Hoeveel storten huwelijksfeest

Dees vragen doen me altijd denken aan dit:

Je kan er mee lachen ja, maar zo uitgenodigd worden voor ENKEL het dansfeest, heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt.
Eerlijk gezegd: om 23.30 uur pas toe komen, nee dat zou voor mij niet meer hoeven hoor. Dan nog liever niet uitgenodigd worden. Hoef ik niets te geven ook, en kan ik mijn avond beter invullen.
 
Je kan er mee lachen ja, maar zo uitgenodigd worden voor ENKEL het dansfeest, heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt.
Eerlijk gezegd: om 23.30 uur pas toe komen, nee dat zou voor mij niet meer hoeven hoor. Dan nog liever niet uitgenodigd worden. Hoef ik niets te geven ook, en kan ik mijn avond beter invullen.
De gasten voor het avondfeest geef je toch dessert, vind ik. Enkel dansfeest is inderdaad raar tenzij dat vroeg begint.
 
De gasten voor het avondfeest geef je toch dessert, vind ik. Enkel dansfeest is inderdaad raar tenzij dat vroeg begint.
Ja , ik baseerde me op bovenstaand filmpje...

Zelf nog nooit geweten hoor zo iets: bij ons is het altijd ofwel receptie zonder eten
ofwel avondfeest met eten dus.

Nu heb ik zelf ook wel iets heel raars voor, een verre neef gaat trouwen in JUNI,
en wij kregen een uitnodiging, maar daar stond niet eens in of het nu voor receptie of eten is.
Nu is mijn zus en mijn ouders proberen links en rechts te vissen wat het nu juist is, want zij krijgen er kop noch staart aan natuurlijk.
(want je moet toch weten of je moet gegeten hebben op voorhand of niet ?!?! ) , en idd bedrag is ook afhankelijk daar van.


Wij gelukkig geen last van, wij kunnen niet (bier fiets gehuurd met het werk, wij gaan de dijk onveilig maken)
 
Ja , ik baseerde me op bovenstaand filmpje...

Zelf nog nooit geweten hoor zo iets: bij ons is het altijd ofwel receptie zonder eten
ofwel avondfeest met eten dus.
Dat was vroeger heel gebruikelijk. Familie en dichte vrienden kwamen naar het avondfeest met eten, collega's en verre vrienden etc naar het dansfeest. In onze vriendenkring bijvoorbeeld werden de leiders (chiro) uitgenodigd voor het avondfeest met eten maar de aspiranten (hoogste afdeling) mochten dan komen naar het dansfeest.
Ik spreek dan wel over +20 jaar geleden.
 
Dat was vroeger heel gebruikelijk. Familie en dichte vrienden kwamen naar het avondfeest met eten, collega's en verre vrienden etc naar het dansfeest. In onze vriendenkring bijvoorbeeld werden de leiders (chiro) uitgenodigd voor het avondfeest met eten maar de aspiranten (hoogste afdeling) mochten dan komen naar het dansfeest.
Ik spreek dan wel over +20 jaar geleden.
Collega's en kennissen die je uit beleefdheid uitnodigt zie je op de receptie, familie en goeie vrienden voor eten en dansfeest en de rest op het dansfeest met dessertenbuffet. Zo hebben wij het verdeeld. Het eten wou ik eigenlijk beperken tot de suite, maar mijn vrouw stelde daar toch wel een veto. :p
 
Wij gaven enkele jaren geleden als 75€ per persoon (150€ per koppel) als we naar ceremonie/receptie/eten/dessert/dansfeest mochten

Tegenwoordig zal dat dus al naar de 100€ pp gaan.

(Wij trouwen dit jaar nog, als ik in mijn excel zie "kost" elke gast die zo de hele dag komt ons 175€ all in (Glas tijdens ceremonie/receptie+hapjes+voorgerecht/hoofdgerech/dessert/snacks en alle drank van Cava tot trappisten tot frisdrank). Ouders/broers/zus/getuigen die van "s middags erbij zijn voor de foto's krijgen nog een lunch en zit rond de 200€ per persoon dan. Avondgasten (dessert buffet + hapkes + receptie + snack + dranken is rond de 75€pp)

Wij verwachten niet dat we dat eruit halen natuurlijk. Maar 50€ per koppel krijgen voor n hele dag te mogen komen is toch wel zeer gierig 😅
 
Ik denk toch minimaal 75 euro pp. Als ik hoor wat mijne schoonbroer heeft gehad op zijn trouw (nu een kleine maand geleden), lijkt dat een goeie standaard.
 
50 per persoon als het is voor de receptie.
100 per persoon als het is voor het diner.
Voor dichte vrienden/dichte familie gaat het hoger.

Pijnlijk: paar jaar geleden uitgenodigd worden door (verre) familie in de Walen. Bleek dat die 's middags al gegeten hadden en dat wij er enkel voor de receptie waren. 200 euro gegeven voor wat colaatjes en een hamburger en een pak frit uit een foodtruck. De helft had ik overgeschreven naar een goed doel dus zal het maar als een bank vooruit voor m'n karma bekijken.
 
100 euro per persoon. Zijn dat heel goede vrienden dan 125 per persoon. Als het is voor receptie + avondfeest.
Ik durf niet toekomen met 50 euro per persoon. Ik vond dat pakweg 10 jaar geleden ook al weinig, laat staat nu in 2023.

De mensen die we enkel voor de receptie uitnodigden op onze trouw konden kiezen: receptie of aansluiten voor dessert + dansfeest. Dat waren o.a. een grote bende collega's. Bij ons is dat gangbaar. Dan gaan we allemaal uitgedost zelf iets gaan eten om dan nog een feestje te gaan bouwen.

Naar een trouw gaan vind ik altijd heel plezant. Ook al is dat enkel de receptie, dan gaan we met een bende achteraf iets gaan eten en zetten we nog een stapje.
 
50 per persoon als het is voor de receptie.
100 per persoon als het is voor het diner.
Voor dichte vrienden/dichte familie gaat het hoger.

Pijnlijk: paar jaar geleden uitgenodigd worden door (verre) familie in de Walen. Bleek dat die 's middags al gegeten hadden en dat wij er enkel voor de receptie waren. 200 euro gegeven voor wat colaatjes en een hamburger en een pak frit uit een foodtruck. De helft had ik overgeschreven naar een goed doel dus zal het maar als een bank vooruit voor m'n karma bekijken.
Meh tenzij op expliciete vraag van de ontvanger vind ik het in zekere zin wansmakelijk om voor iemand te kiezen dat de cadeau naar een goed doel gaat.
Maar bon, je had ook nog gewoon zo honderd euro in het handje gegeven.
Persoonlijk zou ik dan liever gewoon die 100 euro krijgen ipv 100 euro en een melding dat er nog een 100 euro naar een goed doel gegaan is "ter ere van de trouw".
 
Ik denk dat we op een punt gekomen zijn dat niemand die minder dan 100/koppel geeft nog gaat durven antwoorden.

Het is BG voor iets hé 😋

Bij mij is het al te lang geleden dat ik nog eens uitgenodigd werd voor een trouwfeest om me te herinneren hoeveel we toen gegeven hebben - dat hing sowieso wel sterk af van over wie het ging en inderdaad of je voor de hele dag of enkel het avondfeest werd uitgenodigd.
 
Ik denk dat we op een punt gekomen zijn dat niemand die minder dan 100/koppel geeft nog gaat durven antwoorden.
En terecht.

Dat zijn diezelfde mensen die afkomen met: 'zij hebben gekozen voor een feest, zij betalen, wat is dat nu'. Blijft dan in uw kot. Niemand heeft nood aan een verbitterd mens (die naar alle waarschijnlijkheid zelf niet getrouwd is) op zijn feest.

Let op: een trouw met BBQ en wat pinten is iets anders hé. Dan weet ik echt niet wat ik zou moeten geven.
 
En terecht.

Dat zijn diezelfde mensen die afkomen met: 'zij hebben gekozen voor een feest, zij betalen, wat is dat nu'. Blijft dan in uw kot. Niemand heeft nood aan een verbitterd mens (die naar alle waarschijnlijkheid zelf niet getrouwd is) op zijn feest.

Let op: een trouw met BBQ en wat pinten is iets anders hé. Dan weet ik echt niet wat ik zou moeten geven.
Of sommigen kunnen zich gewoon geen 100 euro per persoon permitteren?
Het was eerder daarop dat Bompa doelde denk ik...
 
Of sommigen kunnen zich gewoon geen 100 euro per persoon permitteren?
Het was eerder daarop dat Bompa doelde denk ik...
Dat is een ander verhaal.

Ik heb al verschillende vrijgezellenfeesten moeten organiseren voor vrienden en dat is tegenwoordig ook al duur, zeker als het met overnachting en activiteiten is. 1 keer heb ik meegemaakt dat een genodigde mij opbelde om te zeggen dat hij niet mee kon omwille van de prijs. Ik kende die persoon niet, was een vriend uit een andere vriendenkring van de trouwer. Dan hebben we er toch voor gezorgd dat die wel meekon.
 
Meh tenzij op expliciete vraag van de ontvanger vind ik het in zekere zin wansmakelijk om voor iemand te kiezen dat de cadeau naar een goed doel gaat.
Maar bon, je had ook nog gewoon zo honderd euro in het handje gegeven.
Persoonlijk zou ik dan liever gewoon die 100 euro krijgen ipv 100 euro en een melding dat er nog een 100 euro naar een goed doel gegaan is "ter ere van de trouw".

Was ook op vraag van het koppel. Een of andere Brusselse VZW waar ze een connectie mee hadden. Uit eigen beweging doe ik enkel donaties aan dierenorganisaties.
 
En terecht.

Dat zijn diezelfde mensen die afkomen met: 'zij hebben gekozen voor een feest, zij betalen, wat is dat nu'. Blijft dan in uw kot. Niemand heeft nood aan een verbitterd mens (die naar alle waarschijnlijkheid zelf niet getrouwd is) op zijn feest.

Let op: een trouw met BBQ en wat pinten is iets anders hé. Dan weet ik echt niet wat ik zou moeten geven.
ge hebt gelijk, ik ben verbitterd en ongetrouwd.

ik zou niet weten waarom een trouw (deels) bekostigd moet worden door degene die ge uitnodigt. Doe uw trouw naar hetgeen ge u kunt permitteren. Ik ga even graag naar iemand zijn trouw komen als het gewoon een parochiezaaltje is met een hamburgerkraam ervoor. Mijn budget voor iemands trouwcadeau/gift zal ik zeker niet laten afhangen van de plek of luxe dat het trouwkoppel kiest.
 
Laatst bewerkt:
Dat geld dient (traditioneel gezien) ook niet om het feest te betalen. De ouders betalen het feest, de trouwers krijgen het geld (of de cadeaus) om hun nieuw leven mee te beginnen.
Ik kan me wel voorstellen dat dit nu wat achterhaald is.
 
Terug
Bovenaan