Hoeveel is jouw waterverbruik?

Ik heb ook een digitale watermeter; welke P1 meter kan hiervoor gebruikt worden? Ik zie het bijvoorbeeld niet vermeld staan bij de Wi-Fi P1 meter van HomeWizard?
Ik gebruik zelf de slimme meter wifi gateway hier te vinden voor 40€ https://smartgateways.nl/en/product/smart-meter-wifi-gateway/
Maar er zijn er zeker ook andere, al weet ik zelf niet of die effectief alles doorsturen naar MQTT zoals de mijne doet.
Vervolgens stuurt die zijn data naar een mosquitto MQTT broker in de container manager op de Synology.
Vervolgens heb ik op de Synology in de container manager ook Home Assistant, in dewelke ik de MQTT integratie toevoeg en koppel op die MQTT broker dat dus in een andere container draait.
Daarna is dat configuratie yaml bestandje nog wat aanpassen geloof ik. Uiteindelijk had ik dat wel vrij snel werkend.

water-verbruik.png

water2.png

# Example configuration.yaml entry with exclude
recorder:
purge_keep_days: 3650

mqtt:
sensor:

- name: Elektrisch Tarief
state_topic: "dsmr/reading/electricity_tariff"
unit_of_measurement: ""
unique_id: 1001

- name: Elektriciteit Meterstand Dag
device_class: energy
state_class: total_increasing
state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_1"
unit_of_measurement: "kWh"
unique_id: 1002

- name: Elektriciteit Meterstand Nacht
device_class: energy
state_topic: "dsmr/reading/electricity_delivered_2"
unique_id: 1003

- name: Elektriciteit Verbruik
state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"
unit_of_measurement: "kW"
unique_id: 1004

- name: Elektrische Spanning
state_topic: "dsmr/reading/phase_voltage_l1"
unit_of_measurement: "V"
unique_id: 1005

- name: Elektrische Stroom
state_topic: "dsmr/reading/phase_power_current_l1"
unit_of_measurement: "A"
unique_id: 1006

- name: Elektriciteit Kwartier Uurpiek
state_topic: "dsmr/consumption/quarter-hour-peak-electricity/average_delivered"
unique_id: 1007

- name: Elektriciteit Maandpiek
state_topic: "dsmr/consumption/peak/running_month"
unique_id: 1008

- name: Gas Meterstand
state_topic: "dsmr/consumption/gas/delivered"
unique_id: 1009

- name: Water Meterstand
device_class: water
state_topic: "dsmr/consumption/water/delivered"
unit_of_measurement: "m³"
unique_id: 1010

Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf de slimme meter wifi gateway hier te vinden voor 40€ https://smartgateways.nl/en/product/smart-meter-wifi-gateway/
Maar er zijn er zeker ook andere, al weet ik zelf niet of die effectief alles doorsturen naar MQTT zoals de mijne doet.
Vervolgens stuurt die zijn data naar een mosquitto MQTT broker in de container manager op de Synology.
Vervolgens heb ik op de Synology in de container manager ook Home Assistant, in dewelke ik de MQTT integratie toevoeg en koppel op die MQTT broker dat dus in een andere container draait.
Daarna is dat configuratie yaml bestandje nog wat aanpassen geloof ik. Uiteindelijk had ik dat wel vrij snel werkend.

water-verbruik.png

water2.png
De welbekende Homewizard P1 meter kost 30 euro en heeft volledige HomeAssistant integratie:

De welbekende Homewizard P1 meter kost 30 euro en heeft volledige HomeAssistant integratie:
Ze zijn daar altijd vrij onduidelijk over geweest op hun website van homewizard aangezien water er meestal niet tussen staat, en als het er wel tussen staat dan bedoelen ze hun betalende aparte water meter. Zelfs in de reacties hierboven was sprake van API's en custom code.

Maar ik lees nu op userbase dat het er recent alvast vanzelf is tussengekomen inderdaad. Als dat zo is, en er zijn geen abbonnementskosten mee gemoeid, dan is dat een zeer goed en goedkoop toestel lijkt me.
"Ik zie de data hier in Home Assistant (moest ik ook niets voor doen)."

Laatst bewerkt:
Ze zijn daar altijd vrij onduidelijk over geweest op hun website van homewizard aangezien water er meestal niet tussen staat, en als het er wel tussen staat dan bedoelen ze hun betalende aparte water meter. Zelfs in de reacties hierboven was sprake van API's en custom code.

Maar ik lees nu op userbase dat het er recent alvast vanzelf is tussengekomen inderdaad. Als dat zo is, en er zijn geen abbonnementskosten mee gemoeid, dan is dat een zeer goed en goedkoop toestel lijkt me.
"Ik zie de data hier in Home Assistant (moest ik ook niets voor doen)."
In hun app maken ze er (nog) geen gebruik van. Maar via de API worden zijn die exposed waardoor de HA integratie dit oppikt.

We wonen nu ruim een jaar in onze woning en de afgelopen 12 maand hebben we 41,7m3 verbruikt. 2 volwassen en 1 kind.
Toiletten, wasmachine en buitenkraan op regenwater.

Ik vrees wel volgend jaar voor een hoger verbruik. Het bad wordt de laatste tijd meer en meer gebruikt en dat ik ook aan de maandelijkse meterstanden.

Voila se, we gaan zuiniger om met ons kostbaar drinkwater en daarvoor worden we gestraft.

Watergroep wil waterfactuur van gemiddeld gezin met 25 euro per jaar optrekken

Voila se, we gaan zuiniger om met ons kostbaar drinkwater en daarvoor worden we gestraft.

Watergroep wil waterfactuur van gemiddeld gezin met 25 euro per jaar optrekken

Ik kan daar eigenlijk nog wel begrip voor opbrengen.

Infrastructuur wordt niet goedkoper. Ook schaalt het niet echt enorm in functie van hoeveel je gebruikt. Dat water moet nog altijd vloeien wanneer jij het wil.

Als je dan ook uw fondsen haalt uit een variabele component. En die variabele component zakt ergens, dan moet je het inkomen balanceren door dat verlies goed te maken.

Je zou die impact kunnen beperken door een grote factor met een vaste component te voorzien om ook de vaste kosten van de infrastructuur te dekken en een variabele fractie om de dimensioneringsfactor te dekken voor uw verbruik. Een beetje zoals het capaciteitstarief bij elektriciteit.

Sowieso is de besparing nog altijd goedkoper dan als de besparing niet gerealiseerd werd. Je gaat namelijk nog altijd minder betalen dan met uw hoger verbruik en de nieuwe kostprijs.

160 kuub per jaar :wtf: zeg maar een verbruik van 8-10 personen.

wij zitten aan 40 met een gezin van 4.
Die 40 is wel extreem laag hé 😲
Volgens pidpa is het gemiddelde 108 kuub/jaar voor een gezin van 4.

Die 40 staat volgens die tabel zelfs gelijk aan een persoon alleen...

We zien er niet echt naar, maar met 2 volwassenen en 2 tieners gaat het wel snel hoor. Douche smorgens en soms ook savonds (na sport ofzo), juist verhuisd dus dit jaar ook vaak klussen met een douche achteraf, gemiddeld 1 a 2 wasmachines per dag, 1x vaatwasser, jacuzzi die om de zoveel maanden eens ververst wordt (+/- 1 kuub), 3 wc bezoeken pp per dag gemiddeld,... Loopt zo snel op. Dit alles op stadswater.

70 m³ met ons 3 hier. Sinds de kleine er is is dat constant gebleven maar we hebben rond die periode ook de regenputten in gebruik genomen, dus het ene compenseert het andere. Dit jaar zal er zeker meer verbruik zijn. Het bad werd in de vakantie bijna dagelijks gevuld, en ik heb de tuin een paar keer met stadswater moeten sproeien omdat de regenputten leeg waren.

Die 40 is wel extreem laag hé 😲
Volgens pidpa is het gemiddelde 108 kuub/jaar voor een gezin van 4.

Die 40 staat volgens die tabel zelfs gelijk aan een persoon alleen...

We zien er niet echt naar, maar met 2 volwassenen en 2 tieners gaat het wel snel hoor. Douche smorgens en soms ook savonds (na sport ofzo), juist verhuisd dus dit jaar ook vaak klussen met een douche achteraf, gemiddeld 1 a 2 wasmachines per dag, 1x vaatwasser, jacuzzi die om de zoveel maanden eens ververst wordt (+/- 1 kuub), 3 wc bezoeken pp per dag gemiddeld,... Loopt zo snel op. Dit alles op stadswater.

Wc's en wasmachine staan op regenwater hier.

En wij hebben dan nog een zwembad van 54 kuub, alhoewel ik dat om de 1 of andere bizarre reden dit jaar nog niet heb moeten bijvullen :unsure: :laugh:

160 kuub per jaar :wtf: zeg maar een verbruik van 8-10 personen.

wij zitten aan 40 met een gezin van 4.
Afgelopen jaar zaten we ook aan 41 of 42 kuub. Maar tzal komend jaar niet zijn. De zoon zit al voorbije 2 maand 4-5x per week in bad en madam gaat er ook minstens wekelijks eens inzitten. Ons verbruik was voor juni en juli 1000l meer dan de andere maanden.

Een mens mag toch nog een beetje comfort hebben ook zeker. Ik ga niet beginnen de douchekraan dicht te draaien terwijl ik mij aan het inzepen ben hoor. Ik kan soms een beetje langer in de douche staan, dat warme water ontspant mij, en als ik de late ploeg heb douche ik mij 's morgens en 's avonds.

133 m3 voor 2 personen, da’s toch echt veel? Minder verbruikt dan vorig jaar, maar wel 178€ bijbetalen
Hier 103 M3 voor 2 personen maar zaten wel met een lek. 450 EUR moeten bijbetalen omdat die aanrekening serieus wordt omhooggetrokken door dat comforttarief ( 2x basistarief).

Zowel voor gemeentelijke bijdrage afvoer ( Natuurlijke IBA) als voor bovengemeentelijke bijdrage voor zuivering.
In principe kunnen wij vrijstelling aanvragen maar aangezien de gemeente al een paar jaar moeilijk doet over onze sterfput (Sceptische) en ons duwt naar een aansluiting op de riool , laten we het momenteel zo.
Wij zouden deze kosten gedeeltelijk moeten dragen omdat ze initieel niet akkoord waren met onze huidige natuurlijke IBA.

Wc's en wasmachine staan op regenwater hier.

En wij hebben dan nog een zwembad van 54 kuub, alhoewel ik dat om de 1 of andere bizarre reden dit jaar nog niet heb moeten bijvullen :unsure: :laugh:
Niet echt eerlijke vergelijking dan.

Wij zitten ook wel maar aan 80m3 met gezin van 4 (dit jaar 5) zonder regenwaterput & met in de zomer 500l zwembad elke 2 dagen te hervullen en af en toe de tuin water geven.

Geen idee hoe we zo laag zitten.

Comforttarief voor gezin van 5 is tot 180m3 dus we kunnen nog wel wat goedkoop stijgen :p

Terug
Bovenaan