Hoeveel is jouw waterverbruik?

Vandaag de meterstanden eens opgeschreven, hebben nog geen digitale meter. Zijn met 2 volwassenen.

Is een nieuwbouw waar we in 2023 zijn ingetrokken

Van 31/07/2023--->01/01/2024
-Pidpa: 13,3m3
-Regenwater: 13,3m3
-Totaal: 26,6m3

Grappig dat het op een paar liter na 50/50 is tussen pidpa en regenwater. :)
 
Laatst bewerkt:
Hier 20458l stadswater tussen 1 juli en 31 december.
Toiletten, wasmachine en buitenkraan op regenwater maar daar zit geen meter op.

Gemiddeld 3410l per maand of 41000l per jaar dus.

2 volwassen en 1 kind.
 
Laatst bewerkt:
Als ik vandaag met 01/2023 vergelijk zit ik aan 38m³. Maar normaal vergelijk ik per facturatie die op half maart ligt. Dat was vorige periode 33m³, momenteel zit ik al reeds aan 32m³ en nog 2,5 maand te gaan. Ik gok te eindigen rond de 38-40m³ zal dus iets meer zijn dan periode ervoor.

Alleenstaande, appartementje alles op stadswater.
 
In 2023 net geen 10 kubieke meter verbruikt. 2 volwassenen en 2 kinderen.
Meeste hier is op regenwater.
Das wel extréém weinig.

Bij ons zitten de WC's, wasmachine & buitenkranen op regenwater maar wij zaten gewoon op 74m³ verbruik met 2 volwassenen vorig jaar. Veel meer op regenwater doen zou zeker in drogere periodes ook gewoon niet lukken, onze 10k liter regenput was zo goed als leeg in de droogste periode dit jaar en das was dus eigenlijk enkel van bovenstaande zaken. Als we daar ook nog mee gingen douchen zouden we in die droogte evengoed op stadswater gezeten hebben.
 
Als ik vandaag met 01/2023 vergelijk zit ik aan 38m³. Maar normaal vergelijk ik per facturatie die op half maart ligt. Dat was vorige periode 33m³, momenteel zit ik al reeds aan 32m³ en nog 2,5 maand te gaan. Ik gok te eindigen rond de 38-40m³ zal dus iets meer zijn dan periode ervoor.

Alleenstaande, appartementje alles op stadswater.
Ik eindig op 44m3, enkel toilet op regenwater, al de rest op stadswater.
 
We wonen in onze huidige woning nog maar 5 maand maar momenteel zitten we rond de 7m³/maand ongeveer, dus zal op +-85m³/jaar uitkomen. Alles op stadswater en 2 personen (+kat 😋 ).
 
Das wel extréém weinig.

Bij ons zitten de WC's, wasmachine & buitenkranen op regenwater maar wij zaten gewoon op 74m³ verbruik met 2 volwassenen vorig jaar. Veel meer op regenwater doen zou zeker in drogere periodes ook gewoon niet lukken, onze 10k liter regenput was zo goed als leeg in de droogste periode dit jaar en das was dus eigenlijk enkel van bovenstaande zaken. Als we daar ook nog mee gingen douchen zouden we in die droogte evengoed op stadswater gezeten hebben.
1704275280461.png

Regenput van 15 000 liter, en met de natte zomer geen enkele keer moeten omschakelen.
 
Das wel extréém weinig.

Bij ons zitten de WC's, wasmachine & buitenkranen op regenwater maar wij zaten gewoon op 74m³ verbruik met 2 volwassenen vorig jaar. Veel meer op regenwater doen zou zeker in drogere periodes ook gewoon niet lukken, onze 10k liter regenput was zo goed als leeg in de droogste periode dit jaar en das was dus eigenlijk enkel van bovenstaande zaken. Als we daar ook nog mee gingen douchen zouden we in die droogte evengoed op stadswater gezeten hebben.

2 volwassenen hier. Wij zitten jaarlijks aan 50-55m³ stadswater verbruik. Ik heb 2 regenwaterputten van 10 000 liter. Die worden gebruikt voor de toiletten, wasmachine en buitenkranen.

Voor de sproeiinstallatie heb ik een aparte put laten boren die 140m diep is. Het water wat daaruit komt is volgens testen die ik heb laten doen drinkbaar. Omdat dat ook proper water is heb ik ook een leiding laten trekken van aan de geboorde put tot in de kelder. Ik zou in theorie stadswater volledig kunnen uitschakelen en alles doen met zowel regenwater als water uit de boorput ipv stadswater, maar voorlopig doen we dat (nog) niet.

Mijn regenwaterputten hebben zelfs in de droge weken van de zomer nog niet (bijna) leeg gestaan. En zelfs als die ooit bijna leeg zou worden dan vul ik ze terug met water uit de boorput.
 
Laatst bewerkt:
met 10m³ heb je maar ongeveer 26l/dag verbruik gemiddeld, dat is wel echt heel weinig.

Jullie douchen 2 minuten? :oops:
Douchen op regenwater ;) Officieël mag het (nog) niet maar er zijn wel zaken aan het bewegen. Het zou best kunnen dat je over x aantal jaar wel gewoon mag douchen met regenwater.

En waarschijnlijk een al dan niet legale boring in de tuin ook waarschijnlijk. Anders kan je moeilijk voldoende water bufferen voor de droge periodes.
 
Douchen op regenwater ;) Officieël mag het (nog) niet maar er zijn wel zaken aan het bewegen. Het zou best kunnen dat je over x aantal jaar wel gewoon mag douchen met regenwater.

En waarschijnlijk een al dan niet legale boring in de tuin ook waarschijnlijk. Anders kan je moeilijk voldoende water bufferen voor de droge periodes.
Hij bevestigde eerder hierboven dat het douche-water op stadswater is.
 
Misschien douchen ze wel samen. Misschien douchen ze niet dagelijks. Misschien gaan ze 2x/week naar een sportclub/fitness en douchen ze daar ook. Misschien gaan ze naar het werk met de fiets en douchen ze daar. Misschien dit, misschien dat. Je kan een ander zijn rekening niet maken.

Ik heb een collega die, ondanks wij fulltime mogen thuiswerken, dagelijks op kantoor zit. Die is single en wil werk en privé strikt gescheiden houden. Bovendien moet hij dan een stuk minder stoken thuis omdat hij overdag op kantoor zit. We kunnen op kantoor ook spotgoedkoop een gezonde warme maaltijd krijgen waardoor hij 's avonds niet meer warm moet koken. Dat scheelt ook weer tijd en energie. Hij fietst dagelijks met zijn koersfiets naar kantoor en doucht op kantoor 's morgens. Dat is ineens zijn vorm van ontspanning en sport. Ik heb geen idee wat die zijn waterverbruik is thuis maar dat zal ook erg laag zijn.
 
Sorry, had vraag verkeerd gelezen: douche zit op regenwater
Oef ik kan terug in vrede slapen met die aantallen.

De douche hier nog niet op regenwater omwille van dat het fysiek nog niet mag in de mengkraan. In principe heb je dan ook een hogere stroomkost omdat je dat water moet oppompen, zou daar ergens een vergelijk van te vinden zijn?
 
Oef ik kan terug in vrede slapen met die aantallen.

De douche hier nog niet op regenwater omwille van dat het fysiek nog niet mag in de mengkraan. In principe heb je dan ook een hogere stroomkost omdat je dat water moet oppompen, zou daar ergens een vergelijk van te vinden zijn?

Die oppompkost is verwaarloosbaar. Heb ooit gemonitord als ik 10kuub 10m naar boven pompte met een simpel dompelpompje. En dat was 3 of 4kwh. Dus 1 euro om 50 euro water te pompen.

Vraag me wel af hoe dat praktisch gaat? Is dat dan een aparte ketel voor douchewater? Indien niet raakt dat toch nooit door een keuring?

Hier was het al geneut dat er mogelijkheid was tot shortcut omdat er 2 kraantjes (met terugslagkleppen) op leidingen zaten die dicht bij elkaar waren. En dat was theoretisch om het regenwatercircuit te kunnen vullen met leidingwater indien put leeg.
 
Terug
Bovenaan