor sevenslaan en dus ook dat huis ligt vlak naast de treinsporen, letterlijk 5 meter van uw voordeur (wel op verhoogde berm). Het tweede is groter maar da's al niet meer centrum Kortrijk, da's in Marke. Het tweede lijkt me beter om zelf lange termijn in te wonen en het eerste om te verhuren...
 
Denk dat om te verhuren het eerste beter is want dat ligt meer bij het centrum + recenter. Wel belangrijk: de theodoor sevenslaan en dus ook dat huis ligt vlak naast de treinsporen, letterlijk 5 meter van uw voordeur (wel op verhoogde berm). Het tweede is groter maar da's al niet meer centrum Kortrijk, da's in Marke. Het tweede lijkt me beter om zelf lange termijn in te wonen en het eerste om te verhuren...
volledig mee eens.

@Nada : als je relatief zeker bent dat je de financiële middelen hebt om een woning van 315.000 later rendabel te verhuren én nog een woning te kopen binnen een paar jaar (check je financiën, vergeet niet de 12% registratierechten voor een tweede woning!), dan ga je best voor die Theodoor Sevenslaan. Anders kies je beter waar je zeker van bent. Die woning in Marke lijkt me wel relatief goedkoop, kijken of er geen addertjes onder het gras liggen (zijn er groene stroomcertificaten, voor wie zijn die, ...)
 
Wel eerlijk zijn. Het is geen onoverkomelijk probleem.

Je wordt gewoon sneller gedwongen richting vloerverwarming te voorzien. Waarbij je de premie voor het plaatsen van een warmtepomp verdubbelt. Dat de pil wat verzacht.

Je moet met die kost gewoon rekening houden als je dat koopt. En met de 0%lening is dat iets wat haalbaar zou kunnen zijn.

Choja,

Neem nu die woningen met accumulatieverwarming. Die zijn hier gebouwd tot 200x. Mijn woning is van 2001(start bouw) de facturen die ik vond van de accumulatieverwarming dateren van 2003. Ik kocht in 2015. Ik heb toen die nieuwe (quasi ongebruikte) bakken gewoon direct gesloopt (eerst te koop gezet voor 100 euro, zero interesse). Ik heb direct cv in opbouw gelegd, het is te zeggen, je hebt 1m20 buis zichtbaar in precisiestaal als je de gordijnen wegtrekt. De vloer uitbreken was toen budgetair geen optie. Mensen verklaarden mij ook gek toen ik er nog maar over begon, je gaat zo een mooie vloer toch niet uitbreken, dus uiteindelijk voor 5k materiaalkost was heel de boel geklaard. Gas was toen de way to go met prijzen van 2ct/kwh all-in en een aansluitkost van 200 euro+6%btw.

Nu zou ik die vloer wel uitbreken, al is het altijd een uitdaging om in woningen met een vloerpas van 10-11 cm Isolatie vvw en chape te krijgen.
 
Er is een aanvaardbaar bod. Loopt tot maandagavond. Er komt maandagmorgen nog een koppel kijken dat mogelijk een tegenbod wil doen (ze weten dat er een bod is en hebben ze nog de kans gegeven te komen kijken). Dusja mogelijk is het maandagavond verkocht :).
Supergoed nieuws! Hopelijk bod niet onder opschortende voorwaarde van hyp. Krediet? Want waar dit vroeger een formaliteit was, is het dat vandaag al een stuk minder denk ik.

Zou dat zeker in overweging nemen als crotzrium als het tussen die 2 koppels gaat. Dan heb je "100%" zekerheid...
 
Supergoed nieuws! Hopelijk bod niet onder opschortende voorwaarde van hyp. Krediet? Want waar dit vroeger een formaliteit was, is het dat vandaag al een stuk minder denk ik.

Zou dat zeker in overweging nemen als crotzrium als het tussen die 2 koppels gaat. Dan heb je "100%" zekerheid...
Correctie , of iemand heeft behoorlijk wat 'cohones' om een 'game of chicken' te spelen en is bereid 10% boete te betalen als hij uiteindelijk toch geen lening krijgt.
Bieden zonder opschortende voorwaarde voor hypothecair krediet heeft twee mogelijke redenen:
- Goed voorbereid bod die zeker weten wat ze kunnen en wat niet
- Jong koppel dat onvoorbereid de zoektocht begonnen is en op HLN heeft gelezen dat iedereen dat tegenwoordig doet.

Je zou u nog verschieten hoeveel van die tweede soort er nog rondlopen.

Misschien zou er is iemand moeten bieden met 'Topic huis kopen een nieuw begin op BG helemaal doorlezen'.
 
Supergoed nieuws! Hopelijk bod niet onder opschortende voorwaarde van hyp. Krediet? Want waar dit vroeger een formaliteit was, is het dat vandaag al een stuk minder denk ik.

Zou dat zeker in overweging nemen als crotzrium als het tussen die 2 koppels gaat. Dan heb je "100%" zekerheid...
Bod zonder opschortende voorwaarde. Ze hebben meerdere eigendommen (advocate en zelfstandig aannemer). Ze gaan niet lenen ;). Dus het zal wel in de verhuur eindigen.

En wij mogen tot eind september hier kosteloos blijven :).
 
Woning bezocht met oog om aan te kopen. Woning werd 7 jaar geleden gebouwd als onderdeel groter project (dus nog aansprakelijkheid architect).

Over bijna het ganse eerste verdiep is er een spleet tussen de vloer en de plint. De makelaar beweerd dat dit om de normale zetting van de woning gaat en dit gewoon opgespoten dient te worden met silicone.

Het is wel zo dat de woning naast een spoorweg met goederenverkeer gelegen is.

Mijn vrees is dat het hier zou gaan om een verzakking omwille van de trillingen van de spoorweg. Of is dit normaal en is mijn vrees ongegrond? Buiten dit mankement is de woning eigenlijk ideaal voor mij.

tegel.jpg
 
Dat is normaal. Wij hebben in ons nieuw huis 2000 betaald om in heel het huis die voegen te laten herdoen en zelfs plinten te vervangen die gebarsten waren. Dat huis was 5y oud en de vorige eigenaar vond dat niet zo erg...

Er is iemand bijna 2 weken bezig geweest om dat allemaal te fixen...
 
Woning bezocht met oog om aan te kopen. Woning werd 7 jaar geleden gebouwd als onderdeel groter project (dus nog aansprakelijkheid architect).

Over bijna het ganse eerste verdiep is er een spleet tussen de vloer en de plint. De makelaar beweerd dat dit om de normale zetting van de woning gaat en dit gewoon opgespoten dient te worden met silicone.

Het is wel zo dat de woning naast een spoorweg met goederenverkeer gelegen is.

Mijn vrees is dat het hier zou gaan om een verzakking omwille van de trillingen van de spoorweg. Of is dit normaal en is mijn vrees ongegrond? Buiten dit mankement is de woning eigenlijk ideaal voor mij.

tegel.jpg

Is de vloer geïsoleerd met gespoten PUR? Die heeft nogal de neiging om een aantal mm te zakken en dan is het ook niks om u zorgen over te maken.
 
@Nada

Denk dat er wat genuanceerder antwoord nodig is als dat van @cege...

Op basis van 1detailfoto en paar lijnen uitleg zal een expert nooit durven claimen of die barst al dan niet een probleem zou kunnen zijn. Vraag aan de makelaar waarom hij die conclusie kan maken? Is er bijvoorbeeld een expertiserapport of zo?

Indien dat niet kan worden voorgelegd dan neem je ofwel zelf een expert mee of je doet een bod met als opschortende voorwaarde een gunstig expertise verslag voor die barsten.
 
Is de vloer geïsoleerd met gespoten PUR? Die heeft nogal de neiging om een aantal mm te zakken en dan is het ook niks om u zorgen over te maken.
Bij een nieuwbouw appartementsblok heb ik hetzelfde gezien in alle 20 appartementen. Alle siliconenvoegen gescheurd omdat de vloerisolatie gezakt was, soms zelfs tot 1cm.
 
Terug
Bovenaan