Accountant - knelpuntberoep - loon!?

Als je de nieuwe contracten hoger moet betalen, zullen de oude contracten ook komen "klagen" (dat komt toch uit). Dus lijkt het (tot het écht niet meer anders kan) vaak interessant om NIET toe te geven. Maar zoals vaak zit daar eerst een periode van "we gaan het toch proberen met het huidige personeel" en is het kalf/personeel dan al half verdronken als ze uiteindelijk het loonpakket aanpassen. Er zijn er maar héél weinig die dat pro-actief doen hoor :).
Maar da's geen nieuwe situatie, er zijn sedert dat dit een knelpuntberoep was een pak kleine kantoren gestart en nieuwe vennoten bijgekomen die dat ook hadden kunnen doen. En zelfs als je de bestaande mensen dan ook meer moet geven, het zal je nog steeds meer opbrengen in een situatie waar een tekort is en je marge hebt om hogere lonen te betalen.


De vraag is ook of er werkelijk zo'n tekort is, worden er echt klanten afgestoten en zijn er mensen in België die geen boekhouder meer vinden? Ik denk dat het al bij al nog meevalt, er zouden er zeker meer mogen zijn maar er is van heel veel beroepen een tekort tegenwoordig.
 
Maar da's geen nieuwe situatie, er zijn sedert dat dit een knelpuntberoep was een pak kleine kantoren gestart en nieuwe vennoten bijgekomen die dat ook hadden kunnen doen. En zelfs als je de bestaande mensen dan ook meer moet geven, het zal je nog steeds meer opbrengen in een situatie waar een tekort is en je marge hebt om hogere lonen te betalen.
Zie hierboven bij Pensaerts, dat pakket beschouw ik toch al serieus beter dan "2500 euro + bedrijfswagen". Zie ook voorstellen van 48k loonpakket, da's al véél meer de moeite.
 
Maar als er werkelijk grote tekorten waren en de vennoten een te groot deel van de koek pakten dan zou je toch verwachten dat er daar een paar slimme tussenzitten die veel volk aantrekken door meer te betalen en de kleinere winst per werknemer meer dan compenseren door een groter volume? Nu verliezen ze ook geld door mensen niet aan te nemen en klanten te moeten weigeren/afstoten.
Vennoten spreken met elkaar hé, net zoals in vele andere sectoren gaan die vennoten niet snel geneigd zijn om de ''kip met de gouden eieren" te slachten (denk ook aan % voor immomakelaars, kostprijs buiten-riziv medische ingrepen, etc)
 
...

@Noctilucus : die 2800 euro en 3100 euro haal je waarschijnlijk vanop google. dat zijn echter al cijfers van 2021, die nog voor de recente hoge indexaties zijn. In de praktijk zit je al een stuk hoger, vermoed ik.

Dat waren cijfers uit verschillende bronnen, van 2021 t/m 2023. En toch van redelijk wat grote bedrijven gehoord die de lonen voor nieuwe starters niet volledig geïndexeerd hebben (soms het gevolg van lager inschalen van dezelfde job wanneer er iemand nieuw begon)
 
Vennoten spreken met elkaar hé, net zoals in vele andere sectoren gaan die vennoten niet snel geneigd zijn om de ''kip met de gouden eieren" te slachten (denk ook aan % voor immomakelaars, kostprijs buiten-riziv medische ingrepen, etc)
Er zijn teveel boekhoudvennootschappen en de toetredingsbarrière is te laag om zo'n afspraak vol te houden. Als er een tekort is en ze moeten klanten afslaan omdat ze geen personeel hebben gaan zich niet zo loyaal voelen tegen elkaar dat ze de kans gaan laten liggen om meer te verdienen door hun personeel meet te betalen. Zo'n afspraken kan je volhouden als je maar met enkele mensen bent en zelfs dan zal het niet eenvoudig zijn, je moet iedereen kunnen overtuigen dat ze persoonlijk beter af zijn door de afspraak te volgen, en in zo'n situatie moet je geen genie zijn om te zien dat dat niet het geval is, de eersten die zo'n afspraak naast zich neerleggen gaan daar waarschijnlijk veel aan verdienen.
 
Opslag geven kan er hier ook niet van af maar ze kunnen wel +3K uitbetalen als je iemand nieuw aanbrengt (met ervaring). Zo is er hier onlangs een collega overgestapt naar de concurrentie en voornamelijk omdat die al ettelijke jaren geen opslag had gekregen. Wanneer hij dan zijn ontslag indient: "uhh kunnen we je niet overtuigen om te blijven met wat extra loon?" :wallbash:
 
Opslag geven kan er hier ook niet van af maar ze kunnen wel +3K uitbetalen als je iemand nieuw aanbrengt (met ervaring). Zo is er hier onlangs een collega overgestapt naar de concurrentie en voornamelijk omdat die al ettelijke jaren geen opslag had gekregen. Wanneer hij dan zijn ontslag indient: "uhh kunnen we je niet overtuigen om te blijven met wat extra loon?" :wallbash:
3k is natuurlijk een eenmalige kost. Loonsverhoging slepen ze mee tot uw ontslag.

Het principe is volgens mij ook nog een gevolg van het feit dat voor de war on talent , of gewoon handen, dat er meer dan genoeg volk klaarstond om het over te nemen. En je enkel dat aanbod deed aan diegene die je niet kwijt wilde. Terwijl het nu eigenlijk eerder zoeken is naar een retentiestrategie.

En dan nog zijn er firma's die zweren bij het principe van 10% personeelsturnover om het personeel "gretig" te houden.
 
Opslag geven kan er hier ook niet van af maar ze kunnen wel +3K uitbetalen als je iemand nieuw aanbrengt (met ervaring). Zo is er hier onlangs een collega overgestapt naar de concurrentie en voornamelijk omdat die al ettelijke jaren geen opslag had gekregen. Wanneer hij dan zijn ontslag indient: "uhh kunnen we je niet overtuigen om te blijven met wat extra loon?" :wallbash:
Zoals Renegade aanhaalt is dat inderdaad een éénmalige kost. Bovendien kosten recruteringskantoren handen vol geld om finance-profielen te vinden, een heel pak meer dan die 3K.
 
Het is gewoon ook te zot voor woorden hoeveel ze besteden aan employer branding maar hun eigen werkveld laten imploderen. Wij zijn 1 van die partners van de Bockie campagne. 3 collega’s in een heropstart-traject na burn-out, die hebben nog nooit een telefoontje van HR gehad om te polsen hoe het met hun gaat. 1 collega (onze director) 9 maanden out na stressgerelateerd hartfalen, vennoot doet nog niet eens moeite om de klanten in te lichten van die afwezigheid, als een klant belt dat ze geen reactie meer van die persoon krijgen is de reactie van de vennoot ‘oeh ge hebt die klant niet ingelicht’? Het is niet aan uw personeel om te gaan verspreiden dat uw director out is, het is aan een vennoot om een professionele serene boodschap te versturen om te vermijden dat persoonlijke medische informatie wordt verspreid. Er is niet eens naar ons gecommuniceerd hoe we met de klanten hierover moeten communiceren, wat maakt dat soms juniors een klant aan de lijn krijgen en met hun mond vol tanden staan als dat onderwerp aangekaart wordt.

En in al die choas (director uit met struggle van de 2 managers om den boel recht te houden), reist de vennoot te pas en te onpas af naar zijn buitenverblijfje in Frankrijk. Meneer zit deze week opnieuw in Zuid-Frankrijk om af en toe eens in te bellen. Die is ook nog eens audit partner, onze auditcollega’s zijn momenteel aan het verzuipen met werkweken van 7 op 7 aan 12-14 u per dag. Dat is puur cashen op de schouders van uw personeel.
 
Zoals Renegade aanhaalt is dat inderdaad een éénmalige kost. Bovendien kosten recruteringskantoren handen vol geld om finance-profielen te vinden, een heel pak meer dan die 3K.
Ik weet wel maar ik heb het over 50-75eur bruto voor iemand met 5j ervaring. En als je dan hoort dat ze nadien wel met opslag kunnen afkomen...

Langs de ene kant de cheapskate uithangen maar dan wel bonussen geven en meedoen aan de Bockie campagne. Dat ze eerst eens hun huidig personeel tevreden houden. En het draait niet louter om centen maar als je al 5j geen opslag krijgt, (behalve nu en dan eens een povere index) kan ik het wel verstaan dat mensen ergens anders gaan solliciteren.
 
Vind het wel merkwaardig dat er veel te weinig accountants/boekhouders zijn, maar dan wel 'genoeg' auditors. Van al de mensen die ik ken uit TEW/hir die de accounting tour zijn opgegaan is quasi iedereen (externe) auditor geworden/aan het worden (en dan meestal nog bij KPMG of Daddy D), maar niemand echt accountant.
Vraag me af wat er zo'n noemenswaardig verschil is tussen beide beroepen, buiten dat auditor misschien 'spannender' is en meer groeimogelijkheden heeft.
 
Vind het wel merkwaardig dat er veel te weinig accountants/boekhouders zijn, maar dan wel 'genoeg' auditors. Van al de mensen die ik ken uit TEW/hir die de accounting tour zijn opgegaan is quasi iedereen (externe) auditor geworden/aan het worden (en dan meestal nog bij KPMG of Daddy D), maar niemand echt accountant.
Vraag me af wat er zo'n noemenswaardig verschil is tussen beide beroepen, buiten dat auditor misschien 'spannender' is en meer groeimogelijkheden heeft.
Opnieuw het loon. Een auditor krijgt een beter startloon dan een accountant. Daarnaast krijgt een auditor wel jaarlijks een opslag, bij een accountant is dat niet gegarandeerd.
 
Vind het wel merkwaardig dat er veel te weinig accountants/boekhouders zijn, maar dan wel 'genoeg' auditors. Van al de mensen die ik ken uit TEW/hir die de accounting tour zijn opgegaan is quasi iedereen (externe) auditor geworden/aan het worden (en dan meestal nog bij KPMG of Daddy D), maar niemand echt accountant.
Vraag me af wat er zo'n noemenswaardig verschil is tussen beide beroepen, buiten dat auditor misschien 'spannender' is en meer groeimogelijkheden heeft.
Genoeg auditors is nu ook wel veel gezegd, de big 4 kampt met zware tekorten en gaan zeer creatief om met hun aanwervingen. Toen ik 7 jaar geleden solliciteerde was er enkel plaats voor academische opleidingen met economische/accounting achtergrond. Momenteel werven ze heel diverse profielen, ook professionele bachelors, aan omdat de gaten niet gevuld raken. Net als accountant spreekt dat weinig mensen effectief nog heel hard aan: Het loon is niet top, de uren zijn zwaar en veel shit langs alle kanten.

Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt er voor controlling-profielen tegenwoordig ook al geen ervaring meer gevraagd, wat de aantrekkingskracht van audit ook niet ten goede komt. Start ergens als controller en je verdient meer dan bij big 4, doet minder uren en de job is een pak aantrekkelijker.
 
Genoeg auditors is nu ook wel veel gezegd, de big 4 kampt met zware tekorten en gaan zeer creatief om met hun aanwervingen. Toen ik 7 jaar geleden solliciteerde was er enkel plaats voor academische opleidingen met economische/accounting achtergrond. Momenteel werven ze heel diverse profielen, ook professionele bachelors, aan omdat de gaten niet gevuld raken. Net als accountant spreekt dat weinig mensen effectief nog heel hard aan: Het loon is niet top, de uren zijn zwaar en veel shit langs alle kanten.

Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt er voor controlling-profielen tegenwoordig ook al geen ervaring meer gevraagd, wat de aantrekkingskracht van audit ook niet ten goede komt. Start ergens als controller en je verdient meer dan bij big 4, doet minder uren en de job is een pak aantrekkelijker.

Tgoh ja, de Big 4 werkt dat tekort wel zelf in de hand. Het verloop is gewoon veel te groot omdat ze magere lonen aanbieden en de werkdruk veel te hoog is. Ervaring in de Big 4 staat goed op je cv, en dat is denk ik ook de enigste reden dat mensen het daar max. 3 jaar ofzo uithouden. Werkdagen van 10-11 uur ofzo zijn echt geen uitzondering. In mijn eerste job had ik bruto bijna het dubbele van wat juniors in de Big 4 kregen, voor meer dan een kwart minder uren. 😂
 
Vind het wel merkwaardig dat er veel te weinig accountants/boekhouders zijn, maar dan wel 'genoeg' auditors. Van al de mensen die ik ken uit TEW/hir die de accounting tour zijn opgegaan is quasi iedereen (externe) auditor geworden/aan het worden (en dan meestal nog bij KPMG of Daddy D), maar niemand echt accountant.
Vraag me af wat er zo'n noemenswaardig verschil is tussen beide beroepen, buiten dat auditor misschien 'spannender' is en meer groeimogelijkheden heeft.

Als auditor lijkt er veel meer groei en variatie aanwezig te zijn dan accountant. Ik denk dat dat juist het "negatieve" is van de job accountant tov. auditor. Perspectief, doorgroeimogelijkheden,...
 
Het is gewoon ook te zot voor woorden hoeveel ze besteden aan employer branding maar hun eigen werkveld laten imploderen. Wij zijn 1 van die partners van de Bockie campagne. 3 collega’s in een heropstart-traject na burn-out, die hebben nog nooit een telefoontje van HR gehad om te polsen hoe het met hun gaat. 1 collega (onze director) 9 maanden out na stressgerelateerd hartfalen, vennoot doet nog niet eens moeite om de klanten in te lichten van die afwezigheid, als een klant belt dat ze geen reactie meer van die persoon krijgen is de reactie van de vennoot ‘oeh ge hebt die klant niet ingelicht’? Het is niet aan uw personeel om te gaan verspreiden dat uw director out is, het is aan een vennoot om een professionele serene boodschap te versturen om te vermijden dat persoonlijke medische informatie wordt verspreid. Er is niet eens naar ons gecommuniceerd hoe we met de klanten hierover moeten communiceren, wat maakt dat soms juniors een klant aan de lijn krijgen en met hun mond vol tanden staan als dat onderwerp aangekaart wordt.

En in al die choas (director uit met struggle van de 2 managers om den boel recht te houden), reist de vennoot te pas en te onpas af naar zijn buitenverblijfje in Frankrijk. Meneer zit deze week opnieuw in Zuid-Frankrijk om af en toe eens in te bellen. Die is ook nog eens audit partner, onze auditcollega’s zijn momenteel aan het verzuipen met werkweken van 7 op 7 aan 12-14 u per dag. Dat is puur cashen op de schouders van uw personeel.
was jij zelf geen vennoot?
 
was jij zelf geen vennoot?
Neen, ik werk louter in onderaanneming, uurtje factuurtje. Louter als senior dossierbeheerder.
Ik heb wel al meermaals de vraag gekregen om als vennoot bij kleinere kantoren aan te sluiten maar ik hou die boot voorlopig bewust af om persoonlijke redenen :).
 
strange:
En ik ben sinds april 2023 omwille van persoonlijke redenen louter actief in onderaanneming :).
 
Terug
Bovenaan