Accountant - knelpuntberoep - loon!?

CyberGenesis

New member
Hi allen,

Ik heb steeds als accountant gewerkt en ik denk dat het algemeen geweten is dat een accountant één van de vele knelpuntberoepen is.
Meer en meer worden er initiatieven gelanceerd om het beroep van accountant aantrekkelijker te maken met oog op een grotere instroom naar vakken zoals accountancy-fiscaliteit of masters met een afstudeerrichting accountancy.

Er worden onder meer campagnes gelanceerd met Bockie de repper om op een laconieke manier meer bewustzijn te scheppen voor het beroep.
Het is een job met zeer veel variatie en een job die mij veel voldoening geeft maar wat ik dan toch eerder bizar gevonden heb is het feit dat alle werkgevers
even vergeten dat het één van DE slechts betaalde cijferberoepen is waarvoor een hoger diploma vereist is.

Ik wil hier geen discussie aanwakkeren over waarom wel of waarom niet accountants meer mogen verdienen maar ik vind het toch vreemd dat er hier niet meer aandacht aan besteed wordt.
Er is een duidelijk verschil tussen vraag en aanbod maar er worden koeken aan de koffiemachine aangeboden in plaats van wat meer netto op de bankrekening.
Dat is toch (voor mij) de reden waarom ik ga werken. Op de eerste plaats jobinhoud en op de tweede plaats loonsvoorwaarden (in mijn geval).

Er zijn accountants die een mooie boterham verdienen (in loonverband) maar die hebben ook jaren aan een lager loon moeten werken in een uitdagend beroep terwijl ze een ITAA titel moeten behalen om toch de onderhandelingen naar meer loon te rechtvaardigen.

De job heeft een oersaai imago dat is waar en de initiatieven om die imago te verschonen of moderniseren zijn zeker welkom.
Ik vind het enkel dweilen met de kraan open als ze grote instromen verwachten van getalenteerde jongeren voor een uitdagende job gekoppeld aan eerder basic loonvoorwaarden.

Maar bon, dat is enkel mijn gedacht van de zaken. Wat denken jullie?
 
Loon is sowieso het grootste probleem :). Veeleisende job (lange werkdagen, non-stop deadlines, verplicht levenslang studeren), je hebt echt doorgedreven vakkennis nodig, je hangt vast aan de dagdagelijkse stress van een timesheet wat de werksfeer vaak niet ten goede komt en daar staat vaak een pover loon tegenover. Is volledig toe te schrijven aan de opgezette structuur waarbij het merendeel blijft plakken aan de handen van de vennoten :). Iemand die intern op de boekhouding van een bedrijf werkt zal vaak een beter loon krijgen voor half de werkdruk. Zolang ze dat niet gaan inzien blijft het dweilen met de kraan open.

Wij zitten in ons kantoor met 3 burnouts, 1 iemand die out is na twee kort op elkaar volgende hartaanvallen (eveneens werkgerelateerd). Intussen 3 mensen die kort op elkaar hun ontslag gegeven hebben hopeloos smeken naar cv’s, wij krijgen dagelijks 15 min om 1 persoon op linkedin aan te schrijven om de interesse voor ons kantoor op te wekken 😓, hebben hiertoe een lijst van HR verkregen met mogelijks interessante profielen 🤪
 
Ik wou net zeggen "de accountants die ik ken, verdienen toch niet slecht". Maar dat zijn allemaal vennoten...
 
Loon is sowieso het grootste probleem :). Veeleisende job (lange werkdagen, non-stop deadlines, verplicht levenslang studeren), je hebt echt doorgedreven vakkennis nodig, je hangt vast aan de dagdagelijkse stress van een timesheet wat de werksfeer vaak niet ten goede komt en daar staat vaak een pover loon tegenover. Is volledig toe te schrijven aan de opgezette structuur waarbij het merendeel blijft plakken aan de handen van de vennoten :). Iemand die intern op de boekhouding van een bedrijf werkt zal vaak een beter loon krijgen voor half de werkdruk. Zolang ze dat niet gaan inzien blijft het dweilen met de kraan open.

Wij zitten in ons kantoor met 3 burnouts, 1 iemand die out is na twee kort op elkaar volgende hartaanvallen (eveneens werkgerelateerd). Intussen 3 mensen die kort op elkaar hun ontslag gegeven hebben hopeloos smeken naar cv’s, wij krijgen dagelijks 15 min om 1 persoon op linkedin aan te schrijven om de interesse voor ons kantoor op te wekken 😓, hebben hiertoe een lijst van HR verkregen met mogelijks interessante profielen 🤪
Het is echt spijtig om te zeggen dat ik zeker niet verbaasd ben door die taferelen bij u op kantoor. Ze verslijten gewoon de mensen tot en met...
 
€2000-€2100 bruto op het kantoor waar ik heb gewerkt en zonder bedrijfswagen/nettovergoedingen (met geen significante verhogingen tijdens de eerste 2 jaar).

Ben er na 8 maanden al vertrokken wegens te weinig uitdaging en omdat (ook al vond ik het startloon absoluut niet belangrijk) er echt wel te weinig tegenover stond.
 
€2000-€2100 bruto op het kantoor waar ik heb gewerkt en zonder bedrijfswagen/nettovergoedingen (met geen significante verhogingen tijdens de eerste 2 jaar).

Ook ooit aan dat loon gewerkt in een kantoor. Met dat verschil dat ik de enige werknemer was :unsure: Zaakvoerder zei letterlijk 'ja, feitelijk moet gij hier alles kunnen hé, de bedoeling is dat ik enkel mijn handtekening zet op 't laatste' :rofl:
 
€2000-€2100 bruto op het kantoor waar ik heb gewerkt en zonder bedrijfswagen/nettovergoedingen (met geen significante verhogingen tijdens de eerste 2 jaar).

Ben er na 8 maanden al vertrokken wegens te weinig uitdaging en omdat (ook al vond ik het startloon absoluut niet belangrijk) er echt wel te weinig tegenover stond.
Ik weet niet van wanneer dit voorstel dateert maar bij ons zijn het toch serieus andere loonpakketten voor starters hoor.
 
Je kan in Accountancy wel degelijk zeer stevig je kost verdienen maar veel zal gewoon afhangen van je eigen kunnen/inzet (en dan heb ik het niet over 60u weken draaien bij een Big 4) en de mogelijkheden die je krijgt/neemt.

Gaat een pas afgestudeerde bachelor accountancy en fiscaliteit idem verdienen als een pas afgestudeerd ingenieur? Neen, hoeft denk ik ook niet...

Hoor van mijn partner ook eerder starterslonen van ca. 2.500 EUR bruto + starterswagen...

Dat is nu toch ook gene vette. Aan hoeveel factuur je zo'n junior-profiel per uur?

Wat verwacht je dan voor een startende Bachelor, 3.5K met een VW Passat? Dat is toch gewoon een prima startersloon? Je moet enorm veel tijd steken in de juniors en dan hebben we het niet over een jaartje of 2 maar toch verschillende jaren vormen, kost allemaal bakken geld.
 
Je kan in Accountancy wel degelijk zeer stevig je kost verdienen maar veel zal gewoon afhangen van je eigen kunnen/inzet (en dan heb ik het niet over 60u weken draaien bij een Big 4) en de mogelijkheden die je krijgt/neemt.

Gaat een pas afgestudeerde bachelor accountancy en fiscaliteit idem verdienen als een pas afgestudeerd ingenieur? Neen, hoeft denk ik ook niet...

...

Het scheelt niet eens zoveel met startende ing's, toch als we vergelijken met het voorbeeld van @iamhollywood: startende ing is gemiddeld €2800 - 3100 bruto waarvan ongeveer de helft een wagen krijgt.
 
Je kan in Accountancy wel degelijk zeer stevig je kost verdienen maar veel zal gewoon afhangen van je eigen kunnen/inzet (en dan heb ik het niet over 60u weken draaien bij een Big 4) en de mogelijkheden die je krijgt/neemt.

Wat verwacht je dan voor een startende Bachelor, 3.5K met een VW Passat? Dat is toch gewoon een prima startersloon? Je moet enorm veel tijd steken in de juniors en dan hebben we het niet over een jaartje of 2 maar toch verschillende jaren vormen, kost allemaal bakken geld.
Der is nog een groot verschil tussen 2,5k en 3,5k, hé.

PC 336 heeft bij accountants 4 grote problemen:
- het geld blijft vaak plakken aan de vennoten (zie hierboven) in KMO's die vaak het niet nauw nemen met uurroosters/bescherming werknemers.
- de starterslonen liggen in de vork waarbij je nauwelijks omhoog gaat in het begin (dus loonsopslag heeft weinig direct effect)
- accountants kunnen zelf ook rekenen en kunnen vaak ook veel andere jobs aan (accountants, hé, niet de hulpboekhouders)
- de sector zit in een paritair comité die weigert CAO's te sluiten over zaken die veel mensen al als evident vinden (woon-werkvergoeding voor auto, eindejaarspremie, ...).

En 2500 euro is laag hoor. Er wordt vaak verwezen naar de lage lonen van de dienstencheques, wel die verdienen ondertussen al 2441,76 euro per maand bij 3 jaar ancienniteit (eindejaarspremie in verrekend). EN die hebben nog andere voordelen (ja, wel lastiger werk).

@Noctilucus : die 2800 euro en 3100 euro haal je waarschijnlijk vanop google. dat zijn echter al cijfers van 2021, die nog voor de recente hoge indexaties zijn. In de praktijk zit je al een stuk hoger, vermoed ik.
 
Loon is sowieso het grootste probleem :). Veeleisende job (lange werkdagen, non-stop deadlines, verplicht levenslang studeren), je hebt echt doorgedreven vakkennis nodig, je hangt vast aan de dagdagelijkse stress van een timesheet wat de werksfeer vaak niet ten goede komt en daar staat vaak een pover loon tegenover. Is volledig toe te schrijven aan de opgezette structuur waarbij het merendeel blijft plakken aan de handen van de vennoten :). Iemand die intern op de boekhouding van een bedrijf werkt zal vaak een beter loon krijgen voor half de werkdruk. Zolang ze dat niet gaan inzien blijft het dweilen met de kraan open.

Wij zitten in ons kantoor met 3 burnouts, 1 iemand die out is na twee kort op elkaar volgende hartaanvallen (eveneens werkgerelateerd). Intussen 3 mensen die kort op elkaar hun ontslag gegeven hebben hopeloos smeken naar cv’s, wij krijgen dagelijks 15 min om 1 persoon op linkedin aan te schrijven om de interesse voor ons kantoor op te wekken 😓, hebben hiertoe een lijst van HR verkregen met mogelijks interessante profielen 🤪
Maar als er werkelijk grote tekorten waren en de vennoten een te groot deel van de koek pakten dan zou je toch verwachten dat er daar een paar slimme tussenzitten die veel volk aantrekken door meer te betalen en de kleinere winst per werknemer meer dan compenseren door een groter volume? Nu verliezen ze ook geld door mensen niet aan te nemen en klanten te moeten weigeren/afstoten.
 
die 2800 euro en 3100 euro haal je waarschijnlijk vanop google. dat zijn echter al cijfers van 2021, die nog voor de recente hoge indexaties zijn. In de praktijk zit je al een stuk hoger, vermoed ik.

Hangt wel een beetje af of men de starterslonen verhoogd heeft. Ik hoor dat men (voor sommige functies) dit (verrekening van de volledige indexatie op startlonen) niet echt doet, dat men liever die loonmarge behoudt om opslag (of toekomstige automatische indexaties) te kunnen geven dan ze al direct hoger te laten starten en minder progressie (of boter bij de vis) te kunnen geven jaar na jaar voor goede prestaties.

Al hangt het ook wel een beetje af van hoe wanhopig men is voor nieuw personeel.

Maar als er werkelijk grote tekorten waren en de vennoten een te groot deel van de koek pakten dan zou je toch verwachten dat er daar een paar slimme tussenzitten die veel volk aantrekken door meer te betalen en de kleinere winst per werknemer meer dan compenseren door een groter volume? Nu verliezen ze ook geld door mensen niet aan te nemen en klanten te moeten weigeren/afstoten.

Mja, als je dat doet dan verhoog je uw vaste kosten. Men speelt in veel gevallen liever op zeker. Weigert extra klandizie. En kan dan tegelijkertijd ook nog de stijgingen, want moeilijk personeel vast te krijgen, gewoon doorrekenen.
Vorm van graaiflatie :p.
 
Laatst bewerkt:
Maar als er werkelijk grote tekorten waren en de vennoten een te groot deel van de koek pakten dan zou je toch verwachten dat er daar een paar slimme tussenzitten die veel volk aantrekken door meer te betalen en de kleinere winst per werknemer meer dan compenseren door een groter volume? Nu verliezen ze ook geld door mensen niet aan te nemen en klanten te moeten weigeren/afstoten.
Als je de nieuwe contracten hoger moet betalen, zullen de oude contracten ook komen "klagen" (dat komt toch uit). Dus lijkt het (tot het écht niet meer anders kan) vaak interessant om NIET toe te geven. Maar zoals vaak zit daar eerst een periode van "we gaan het toch proberen met het huidige personeel" en is het kalf/personeel dan al half verdronken als ze uiteindelijk het loonpakket aanpassen. Er zijn er maar héél weinig die dat pro-actief doen hoor :).
 
Der is nog een groot verschil tussen 2,5k en 3,5k, hé.

PC 336 heeft bij accountants 4 grote problemen:
- het geld blijft vaak plakken aan de vennoten (zie hierboven) in KMO's die vaak het niet nauw nemen met uurroosters/bescherming werknemers.
- de starterslonen liggen in de vork waarbij je nauwelijks omhoog gaat in het begin (dus loonsopslag heeft weinig direct effect)
- accountants kunnen zelf ook rekenen en kunnen vaak ook veel andere jobs aan (accountants, hé, niet de hulpboekhouders)
- de sector zit in een paritair comité die weigert CAO's te sluiten over zaken die veel mensen al als evident vinden (woon-werkvergoeding voor auto, eindejaarspremie, ...).

En 2500 euro is laag hoor. Er wordt vaak verwezen naar de lage lonen van de dienstencheques, wel die verdienen ondertussen al 2441,76 euro per maand bij 3 jaar ancienniteit (eindejaarspremie in verrekend). EN die hebben nog andere voordelen (ja, wel lastiger werk).

@Noctilucus : die 2800 euro en 3100 euro haal je waarschijnlijk vanop google. dat zijn echter al cijfers van 2021, die nog voor de recente hoge indexaties zijn. In de praktijk zit je al een stuk hoger, vermoed ik.
2.500 EUR bruto met een salariswagen (en nog wat andere voordelen zoals maaltijdcheques, ecocheques, hospi, groepsverzekering, ... wat in die sector wel bij het basispakket hoort ook al is er geen CAO) noem ik nu niet bepaald laag voor een startende bachelor.

En de loonsopslagen zijn naar wat ik hoor toch jaarlijks, geen 10% per jaar erbij maar toch een stuk meer dan inflatie...
 
2.500 EUR bruto met een salariswagen (en nog wat andere voordelen zoals maaltijdcheques, ecocheques, hospi, groepsverzekering, ... wat in die sector wel bij het basispakket hoort ook al is er geen CAO) noem ik nu niet bepaald laag voor een startende bachelor.

En de loonsopslagen zijn naar wat ik hoor toch jaarlijks, geen 10% per jaar erbij maar toch een stuk meer dan inflatie...
als dat er effectief allemaal bijzit: ja, zeker. Ik denk trouwens dat het loon al een stuk hoger is als ik zelfs in West-Vlaanderen al zie dat je dit krijgt als junior:

Grappig is trouwens dat dat bedrijf verschillende vacatures online heeft met verschillende brutolonen voor sterk gelijkaardige functies
 
als dat er effectief allemaal bijzit: ja, zeker. Ik denk trouwens dat het loon al een stuk hoger is als ik zelfs in West-Vlaanderen al zie dat je dit krijgt als junior:

Grappig is trouwens dat dat bedrijf verschillende vacatures online heeft met verschillende brutolonen voor sterk gelijkaardige functies
2.500 EUR - 3.000 EUR zal wel betekenen 2.500 EUR tenzij je eigenlijk te veel ervaring hebt om junior te zijn vermoed ik :p

Maar inderdaad zeer stevig voor die contreien.
 
Terug
Bovenaan