Hoeveel is jouw waterverbruik?

Damn, in het begin dat ik hier woonde hield ik het verbruik van alles redelijk goed bij maar de laatste jaren is dat minder het geval.

Gisteren een mail van de watermaatschappij om de waterstand door te geven. Kom ik opeens tot de conclusie dat er tegenover de jaren ervoor zo'n 30-35m³ extra verbruik is. De schuldige al vrij snel gevonden: in de keuken is er een kleine boiler met een veiligheidsgroep die constant lekt. Normaal moet er daar een zichtbare onderbreking zijn tussen die veiligheidsgroep en de riolering zodat je kan zien of dat lekt maar dat is destijds niet volgens de regels aangesloten geweest.

Toch zo'n 150EUR richting de riolering weg dus :oi22:

Gisteren ook de mail gekregen. Meteen opgemeten, 62m³. toch een 5 kuub minder dan vorig jaar. Is overduidelijk de schoonfamilie dat vorig jaar op bezoek was dat die extra kuubs heeft verbruikt :oi22: . Dit jaar zal het een pak minder worden, eindelijk de toiletten terug aangesloten op het grondwater.

Stond deze week een artikel in de krant over een plaatsing van digitale watermeter en dat er door het ontbreken van de terugslapklep dubbel geteld werd. Waterverbruik van 400+ kuub.

Johan verbruikt plots 250.000 liter extra sinds installatie digitale watermeter. “Wie gaat dat betalen?”

Stond deze week een artikel in de krant over een plaatsing van digitale watermeter en dat er door het ontbreken van de terugslapklep dubbel geteld werd. Waterverbruik van 400+ kuub.

Johan verbruikt plots 250.000 liter extra sinds installatie digitale watermeter. “Wie gaat dat betalen?”

Ik dacht dat die terugslagklep verplicht was?

Daarnaast ook vreemde berekening precies. Van 150 naar 400 kubiek gaan omdat je teruggestuwd water ook wordt geteld. Draaide die vorige teller dan achteruit, of steekt die mens zijn regenwater op het net? Je kan anders toch nooit meer terugsteken dan je krijgt? :unsure:

Daarnaast ook vreemde berekening precies. Van 150 naar 400 kubiek gaan omdat je teruggestuwd water ook wordt geteld. Draaide die vorige teller dan achteruit, of steekt die mens zijn regenwater op het net? Je kan anders toch nooit meer terugsteken dan je krijgt? :unsure:

Was ook mijn gedacht.

Dan kan het nog altijd zo zijn dat die ontbreekt niet?

Dat iets wettelijk verplicht is wil nog niet zeggen dat zijn installatie daarom wettelijk in orde is. Dat is niet hetzelfde.

Ja dat vind ik ook vreemd.

Dat iets wettelijk verplicht is wil nog niet zeggen dat zijn installatie daarom wettelijk in orde is. Dat is niet hetzelfde.
Nee dat niet, maar dan kom je er toch niet mee in de gazet om te klagen? :p

Lol dit. Het aantal dingen dat wettelijk verplicht zijn, maar niet opgevolgd worden is astronomisch.

Die 40 is wel extreem laag hé 😲
Volgens pidpa is het gemiddelde 108 kuub/jaar voor een gezin van 4.

Die 40 staat volgens die tabel zelfs gelijk aan een persoon alleen...

We zien er niet echt naar, maar met 2 volwassenen en 2 tieners gaat het wel snel hoor. Douche smorgens en soms ook savonds (na sport ofzo), juist verhuisd dus dit jaar ook vaak klussen met een douche achteraf, gemiddeld 1 a 2 wasmachines per dag, 1x vaatwasser, jacuzzi die om de zoveel maanden eens ververst wordt (+/- 1 kuub), 3 wc bezoeken pp per dag gemiddeld,... Loopt zo snel op. Dit alles op stadswater.

Net ook weer onze stand moeten doorgeven, weer 39 kuub verbruikt. :woohoo:

Hier factuur gekregen met geschatte waarde. Blijkbaar heeft Pidpa een nieuw online platform, hier bevat mijn mailadres een typfout. Door hun verkeerd genoteerd?

Voordien kreeg ik uitnodiging meteropname via Bpost. Niets aangekregen en plakken ze er maar een waarde op
Men verbruik zou meer dan verdubbeld zijn. Hier normaal ook rond de 40m3

Net ook weer onze stand moeten doorgeven, weer 39 kuub verbruikt. :woohoo:

Die wc en wasmachine op regenwater doen echt veel voor je verbruik hoor.
Pakt 15 wc bezoeken/dag van 6l/flush is al 33 kuub.
Wasmachine is toch 4 machines per week aan 50l/beurt is ook al 10 kuub.

Blijft nog steeds, water is zo goedkoop dat het beter nog is om het verbuik te betalen dan die put hier om te bouwen met een regenwaterpomp.

Die wc en wasmachine op regenwater doen echt veel voor je verbruik hoor.
Pakt 15 wc bezoeken/dag van 6l/flush is al 33 kuub.
Wasmachine is toch 4 machines per week aan 50l/beurt is ook al 10 kuub.

Blijft nog steeds, water is zo goedkoop dat het beter nog is om het verbuik te betalen dan die put hier om te bouwen met een regenwaterpomp.

15k regenwaterputten hier. Ik kijk niet op een kakske meer of minder :lol:

Ik verbruik ongeveer 50m3 als alleenstaande. Lijkt me weer veel aangezien hier gezinnen zitten die amper meer verbruiken.

's Ochtends een kort douchke van 10min, geen afwasmachine, ...

Ik verbruik ongeveer 50m3 als alleenstaande. Lijkt me weer veel aangezien hier gezinnen zitten die amper meer verbruiken.

's Ochtends een kort douchke van 10min, geen afwasmachine, ...
Onze spaarregenwaterdouche doet 11l/min. Als je elke ochtend 10min doet, dan heb je na een jaar (10*11*365) 40.15m3 verbruikt.
Met een gewone spaardouche is dat ongeveer 6.5l/min (10*6.5*365) 23.72m3 met de kraan vol open.

Dusja 50m3 kan wel hoor afhankelijk van geen of wel een spaardouche kop.

Sorry had wel ff mistypt. Is echt max 5min 's ochtends. Had ff haar drogen meegeteld, maar dan verbruik'k uiteraard geen water.

Maar euhm... 5min is toch een basis die iedereen heeft? Of hoe lang staan jullie onder een douche? 😂
Als'k dan lees dat sommigen met 4 amper meer verbruik hebben....

Sorry had wel ff mistypt. Is echt max 5min 's ochtends.
Maar euhm... 5min is toch een basis die iedereen heeft? Of hoe lang staan jullie onder een douche? 😂

2-3 keer in de week 10-15 minuutjes. De rest aan de wasbak/ lavabo.
En bij mijn ouders en mijn grootouders was zelfs dat op regenwater.

Terug
Bovenaan