Hoeveel storten huwelijksfeest

Bompaization

Active member
Aangezien ik in vele vele jaren niet meer naar een huwelijksfeest geweest ben, heb ik geen idee hoeveel men tegenwoordig zoal geeft (per persoon).
Uw input is dan ook welkom. Het is dus voor receptie + avondfeest.
 
Na de recente inflatie zou ik denken aan minimum 60euro/persoon.
En dan naar gelang uw persoonlijke relatie tot het koppel nog extra.
 
Toen wij trouwden hebben we genoteerd wie wat gaf, dat was handig omdat vele van onze gasten zelf nog in het huwelijksbootje gingen stappen. We geven dan gewoon hetzelfde bedrag terug. Ik vind €50 aan het koppel wel een minimum om te geven (dat is wat we meestal zelf kregen) en meer voor goede vrienden, maar ik spreek vanuit mijn persoonlijk standpunt.
 
Toen wij trouwden hebben we genoteerd wie wat gaf, dat was handig omdat vele van onze gasten zelf nog in het huwelijksbootje gingen stappen. We geven dan gewoon hetzelfde bedrag terug. Ik vind €50 aan het koppel wel een minimum om te geven (dat is wat we meestal zelf kregen) en meer voor goede vrienden, maar ik spreek vanuit mijn persoonlijk standpunt.
Bedoel je dan €25 pp?
 
Dat komt erop neer, ja. Maar ik vind het vreemd om een bedrag "per persoon" af te geven. Je geeft één enveloppe af met daarin geld voor het koppel. Het is niet dat je als koppel dat geld netjes fifty fifty gaat verdelen na het feest.
Nee ik bedoel per gast he, wij komen namelijk met een gezin van 6
 
Nee ik bedoel per gast he, wij komen namelijk met een gezin van 6
Ik reken niet per gast, maar hanteer gewoon een bedrag dat we als koppel afgeven aan het trouwende paar. En dat is een minimumbedrag van €50 euro aan het paar, als ik voor mezelf mag spreken.
 
Ik reken niet per gast, maar hanteer gewoon een bedrag dat we als koppel afgeven aan het trouwende paar. En dat is een minimumbedrag van €50 euro aan het paar, als ik voor mezelf mag spreken.
Receptie+avondfeest dan heb je toch al goed gegeten en gedronken. Dan 50euro/koppel in deze tijd en ze scheuren toch serieus hun broek aan u.
Nu is het inderdaad iets zeer persoonlijk maar ik probeer altijd in te schatten dat ze geen (groot) verlies draaien aan ons. Vroeger dus 50euro/persoon en nu de serieuze inflatie zou ik dus 60euro/persoon nemen.
Nu lees ik dat het om een (gezin?) van 6 personen gaat. Dan telt het wel snel door natuurlijk. In dit geval lijkt het mij begrijpelijk dat mijn 60euro/persoon niet perse van toepassing is. Dat is echt voor koppel volwassen.

Maar ieder zijn ding hé.
Wij zijn ook getrouwd en de bedragen die we kregen liepen zeer sterk uiteen.
En nee, wij hebben dit bewust niet opgeschreven voor de toekomst 😉
 
Receptie+avondfeest dan heb je toch al goed gegeten en gedronken. Dan 50euro/koppel in deze tijd en ze scheuren toch serieus hun broek aan u.
Nu is het inderdaad iets zeer persoonlijk maar ik probeer altijd in te schatten dat ze geen (groot) verlies draaien aan ons. Vroeger dus 50euro/persoon en nu de serieuze inflatie zou ik dus 60euro/persoon nemen.
Nu lees ik dat het om een (gezin?) van 6 personen gaat. Dan telt het wel snel door natuurlijk. In dit geval lijkt het mij begrijpelijk dat mijn 60euro/persoon niet perse van toepassing is. Dat is echt voor koppel volwassen.
Je kan inderdaad een bedrag betalen waarmee het koppel break-even draait voor jou als gast - afhankelijk van de zaal kan dat wel eens doortellen. Idealiter betaalt iedere gast dat bedrag zodat je trouwfeest voor een groot stuk is terugbetaald, maar dat geluk heb je niet snel. Nu, €50 hebben we de laatste tijd niet vaak gegeven omdat we onze schenking gelijkstellen aan het geld dat we van dat koppel kregen voor onze trouw. Voor mijn broer was dat bijvoorbeeld €200 en mijn nicht €75.

We hebben toch zelf enveloppes met €20 gevonden, wat ons te weinig leek (maar dat ga je natuurlijk nooit zeggen tegen je gasten).
 
Nooit begrepen waarom dat geld-dingetje zo speelt bij huwelijksfeesten.
En meesten houden het ook echt bij: “ik ben van x 50 eur gekregen, dus ik geef er dan 50 terug”. Nuloperatie dus.

Koppel nodigt uit, wil er een feest van maken.
Als ik ooit zou trouwen, elke geldelijke bijdrage zou worden geweigerd.
Hier zo een collega die hele excel bij had gehouden van wie wat gegeven had op huwelijk dochter.
Trouw dan niet he, als het te duur is?

Als er geld verwacht wordt, dan verwacht ik ook dat er inspraak is in de menu en de muziek en de zaal.
 
Nooit begrepen waarom dat geld-dingetje zo speelt bij huwelijksfeesten.
En meesten houden het ook echt bij: “ik ben van x 50 eur gekregen, dus ik geef er dan 50 terug”. Nuloperatie dus.

Koppel nodigt uit, wil er een feest van maken.
Als ik ooit zou trouwen, elke geldelijke bijdrage zou worden geweigerd.
Hier zo een collega die hele excel bij had gehouden van wie wat gegeven had op huwelijk dochter.
Trouw dan niet he, als het te duur is?
Dat bijhouden vind ik gemakkelijk omdat je dan niet moet twijfelen wat je moet geven. Dat is een nuloperatie, ja. Maar cadeautjes geven met kerst is ook vaak een nuloperatie: je geeft iets van €25 en je krijgt iets van €25. Je kan dan ook helemaal niets geven, maar het schenken heeft een symbolische meerwaarde.
 
Ik geef toch minimaal 50€ per persoon voor een receptie of dansfeest.
En 100€ pp als het avondfeest is of het hele plaatje ale.
Meestal ga ik er nog boven afhankelijk van wie/waar etc.
 
Met 25eur zou ik door de grond zakken van schaamte om af te geven. Daar doe je tegenwoordig niets meer mee.
Naar een ander kijken wat die geeft doe ik ook niet mee. Daardoor laat ik mij niet kennen 'ah die gaf weinig, dus zal ook eens weinig geven'

Hier was het vorig jaar 50pp.
 
Wij hebben ook zelf een lijst bijgehouden voor onze trouw.
Als je dan zelf uitgenodigd bent door iemand en die heeft zelf (in het belachelijke getrokken) 10 euro gegeven, dan ga je zelf uiteraard ook geen 100 euro geven op hun feest.

Ik dacht dat het de "etiquette" is dat je eigenlijk uw eigen eten/drank betaald op zo'n feest. 50 euro als koppel zou ik persoonlijk nooit durven geven.. pasop: als je op voorhand weet dat het een feest is met sandwiches etc.. nja dan mss wel :D
 
Wij hebben ook zelf een lijst bijgehouden voor onze trouw.
Als je dan zelf uitgenodigd bent door iemand en die heeft zelf (in het belachelijke getrokken) 10 euro gegeven, dan ga je zelf uiteraard ook geen 100 euro geven op hun feest.
Dan geef ik zeker 100euro. Effe laten voelen dat ze gierige pinnen zijn. Couldn’t care less.
Maar ik zou dat dus niet meer weten want we hebben bewust geen lijst bijgehouden. Vindt dat echt triestig tbh. Toont alleen maar aan dat uw focus zwaar op geld ligt. Wel typisch BG natuurlijk 😂
In andere topics stoefen over grote inkomens en spaarvermogen en dan de gierige uithangen op een trouwfeest.
 
Dan geef ik zeker 100euro. Effe laten voelen dat ze gierige pinnen zijn. Couldn’t care less.
Maar ik zou dat dus niet meer weten want we hebben bewust geen lijst bijgehouden. Vindt dat echt triestig tbh. Toont alleen maar aan dat uw focus zwaar op geld ligt. Wel typisch BG natuurlijk 😂
In andere topics stoefen over grote inkomens en spaarvermogen en dan de gierige uithangen op een trouwfeest.
Ieder zijn mening natuurlijk :) vind dat zelf niets triestig aan ;)
Wij zelf zwemmen alles behalve in het geld, maar als wij zelf uitgenodigd zijn voor een feest geven wij zelf ook een mooi bedrag, maar waarom zouden wij dan een cadeau geven van 200 euro als we zelf maar 40 euro waard waren voor hen?
"Effe laten voelen dat ze giere pinnen zijn" daarmee stoef je eigenlijk zelf een beetje dat ge geld over hebt en dat ge zo met gemak buiten kunt smijten :)
 
Ben zelf gene vrijgevige,
maar zoals @Leclerc al aanhaalde:

receptie plus avond eten, is dus goed gegeten en gedronken : minimum 50 euro per persoon.
Dus 100 per koppel, voor minder kan je echt niet gaan.
Indien dichte familie/hele goeie vrienden zou ik 150 geven.
Broer/zus: 250 .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan