Hoeveel is jouw waterverbruik?

Ons chauffagewater + douche verloopt via de doorstromer op gas, ander sanitair warm water (lavabo, water in de keuken) verloopt via een boiler.
Dus er is nergens een mix tussen stadswater en regenwater.
 
Wij zijn met 2 personen en hadden vorig jaar een verbruik van 141m3. We hebben ondertussen tussentijdse facturen van 279€ per 3 maanden, ik vind dat wel echt belachelijk veel.

Ik weet ook niet goed waarom het zoveel is, het is niet dat wij ergens zot doen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat onze wc’s nog volledig doorspoelen, ook bij enkel een plasje.
 
Wij zijn met 2 personen en hadden vorig jaar een verbruik van 141m3. We hebben ondertussen tussentijdse facturen van 279€ per 3 maanden, ik vind dat wel echt belachelijk veel.

Ik weet ook niet goed waarom het zoveel is, het is niet dat wij ergens zot doen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat onze wc’s nog volledig doorspoelen, ook bij enkel een plasje.
Ergens een lek?
 
Wij zijn met 2 personen en hadden vorig jaar een verbruik van 141m3. We hebben ondertussen tussentijdse facturen van 279€ per 3 maanden, ik vind dat wel echt belachelijk veel.

Ik weet ook niet goed waarom het zoveel is, het is niet dat wij ergens zot doen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat onze wc’s nog volledig doorspoelen, ook bij enkel een plasje.
Volgens de Watergroep is een keer doorsjassen 9L, gemiddeld vier keer, dus dan geeft 9*4*2*365 is om en bij de 26 kubieke meter water. Met een spaarknop zou je daar gemiddeld de helft van kunnen maken. Niet echt indrukwekkend veel.

Ik vermoed dat jullie een bad hebben en dat vaak gebruiken? Of toch langer dan 3-5 minuten onder de (regen)douche staan iedere ochtend? Laatste mogelijkheid dat ik kan bedenken buiten een lek, is dat je je tuin besproeit met leidingwater. Of een zwembad vult ofzo.
 
Wij zijn met 2 personen en hadden vorig jaar een verbruik van 141m3. We hebben ondertussen tussentijdse facturen van 279€ per 3 maanden, ik vind dat wel echt belachelijk veel.

Ik weet ook niet goed waarom het zoveel is, het is niet dat wij ergens zot doen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat onze wc’s nog volledig doorspoelen, ook bij enkel een plasje.

Enige wat je kan doen, is een week bijhouden wat je doet dag per dag met water. En tegelijkertijd de standen van de meter controleren.
In principe is het gemiddeld gebruik voor het toilet 11m2 per jaar. https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/a...2/watergebruik-thuis--wgt---2021/7-het-toilet
En dan zit je gemiddeld gezien aan 6 keer per dag naar het toilet gaan met een mengeling van gedeeltelijk en volledig doorspoelen. Maar dan nog is dat max iets van een 30m3 per jaar voor 2 personen. Al gebruik je dan al wel de spaarknop of een toilet dat geen 10l per keer gebruikt om door te spoelen maar eentje die iets van een 6 of 4 l verbruikt (vol en deel).

Het gemiddeld verbruik voor 2 personen op jaarbasis is een 66m3. https://www.farys.be/nl/hoeveel-water-verbruiken-wij-gemiddeld

Uiteindelijk wil die 141m3 zeggen dat je op jaarbasis 141.000l water verbruikt. Beeld u eens in dat je die emmertje per emmertje moet gaan halen ;p.
 
Volgens de Watergroep is een keer doorsjassen 9L, gemiddeld vier keer, dus dan geeft 9*4*2*365 is om en bij de 26 kubieke meter water. Met een spaarknop zou je daar gemiddeld de helft van kunnen maken. Niet echt indrukwekkend veel.

Ik vermoed dat jullie een bad hebben en dat vaak gebruiken? Of toch langer dan 3-5 minuten onder de (regen)douche staan iedere ochtend? Laatste mogelijkheid dat ik kan bedenken buiten een lek, is dat je je tuin besproeit met leidingwater. Of een zwembad vult ofzo.
Ja, wel een bad maar dat wordt zelden gebruikt. We gaan elke dag onder de douche, vind ik wel eens zo netjes, maar ik denk max 5 minuten. De vriendin soms al iets langer, om de conditioner uit haar haar te krijgen, verder een gewone douchekop, geen regendouche.

Het afwasmachine staat wel bijna om de dag aan, en in het weekend worden er wel 3 à 4 wasmachine vuile was gedraaid.

Tuin sproeien is op grondwater, en een zwembad is er helaas nog niet.
 
Wij zijn met 2 personen en hadden vorig jaar een verbruik van 141m3. We hebben ondertussen tussentijdse facturen van 279€ per 3 maanden, ik vind dat wel echt belachelijk veel.

Ik weet ook niet goed waarom het zoveel is, het is niet dat wij ergens zot doen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat onze wc’s nog volledig doorspoelen, ook bij enkel een plasje.
Wij zitten in exact dezelfde situatie met 2 en betalen ook € 279.
Ik heb de lektest gedaan en we zitten inderdaad met wat verlies. (hoogstwaarschijnlijk één van de wc's)
Verder heb ik dan de uitleg gekregen dat door het gesimuleerde (hoge) verbruik, we water betalen in comfort tarief wat dan veel duurder uitkomt.

Mijn vrouw pakt geregeld een bad, ik douche elke dag maar voor het overige geen gekke dingen.
We gaan alvast het lek laten controleren/zoeken en dan opnieuw de test doen.
 
Ja, wel een bad maar dat wordt zelden gebruikt. We gaan elke dag onder de douche, vind ik wel eens zo netjes, maar ik denk max 5 minuten. De vriendin soms al iets langer, om de conditioner uit haar haar te krijgen, verder een gewone douchekop, geen regendouche.

Het afwasmachine staat wel bijna om de dag aan, en in het weekend worden er wel 3 à 4 wasmachine vuile was gedraaid.

Tuin sproeien is op grondwater, en een zwembad is er helaas nog niet.

Vaatwas en wasmachine zal niet veel verschil maken, dat scheelt samen misschien 7 m³ per jaar...

Je kan eens kijken hoeveel liter per minuut er uit jullie douchekop komt (gewoon een emmer vullen en chronometreren) om een idee te hebben of het daar aan zou kunnen liggen - waarschijnlijk niet bij een gewone douchekop en eerder kort douchen, maar het geeft een indicatie - puur omdat douche ~40% is van het gemiddelde waterverbruik voor wie geen leidingwater gebruikt voor de tuin.

Anders klinkt een lek idd als de meest waarschijnlijke reden.
 
Vaatwas en wasmachine zal niet veel verschil maken, dat scheelt samen misschien 7 m³ per jaar...

Je kan eens kijken hoeveel liter per minuut er uit jullie douchekop komt (gewoon een emmer vullen en chronometreren) om een idee te hebben of het daar aan zou kunnen liggen - waarschijnlijk niet bij een gewone douchekop en eerder kort douchen, maar het geeft een indicatie - puur omdat douche ~40% is van het gemiddelde waterverbruik voor wie geen leidingwater gebruikt voor de tuin.

Anders klinkt een lek idd als de meest waarschijnlijke reden.
Een wasmachine verbruikt veel hoor. Volgens de info fiche van onze wasmachine zo'n 50l voor het eco programma. Met een babyprogramma dat extra spoelt, is dit zelfs nog meer.
Een vaatwasser is 9-11l, dus dat is wel best zuinig.
 
Je kan eens kijken hoeveel liter per minuut er uit jullie douchekop komt (gewoon een emmer vullen en chronometreren) om een idee te hebben of het daar aan zou kunnen liggen - waarschijnlijk niet bij een gewone douchekop en eerder kort douchen, maar het geeft een indicatie - puur omdat douche ~40% is van het gemiddelde waterverbruik voor wie geen leidingwater gebruikt voor de tuin.
Gewone douchekop of regendouche kan echt veel schelen tov een spaardouchekop.
Vroeger heb ik ook eens een héél hoge eindafrekening gehad en nadien de douchekop aangepast naar een spaar.
Sinds dan geen extreme verbruiken meer gehad.

Momenteel verbruiken we met 2 ongeveer 7m³/ maand.
Ik neem soms 2 douches per dag en kan er lang instaan.
 
Een wasmachine verbruikt veel hoor. Volgens de info fiche van onze wasmachine zo'n 50l voor het eco programma. Met een babyprogramma dat extra spoelt, is dit zelfs nog meer.
Een vaatwasser is 9-11l, dus dat is wel best zuinig.

Klopt, maar met 3-4 keer wassen per week en 60 liter per wasbeurt spreek je over grootte-orde 10 m³ per jaar, wat redelijk in lijn ligt met het gemiddeld waterverbruik, dus daar zag ik niet direct een oorzaak om aan 40 - 70 m³ meer verbruik per jaar te zitten.
 
Ik was nog vergeten te melden dat we het kraantjeswater ook gebruiken als drinkwater, via onze Brita. Ik veronderstel nu wel niet dat wij 50000 liter water op een jaar drinken.
 
In 2023 40m³ verbruikt.
3 WC's en de wasmachine op regenwater.

Sinds april een baby in huis en die gaat 2x in de week in bad, maar niet dat da zo een vol bad is natuurlijk
 
Ik was nog vergeten te melden dat we het kraantjeswater ook gebruiken als drinkwater, via onze Brita. Ik veronderstel nu wel niet dat wij 50000 liter water op een jaar drinken.
Wij zitten aan zo'n hoog verbruik omwille van onze douche. 22 liter per minuut en wij douchen dagelijks 1 a 2 maal. Ik sta er veel te lang onder. Maar 't is zo fijn.
 
Net eindfactuur gehad, wij betalen 1x per jaar. Komt op 273 euro voor 42.4 kubiek op 13 maand (afrekening was later dan andere jaren). Gezin van 2 volwassenen, 1 peuter en toch ook wel wat verbruik van water voor de dieren, dus ik vind dat het zeer goed meevalt. De grondwaterpomp is al sinds vorige zomer kapot, en ik het speciaal afgewacht op de eindafrekening om te zien of het de moeite was om een nieuwe te zetten, maar momenteel denk ik eigenlijk van niet.
Prijs per kubiek in 2024 gaat wel weer een stuk omhoog zo te zien, dus mss na afrekening volgend jaar dat ik me bedenk.
 
Hier onlangs metetatand doorgegeven.
Iets van 35m³ per jaar voor 2 volwassenen en een kind.

Wc's en wasmachine op regenwater.
 
We hebben een huis gekocht in December. 2 weken lang is deze niet bewoond geweest. Toch zie ik via de website van waterlink een dagelijks verbruik van 2-3 liter. Wat kan dit zijn? We zijn al even aan het verbouwen en een lek had ons opgevallen geweest denk ik.
 
Terug
Bovenaan