Hoeveel is jouw waterverbruik?

Ik verbruik ongeveer 50m3 als alleenstaande. Lijkt me weer veel aangezien hier gezinnen zitten die amper meer verbruiken.

's Ochtends een kort douchke van 10min, geen afwasmachine, ...
Eens gekeken met die app van digitale watermeter. De laatste 12 maand zitten we hier op 63m³, wat een nieuw record is voor ons trouwens. Dat is voor een gezin van 3 en tegenwoordig alles buiten de tuin op stadswater. Vriendin doucht rap 15-20min telkens, ik doe dat op 5 minuten en soms zelfs korter (ik heb geen haar, dat helpt :p). De kleine doucht mee met de mama.
Geen afwasmachine hebben is trouwens net slecht voor je waterverbruik. Een handafwas verbruikt veel meer dan een machineafwas. Met die digitale meter gezien dat de onze 12 liter per beurt gebruikt, terwijl je daar soms al aanzit voor 2 kommen met de hand. Ale, ik toch. :unsure:

Hier terug meterstand mogen opgeven.
68kuub verbruikt afgelopen 12 maanden.

Gezin van 4, toiletten op regenwater.

Wat bij ons verschil maakte: watermeter van homewizard.
Dit maakt dat we bewuster omgaan met ons waterverbruik.

21 m³ hier, waarvan 18 m³ voor het zwembad in de zomer.

Regenwater voor buiten en in de toiletten en zuiver pompwater voor de wasmachine, 2 douche, 3 lavabo's s en een bad. Leidingwater enkel in de keuken om eten mee klaar te maken, de vaatwas en om te drinken.

Zal wel verhogen nu onze 2 dochters beginnen te puberen. :)

Ik was eens aan't opzoeken wanneer ik digitale watermeter zou krijgen. Ik vond ergens terug dat dit samenloopt met het plaatsen van digitale elektriciteitsmeter.

Maar in mijn recent gekochte woning is wel al een digitale elektriciteitsmeter maar geen watermeter. Had die niet geplaatst moeten worden?

De uitrol van de digitale watermeter verloopt echt heel traag. Vooral omdat er niet echt een dringende reden is (consumenten produceren geen leidingwater). Het brengt al bij al ook weinig op voor de watermaatschappij. Er zullen ook wel wat aanleveringsissues en/of personeelstekorten (installateurs) zijn waardoor dat niet sneller kan verlopen...
Bij Farys staat een datum van 2030 voor bestaande digitale elektriciteitsmeters als ik me niet vergis. Ik hou m'n adem dus niet in ervoor.

Na bijna 4j in dit huis zitten wij nu steady op +-75 m³/jaar.
Twee volwassenen, enkel tuin op regenwater (put van 3.000l), auto was ik met leidingwater. Grote verbruikers zijn ongetwijfeld de douche (relatief zuinig met 14l/min maar wel veelvuldig gebruikt), toiletten met heel veel thuiswerk en een oude waterverzachter.

Volgend jaar put van 15.000l steken en minstens de toiletten en buitenkraantjes hierop aansluiten. Voorts zien we wel.

Geschat jaarverbruik is gedaald van 69m² naar 50m². Een van de toiletten op regenwater steken doet veel. Wat ook helpt natuurlijk is geen familie dat bij ons verblijft voor minstens een maand :biglaugh:

Afrekening gehad. Dit jaar blijkbaar 69 kuub verbruikt.
Ik moest nog een 330 euro ophoesten wegens lage kwartaal voorschotten. ( had verleden jaar extreem weinig verbruik wegens ergens anders wonen ivm verbouwingen)

3 volwassenen sinds een 7 maand… best wel duur allemaal

Hier is het gestegen. +-50 => 64 kubiek per jaar. We waren 2 jaar terug met een baby al wat gestegen, maar niet noemenswaardig, maar nu hij groeit merk je het wel. Zijn WC staat op stadswater, hij doucht graag en vooral heeft hij ontdekt hoe een kraan werkt en vindt dat leuk om open te zetten. :unsure:

61 kuub hier, 2 volwassenen + 1 15-jarige. Best laag dus eigenlijk.
Waterput van 15 kuub die gebruikt wordt voor de tuin en het meest gebruikte toilet, rest op stadswater.
Wel een spaarkop in de douche (ik denk dat die maar 5l/min doet) en dat lijkt ook een belangrijke impact te hebben (naast het regenwater).

Hier is het gestegen. +-50 => 64 kubiek per jaar. We waren 2 jaar terug met een baby al wat gestegen, maar niet noemenswaardig, maar nu hij groeit merk je het wel. Zijn WC staat op stadswater, hij doucht graag en vooral heeft hij ontdekt hoe een kraan werkt en vindt dat leuk om open te zetten. :unsure:

Wacht tot ze nog wat ouder zijn en willen helpen in de tuin of zo. Kom je s avonds in een random kotje en zie je daar een kraan open staan met wat speelgoed naast... "heb je die kraan deze middag open gezet ?" "Euh ja, ik ging pop wassen"... 5h later... :laugh:

Ik was ooit met een tuinslang een regenton in de serre aan het vullen. Ton van 100l of zo. Tuinslang was op een regenputkraan aangesloten. In de zomer ligt die slang soms 2-3weken aan een stuk in die ton omdat er veel drinken in de serre nodig is en ik liever gewoon uit die ton schep ipv een regenslang te sproeien.

Bon, 1 van die smurfen had dat gezien en had zonder ik het zag dat kraantje open gezet. Resultaat, de volgende dag heel de serre onder water en 10000l water weggelopen overnacht... Regenputten omschakelen op leidingwater en zo. Dolle pret -_-

Ik was eens aan't opzoeken wanneer ik digitale watermeter zou krijgen. Ik vond ergens terug dat dit samenloopt met het plaatsen van digitale elektriciteitsmeter.

Maar in mijn recent gekochte woning is wel al een digitale elektriciteitsmeter maar geen watermeter. Had die niet geplaatst moeten worden?
De theorie is dat je een elektriciteitsmeter krijgt bij je watermeter maar dat klopt zeker niet altijd. Wij hebben enkele een digitale watermeter, sinds enkele maanden.

Nee, want digitale watermeters zijn maar later gekomen, dit is nog maar vanaf dit jaar actief begonnen met vervangen. terwijl digitale meters toch al 3 jaar bezig is. Hier in m'n woning ook nog maar enkel digitale gas & elektriciteitsmeter. Was toen enkel nog maar plannen van een digitale watermeter.

huidige meter hier is aan het sneuvelen, contact opgenomen, ik moest de 'emmertest' doen en dit doorgegeven.. en niks meer gehoord. goede opvolging..

Nee, want digitale watermeters zijn maar later gekomen, dit is nog maar vanaf dit jaar actief begonnen met vervangen. terwijl digitale meters toch al 3 jaar bezig is. Hier in m'n woning ook nog maar enkel digitale gas & elektriciteitsmeter. Was toen enkel nog maar plannen van een digitale watermeter.

huidige meter hier is aan het sneuvelen, contact opgenomen, ik moest de 'emmertest' doen en dit doorgegeven.. en niks meer gehoord. goede opvolging..
Wij zaten in het proefproject van de digitale watermeter, die staat hier nu al iets meer dan 4 jaar. Ik vind het alvast een grote vooruitgang, mooi overzicht van wat je verbruikt per dag, de temperaturen van het water en technische ruimte, in te stellen alarmen, lekdetectie, ...
Ik maak er een sport van om mijn gemiddeld verbruik 100l per dag onder het gemiddelde van Vlaanderen te houden sinds ik dat spel heb. :unsure:

Op reis ook handig geweest. Er was iemand die elke dag kwam zorgen voor de dieren, maar ik zag dat er al 5 dagen geen water was afgenomen en die wist niet hoe de pomp werkte. Dus ik stuur een bericht om te vragen of het lukt met de dieren en of ze genoeg drinken hebben. Was zogezegd allemaal geregeld, maar de dag er op zag ik een plots verbruik van 37 liter. :lol:

Ik heb onze waterkeuring begin juni aangevraagd en nog niks van gehoord. Moest voor eind november gekeurd zijn, maar nog niemand gezien...
Eens gebeld en wij zijn in orde. Ze gaan wel eens komen als ze tijd hebben...

Eind van het jaar en dan kijk ik eens naar de standen. :)

Verbruik 2024:
-Pidpa: 34,2m³
-regenwater: 34,7m³

Regenwater: wc's, wasmachine, buitenkraan.
Zijn met 2 volwassenen.
Toch verschoten dat we zoveel regenwater verbruiken op een jaar, want wij gebruiken amper regenwater voor onze tuin.

Net zoals bij de energie voor de woning, zijn we met water ook 50% zelfvoorzienend.

Kwam er nergens een topic over tegen. Hier de afrekening gehad.. wij blijven (te) grote waterverbruikers. Moeten eens wat minder vaak/lang douchen.

Gezin met 4 personen (2 kleine kinderen) = 126m³ in totaal , €633,84 incl 6% BTW.

Enkel stadswater hier, nog geen regenwaterput. (Buiten 1 IBC voor sommige plantjes in de zomer)
2 jaar later, dezelfde situatie, kinderen wat groter = 146m3 :o

Terug
Bovenaan