Hoeveel storten huwelijksfeest

Receptie+avondfeest dan heb je toch al goed gegeten en gedronken. Dan 50euro/koppel in deze tijd en ze scheuren toch serieus hun broek aan u.
Nu is het inderdaad iets zeer persoonlijk maar ik probeer altijd in te schatten dat ze geen (groot) verlies draaien aan ons. Vroeger dus 50euro/persoon en nu de serieuze inflatie zou ik dus 60euro/persoon nemen.
Nu lees ik dat het om een (gezin?) van 6 personen gaat. Dan telt het wel snel door natuurlijk. In dit geval lijkt het mij begrijpelijk dat mijn 60euro/persoon niet perse van toepassing is. Dat is echt voor koppel volwassen.

Maar ieder zijn ding hé.
Wij zijn ook getrouwd en de bedragen die we kregen liepen zeer sterk uiteen.
En nee, wij hebben dit bewust niet opgeschreven voor de toekomst 😉
Als dat effectief receptie, eten en avondfeest is, ga je met uw 60 euro alleszins een verlies aanrekenen. Wij zijn vorig jaar getrouwd en, zonder al te veel speciallekes qua eten en drank, denk ik dat we toch snel aan 100-110 euro pp. zaten.
 
Ik beschouwde het altijd als volgt.
Als ik een avond goed ga uiteten + drank ben ik ook minimum 75€ kwijt. Dus lijkt me ook logisch dat ik geen 25€ geef
 
Ge moogt ook weigeren natuurlijk.

Wat is het volgende? Ik kan me geen hemd of kostuum permiteren (of ik heb dat nooit nodig) dus ik kom in jogging of short? 😅
Goh, in mijn ogen horen trouwers mensen uit te nodigen die er bij WILLEN hebben. Zonder dat daar bedrag X minimum moet uitgeperst worden of bepaalde kleding een vereiste is. Dan weiger ik met het grootste plezier!
Want dat zullen ongetwijfeld geen dichte vrienden van me zijn. 🤷🏼
 
Als dat effectief receptie, eten en avondfeest is, ga je met uw 60 euro alleszins een verlies aanrekenen. Wij zijn vorig jaar getrouwd en, zonder al te veel speciallekes qua eten en drank, denk ik dat we toch snel aan 100-110 euro pp. zaten.
Inderdaad, had ook 60 minimum gezet maar misschien wat weinig tegenwoordig. Hangt een beetje af van waar het feest plaats vindt natuurlijk en wie het koppel is. Daarmee bedoel ik of ze het zelf graag chique of simpel hebben.
Voor mij maakt het niet uit maar als ik op voorhand weet dat het wat chiquer wordt dan is cadeau iets groter. Maar als ik op voorhand weet dat het frietje met pint zal zijn dan is het nog steeds 60euro hoor.
En jonge koppels die nog effectief aan de start van hun leven staan krijgen ook net wat meer dan koppels die al 20jaar samen en al lang kinderen hebben. Dit nog altijd vanuit het idee dat ze hiermee hun leven beginnen. Komt voort uit de katholieke opvoeding vermoed ik. Alhoewel ik zelf al heel lang atheist ben. Blijft toch altijd wel iets hangen precies 😆
 
Als het zo een ding is, zouden trouwers beter een prijs zetten op de uitnodiging,

Dan is iedereen tevreden. Niemand geeft teveel en niemand te weinig.
 
Deze topic komt wel van pas, in augustus trouw van een neef.

De laatste trouw waar ik naartoe ging was die van mijn nicht 10 jaar geleden ofzo, toen woonde ik nog thuis dus het cadeau was niet mijn probleem :unsure:

Ergens zie ik er wel tegenop, langs beide kanten bij de neef zitten er wel wat van die cliché-zelfstandigen met veel show, als ik hoor wat een spel ze ervan aan’t maken zijn met trouwkleding en suite en whatever,…
Langs de andere kant, als nuchtere toeschouwer kan dat mogelijks wel interessante taferelen opleveren om eens goed te lachen :unsure:
 
Goh, in mijn ogen horen trouwers mensen uit te nodigen die er bij WILLEN hebben. Zonder dat daar bedrag X minimum moet uitgeperst worden of bepaalde kleding een vereiste is. Dan weiger ik met het grootste plezier!
Want dat zullen ongetwijfeld geen dichte vrienden van me zijn. 🤷🏼
Dat staat toch los van elkaar?

Ik kan u uitnodigen en heel graag erbij willen, maar toch ook verwachten dat ge wat deftig gekleed zijt, nie?
Ik verwacht zeker geen hemd met gillet en das of vrouwen in het lang, maar n wat fatsoenlijk mag toch?
Stel u voor, in legging met crocs 😅
 
Dat staat toch los van elkaar?

Ik kan u uitnodigen en heel graag erbij willen, maar toch ook verwachten dat ge wat deftig gekleed zijt, nie?
Ik verwacht zeker geen hemd met gillet en das of vrouwen in het lang, maar n wat fatsoenlijk mag toch?
Stel u voor, in legging met crocs 😅
Jup, dat is duidelijk een antwoord op wat ik bedoelde. 🙄

Als jij dat verwacht dan ga je idd geen marginaal volk uitnodigen, lijkt me? Normaal kan je je eigen genodigden toch wel wat inschatten.. uw "Onslow" makkers van de voetbal zal je niet vragen als je iedereen in pak verwacht en een enveloppe met minimum 200 euro in lijkt me...
 
Iemand die mij uitnodigt voor hun trouw is iemand die mij er bij wil hebben en mij dus hopelijk kent. Iemand die mij kent weet dat ik ga geven wat ik kan. Ik mag hopen dat als ik afkom met mijn 30 euro of whatever (eens gegeven toen ik nog single was) ik niet als gierig ga gezien worden maar dat die mensen gewoon content zijn dat ik erbij ben en toch iets geef, anders ben ik er eigenlijk gewoon liever niet.

Ik ben het helemaal eens met @Tonerider op dat vlak. Gij kiest uw feest naargelang uwe portemonee, nie die van uw gasten. Ik wil heel graag uw liefde komen vieren maar dat hoeft voor mij helemaal niet met een driegangenmenu met dessert buffet in een schone zaal voor 200 man, dat is uw keuze. Ik vind mezelf daarom niet bitter, niet iedereen heeft gewoon die luxepositie om efkes tientallen/honderd+ euro's te missen voor een avond. Ik ben niet getrouwd maar als ik iets organiseer voor vrienden/familie dan weet ik dat ik daar mijn broek aan ga scheuren. Dan hoop ik gewoon dat het een superfijne dag is geweest voor iedereen en dan is dat dan meer dan waard.

Bijhouden wat ge van wie krijgt is voor mij onbegrijpelijk, zich daarop baseren bij uw gift voor hun trouw nog onbegrijpelijker.
Mensen die hun vrienden en kennissen oordelen op basis van hoeveel geld er in het envelopke zit zijn zelf geen leeg envelopke waard.
 
Mijn vrouw heeft een lijst bijgehouden van wat wie ontvangen hebben, maar ik weiger daar rekening mee te houden.
Als iemand op onze trouw pakweg 25 euro heeft gegeven (voor 2 personen), dan ga ik mij echt niet verlagen om hetzelfde te doen.
Zo werkt het voor mij niet. Ik geef waar ik mij goed bij voel en dat is toch minimum 100 euro, zal snel richting 150 euro gaan of 200 euro bij beste vrienden of heel dichte familie.
 
Jup, dat is duidelijk een antwoord op wat ik bedoelde. 🙄

Als jij dat verwacht dan ga je idd geen marginaal volk uitnodigen, lijkt me? Normaal kan je je eigen genodigden toch wel wat inschatten.. uw "Onslow" makkers van de voetbal zal je niet vragen als je iedereen in pak verwacht en een enveloppe met minimum 200 euro in lijkt me...
Ik nodig volwassenen uit waarvan ik idd wel verwacht dat ze voor één dag niet als marginaal erbij lopen als jij dat zo wil noemen.

Een deftige jeans met n polo of hemdje is ook al goed zoals ik zei moet het geen kostuum zijn. Gewoon wat net gekleed voor een speciale gelegenheid.

De gasten van de voetbal zijn op en rond het plein vaak varkens, maar altijd deftig op voorgaande trouwfeesten.

Geen idee ook waar je 200€ in een enveloppe verwacht of waar je dat haalt.
25€ per persoon in n koppel voor n hele dag eten/drank vind ik de cheap ass uithangen inderdaad. Dat is nog een groot verschil met 200€ hè
 
Bedrag is bij mij afhankelijk van waar ik voor uitgenodigd word (receptie, avondfeest, of dansfeest; grootte orde 40-100 euro pp.

Nog i.v.m. die kleding, eens een uitnodiging gehad voor trouw van een collega. Dat was met dresscode in pitteleer (jaja zo’n pinguin smoking). We dachten onder de collega’s dat dat een grapje was, maar effectief, een deftig kostuum was niet genoeg.
Ik heb nog ff gekeken of huren een optie was, maar dat nog eens bovenop cadeau, hotelkamer (want ver van huis), bijpassend kleed voor m’n (intussen ex)vrouw die toen hoogzwanger was, hadden we er gewoon niet voor over voor een avond waar we ons sowieso al niet op ons plaats/gemak hadden gevoeld.
Uiteindelijk is niemand van de collega’s daar naartoe gegaan.
 
Ik vind het ergens wel maf dat we hier op BG discussies hebben waarbij gepleit wordt voor het gratis ter beschikking stellen van tampons e.d. omdat dit, ondanks het niet zo heel duur is, voor sommige mensen toch onbetaalbaar is, maar dan wel tegelijkertijd zonder blikken en blozen gezegd wordt dat men 100 euro op zijn huwelijk wil krijgen van zijn gasten en cheap asses niet welkom zijn.

a) ge kunt andere mensen hun rekening niet maken. Voor sommige mensen is 50euro veel geld en zeker in deze tijden zijn er genoeg mensen die dit niet over hebben op de maand. 'Ja maar ne trouw wordt maanden op voorhand bekendgemaakt.', hoor ik u zeggen? True, maar als iemand maanden moet sparen om uw trouwfeest te sponsoren, dan beschouw ik u niet als een vriend van zo iemand, want ik zou liever hebben dat mijn krap bij kas vrienden dat geld dan bijeensparen voor onvoorziene tegenslagen of dergelijke en dan zouden die meer dan welkom zijn op mijn huwelijksfeest zonder ne rotte frank te moeten spenderen aan mij.
b) een cadeau geeft ge vanuit uw hart, zo ook met een uitnodiging voor een feest. Wilt ge een feest met vrienden? Dan geeft ge er eentje waarbij je er vanuit gaat dat ge nul euro in return krijgt. Al wat ge krijgt is een mooie geste van uw vrienden en niets tot waartoe ze verplicht zouden moeten zijn.
Moest ik vrienden hebben, zou ik liever hebben dat ze er zijn, dan dat ze niet naar mijn huwelijk durven komen omdat ze als cheap ass worden bekeken of omdat ze niet genoeg geld hebben.


Het ergste vind ik dan nog dat er lijstjes worden gemaakt van wie wat geeft? Shit zeg, wat voor vriend zijt ge dan? Wat voor manier van geven is het dan? Dat heeft toch niets meer te maken met vriendschap of spontaniteit, maar das gewoon break even draaien en een zakelijke transactie. Doet ge dat met verjaardagen en kerstmis ook zo? Die heeft me vorige keer een cadeau van 20euro gegeven, dus ik ga er zeker voor zorgen dat ik niet meer geef? Persoonlijk vind ik dat een heel zielige manier van 'vriend' zijn. Vriendschappen zijn toch geen zakelijke transacties? Ge geeft vanuit uw hart, daar horen geen excel lijstjes bij te zijn. Zelfs met collega's of familie vind ik dat not done. Nodig ze dan niet uit he als het u toch niet te doen is om hun aanwezigheid en/of ge die aanwezigheid enkel weet te waarderen als de kassa ook rinkelt. Bah.

Doe dingen toch gewoon vanuit uw hart en niet vanuit uwe portemenee zeg.
 
En terecht.

Dat zijn diezelfde mensen die afkomen met: 'zij hebben gekozen voor een feest, zij betalen, wat is dat nu'. Blijft dan in uw kot. Niemand heeft nood aan een verbitterd mens (die naar alle waarschijnlijkheid zelf niet getrouwd is) op zijn feest.

Let op: een trouw met BBQ en wat pinten is iets anders hé. Dan weet ik echt niet wat ik zou moeten geven.
Dus stel: ge hebt 2 even goede vrienden. Ene geeft een fancy trouwfeest met alles erop en eraan en de andere feest in de parochiezaal met hapjes, een BBQ en zelfgemaakt dessertbuffet. Gaat ge den ene dan minder geven? Schone vriend.
 
Het ergste vind ik dan nog dat er lijstjes worden gemaakt van wie wat geeft? Shit zeg, wat voor vriend zijt ge dan? Wat voor manier van geven is het dan? Dat heeft toch niets meer te maken met vriendschap of spontaniteit, maar das gewoon break even draaien en een zakelijke transactie. Doet ge dat met verjaardagen en kerstmis ook zo? Die heeft me vorige keer een cadeau van 20euro gegeven, dus ik ga er zeker voor zorgen dat ik niet meer geef? Persoonlijk vind ik dat een heel zielige manier van 'vriend' zijn. Vriendschappen zijn toch geen zakelijke transacties? Ge geeft vanuit uw hart, daar horen geen excel lijstjes bij te zijn. Zelfs met collega's of familie vind ik dat not done. Nodig ze dan niet uit he als het u toch niet te doen is om hun aanwezigheid en/of ge die aanwezigheid enkel weet te waarderen als de kassa ook rinkelt. Bah.

Doe dingen toch gewoon vanuit uw hart en niet vanuit uwe portemenee zeg.
Break-even draaien gaat ge sowieso nooit doen op een trouw. Dus daar is het denk ik niemand om te doen.

En veel hangt ook af wie u een "laag" bedrag geeft.
Als dat nonkel Roland is met ingenieursfunctie, vaak in het buitenland, afbetaalde woning en opbrengsteigendom dan is dat inderdaad cheap ass

Is dat een neef waarvan de vrouw niet werkt en 2 kinderen heeft en aan het verbouwen is, dan is dat wel te plaatsen.

Uiteraard wilt ge iedereen er graag bij, maar wat respect naar het koppel dat u vraagt voor n hele dag mag ook wel (als ge de middelen hebt)

En als het goede vrienden/familie is kan je wel hun financiële situatie inschatten hoor.

Dus stel: ge hebt 2 even goede vrienden. Ene geeft een fancy trouwfeest met alles erop en eraan en de andere feest in de parochiezaal met hapjes, een BBQ en zelfgemaakt dessertbuffet. Gaat ge den ene dan minder geven? Schone vriend.
Van mij krijgen die alletwee even veel.
De ene zal wat uit de kosten geraken, de andere niet, maar dat moet ik me nie aantrekken.

Maar ook voor pinten en een BBQ kom je er niet met 25€ pp vind ik.
 
Break-even draaien gaat ge sowieso nooit doen op een trouw. Dus daar is het denk ik niemand om te doen.

En veel hangt ook af wie u een "laag" bedrag geeft.
Als dat nonkel Roland is met ingenieursfunctie, vaak in het buitenland, afbetaalde woning en opbrengsteigendom dan is dat inderdaad cheap ass

Is dat een neef waarvan de vrouw niet werkt en 2 kinderen heeft en aan het verbouwen is, dan is dat wel te plaatsen.
Ik zou het sterk vinden dat je juist de financiële situatie van gasten kan inschatten. Allez wat je hier zegt is in feite dat je het bedrag dat mensen schenken gaat aftoetsen aan het beeld dat je hebt van hun financiële situatie. En daar ga je dan een waardeoordeel aan hangen.
 
Terug
Bovenaan